Att amma till varje pris?

Sv: Att amma till varje pris?

Min brorsas dotter lyckades inte riktigt med nappen från början men de fortsatte försöka och vid 2 månaders ålder tog hon nappen bra.

Man behöver inte amma, man måste inte amma. Man får avsky att amma.
åke/ har inte ammat en enda kotte.

Varför går du till BVC? Är det något fel på bebisen som kräver sjukvårdens expert(?)kompetens?
Skaffa en egen våg om du känner att du vill väga och nöj dig med att gå till BVC när de kallar till vaccinering.
De där BVC-besöken tycker jag mest var besvärliga för att de störde de dagliga rutinerna.

Hon tycker ju inte att jag har någon anledning att flaskmata då jag har mjölk. Försökte även fråga om urpumpad bröstmjölk men då bast det ju på närheten... suck...

Å andra sidan kan ju barnet få samma närhet från båda sina föräldrar vid matning om man matar med flaska!
Strunta i BVC och gör som du vill!

Man behöver inte berätta allt för BVC ;)

Min BVC var dock super go, där var de lixom självklart att Rasmus skulle ha ersättning och de var jätte snabba med att få en läkartid.

Alla kvinnor kan inte amma, alla kan inte föda barn vaginalt. Men de kommer att bli bra mammor i alla fall och barnen kommer inte ha några men av det!

Varför går du till BVC? Är det något fel på bebisen som kräver sjukvårdens expert(?)kompetens?
Skaffa en egen våg om du känner att du vill väga och nöj dig med att gå till BVC när de kallar till vaccinering.
De där BVC-besöken tycker jag mest var besvärliga för att de störde de dagliga rutinerna.

Amen! Mina barn ar 13 manader och vi var pa bvc for forsta gangen for nagra veckor sedan, enbart for att vaga dem da de har vuxit ur den lilla babyvagen vi har hemma. Jag har hort riktiga ryshistorier fran mina vanner som gar regelbundet till bvc, konstig information som skiljer sig fran vecka till vecka, skuldkansleingjutande osv osv - sant dar orkar jag inte halla pa med :cool:

Eller sa slutar du att saga nagot nar du ar dar. Fragar bm hur det ar sa ar svaret alltid "bra tack!" - end of discussion.

Du har drabbats av en BM me ammningshysteri.

Om ungen har din tutte i munnen 22 timmar per dygn så skulle jag försöka få plutten att ta nappen.
Jag går hos samma BVC-tant som Isa och grejen är att amningshysterin har jag aldrig hört något om, trots att ingen av mina är ammade. Inte ens att det ska vara bröstmjölk - hon har snarare varit förvånad att jag har gett så mkt bröstmjölk som jag har gjort, de flesta andra hade nog gett enbart ersättning...
(jag har ju pumpat och gett i flaska)

PUCKOTANT, tycker jag!! Tänk vad olika de är, dessa BVC- sköterskor, har de ingen röd tråd? Min "tant"frågade om jag helammade, o jag sade att han får ersätning på kvällen nä jag är i stallet (jag lyckas inte pumpa ut till ett ehelt mål, men amma annars funkar bra), och hon tyckte bara det var bra att jag hann med mitt intresse o att pappan fick mata o att bäbis lärde sig att äta både bröst o flaska.

Strunta i tanten, tycker jag precis som alla andra. Närhet får ju bebben ändå. Om du tycker det känns mer OK att pumpa än att amma kan du ju göra det så hon får bröstmjölk med antikroppar mm ett tag till, eller amma ett par gånger om dagen o ge resten ersättning. Och om du tycker det är för jobbigt att amma/pumpa alls, så strunta i det! bebbeb behöver en glad mamma o inte en ledsen o stressad :)!

Lycka till o ge nu tanten på moppo!!

*kl*
Tack för alla tips och uppmuntrande ord. Ibland behöver man bara få lite emdhåll för att det ska kännas bättre:).

Saga fick ersättning igårkväll och sov sedan 3 h i sträck utan att snutta på mig. Kommer nu att ge mat ur flaska ibland och amma när det känns rätt. Får se hur ärlig jag är sedan på BVC eller om jag gör som pmm och sunshine föreslog och bara nickar och säger att allt funkar toppen:angel:.

Nicka och se glad ut du så länge allt funkar bra hemma och lilltjejen växer som hon ska! Jag tycker att oavsett hur man gör med amningen är det någon som blir upprörd tyvärr. Antingen ammar man för lite eller alldeles för länge. Själv fick jag frågan på BVC om när jag slutat ammat när min kotte var åtta månader. Eh, vaddå slutat? Tydligen var det lite väl länge enligt hennes uppfattning att delamma till elva månaders ålder som jag gjorde.

Din BVC tant låter som en riktig bitterkärring (tänkte skriva ett annat ord, men det lät för illa!)

Stå på dig eller byt! Skit samma om du stöter på henne! Tala om för henne varför du inte vill gå hos henne, det kan hon behöva höra!

Va bara redo mentalt på att amningen kanske inte funkar om du varvar med flaska, min dotter ville inte ha tutte efter ha fått grepp om flaskan, men det är jätte individuellt och det låter ju inte som att det kanske inte är ett jätteproblem för dig ;)

Jag är medveten om den risken. Skulle det bli så så tar jag den smällen;).

E varvarde flaska, tutte och napp hej vilt utan att ha några problem. Saga har än så länge inga problem med att äta flaska ibalnd och mammas tutte ibland. Nappen är det som jag skrivit innan större problem med.

Tack för omtanken.

Dom sa samma sak till mig, men dom fick snabbt erfara att läget var inte det bästa att hacka på en trött och sliten mamma!

Jag sa klart och tydligt till dom vad jag tyckte och tänkte. Det var viktigt för mig att både jag och min dotter mår bra. Jag kunde inte njuta av första tiden med aline utan allt handlade om bröst och pump.

Jag sket helt enkelt i det. Slutade pumpa också, och började med ersättning.
Nu går hon upp kanonbra i vikt, är mätt och belåten, och sover jättebra.

Skit i vad bvc säger, Du ska kunna njuta av ditt barn också!!

Jag hatade också att amma! Tösen fick heller inte i dig tillräckligt så på BVC uppmande de mig att ge tillägg redan från några veckors ålder. Vid 6 veckor så slutade mjölken att komma så jag gav enbart ersättning.

BVC har jag inte mycket till övers för. Många jag träffat lever i nån fantasivärld.

Självklart väljer DU alldeles själv hur du vill göra. Vill du amma, så gör du det, vill du inte så ska du inte göra det!

Att amma är ETT sätt att knyta an på. Det finns MÅNGA sätt att knyta an på. Ett bevis på det är alla barn som placeras i familjehem som knyter an utan att ammas av fostermamman, har två väldigt anknutna fosterbarn själv :laugh:

Lycka till och gör precis som DU vill och känner, då mår barnet och du som bäst!

, (1an fick lite ersättning 1 kväll i veckandå jag började jobba och inte fick till det med den eländiga billiga pumpen från apoteket...)

:

Nej den är såååå hemsk, vilken tortyr man utsätter sej för...... Men den är himla bra när man ska slanga diezel ur ett plåtfat..... ;)

Problemet är bara att man startar totalt krig här inne om man tycker samsovning och nattsnutt är att skapa sig mer problem än man behöver!

Jaså? Nääää - jag håller fullkomligt med dej - uttröttad morsa är en dålig morsa.

Första ungen ammade jag i ett och ett halvt år, han har inte ens ätit välling i nappis. Jag kände mej såååå duktig, och agiterade som om jag tillhörde Radikala Amningsvänstern. Men - jag hatade det. HATADE! Men ungen blev bra, så jag stod ut för den goda sakens skull.
Nummer tre som nu är en glad terrorist på snart två och ett halvt gick det fullkomligt åt fanders med..... Jag kämpade och kämpade och slet, men ungen gick ned i vikt och det var bara att börja med ersättning.
TACK GODE GUD!

Bröstmjölk är ju det absolut bästa (och gratis! ;)) men det skall inte framhärdas till det outhärdligas gräns heller. Sen är det så att vi sjuttiotalister har i oss att välling i alla dess former är fel, och man får allergier och blir fet av den, men utvecklingen går framåt! Det var så då, så detta skall kritiseras med all rätt, men det är inte så längre!!!!

Glad mamma = glad unge!!

Jättebra om man kan och vill amma, men annars finns ju skitbra flaskor och ersättning som löser det hela!! Måste ju gynna den industrin också ;)

Min BVC-tant har också tittat snett när jag började ge flaska tidigt, gjorde det på kvällarna så att jag kunde åka iväg lite... iofs pumpade jag i början, men det var så j-a jobbigt/tråkigt, så det la vi ner o gav ersättning istället..

Tycker absolut du ska ge flaska om du mår bättre av det! Jag tror till 120% att "flaskbarn" blir precis lika bra som "tuttbarn", fördelen är ju också att pappan också kan få den där speciella närheten till sitt barn som annars endast mammorna har "första tjing" till =)
Lycka till!!

Jag ammade min dotter sista gången när hon var en vecka. Hade innan inte en tanke på att ge på flaska, jag var helt inne på att amma. När blodet rann ur bröstvårtorna efter några dagar införskaffades babysemp. Sen var väl tanken att jag skulle fortsätta amma, och jag försökte komma över alla äckelkänslor. Var på amningscentralen en vecka efter förlossningen och blev urpumpad. Har aldrig varit så äcklad över mig själv. Min barnmorska på MVC (som är en stark amningsförespråkare) förstod på en gång varför jag inte ammade längre när jag sa att jag inte gjorde det "Det blev för nära va?" sa hon. Den enda som faktiskt inte riktigt förstått varför jag inte ammar är sambon, men å andra sidan har jag väl inte förklarat ordentligt varför heller.
På BVC har dottern följt kurvan exakt och varken barnmorskan eller barnläkaren har haft något annat att säga än att hon är jättejättevacker och exemplarisk, så jag oroar mig inte nämnvärt.

Liknande trådar

Gravid - 1år Känns som att vi har hamnat i ett moment 22 med sonen. Han är 3,5 månad och går inte upp i vikt som han ska på enbart amningen (tappat...
2
Svar
38
· Visningar
4 679
Senast: inverterad
·
Övr. Barn Det här lär bli långt, men hoppas någon orkar läsa... Jo, jag slutade med amningen redan när dottern var två veckor, det är snart ett...
2
Svar
22
· Visningar
3 205
Senast: Mirre
·
Gravid - 1år dottern är 5 dagar, amningen funkade inte alls på bb..Så fort hon blev lagd till bröstet så blev hon arg, fick inget tag om patten och...
2
Svar
20
· Visningar
2 477
Gravid - 1år Känns bara som att jag måste få skriva av mig och få höra lite erfarenheter från andra mammor. Min son är nu 6 veckor, från början...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 410
Senast: vindvissla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj