Att be bekanta om hjälp

Hade det bara kunnat stanna vid generella frågor, så är jag inte alls svårpratad när det gäller juridik heller! Jag gillar också att prata juridik på ett mer övergripande plan och när jag själv vill.

Men nähä, då är folk inte så jävla intresserade av att höra någonting som har med ämnet att göra. Utan bara när de själva ska försöka bevisa (=bekräfta) hur otroooligt rätt de alltid har och såklart helst tjäna på det på något sätt. Vilket rättsområde det än gäller från byggningabalken via underhållsbidrag till skatterätt.

Men det kanske inte är SÅ vanligt att dina bekantas bekanta bara: "eh alltså du som sysslar med sånt, jo det är så att jag har funderat på att börja bryta uran på min tomt - jag tänkte, skulle inte du bara kunna komma och kolla lite snabbt och lätt på förutsättningarna för det, du har väl ändå inte något annat för dig just nu?"

Nej, de flesta har ingen aning om vad mitt jobb innebär :D vilket jag iofs kanske ska vara glad för :rofl:

Jag är sjukt intresserad av mitt jobb och älskar att svara på frågor och lösa problem, så jag blir väldigt glad om någon har nytta av min kunskap. Jag jobbar delvis med support/hr.

Också då någon vill ha hjälp med hundträning eller liknande ställer jag mer en gärna upp och ordnar egen träning eller liknande.

Men jag har väl nåt sorts kall. Sådär lite lagom Florence Nightingale.

Jag är veterinär och har upplevt att folk som jag inte pratat med på typ 10 år har skickat en suddig närbild på något oidentifierbart med päls över Facebook och bara: "Är det här något farligt?" eller "Kan du skriva ut [insätt valfri medicin, gärna antibiotika] till min sjuka hund?"

Sådant gör mig lite bitsk! Mest för djurets skull, eftersom ägaren uppenbarligen är orolig för att något är fel men inte har lust att göra en insats och beställa en tid till undersökning :mad:.

Jag jobbar liksom inte ens kliniskt och det enda jag kan tänka mig att skriva ut är förebyggande saker (som vaccin) till min egna katt! Om jag misstänker att mitt eget djur mår dåligt tar jag mitt jäkla ansvar som djurägare och beställer tid hos någon som har kompentens och utrustning till att undersöka katten!

I mitt fall handlade det om en person som faktiskt är just nyutexaminerad veterinär, men anledningen till att jag tog kontakt var att en annan bekant till mig är intresserad av att läsa utbildningen på samma, ganska ovanliga ställe som personen jag kontaktade. Poängen var alltså att jag skulle koppla ihop två bekanta så att den ena kunde få lite “inside information” om en speciell utbildning, vilket i sin tur skulle hjälpa hen att bestämma ifall hen ville söka eller ej. Kontakten hade alltså väldigt lite att göra med personens roll som veterinär som sådan.

Detta däremot tycker jag är mer än okej :). Det har jag själv varit med om, både på FB och buke och det har bara varit kul när man kunnat hjälpa. En bukefalist blev både veterinär och roomie under många studieår :love:.

Jag gillar inte när folk ber om min hjälp, för jag gillar inte att behöva säga nej.
Men jag erbjuder ofta min hjälp när jag känner att jag har möjlighet att hjälpa, eller när jag ser att mina vänner, grannar etc behöver hjälp. Eller ibland bara gör jag saker utan att erbjuda. Typ skotta åt grannarna när jag vet att de är krassliga.
Mina föräldrar och syskon är dem jag ber om hjälp, angående hunden och tonåringarna.
Däremot har jag ordnat en grupp av fyra föräldrar på whatsup, där vi gör upp om schema för att skjutsa och hämta till träningar och vissa ideella sysslor inom sporten.
Jag gillar inte när folk ( ytligt bekanta) vill köpa grejor av mitt företag (fastän de vet att vi inte säljer till konsument) och tror att de ska få bättre pris än mina lagerläggande kunder...

En bidragande anledning till att vi hade ett tvåtonssläp var att folk ville låna - så vi glatt kunde svara javisst, har du körkort till det då?

Jag blir GALEN på folk som lånar och lämnar tillbaka i sämre skick. Mest för att jag själv lever med maximen att det man lånat ska lämnas tillbaka i bättre skick. Dvs lånar man en släpkärra så fixar men eventuella trasiga glas och smörjer lås etc.
Min definitiva droppe var när svåger lånade en kattbur i rotting och lämnade tillbaka den trasig :rage: :rage: Jag fick en smärre härdsmälta.

Vi är lyckligt lottade med flera duktiga veterinärer boendes nära (NV Skåne) En av våra favoriter går fortfarande in som pensionär men åkte härom året på semester utan intalat meddelande på mobilen. Vi lyckades ringa personen i fråga i Egypten. Usch så vi skämdes och vi bad så mycket om ursäkt.

Jag gillar oftast när någon ber om hjälp och ger gärna råd. Däremot skulle jag inte komma hem till någon på en konsultation om det inte är nära vänner. Även om jag inte har ett konsultjobb där varje timme omvandlas till kronor i plånboken så är min fritid dyrbar och det finns andra som tar betalt för sånt. Själv kontaktar jag mer än gärna kursare som har specialområden eftersom mitt nuvarande yrke kan kräva plötsliga specialkunskaper man inte hade en tanke på. Det är inte så dumt att ha en anledning att höra av sig till kursare då och då ändå. Däremot blir jag tokig på folk som uppenbart bara är ute efter att "ha bra kontakter". Jag har varit med om såna eftersom jag hade en framträdande roll i ett tidigare jobb och det var alltid så fruktansvärt genomskinligt.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 966
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 468
Senast: Habina
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 832
Senast: Imna
·
Relationer Min familj har under leva min levnadstid varit bästa vänner med en annan familj. Den andra familjens barn blev som mina syskon och vi...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka