Att anlägga permanentbädd

C

CeciliaW

Jag funderar på att anlägga en permanentbädd i Rillas box, och funderar då på vilket det bästa tillvägagångssättet kan vara. Har inte haft det förut så jag har inte jättemycket erfarenhet, även om jag vet teorin bakom det hela.

Har redan fått tips om att ha torv i botten då vi har spån som strömedel... någon annan som har permanentbädd och vill ge tips? Vill ju att det hela ska bli BRA och hållbart! :idea:

Sv: Att anlägga permanentbädd

Jag tycker att det bästa ströet vid permanentbädd är torv, eftersom att den binder ammoniaken i urinen. I vårt stall använder vi bara torv i bädden, och vi mockar ut bara träcken varj dag. Då får vi mjuka och fina bäddar, som dessutom värmer då vi har oisolerat.

Jag tycker att det bästa ströet vid permanentbädd är torv, eftersom att den binder ammoniaken i urinen. I vårt stall använder vi bara torv i bädden, och vi mockar ut bara träcken varj dag. Då får vi mjuka och fina bäddar, som dessutom värmer då vi har oisolerat.
Använder du stalosan i botten eller ej?

Jag har permanentbäddar av spån till mina hästar. Jag mockar bara ut skithögarna, och bäddarna håller sig helt torra. Det har fungerat jättebra hela vintern, men nu när det blir varmare har jag känt att det luktat lite någon dag. Jag har inte använt kalk i år, men tror att jag ska göra det nästa år. Vet inte om det har betydelse, men jag tänker att det kan ha det för lukten som kommit lite nu i när det varit varmt.

La bädd i höstas och de har hållt sig torr och fin hela vintern. Jag valde att först lägga torv (ca tre balar) som jag vattnade och "stampade" ett par dagar så det skulle sätta sig. Därefter la jag på rejält med halm. Tycker halmen är bra då hästen alltid har något att pyssla med när den står inne ;)

La bädd i höstas och de har hållt sig torr och fin hela vintern. Jag valde att först lägga torv (ca tre balar) som jag vattnade och "stampade" ett par dagar så det skulle sätta sig. Därefter la jag på rejält med halm. Tycker halmen är bra då hästen alltid har något att pyssla med när den står inne ;)
Visst är det?! Halm är kanon... men ack så tungjobbat! Ja, tycker jag då - antar att det är en vänjningssak.

Min fröken får så pass mycket hö att hon brukar ha kvar även på morgonen, så hon klarar sig utan halm...som tur är :angel:

Blir nog stalosan i botten, sen torv, vattna och stampa till och sen ösa på spån. Det blir nog mysigt för fröken! :)

Hej.

Jag har efter många om och men lyckats övertala dom i vårt stall att anlägga permanentbädd.

Vi har gjort som så att vi
*strött stalosan hela golvet
*fyllt på med 4 torvbalar, som vi vattnat och stampat (stooora boxar) + lite mera stalosan
*sedan fyllt på med torv och spån mix som ett topplock
*uppe på det har vi halm ca 10cm tjockt

Det har fungerat suuuper bra. Hästarna verkar trivas, och så har dom blivit så renliga för alla skiter i ett hörn i sina boxar. Så mockningen går jätte lätt :banana:. Sedan så brukar vi sätta boxnytta där dom kissar ofta. Det är lite lättare att hantera än stalosanet. Det dammar inte för det har lite lik konsistens som kattsand.

I mitt förra stall hade vi permanentbädd på enbart spån. Vilket har fungerat hur bra som helst i alla år . I stallet vi står i nu så är det oskodd träinredning vilket gör att jag vill ha halm uppe på för att skona den. Sedan så har jag en unghäst som byter tänder, men hon har än inte tuggat på inredningen...

Sandela >> Låter som en kanonfin permanentbädd! Allt jag undrar är... hur långt har hästarna kvar till taket? ;) Låter som en REJÄL bädd! :)

"Förr" brukade jag använda kalk i botten, men jag har faktiskt inte brytt mig om det de senaste åren. Tycker inte att det blir någon skillnad. Jag använder spån (alltsån inte kutterspån). Fyller på MÅNGA säckar i första lagret, och sedan efterhand vid behov. Shettisens bädd har jag faktiskt haft i två vintrar nu, helt utan problem, men i sommar åker den ut. Vi har bara hästarna hemma mellan ca oktober och april - det kan ju också spela roll hur länge de "håller". Jag brukar inte heller vara så snabb att mocka ur boxarna när hästarna åkt, utan väntar gärna långt in på sommaren. Bäddarna hinner då torka och det är varken så tungt eller illaluktande att mocka ur då.

Jag har också torv men "drygar" ut det med råspån som jag hämtar på en träindustri.

Att jag drygar ut det beror mest på att jag tycker att torven är så dyr och min pålle är en riktig storkissare så det går åt en del för att hålla bädden torr. :)

Jag la Stalosan i botten innan jag anlade bädden och varje gång det är dags att lägga på ny torv/spån så strör jag stalosan över kissfläcken.

Min valack kissar mest på mitten så där blir ju till slut en hög kulle som jag brukar "skala ner" varje gång det är dags för ny torv. Annars skulle han väl slå huvudet i taket till slut! :D

Läste att många vattnar bädden när de anlägger den men det gjorde inte jag. Tyckte inte det behövdes - bädden blir ju fast och fin ändå till slut. :)

Lite OT, men det roliga med bra bäddar, särskilt när man använder Stalosan och är duktig på att hålla efter, är att det ofta luktar mycket mindre än utan bädd! :)

Tänkte försöka mig på en spånbädd (torv är dyrare, större projekt för mig att få tag på och skitigt så jag använder inte det) med stalosan innan hästarna kommer in från betet i år.

KL
Stalosan är onödigt dyrt när enkel trädgårdskalk duger lika bra.

När en permanentbädd inte fungerar bra har man oftast varit för snål med strö från början. Vräk i ordentligt de första veckorna så behövs det knappt fyllas på resten av vintern. En annan sak som sabbar bädden är när man sticker ner grepen i bädden så syret kommer in. Då börjar det lukta.

börja med att lägga på Stalosan över golvet. Täck med antingen hårdpressand halm från bal eller torv. Ovanpå det lös halm eller spån. Då får du en bädd där det övre lagret släpper igenom urin och det undre lagret bränner fint. Om man använder torv till undre lagret så bör man trampa till det ordentligt innan man lägger på det övre lagret.
Jag har bädd åt hästarna under vinterhalvåret. Det funkar jättebra och är en varm och skön bädd för hästarna att ligga på.
Dessutom är det lättmockat som bonus.
När man tar ut bädden sen har man bästa tänkbara jordförbättrare till rabatter, grönsaksland eller liknande.

Oba, Stalosan är inte dyrt. Ett paket har räckt i två år åt 4 hästar. (drygt 200 kr)
Vanlig kalk är inte alls samma sak. kalken neutraliserar lukt lite men tar inte bort bakterier som Stalosanet. Men Stalosan får man en luktfri bädd utan bakterier.

*knappsnappning*

Vi har haft torvbädd tidigare, funkat jättebra alla år, men pga praktiska skäl kört med spånbäddar denna "säsongen". Har precis tömt boxarna på bädden i helgen.

Vi har haft problem med de "storpinkande" hästarna och spånbädden. Även om vi fyllt på spån flera gånger i veckan och haft en hyfsad torr ovansida så har det till och med runnit ut urin från botten av bädden ut i stallgången. Bädden har inte sätt sig pga all urin och spånet har inte orkat suga upp vätan lika bra som torven. Luktade ap-äckligt när värmen kom.

De "småpinkande" hästarna har det funkat bra till med spånbädd.

Men jag är inne på att köra torv i botten till nästa installningsperiod, med spån ovanpå. Har inte erfarenhet av att vattna och dona med bäddarna, så det blir något nytt. Men man måste väl få torven att sätta sig lite innan man tar på nästa lager misstänker jag. Fick några bra tips i denna tråden om det, tackar :bow:

Jag har också fått göra en av bäddarna med bara spån iår. Tyckter inte heller det blev riktigt bra. Dels bygger den på höjden som bara 17 och dessutom så bränner ju inte spånet så snabbt som halm och torv. Den luktar lite också. Spånet suger inte alls upp som torv och pressad halm. (Men det är ju därför det är så bra att ha som övre lager i stället) Den bädden har inte bränt ihop ordentligt nu när jag tar ut dem snart. Den andra som har torv i botten har bränt jättefint. i och med att förbränningsprocessen är mycket sämre med spån i botten så bildar ju bädden mindre värme också.
Så jag håller med dig. Spån i botten på permanentbädd är inget bra förslag. (enbart en nödlösning för mig)

Torv i botten är oslagbart, men låt det sätta sig innan du lägger in spånet. Vi har torv i år, ska testa med hackad halm överst nästa år.

En sak till ... se till att städa stallet först - välskötta bäddar håller länge. Våra ligger sen juni förra året och kommer att skottas ur när stallet skall blåsas ur med högtrycken i sommar.

Finns f ö rätt nära dig. :angel:

Sv: Att anl䧧a permanentb䤤

Jag föredrar ren spånbädd.

Det är ljust, rent och fräscht. Håller torrt och luktar inte. Torv är det strö jag tycker minst om. Det är ständigt fuktigt, smutsigt och dammit. Luktar unket, blir till en enda gegga och väggar och allt blir brunt av damm direkt. Som endast bädd har jag inte provat, men jag har sett folk använda en kombination av det och det ser bara skitigt ut. Och jag tycker att torv aldrig torkar, det blir bara en enda lera av allt.

Men det är ju bara min åsikt. ;)

Spånbäddar tycker jag är jätteenkla att hålla efter. Jag har oftast ca 1-2dm bädd och sen ca 1 dm spån ovanpå det. Permanentbädd är drygt, isolerande, mjukt och oftast renare än andra alternativ.

En spånbädd tar ungefär 1-2 veckor att anlägga. Under denna tid kommer man alltså ev. att behöva ta bort lite kissigt spån för att undvika att det blir för mycket ammoniak. Dock ska man försöka att undvika det i den mån det går. När bädden börjat brinna bör man i princip aldrig röra runt i den. Man kan ta bort om den blir för hög ngnstans men i övrigt ska man låta den vara - om du rör runt i den riskerar du att få dålig lukt och att fukt kommer upp till ytan. Ytan på en bädd (alltså under det dm-djupa övre lagret) bör vara relativt torr. Kommer man åt bädden gör det alltså ingenting men man ska inte riva upp den efter som att urinet hamnar underst.

Jag har alltid föredragit spånbädd och tycker att det är det anternativ som är renast, ljusast och fräschast, och ofta mjukast.

Stalosan är inte dyrt. Ett paket har räckt i två år åt 4 hästar. (drygt 200 kr)
Vanlig kalk är inte alls samma sak. kalken neutraliserar lukt lite men tar inte bort bakterier som Stalosanet. Men Stalosan får man en luktfri bädd utan bakterier.

Finns det inte dessutom en speciell variant av Stalosan som är lämplig att ha på sommaren som motverkar flugor? Har bara för mig det men är inte säker .......

Sv: Att anl䧧a permanentb䤤

Det är ljust, rent och fräscht. Håller torrt och luktar inte. Torv är det strö jag tycker minst om. Det är ständigt fuktigt, smutsigt och dammit. Luktar unket, blir till en enda gegga och väggar och allt blir brunt av damm direkt. Som endast bädd har jag inte provat, men jag har sett folk använda en kombination av det och det ser bara skitigt ut. Och jag tycker att torv aldrig torkar, det blir bara en enda lera av allt.

Hmm, konstig text du fått till?

Ja, ja hur som helst - jag vet inte hur du/ni gjort för att få en bädd som samtidigt är fuktig, geggig och dammig? :)

Jag har torvbädd och den är absolut inte geggig eller luktar unket. Är bädden geggig så har man alldeles för lite torv och då blir det geggigt vare sig man har torv, spån eller halm.

Det gäller ju att hela tiden se till att det finns torrt och rent material uppe på bäddens yta i tillräcklig mängd att hästen kan ligga torrt och rent.

Tar man grepen och skrapar bort det översta lösa och torra skiktet på min bädd så är det inte geggigt under till utan fast. Är det inte fast så har man inte fått till en bädd. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: tanten
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 721
Senast: Ajda
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 672
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V