Att beviljas kejsarsnitt

Sv: Att beviljas kejsarsnitt

*kl*

Jag ville från början absolut inte föda med snitt. Jag var rädd för själva snittandet i mig. Jag blev tyvärr sjuk i svår preeklampsi och hade därför inget val. De blev kejsarsnitt eftersom mitt blodtryck var extremt högt och att låta mig föda vaginalt hade varit en risk för mitt liv. 6 veckor förtidigt blev det dax för snitt. De förberedde mig dagen innan, att var värdena lika dåliga då så skulle det bli snitt.
Jag måde otroligt dåligt och var orolig över att bli snittad. I tre dygn fick jag vara redo för snitt innan de blev ett.

Nu när jag fött med snitt så har jag istället blivit orolig över en vaginal förlossning ifall vi ska ha fler barn. Konstigt vad man kan ändra sig.

Jag syftade till de psykiska skäl som angivits i tråden, sedan är det olika från län till län också och i ett annat län kanske du inte fått OK.

Det ska till extrema skäl för att få ett OK innan man ens är gravid får jag ändra till då, så det inte blir några missförstånd.

Varför ska man inte få välja hur man vill föda barn själv? Om nu någon, även fast det bara är pga att de är livrädda för att spricka och få problem med sitt sexliv och inkontinens i framtiden, verkligen vill ha snitt och inte vill föda normalt, varför kan de inte få det då?

Jag spenderade 30 timmar med att försöka föda vaginalt tills läkarna gav upp och gav mig akutsnitt, efter att jag svimmat flera gånger. Jag är liten, min mage var gigantisk och de visste om att fostret var stort, men fick flera gånger höra att "det inte alls var någon fara, alla förstagångsföderskor känner såhär". Skulle ljuga om jag inte sa att det var den värsta upplevelsen i mitt liv, upplevde ingenting som häftigt eller mäktigt, jag har minnesluckor pga smärtan som var så stor och allt var förgäves. Allt detta pga att ingen tog min rädsla på allvar.

Så, ja, jag tycker att man ska få bestämma över sin egna födsel, oavsett vad rädslan är.

Men det hade väl inte med din rädsla att göra ? Du hade problem med att föda vaginalt, och visst hade du sluppit dem om du fått snitt direkt. Men problemen hade väl inte med din rädsla att göra.

Det kommer alltid att finnas två läger om snitt skall beviljas hur enkelt som helst eller inte.

Och som tur är så finns läkarvetenskapen där och kan se till att det blir så bra som möjligt för så många som möjligt. Vi kan *tycka* det ena och det andra.

Jag får faktiskt hålla med dig.

Men det ska inte vara olika från län till län. Det ska vara lika för alla anser jag.

Det borde absolut vara lika överallt.
Men inte ens inom samma län med flera förlossningskliniker är det lika.

Jag sa till, ett flertal gånger att jag var rädd för att föda vaginalt för att min bebis var stor, det kanske inte framkom ordentligt. Jag sa att jag var rädd och ville ha snitt, men det var ingen som tog mig på allvar för att "alla känner så första gången".

Fast även läkare tycker olika. Jag träffade flera olika läkare som sa olika saker. Läkaren som snittade hade svårt att förstå hur jag inte kunde få ett snitt från början tex. Då hade jag veckan innan träffat en läkare som sa att allt skulle gå bra, hur man nu kan lova en sån sak...

Därför tycker jag att man ska få bestämma själv. Tycker att man ska bli väl informerad om alla risker och sen få fatta beslutet själv. Det är min kropp och ingen annans.

I mina öron låter det jättekonstigt att vi skulle bestämma över vår egen sjukvård. Ett normalt graviditetsförlopp innebär inte kejsarsnitt. Kejsarsnitt är ingen naturlig del av livet så som vaginal förlossning är. Sen att det inte funkar för alla är ju en annan sak. Skulle vi bestämma över vår egen sjukvård hade vi inte behövt några överläkare. Folk hade själva kunnat boka in sig gratis för bröstförminskning, förstoring, fettsugning, operera bort mandlar, ja lite vad man kände för.

Kejsarsnitt är till för dem som pga tillräckliga anledningar inte kan föda vaginalt, och de anledningarna finns läkarna där för att bedömma.

/vindvissla som hellre spricker i underlivet än att någon skär upp magen på mig, men om det skulle behövas för att få ut barnet riskfritt så hade jag gått med på det också.

Förresten tycker jag också det är en sjukt häftig upplevelse att föda barn, jag hade gärna gjort det ett par gånger till! Därmed inte sagt att det inte gör ont.

Jag tycker det är synd och lite udda att det inte gjordes en utredning i det läget där man kunde kolla att bebin faktiskt kunde komma igenom förlossningskanalen. Det hade väl varit rimligt om du är en liten människa. Om du hade fått besked förlossningskanal är helt okej så hade det säkert bidragit till att du iallafall inte behövt att oroa dig. Jag är rätt säker på att den formen av oro inte är positiv för en vaginal förlossning öht.

Vad det gäller bebins storlek så tror jag att det spelar hyffsat liten roll, det är ju hattmåttet som avgör och huvudena är i regel väldigt lika stora. Av mina så vägde minsta 2210 och största 4200 - det var inte någon större skillnad att trycka ut dunderklumpen mot lilla myggan

När jag väntade mina så röntgades mitt bäcken i slutet för att se om jag kunde föda ett barn i säte eller om jag skulle snittas ifall att ena låg i säte.

Men hur kommer det sig att man kan välja i USA och inte i Sverige hur man får föda barn?

Hur kan det komma sig att läkare ger olika ordinationer?

Tänk dig att försöka föda barn och ha all smärta utan att kunna få ut ungen? Då är det inte lika häftigt. Nu är jag väl trött och bitter efter en sömnlös natt med en febrig gnällande unge, men jag tycker fortfarande att när det gäller barnafödsel så ska man ha rätt att få kejsarsnitt, tycker inte att det är jämförbart med bröstförstoring, om det inte är av medecinska skäl eller om ett bröst är dubbelt så stort som det andra osv.

Antar att jag kanske hade tyckt som du om jag inte hade gått igenom det vi gått igenom, men nu gjorde jag inte det. Jag kan inte föda normalt, mitt bäcken är för litet, så jag har rätt till kejsarsnitt. vilket de hade kunnat se om de tagit min rädsla på allvar och inte avfärdat den och tryckt på om en vaginal förlossning. För mig går graviditeten och förlossningen ut på att mamman ska må bra och se fram emot förlossningen, mår man bättre av att veta att man kommer att bli snittas så är det det som är det viktiga. Skulle det kännas bättre om man betalade privat eller hade någon sjukförsäkring som tog operationen? Eftersom du jämförde med plastikkirurgi.

Bra skrivet.

Förlossningsrädda tror jag faktiskt att ALLA är. Det är nog inte många som vid plusset känner åh vad kul att jag ska föda barn.

Sen så bär man barnet i 8-9 månader, hormonerna ställer om kroppen för en vaginal förlossning. Vaginan ändrar form, musklerna möblerar om sig. Bäckenmuskelaturen tänjer ut sig. Problem med inkontinens kommer av det, inte hur bebisen kommer ut.

Jag ville få en sån röntgen innan förlossningen, men de gjorde en uppskattning av Selmas huvud och de ansåg att det var normalt, så att det inte skulle vara någon fara. Nu har jag på papper att jag inte "kan" föda barn vaginalt, men för mig har den nonchalans och ganska hånfulla attityd som jag mötte påverkat både mig och min sambo djupt.

Men hur kommer det sig att man kan välja i USA och inte i Sverige hur man får föda barn?

Bara skummat dina inlägg.
Men har du Tv4 fakta så visas mkt förlossningar från usa där, och de föder ju barn typ som på stenåldern om man jämför med här i sverige.
Det är ryggläge som gäller. Får barnet dålig puls istället för att kanske promenera eller ligga på sida blir de akutsnitt.

En tjej spydde flera ggr för att hon hade så ont och skakade i hela kroppen..

Säker på att hon spydde av smärta?
För när bebis huvud kommer åt spinaleknölarna i bäckenet är det jättevanligt att en signal går till hjärnan och man börjar spy.

Jag skakade oxå när jag födde barn, av adrenalin. För det gjorde bra mkt ondare att tatuera sig än att föda! I alla fall vad jag minns.

Usch och fy, jag lider med dig i efterhand. Jag vet hur det känns att bli nonchalerad av läkare i samband med graviditeten =/

Vill du babbla av dig, vi kan byta erfarenhet inför en ev nästa gång så Pm:a =)

Jag tror vi kan komma överrens om att det är sjukt häftigt att få barn, oavsett hur de kommer ut :)

Sen lite allmänt.
Jag testade först att föda vaginalt och det slutade med att jag fick akutsnitt för värkarna blev inte tillräckligt regelbundna för att han skulle komma ut.

Och jag var orolig innan, både för hur jag skulle klara det, smärtan och det privata.
Men jag och alla jag pratat med har varit helt överrens om när det sätter igång och man är uppe i det, så är det helt överkommligt, mellan värkarna mår man ganska bra och det är mer jobbigt än smärtsamt, iallafall i efterhand :)

Sen det privata, i min mammagrupp prata vi mycket om just det pinsamma och tänk om man bajsar?
Jag kan ju säga att personligen, under förlossningen så ville jag helst bajsa på både BM och barnets pappa, bara för att jävlas lite... :devil:
;)

Jag skulle chansa på att de är så snabba med snitt just för att inte riskera barnet och kanske få en stämning över sig. En nära vän till min familj är förlossningsläkare i USA och jag kan tycka att USA har vissa saker som är bättre. Där möter man tex samma läkare som kommer att deliver you, istället för en barnmorska som i Sverige. Men jag orkar inte ta upp den diskussionen, har en sjuk bebis hemmaoch ska passa på att sova om det ska bli ännu en sömnlös natt inatt igen.

Ett litet knapplån!

Är det osmart av mig att inte gå & oroa sig alls för förlossningen, inte läsa så mkt på internet, olika förlossningsberättelser osv? Utan att tänka att det går som det går? Att jag får försöka ta situationen när dne kommer med hjälp utav min lugna sambo?!

Vet att många läser på & läser massor av förlossningsberättelser men jag känner verkligen ingen lust till det. Har dock lånat en bok " Att föda" från bibblan som jag tänkte glutta igenom...

Låter som du är trygg i dig själv, så varför skrämma upp sig? Jag lyckas i alla fall bara hitta "skrämselberättelser" när jag läser förlossningsberättelser.

Jag har för mig att jag fick en bok av barnmorskan mot slutet. Den tog upp lite om förlossningensskeden och första tiden efteråt.

Vi hade även 2 gruppträffar på BMmottagningen och ett studiebesök på förlossningen. Jag var rädd i början, men sen på slutet kände jag mig jättetrygg.
Andra förlossningen gjorde min BM inget mer än att ge mig varma handdukar när jag bad om det. Hon tog inte ens emot dottern.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 935
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
568
Senast: FrDrake
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2