Att amma till varje pris?

LitenIsa

Trådstartare
Först vill jag bara klargöra att jag vet att bröstmjölk är det bästa för mitt barn bla bla bla så nu behöver ingen dra den predikningen för mig:-).

Måste man tycka om att amma? Ja, enligt min BVC-tant (som jag förövrigt avskyr) så finns det inga alternativ och völjer man något annat är man en dålig mamma.

När jag fick Elivia mådde jag rätt dåligt. Tuff förlossning, amning som bara strulade och allmänt kaos. Fick av en annan kvinna på BVC (vår oridinarie hade sem) tipset att prova lite ersättning för att få bort ett jobbigt moment. Kände då att jag mådde mycket bättre, satt inte fast på samma sätt. Hon var tre veckor då vi började varva flaska och amning. Gjorde så tills hon var 4 mån och ratade bröstet (flaskan var väl bekvämare). Elivia är idag en helgo 1½åring utan allergier eller psykiska besvär pga att hon flaskmatades som liten;).

När Saga föddes för ca 1 mån sedan hade jag som plan att ge amningen en ärlig chans. Jag har nu försökt och jag TYCKER INTE OM ATT AMMA!!! Det är obehagligt, jag vantrivs med att amma offentligt vilket begränsar mina möjligheter att umgås med folk. Jag känner mig som en mjölkkossa som bara finns till för att Saga ska ligga och tutta på mig. Hon hänger vid bröstet 22h per dygn. Hon sover med min ena bröstvårta i munnen.

Härom natten blev jag totalt knäckt och körde upp mannen ur sängen och gav Saga till honom och bad honom fixa en flaska ersättning. han gjorde så och Saga åt utan problem och sov sedan 2h utan min bröstvårta i munnen!!!

Detta berättade jag på BVC igår och fick då en uppläxning om hur viktigt det är med bröst och bröstmjölk. Annars får de ingen närhet och mår dåligt. Men JAG då? Jag mår också dåligt. Betyder jag ingenting i detta spel där bröstmjölk är högsta vinsten?

Kan inte någon bara skriva att jag ska skita i BVC och göra det som känns bäst för mig?

Sv: Att amma till varje pris?

skit i vad bvc säger och gör vad som känns bäst för dig! :)

min bvc tant var förvånad att jag fortfarande ammade vid 4 mån och uppmanade mig att sluta vid 5 mån!

Jag ska inte säga vad du ska göra ;) men kan tala om vad jag gjorde.

Har 4 barn, alla är friska och inga allergier som vi vet om..

Barn nr 1, lite mjölk i 3-4 veckor fick pumpa och ge ersättning.
Barn nr 2 , lite mjölk i 2 veckor fick pumpa och ge ersättning
Barn nr 3 , lite mjölk i 2 dar, pumpade och gav ersättning

Detta stressade mej att sitta uppe på nätter få att få ut några droppar medans de skrek.

Barn nr 4 sa BM -skit i bröstet och ge ersättning direkt. Bättre mätt och nöjd bebis med lugn och glad mamma. :D

Nu hade jag iofs nästan ingen mjölk, men du ska ju må bra oxå, eller hur?
Och närhet får de om man matar medans de ligger på magen.

Skit hur mycket du vill i BVC!!! Du håller väl i barnet lika mycket när du ger mat ur flaska, det är väl minst lika mysigt och fullt av närhet, det där närhetstjafset är bara skitsnack. Det blir väl dessutom bättre stämnning om du oxå tycker om det ;) Jag tycket det är idioti att ens barn ska använda en som napp hela nättrena igenom. Mitt tips, läs Barnaboken! D Jag tyckte inte om att amma, kände precis som du! Fick lixom inte till det och dottern vägrade bröstet titalt efter två månader, gick då över till att pumpa och ge i flaska, helt otoligt vilken skillnad och vad mysigt vi hade det! Byt BVC-tant tycker jag!

Kan inte någon bara skriva att jag ska skita i BVC och göra det som känns bäst för mig?

Skit i BVCtanten och gör det som känns bäst för dig ;)!

Bröstmjölk må vara det bästa, alla mina är ammade, (1an fick lite ersättning 1 kväll i veckandå jag började jobba och inte fick till det med den eländiga billiga pumpen från apoteket...)

Känner massor med flaskuppfödda barn som är helt "normala och friska", det blir jättebra för er också. Och Saga uppskattar nog en glad mamma framför en som mår dåligt över amningen!:laugh:

Varför har jag lyckats få en BVC tant från stenåldern?

Har dessutom en kompis som har samma kontakt på BVC. Hon har motsatt problem. Hennes son har precis flyllt 1 år och hon ammar fortfarande honom ett par gg per dag. Då tycker hon det är fel!

Hon tycker ju inte att jag har någon anledning att flaskmata då jag har mjölk. Försökte även fråga om urpumpad bröstmjölk men då bast det ju på närheten... suck...

Känns bättre bara man får gnälla av sig lite. och i slutändan gör jag ju ändå dom jag själv vill:-)

Jag tycket det är idioti att ens barn ska använda en som napp hela nättrena igenom.

Vad skönt att läsa precis vad jag tänker. Jag ORKAR inte vara vaken nästan hela nätterna för att hon ska ligga och snutta. Eller paniken jag känner när jag somnar ifrån och hittar henne hopknölad under täcket (ligger ner och ammar på sidan men ibland rullar hon iväg:-)).

När jag ändå är igång och öser skit över BVC måste jag få berätta om henens agg mot hästar.

När jag började flaskmata Elivia var det första hon sa
-Jaså, du har börjat med dina hästar nu igen då... (var knappast därför jag började flaskmata...).

När Saga var 3 veckor sa hon:
-Du har väl inte börjat hänga i stallet ännu?

Plus att hon inte kan förstå hur jag kunde välja att börja jobba när Elivia var 6 mån (min man var då föräldraledig istället.) Denna gånger ska jag väl vara hemma MINST 1 år.

Känns knepigt att byta BVC kontakt då det är en sån liten mottagning och jag säkert skulle stöta på henne varje gång jag var där. Skulle kännas så konstigt.

Men hon verkar ju ha något annat problem...:mad:

Hos oss så är de jättepositiva till allt vad stall och hästar heter, då får ju barnet vara ute så mycket!!!:laugh: Fast vår BVC-tant är lite skum, men det är mest för att hon pratar så mycket om sina egna katter, vilket jag inte är så jättroad av...

Hon erbjöd sig till och med att hjälpa min granne som ska adoptera mitt barn om det är en pojk ;), jag har ju beställt en flicka, men grannen förbarmar sig över den lille om det är en med snopp. Det vet vår BVC-tant och hon bara skrattar åt oss, hon säger att hon eventuellt är sugen på att bli lite extramormor :D.

Skit i BVC, en del barnmorskor är så himla omoderna och kvar i hur det var förr. Jag har träffat alla möjliga sorter... och jag tycker inte om de tanter som är så dumma funtade att man ska offra sin egen hälsa för lite j-la bröstmjölk. De är ena riktiga amnings-nazister en del. Sen är dom trångsynta när det kommer till annat också.

Fram för modernare barnmorskor som inte är så inskränkta!

det finns forskning som visar att barn till mammor som ridit sent i graviditeten får bättre balans och är mindre känsliga för allergier, kanske väger upp ammningen ;) Jag tycker du ska prova att ge i flaska, allt ordnar upp sig är min erfarnehet, psyke, nattsömn allt. Dessutom är jag en evig förespråkare till egen säng i eget rum. Det är det bästa iaf för min och hela familjens nattsömn. Problemet är bara att man startar totalt krig här inne om man tycker samsovning och nattsnutt är att skapa sig mer problem än man behöver!

Jag är absolut för amning, men det får ju inte bli amma till vilket pris som helst. Alla ska må bra. Barnet (familjen som helhet) mår som allra bäst när mamman mår så bra som möjligt.

Det finns en mängd olika sätt att lösa matningsfrågan. Kan man delamma och ge ersättning på sidan är ju det bra, men funkar inte det heller så är ju inte det jordens undergång.

Jag tycker att du ska byta kontakt, den människan har du ju ändå inget förtroende för och skulle ju inte ringa henne om du var i behöv av stöd och råd.

Jag bytte när sonen var liten, det klagades på allt, han var för stor (han vägde 4835 gram när han föddes, skulle jag krympa honom?) jag ammade nog för ofta var hennes slutsats, han följde sin kurva exakt men var i hennes ögon förstor. Jag kom inte och vägde tillräckligt ofta (ingen berättade att jag skulle dit och väga varje vecka och eftersom han mådde bra så varför skulle jag vilja det?) jag var för ung, (jag firade min arton års dag på bb) ja, hon klagade verkligen på allt som bara gick och jag var ledsen och arg varje gång jag hade varit där.
Jag bytte och hos den nya var det aldrig några klagomål utan det gjordes vad som skulle och inget mer med det.

Varför har jag lyckats få en BVC tant från stenåldern?

Har dessutom en kompis som har samma kontakt på BVC. Hon har motsatt problem. Hennes son har precis flyllt 1 år och hon ammar fortfarande honom ett par gg per dag. Då tycker hon det är fel!

Hon tycker ju inte att jag har någon anledning att flaskmata då jag har mjölk. Försökte även fråga om urpumpad bröstmjölk men då bast det ju på närheten... suck...

Känns bättre bara man får gnälla av sig lite. och i slutändan gör jag ju ändå dom jag själv vill:-)
Bara nyfiken - antar att du går hos H?
Där är det bara att börja med att sätta ner foten och ryta ifrån, tala om att du gör det som du tycker är bäst för ditt barn och därmed basta!
Jag vet att hon har sidor där hon trycker ner mödrarna, fast jag har aldrig råkat ut för dem. Tror jag klargjorde från början att man inte sätter sig på mig...
Det enda hon tjatat på mig om är "men NU äter hon/han väl inte någon välling längre?" och jag har varje gång svarat att "Jodå, det gör han/hon visst och jag kommer fortsätta erbjuda välling så länge barnet själv vill ha det". Jag har inte ens inbjudit till diskussion om saken, utan varit tvärsäker på mig själv...

Jag har enbart flaskmatat, först med bröstmjölk, sen lite av varje, för att avsluta med enbart ersättning. Och jag har varit tydlig med att jag gör det som är det bästa jag kan åstadkomma på den fronten. Har inte fått några kommentarer om "brist på närhet".

Om jag vore du så hade jag introducerat flaska. Orkar du pumpa ur så gör det så mycket du orkar och ge så långt det räcker, sen kompletterar du med ersättning. Amma när det känns bra att göra det, utan att göra det för att du "måste".
Släpp på prestigen helt enkelt!
Och strunta i vad tanten säjer, om hon bråkar med dig! Så på dig och visa pondus, tala om med hela dig (kroppsspråket) att du vet att du tar hand om ditt barn på det bästa sättet du kan, oavsett vad tanten tycker! (jag vet, som sagt, av erfarenhet att det fungerar på henne!)

tack till alla, känns redan mycket bättre.

Tänker börja ge i flaska lite nu utan att få dåligt samvete.

japp, du har så rätt så. Det är H jag går hos.

Jag är nog inte riktigt lika kaxig som dig. Vågar inte stå på mig så mycket. Men jag ska göra ett försök nästa gång;). Tänker iallafall börja introducera flaska och pumpa så mycket jag hinner/orka för att sedan komplettera med ersättning. Gick ju bra med Elivia så det ska nog funka för Saga med.

Skit i bm och gör som du vill såklart! Och det kommer ju gälla allt i barnuppfostran, det är du och din man som bestämmer över barnets uppväxt så länge det är inom lagens ramar. Jag menar det finns ju värre saker man kan göra än att ge sitt barn flaska ;)

Du har drabbats av en BM me ammningshysteri.

Om ungen har din tutte i munnen 22 timmar per dygn så skulle jag försöka få plutten att ta nappen.

Försöker med napp ibland tar hon den men för det emsta så klöks hon:crazy:. har provat de flesta sorter som finns ute på marknanden;). Har börjat bli lite bättre så jag antar att hon fått större mun:D.

Liknande trådar

Gravid - 1år Känns som att vi har hamnat i ett moment 22 med sonen. Han är 3,5 månad och går inte upp i vikt som han ska på enbart amningen (tappat...
2
Svar
38
· Visningar
4 679
Senast: inverterad
·
Övr. Barn Det här lär bli långt, men hoppas någon orkar läsa... Jo, jag slutade med amningen redan när dottern var två veckor, det är snart ett...
2
Svar
22
· Visningar
3 205
Senast: Mirre
·
Gravid - 1år dottern är 5 dagar, amningen funkade inte alls på bb..Så fort hon blev lagd till bröstet så blev hon arg, fick inget tag om patten och...
2
Svar
20
· Visningar
2 477
Gravid - 1år Känns bara som att jag måste få skriva av mig och få höra lite erfarenheter från andra mammor. Min son är nu 6 veckor, från början...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 410
Senast: vindvissla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar