Att anlägga permanentbädd

Sv: Att anl䧧a permanentb䤤

Bellafjella, Stalosan är verksamt mot flugor: googla "Stalosan F" så får du upp ett produktblad. :idea:
Vi använder kalk i botten just nu, och det funkar också super.

Och liksom du har jag aldrig upplevt en torvbädd som geggig. En bädd som är blöt är felskött, och det beror mera på den som anlägger bädden än materialet - det gäller ju att ha tillräckligt mycket också.

Vi hade lika dammigt i stallet av spån som torv, skillnaden är bara färgen på dammet. :crazy:

Sv: Att anlägga permanentbädd

men man har ju inte torven i det övre lagret. (det rinner inte igenom då.) Torven ska vara i det undre lagret. Då luktar det inte och halm eller spån över gör att det är ljust och fräscht.

Säkert är det olika. Men jag har varit i stall där alla använder torv (bädd och inte) samt har själv mockat och sett enstaka boxar och ingen gång har jag tyckt att det känts fräsht. Det dammar alltid och luktar unket. Lukten dock, kan jag tänka mig att man vänjer sig vid när man använder torv. :) Och det behlver ju eg. inte vara dåligt på ngt sätt, det är bara en lukt som jag inte föredrar som van spånanvändare. :D

Fuktigt känns det redan när det kommer ur balen. Det behöver inte vara fuktigt men det känns kallt och rått, om du förstår vad jag menar. Och blir snabbt geggigt när hästen kissar, hur tjock bädd man än har verkar det som. Och blir väldigt platt och "hårt" på ngt sätt. Men som sagt, min åsikt. :) Håller hårt i mina spånbalar.

men man har ju inte torven i det övre lagret. (det rinner inte igenom då.) Torven ska vara i det undre lagret. Då luktar det inte och halm eller spån över gör att det är ljust och fräscht.
Som jag skrev har de kombinationer av torv och spån, som jag träffat på, bara sett smutsiga ut. Tycker inte att det finns ngn vits när man kan hålla sig till bara spån. Men självklart är det ju en smaksak. :bow:

Sv: Att anl䧧a permanentb䤤

Vi hade lika dammigt i stallet av spån som torv, skillnaden är bara färgen på dammet. :crazy:

Fast färgskillnaden gör ganska mycket. Bland olika spånsorter kan det variera mycket i mängd damm (vårt nuvarande t ex dammar väldigt lite). Hur vet jag det? Jag har haft en bronkithäst här som hostat så snart det dammat lite för mycket, och jag själv är dammallergiker och märker direkt skillnader i damm på spån och grovfoder, eller om det börjar bli lite mögelsporer i spånet/grovfodret.
Torv tycker jag mao är sämre för att det alltid är dammigt, jämfört med spån som man kan få hyfsat dammfritt. Halm är nästan ännu värre för mig (att hantera) men det kanske beror på kvalitet.

Säkert är det olika. Men jag har varit i stall där alla använder torv (bädd och inte) samt har själv mockat och sett enstaka boxar och ingen gång har jag tyckt att det känts fräsht. Det dammar alltid och luktar unket. Lukten dock, kan jag tänka mig att man vänjer sig vid när man använder torv. :) Och det behlver ju eg. inte vara dåligt på ngt sätt, det är bara en lukt som jag inte föredrar som van spånanvändare. :D

Fuktigt känns det redan när det kommer ur balen. Det behöver inte vara fuktigt men det känns kallt och rått, om du förstår vad jag menar. Och blir snabbt geggigt när hästen kissar, hur tjock bädd man än har verkar det som. Och blir väldigt platt och "hårt" på ngt sätt. Men som sagt, min åsikt. :) Håller hårt i mina spånbalar.

Det låter som om du beskriver en växelstöbädd av torv. De blir precis så. En permanentbädd med torv i det undre lagret kan ju inte damma. Torven är täckt av halm eller spån som urinet rinner igenom, ner till torven där det blir en del av förbränningsprocessen.
När jag har växelströbädd har jag också bara spån.

Bäddarna i vårt stall består av bara torv, och det blir en fast "koka" eftersom att man bara mockar bort bajset och inte urinen. Det är för övrigt gott om strö, vi snålar inte...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: tanten
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 721
Senast: Ajda
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 672
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V