Att amma till varje pris?

Sv: Att amma till varje pris?

Man måste inte gilla den, men man bör acceptera den. Om en pojkvän hade sagt till mig att han inte klarar av att kyssas för att han förknippar munnen med mat eller sin penis med kiss, hade jag skickat honom till en psykolog, för hans egen skull. Jag tror inte alls att barn lider av mjölkersättning, och jag antar att modern i så fall lider mer av smärtan, men att bröst enbart är en sexsymbol är en för mig märklig uppfattning, en konstruktion som får god hjälp av porrindustrin och media.

Många män har liknande uppfattning om kvinnans vagina och vägrar se sina egna barns födsel, för att den är och ska vara till för sex. Tja, upp till dem, som sagt var. Men helt sunt tycker jag inte att det är.

Ja men det finns (många?) människor som ogillar kyssar och föredrar pussar.
Det finns de som undviker att kramas för att de ogillar den typen av närhet eller uppger sig sakna behovet.
Det finns många kvinnor som avskyr mens för att de tycker det rent av är äckligt och väljer preventivmetod för att slippa den.

Listan kan göras lång på sådant som är "naturligt" och som människor undviker om det finns alternativ.

Jag tror nog de allra flesta känner till att bröst kan ge föda men om man ser till tidsperspektivet så är det väldigt lite tid som brösten har annan funktion än kvinnlig attraktion.

Ja men det finns (många?) människor som ogillar kyssar och föredrar pussar.
Det finns de som undviker att kramas för att de ogillar den typen av närhet eller uppger sig sakna behovet.
Det finns många kvinnor som avskyr mens för att de tycker det rent av är äckligt och väljer preventivmetod för att slippa den.

Listan kan göras lång på sådant som är "naturligt" och som människor undviker om det finns alternativ.

Jag tror nog de allra flesta känner till att bröst kan ge föda men om man ser till tidsperspektivet så är det väldigt lite tid som brösten har annan funktion än kvinnlig attraktion.

ja, och just därför borde uppoffringen inte vara så stor. Undvikande lägger i sig grund för fobier, därför tycker jag att kvinnan i artikeln på Aftonbladets webb borde ha försökt reda ut sin åsikt med en terapeut.

Ja och så antar jag också att andra tänker, men eftersom jag har medicinska orsaker till att delamma så är det grönt.

Det jag är allergisk emot är jag ska "behöva" förklara det för att bli "godkänd" :)

Lika så att vissa nästan kräver en förklaring till varför jag ska snittas.

Varför ska jag behöva förklara mina skäl egentligen, alltså det är egentligen inte ett problem i sig att förklara men det stör mig faktiskt att andra "kräver" det.

Moderskapet är helig ko = angår alla det inte angår.

Inte nog med att man som kvinna MÅSTE skaffa barn för att anses normal, förlossning och amning skall ske enligt vad massan och normen anser.

ja, och just därför borde uppoffringen inte vara så stor. Undvikande lägger i sig grund för fobier, därför tycker jag att kvinnan i artikeln på Aftonbladets webb borde ha försökt reda ut sin åsikt med en terapeut.

Ja det gör ju inte ont att ge det en chans men vet vi att hon inte gått den vägen?

Fast varför uppmanas inte mensfobiker ta itu med sin mensfobi istället för att peta i sig hormoner som gör att kroppens naturliga drifter ruckas? Vi pratar om många år i detta sammanhang?!

Nä, det är en fråga som gemene man fakto skiter i, amningens varande är mkt mer intressant ;o)

Senast ändrad:

Ja och så antar jag också att andra tänker, men eftersom jag har medicinska orsaker till att delamma så är det grönt.

Det jag är allergisk emot är jag ska "behöva" förklara det för att bli "godkänd" :)

Lika så att vissa nästan kräver en förklaring till varför jag ska snittas.

Varför ska jag behöva förklara mina skäl egentligen, alltså det är egentligen inte ett problem i sig att förklara men det stör mig faktiskt att andra "kräver" det.

Äsch nu blev det lite lulligt, förstår du hur jag menar ?

Jo, jag förstår vad du menar. Att man är nyfiken är en sak, förmanande en annan.

Fast varför uppmanas inte mensfobiker ta itu med sin mensfobi istället för att peta i sig hormoner som gör att kroppens naturliga drifter ruckas? Vi pratar om många år i detta sammanhang?!

Jag tycker att det är jätteintressant och fullständigt sjukt att ha fobi mot mens! De borde absolut utredas, inte minst för att sexlusten kan försvinna permanent med hormoner.

Ang. terapin borde det ha stått om hon försökt ta tag i det, tycker jag. Men man vet aldrig.

Jag tycker att det är jätteintressant och fullständigt sjukt att ha fobi mot mens! De borde absolut utredas, inte minst för att sexlusten kan försvinna permanent med hormoner.

Ang. terapin borde det ha stått om hon försökt ta tag i det, tycker jag. Men man vet aldrig.

Att välja preventivmedel för att komma åt bieffekten "mensen minskar eller försvinner" är jättevanligt och visst är det synd att kvinnor väljer detta.

Oavsett vad det gäller är det antagligen rätt jobbigt att äcklas av något kroppsligt och finns det ett alternativ att slippa så förstår jag att folk tar chansen.
Om det inte hade funnits mjölkersättning utan bara egenproducerad mjölk och mjölkbanker, hade det nog sett rätt annorlunda ut.

Att välja preventivmedel för att komma åt bieffekten "mensen minskar eller försvinner" är jättevanligt och visst är det synd att kvinnor väljer detta.

.

Fast den andledning behöver ju inte betyda att man är mensfobier utan kanske lider av extremt mycket mens ofta... Innan jag satte in min P-stav som jag satte in av andledningen att jag inte vill ha fler barn, så hade jag mens 7 dagar rikligt, med 21 dagars "mensfrihet" emellan varje mens, förutom när jag var gravid/ammade. Jag tycker att det är otroligt skönt att faktiskt slippa mensen ett tag nu utan att vara gravid/ammande, men mensfobier är jag inte, jag älskar dock min menskopp, för nu har jag äntligen hittat något som gör att jag slipper gå och oroa mig för att det ska läcka igenom tampongen och bindan på 2 timmar...

Särskilt äckligt tycker jag inte att det är, men en aning pinsamt att göra fläckar på folks klädda stolar, gå runt med fläck på byxor osv... Så ja jag tyckte att "bieffekten var kanon, men det var inte andledning till att jag valde P-stav...

Fast den andledning behöver ju inte betyda att man är mensfobier utan kanske lider av extremt mycket mens ofta... Innan jag satte in min P-stav som jag satte in av andledningen att jag inte vill ha fler barn, så hade jag mens 7 dagar rikligt, med 21 dagars "mensfrihet" emellan varje mens, förutom när jag var gravid/ammade. Jag tycker att det är otroligt skönt att faktiskt slippa mensen ett tag nu utan att vara gravid/ammande, men mensfobier är jag inte, jag älskar dock min menskopp, för nu har jag äntligen hittat något som gör att jag slipper gå och oroa mig för att det ska läcka igenom tampongen och bindan på 2 timmar...

Särskilt äckligt tycker jag inte att det är, men en aning pinsamt att göra fläckar på folks klädda stolar, gå runt med fläck på byxor osv... Så ja jag tyckte att "bieffekten var kanon, men det var inte andledning till att jag valde P-stav...

Nej det vet jag att det inte gör.
Det går att skilja grupperna åt (kvinnor som "hatar" mens och kvinnor som lite mer neutralt gläds åt att slippa den).
Att det finns kvinnor som har mensfobi (dvs min benämning på kvinnor som på ett eller annat sätt äcklas/"hatar" mens) har ju bla framgått i specifika mens/preventivmedel/menskoppstrådar på detta forum :)

Efterfrågan gällande försvunnen mens som bieffekt har varit så stor på marknaden att forskarna redan för flera år började försöka ta fram ett p-piller som skulle ta bort mensen.
(Likväl p-piller som skulle fungera bra på problemhy.)

Huruvida de lyckats eller inte är jag dock inte uppdaterad med.
P-piller har inte varit aktuellt för mig på över tio år.

Personligen har jag aldrig hört någon uppmana/mena/påverka att barn skall matas med ersättning eller att ersättning skulle vara det bästa alternativet.
Motsatsen hör jag desto oftare gällande bröstmjölk och amning.

Fast det kan ju bero på att det faktiskt ÄR bättre för barnet att amma? Varför gå och köpa vatten på flaska när man bor bredvid en bergskälla?

Fast det kan ju bero på att det faktiskt ÄR bättre för barnet att amma? Varför gå och köpa vatten på flaska när man bor bredvid en bergskälla?

Av individuella anledningar.
Det är ändå individens rätt att själv få bestämma.
Varför inte acceptera detta?

OM det ändå vore ett beslut som vore skadligt för barnet men nu ser fallet ut på annat sätt.

Ersättning är fullgod kost och jag tror personligen att den tom i vissa mödrars fall kan vara ett bättre alternativ än bröstmjölken.
Beroende på moderns kost.
Vi människor sätter i oss mkt skit genom födan, vilket givetvis sätter sina spår i mjölken.
Med tanke på att allt fler barn får problem med alla möjliga knepiga allergier kan man ju undra.
För några år sedan gjordes en studie på Nya Zealand där man kom fram till motsatsen till vad man ville bevisa dvs att barn som fått ersättning hade färre allergier än barn som fått bröstmjölk.
Där spånade forskarna över om det kunde bero på "gifter" som överförts i mjölken.
Har postat länken tidigare i detta fora i liknande ämnestråd.

Har du läst på om amning och språkutveckling (tips, googla på Breastfeeding and cognitive development eller amning och språkutveckling) Skit i allergierna, ersättning luktar gammal fisk om du frågar mig. Jag känner dessutom tre barn, helt utan koppling och från olika "klasser" som har grava språkstörningar. Alla tre har flaskmatats.

Jag säger inte någonstans att folk inte får göra som de vill. Att jag har en personlig åsikt är en annan sak. Jag skulle aldrig fråga någon varför de inte ammade om jag inte kände dem väl. Inte heller bryr jag mig nämnvärt. Jag bryr mig inte heller om vad folk tycker om hur jag matar min son. Inte heller dömer jag människor som inte kan/vill amma. Det finns betydligt större problem än så här i världen. Till exempel föräldrar som inte älskar sina barn och ger dem den tid de förtjänar.

Av individuella anledningar.
Det är ändå individens rätt att själv få bestämma.
Varför inte acceptera detta?

Jag kan förstå att man som kvinna irriterar sig på att ständigt sammankopplas med moderskap, att skaffa barn, bära barn, föda fram barn. Att det är självklart, på något sätt, att gå i avel. Men: en kvinna som har fött fram ett barn har aktivt valt modersrollen och då verkar det märkligt att kräva rätten (rent moraliskt) att välja och vraka mellan vilka delar av moderskapet som man tänker åta sig och åberopa frihet och individuella val. Givetvis är amning att föredra, ur barnets synvinkel. Vi är anpassade till att bli ammade, inte flaskmatade.

Har du läst på om amning och språkutveckling (tips, googla på Breastfeeding and cognitive development eller amning och språkutveckling) Skit i allergierna, ersättning luktar gammal fisk om du frågar mig. Jag känner dessutom tre barn, helt utan koppling och från olika "klasser" som har grava språkstörningar. Alla tre har flaskmatats.

Jag säger inte någonstans att folk inte får göra som de vill. Att jag har en personlig åsikt är en annan sak. Jag skulle aldrig fråga någon varför de inte ammade om jag inte kände dem väl. Inte heller bryr jag mig nämnvärt. Jag bryr mig inte heller om vad folk tycker om hur jag matar min son. Inte heller dömer jag människor som inte kan/vill amma. Det finns betydligt större problem än så här i världen. Till exempel föräldrar som inte älskar sina barn och ger dem den tid de förtjänar.

Det går givetvis att hitta studier som kan belysa både positiva och negativa bitar med både bröstmjölk, ersättning och ammandets varande.

Skulle jag gå på mina egen omgivning skulle jag säga att det verkar som att både bröstmjölk, ersättning och flaskmatning fungerar ypperligt.
Med undantaget att jag personligen gillar att pappan kan vara fullt delaktig från scratch vilket belyser en fördel med iaf flaskmatning - oavsett vad man väljer att fylla flaskan med.
Nu tror jag inte att min omgivning är särskilt representativ men utifrån vad jag läst tycker jag inte man behöver ha dåligt samvete för att man flaskmatat/gett sitt barn ersättning.
Jag har min egna lilla nisch och skulle jag själv amma skulle jag vara väldigt noga med att äta riktigt bra mat och bl.a. undvika e-ämnen.
Det är min religion ;)

Givetvis håller jag med dig, det finns värre problem i världen :)

Jag har min egna lilla nisch och skulle jag själv amma skulle jag vara väldigt noga med att äta riktigt bra mat och bl.a. undvika e-ämnen.
Det är min religion ;)

Jag tillhör också den religionen och får därför göra min egen leverpastej dessa dagar!:D

Jag kan förstå att man som kvinna irriterar sig på att ständigt sammankopplas med moderskap, att skaffa barn, bära barn, föda fram barn. Att det är självklart, på något sätt, att gå i avel. Men: en kvinna som har fött fram ett barn har aktivt valt modersrollen och då verkar det märkligt att kräva rätten (rent moraliskt) att välja och vraka mellan vilka delar av moderskapet som man tänker åta sig och åberopa frihet och individuella val. Givetvis är amning att föredra, ur barnets synvinkel. Vi är anpassade till att bli ammade, inte flaskmatade.

För 20 år sedan lät det ungefär på samma sätt gällande kärnfamiljen.
Det fanns bara ett sätt som var rätt att hysa familj på.
Hur ser det ut idag? :)

Det har alltid funnits åsikter gällande både det ena och det andra där man utgått från att det bara finns ett sätt som är "rätt".

Så länge ingen far illa eller något bevisligen är direkt skadligt så är jag rätt open minded.

Sedan ställer jag mig personligen tveksam till om skillnaden mellan amning och flaskmatning är särskilt stor.

Jag tillhör också den religionen och får därför göra min egen leverpastej dessa dagar!:D

Well done! :D

Nej men helt uppriktigt så vet vi att det mesta vi sätter i oss går över i mjölken.
Vi bör av den anledningen tom undvika att banta (vid grav + amning) pga att gifterna som sitter i fettet frisätts, går över till mjölken och kan påverka barnet negativt.

Jag misstänker personligen att kosten är en bidragande orsak till den explosiva ökningen av allergier och annat knepigt.

Jag misstänker personligen att kosten är en bidragande orsak till den explosiva ökningen av allergier och annat knepigt.

Tror jag säkert kan vara bidragande, plus arv från föräldrar kanske? Lägg till bakteriehysteri och sterila produkter, för lite frisk luft och för mycket inomhus och avgaser så har du perfekt grogrund för allergier och ett osunt liv.

/Vindvissla som också lagar allt från scratch, mat, bröd, bakverk. Använde inte ens mineraloljor på huden när jag var gravid, nu fuskar jag ibland. Tvättar håret med ett ekologiskt schampoo, motionerar mycket och ja u name it.
Njuter även av den positiva bieffekten av långamning - minskad risk för bröstcancer.

Well done! :D

Nej men helt uppriktigt så vet vi att det mesta vi sätter i oss går över i mjölken.
Vi bör av den anledningen tom undvika att banta (vid grav + amning) pga att gifterna som sitter i fettet frisätts, går över till mjölken och kan påverka barnet negativt.

Jag tror som du, det är superviktigt vad man får i sig. Även vad man inte får i sig (tänker då på goda bakterier).

Liknande trådar

Gravid - 1år Känns som att vi har hamnat i ett moment 22 med sonen. Han är 3,5 månad och går inte upp i vikt som han ska på enbart amningen (tappat...
2
Svar
38
· Visningar
4 679
Senast: inverterad
·
Övr. Barn Det här lär bli långt, men hoppas någon orkar läsa... Jo, jag slutade med amningen redan när dottern var två veckor, det är snart ett...
2
Svar
22
· Visningar
3 205
Senast: Mirre
·
Gravid - 1år dottern är 5 dagar, amningen funkade inte alls på bb..Så fort hon blev lagd till bröstet så blev hon arg, fick inget tag om patten och...
2
Svar
20
· Visningar
2 477
Gravid - 1år Känns bara som att jag måste få skriva av mig och få höra lite erfarenheter från andra mammor. Min son är nu 6 veckor, från början...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 410
Senast: vindvissla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar