Att beviljas kejsarsnitt

Sv: Att beviljas kejsarsnitt

Ni kan lägga fram det hur ni vill, mitt skäl är att jag är så fruktansvärt rädd för smärtan som jag vet kommer att komma! Det gör ont i hela mig bara jag ser detta på tv (finns ju program för allt nu) och jag grinar lika illa som de som föder när jag ser hur fruktansvärt ont dom har. En tjej spydde flera ggr för att hon hade så ont och skakade i hela kroppen.. :crazy::cry:

Tycker att alla som föder är hjältar!
MEN, kan jag slippa smärtan så vill jag slippa den! Kommer att ha nog ont efter snittet!

Äh, det behövs inte. Ungen kommer nog ut även om du tycker att förlossningar bara är ett nödvändigt ont (vilket i alla fall var och är min uppfattning). Men jämfört med ungens pubertet längre fram, så är förlossningar i alla fall ganska raskt avklarade!

Antar att man får beta av ett elände åt gången... :crazy:

En tjej spydde flera ggr för att hon hade så ont och skakade i hela kroppen.. :crazy::cry:

Man spyr väldigt lätt genom hela graviditeten, eftersom magsäcken sitter vid lungorna någonstans, typ (och i början är det många som lätt mår illa). Så att spy vid förlossning är nog i det närmaste oundvikligt, åtminstone som jag ser det. Jag kräks nästan bara jag böjer mig fram lite brutalt!

Det är klart att det gör ont, det räknar jag med. Men för mig är inte det någon stor grej. Det finns ju smärtlindring. Det viktiga här är att du TROR en massa, precis som väl alla som ska föda barn gör, men du VET inte hur du kommer att uppleva smärtan. Kanske inte alls, kanske lite grann, kanske är glädjen över barnet nog att få dig att släppa tankarna på den. Jag hade liknande idéer när jag fick tinnitus som ung. alltså väldigt lindrig sådan. Jag trodde att alla som var drabbade av detta led alla helvetes kval, ungefär som jag gjorde. När jag sedan frågade kollegor som hade samma besvär och de såg helt frågande på mig, insåg jag att jag hade felformulerat frågan, och även min egen upplevelse. Jag utgick ifrån att problem X måste uppfattas på ett och samma sätt, men såväl jag som alla andra hade ju en massa val!

Jag såg förresten en patient som hade anmält sitt BB för att hon var besviken på att ha fått epidural, eller snarare övertalats om att få epidural, för det gjorde henne till en mindre stolt kvinna... :crazy: Så det var den sårade stoltheten som sjukhuset skulle kompensera henne för. Det finns folk till allt...

Jag lånar tråden och frågar en egen fråga, hoppas att det är okej TS!

Går det att få på papper att man är beviljad ett kejsarsnitt innan man ens är gravid? Tror inte att jag kommer att våga bli gravid annars, jag är så sjukt rädd för att spricka osv att jag inte kommer att vilja ha barn om jag inte får göra ett snitt!
Nu är jag bara 21 och har inte en tanke på att skaffa barn inom det närmsta, men barn vill jag ha senare och det är lika bra att ta reda på info nu så att man vet! :laugh:

Nej, det går inte. Jag stod inne och barnmorskan och grinade men hon lade bara på huvudet på sned och sa lilla gumman:devil:

Däremot så nämnde hon hastigt att man inte kan bli nekad men att det kan dröja till slutspurten innan du får de på papper.

Senast ändrad:

Jo fast nu pratar vi om mig och ingen annan.
Hur jag kommer att uppleva det!
Jag vill helt enkelt inte föda vaginalt . slut!

Nej, det går inte. Jag stod inne och barnmorskan och grinade men hon lade bara på huvudet på sned och sa lilla gumman:devil:

Usch, verkar finns väldigt många elaka barnmorskor idag! Såg en tjej på tv som verkligen hade ont, hon fick inte bedövning förens efter flera timmar och hon hade så ont att hon var kritvit i ansiktet och läpparna var typ lila! :crazy:

Nej, det går nog inte. Har för mig att ngn här har velat ha det garanterat pga någon sjukdom men inte fått det.

Får jag fråga varför det är mer otäckt att spricka i rumpan och bli sydd eller bli uppskuren i magen med kniv och sydd? Mest nyfiken. Hur som helst så blir man ju ihoplappad. ;)

Det är väl ganska lätt att förstå, under ett snitt är man ju bedövad! Dessutom ska det under läkningsprocessen ske ganska mycket i underlivet (göra behov flera gånger om dagen) men med magen händer det inte lika mycket.

Jo fast nu pratar vi om mig och ingen annan.
Hur jag kommer att uppleva det!

Poängen var: det kan du inte veta, även om du lever i din kropp 24/7. Men du kommer hur som helst att tvingas ta tag i detta på ett psykologiskt plan, om du vill att läkarna ska ge dig kejsarsnitt. Så det bör du i alla fall acceptera.

Det är väl ganska lätt att förstå, under ett snitt är man ju bedövad! Dessutom ska det under läkningsprocessen ske ganska mycket i underlivet (göra behov flera gånger om dagen) men med magen händer det inte lika mycket.

Min snittade vän kunde absolut intyga att magen och bukmusklerna har ganska stor roll när man gör sina behov. Och läkningstiden är lång, även om såret läker fort.

Mitt problem är att när jag läser/tittar om/på väldigt lyckade förlossningar så tänker även då att aldrig i livet att jag tänker genomgå det!
Så även om jag kommer tvingas gå på massor med samtal och grejer vet jag inte vad som skulle kunna säga som gör att jag skulle vilja genomgå det.
Fick jag göra det helt själv och helt smärtfritt så skulle jag kunna göra det men det är ju omöjligt...

Jag har dessutom utvecklat en läkar/gynekolog-skräck som gör att jag har laddat i över två månader bara för att ringa och boka tid och få nya p-piller väger ju givetvis in oxå men det är samma sak där, vad skulle någon kunna säga som gör att jag gladeligen vresar för vem som helst....

Jag har dessutom utvecklat en läkar/gynekolog-skräck som gör att jag har laddat i över två månader bara för att ringa och boka tid och få nya p-piller väger ju givetvis in oxå men det är samma sak där, vad skulle någon kunna säga som gör att jag gladeligen vresar för vem som helst....

Pröva först, och döm sedan. Du har ju uppenbarligen låst fast dig vid sämsta tänkbara scenario i alla de här sammanhangen, men det är ju ingen sann bild av verkligheten.

Folk hittar inte på eller rekonstruerar. För många är det en positiv upplevelse och det är bara att önska att alla får känna så.

Alla minnen är ju rekonstruktioner, oundvikligen. Men jag kanske gör samma rekonstruktion, det är mycket möjligt. Jag hoppas det. Jag bara irriterar mig på alla som säger att "man" känner si eller så, när det ändå finns ganska stora individuella variationer. Jag vägrar rätta in mig i det känslomässiga ledet, i alla fall just nu! ;)

KL

Jag får jätteögon av hur stora skillnader det är mellan Sverige och Nordamerika. Här beviljas man kejsarsnitt om man ber om det - naturligtvis måste man prata med en kurator men om man vill snittas så får man i regel det. Lite beror på vilken typ av sjukförsäkring man har: ingen försäkring alls, så har man ju mindre att komma med. Jag blev nyfiken av den här tråden så jag kollade upp min (vanlig, "middle of the road" sjukförsäkring för c. 400 dollar i månaden) och det står klart och tydligt att kejsarsnitt täcks till 95% av försäkringen. Om någon skulle gå ut på ett forum och uttrycka rädsla över vaginal förlossning tror jag knappt att den personen skulle bemötas på samma sätt som TS har bemötts här. Bara en liten observation.

Intressant hur folks inställningar kan vara så annorlunda!

Ni kan lägga fram det hur ni vill, mitt skäl är att jag är så fruktansvärt rädd för smärtan som jag vet kommer att komma! Det gör ont i hela mig bara jag ser detta på tv (finns ju program för allt nu) och jag grinar lika illa som de som föder när jag ser hur fruktansvärt ont dom har. En tjej spydde flera ggr för att hon hade så ont och skakade i hela kroppen.. :crazy::cry:

Tycker att alla som föder är hjältar!
MEN, kan jag slippa smärtan så vill jag slippa den! Kommer att ha nog ont efter snittet![/QUOTE

Jag vill inte vara elak eller skrämmas, men smärtan efter snittet är ingen höjdare heller och dessutom så kan den sitta i väldigt länge!

När jag legat på BB efter mina 2 snitt, har läkarna varit häpna över hur fort jag hämtat mig o varit på benen, jämnfört med en som fött vaginalt ska smärtan efter snitt vara betydligt svårare och så har det oxå varit för de andra som låg på min avdelning...
Men jag hade tur, men med den sista så högg det regelt i muskulaturen i ca 2 månader vid "felaktiga rörelser" och då menar jag HÖGG... :crazy:

Sen, att göra planerade kejsarsnitt är inte heller en trevlig upplevelse...

Nu ville jag som sagt inte skrämmas och hoppas inte någon tar illa upp, men det verkar som så många tror att snitt är så enkelt, och tyvärr, det är inte riktigt så i verkligheten.
Men naturligtvis tycker jag man ska få snitt om det behövs.

Betala själv så slipper du våndas =)

Jag har verkligen otroligt svårt att se någon överläkare godkänna din begäran av snitt på grund av det du nämnt här.

Allmänt:
Visst kan man bli lovad snitt innan graviditeten. Men man måste ha medicinskt behov av ks och inte psykiska problem.

Däremot så nämnde hon hastigt att man inte kan bli nekad men att det kan dröja till slutspurten innan du får de på papper.

Jo det går, av medicinsk anledning.

Jo dom kan visst neka, i största möjliga mån bör läkare och patient vara nöjda med bestämmelsen men det är läkaren som har sista ordet och hen är inte tvingad att godkänna snitt.

Min snittade vän kunde absolut intyga att magen och bukmusklerna har ganska stor roll när man gör sina behov. Och läkningstiden är lång, även om såret läker fort.

Och varje gång man ska ta sig ner/upp, I/ur, Över/under... och det gör man en hel del gånger under en dag

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 931
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
568
Senast: FrDrake
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka