Att amma till varje pris?

Sv: Att amma till varje pris?

Hela hennes sätt att uttrycka sig är omoget tycker jag, men det var nog detta jag först reagerade på:

Själv nämner hon sex och frihet.

– För mig är brösten bara sex. Jag kunde aldrig vänja mig vid något annat, säger Eva.

– Dessutom har jag generellt en stark frihetskänsla som präglar alla mina relationer.

Här tycker jag lite synd om henne som tycker att brösten bara är sex. Och att hon inte skulle kunna omvärdera det för sitt barn. Dessutom kan brösten vara både och.

Sen reagerade jag på det här, men det var nog meningen:

När omgivningen frågar brukar hon berätta som det är. Ibland med en provocerande twist – ”det är så jäkla äckligt”.

Lönt liksom. Lite 5-åringsargument. Det räcker väl att säga "jag ville inte" eller bara "jag flaskmatar" om någon nu skulle fråga. Jag tycker knappt ens att de angår någon mer än de närmsta som man vill prata med det om. Och att man skulle behöva försvara det? Nä det tycker jag varken att mamman som ammar 4-åringen eller mamman som flaskmatar den nyfödde utan att ha försökt amma ska behöva göra.

Här tycker jag lite synd om henne som tycker att brösten bara är sex. Och att hon inte skulle kunna omvärdera det för sitt barn. Dessutom kan brösten vara både och.

Visst men det argumentet har jag hört från flera, både från kvinnor som valt att amma och som inte valt att amma.
Samt även från män.
Jag reagerar inte alls när jag hör eller läser sådant. Dels är jag bekväm och har lätt för att acceptera oliktänkande men sedan kan jag idag som barnlös säga att mina bröst enbart är av sexuell natur.
Den biologiska anledningen till att de finns har noll betydelse för känslan jag idag har.

Lönt liksom. Lite 5-åringsargument. Det räcker väl att säga "jag ville inte" eller bara "jag flaskmatar" om någon nu skulle fråga. Jag tycker knappt ens att de angår någon mer än de närmsta som man vill prata med det om. Och att man skulle behöva försvara det? Nä det tycker jag varken att mamman som ammar 4-åringen eller mamman som flaskmatar den nyfödde utan att ha försökt amma ska behöva göra.

"Jag vill inte" är väl inget "moget" svar?
"Jag valde att inte amma och anledningen vill jag inte gå in på" känns isf mer moget ;o)

Är man obekväm med att svara på vissa frågor så skall man inte göra det men det är inte förbjudet för människor att ställa frågor.
Andra, som Eva, är bekväma med att svara med frågor och är ärlig i sina svar.
En del tycker amning rent av är äckligt och de klarar inte av det eller tvingar sig själva trots att de känner sig som avsexualiserade mjölkkor.
OM de då säger precis som det är - credit!

Senast ändrad:

*kl*

Jag är en av dessa som inte lyckats amma.. Eller med första grabben så pumpade jag i två veckor med 3 mjölkstockningar som resultat. Han fick lite mat av mig under dessa två veckor sen fick han ersättning.

Jag fick en Theo för 4veckor sedan.. Jag blev tvungen att sluta denna gång med. Nu är jag inne på 5:e mjölkstockningen.. De två sista har iofs inte varit så stora.. Men den innan det.. 40graders feber, ont i kroppen, yr, svimmar, kräks, och allmänt dösjuk..

Jag är tydligen så känslig att jag inte kunnat gå ut och det är ju lätt när man har en gård att ta hand om...

Så Theo får ersättning med..

Det är tråkigt, för det skulle vara kul och smidigt att amma, mendet verkar inte fungera helt enkelt.. Det gjorde det i lite över en vecka denna gång att helamma, sen har jag handmjölkat.

Nu äter jag Pravidel mot mjölken och har gjort i över en vecka men får fortfarande mjölkstockningar trots att jag inte mjölkar ur.. och har fetvadd och stadig bh och varma kläder.. kul..

Dels är jag bekväm och har lätt för att acceptera oliktänkande men sedan kan jag idag som barnlös säga att mina bröst enbart är av sexuell natur.
Den biologiska anledningen till att de finns har noll betydelse för känslan jag idag har.

Mina bröst var bara bröst innan jag fick barn. Jag såg dem varken som sexobjekt eller som mjölkcentral, de var en del av min kropp.

"Jag vill inte" är väl inget "moget" svar?
"Jag valde att inte amma och anledningen vill jag inte gå in på" känns isf mer moget ;o)

En del tycker amning rent av är äckligt och de klarar inte av det eller tvingar sig själva trots att de känner sig som avsexualiserade mjölkkor.
OM de då säger precis som det är - credit!

Äh jag tycker inte det är ett dugg mer moget att inte vilja gå in på anledningen. Varför då säga det öht, när det ändå betyder samma som "jag ville inte?"

Att tycka att amning är äcklig för en själv får var och en stå för, men om någon tycker det är äckligt att JAG ammar (som hon menar i artikeln när hon känner att hon måste säga så) då är det faktiskt diskriminering, lika mycket som om jag hade sagt att det var äckligt att flaskmata sitt barn. Då hade det blivit ett jävla halabaloo. Så gör vad hon själv vill - såklart, men varför strö onödiga barnsliga kommentarer runt omkring sig?

Om jag hade sagt vad jag tycker om såna som inte ens pallar försöka amma hade det blivit en hejdundrandes artikel, men det gör jag inte eftersom det är min privata åsikt.

Äh jag tycker inte det är ett dugg mer moget att inte vilja gå in på anledningen. Varför då säga det öht, när det ändå betyder samma som "jag ville inte?"

Nej men du ifrågasatte varför hon svarat så utförligt.
Hon får frågor om varför hon valt att inte amma. Hon väljer att svara detaljerat, andra (du?) tycker det är för privat och avstår.
Mer än så är det inte.

Att tycka att amning är äcklig för en själv får var och en stå för, men om någon tycker det är äckligt att JAG ammar (som hon menar i artikeln när hon känner att hon måste säga så) då är det faktiskt diskriminering, lika mycket som om jag hade sagt att det var äckligt att flaskmata sitt barn. Då hade det blivit ett jävla halabaloo. Så gör vad hon själv vill - såklart, men varför strö onödiga barnsliga kommentarer runt omkring sig?

Kan du hjälpa mig här?
Jag har helt missat i artikeln att hon uttrycker att det är äckligt att andra ammar sina barn?
Jag kan bara se att hon talat ur sitt eget perspektiv om varför hon valt att inte amma - inte hennes syn på andra som ammar?

Anledningen till att hon ibland väljer att svarar provocerande kan möjligen bero på att hon ledsnat på tjat och attityd och svarar upp just för att hon är less?
Kan tänka mig att kvinnor som av olika anledningar väljer ersättning får höra mkt enerverande vilket får sinnet att rinna över ibland.
Tänker bara på alla inlägg jag läst på detta forum där individer erkänner att de på bvc-besök tom ljugit om att de ammar för att de inte orkar tjata amning kontra ersättning.

Om jag hade sagt vad jag tycker om såna som inte ens pallar försöka amma hade det blivit en hejdundrandes artikel, men det gör jag inte eftersom det är min privata åsikt.

Tror du?
Amningsfascister kryllar de av och de hörs ;)

Fast jag är inte amningsfascist heller. Och jag tycker synd om de som måste ljuga för sina bm/svärmödrar/vad det nu kan vara.

Jag tycker ersättnings/brösthatarfascisterna hörs rätt bra också.

Jag tycker båda sidor hörs rätt bra, förbannat tröttsamt vem det än är som lägger sig i hur man själv vill föda sitt barn anser jag ( oavsett om det är en ersättningsfacist eller amningsfacist )

Jag tycker båda sidor hörs rätt bra, förbannat tröttsamt vem det än är som lägger sig i hur man själv vill föda sitt barn anser jag ( oavsett om det är en ersättningsfacist eller amningsfacist )

:bow:

Jag är nöjd så länge alla ungar får mat och är mätta och nöjda! Sedan om det är mjölk direkt från bröstet eller flaska med ersättning eller mjölk gör mig inget, bara familjen trivs och det är det bästa alternativet för dem. :)

Fast jag är inte amningsfascist heller. Och jag tycker synd om de som måste ljuga för sina bm/svärmödrar/vad det nu kan vara.

Jag tycker ersättnings/brösthatarfascisterna hörs rätt bra också.

Ja det är mkt möjligt, jag vet inte hur fördelningen kan se ut.

Personligen har jag aldrig hört någon uppmana/mena/påverka att barn skall matas med ersättning eller att ersättning skulle vara det bästa alternativet.
Motsatsen hör jag desto oftare gällande bröstmjölk och amning.

De som skriker om ersättning är nog snarare de som slår rätt om att få göra sitt val utan att andra ska lägga sig i.

Fast det är min uppfattning och det är bara de som försöker påverka/uppmana/förtrycka andra till att göra som en själv som jag etiketterar som fascister.

Min personliga åsikt är, utifrån vad jag vet om ersättning, amning och bröstmjölk att jag skiter helt fullständigt i hur andra väljer att göra :)

Håller med till 100%.

Dock verkar det som att det i moderskapet för många medföljer ett märkligt intresse för att lägga sig i hur andra sköter sina barn.

Hela hennes sätt att uttrycka sig är omoget tycker jag, men det var nog detta jag först reagerade på:

Själv nämner hon sex och frihet.

– För mig är brösten bara sex. Jag kunde aldrig vänja mig vid något annat, säger Eva.

– Dessutom har jag generellt en stark frihetskänsla som präglar alla mina relationer.

Det tragiska är att hon väljer att ge vika för sina konstruerade föreställningar om kvinnobröst, som är helt i linje med så mycket annat i samhället - sådant som är naturligt känns ovant och obehagligt.

För mig är det lika skruvat som att säga att vaginan är till för att kissa med och inte ha sex. Eller att bakdelen är till för att bajsa med och inte kan användas i analsex. Eller att en mans penis inte går att kissa med, för att den kan användas vid samlag.

Den mycket smarta och praktiskt utvecklade kroppen är helt överlägsen våra hjärnor många gånger...

Håller med till 100%.

Dock verkar det som att det i moderskapet för många medföljer ett märkligt intresse för att lägga sig i hur andra sköter sina barn.

För mig handlar det om föreställningar om vad kvinnokroppen är till för, och det angår alla. Är det mer sunt att tro att den är ett objekt för sex, än för modersskap? Vad gör en kvinna som har sin sexuella identitet så starkt kopplad till en viss kroppsdel om hon får bröstcancer? Tar livet av sig?

Det tragiska är att hon väljer att ge vika för sina konstruerade föreställningar om kvinnobröst, som är helt i linje med så mycket annat i samhället - sådant som är naturligt känns ovant och obehagligt.

Jag har funderat på hur jag skulle formulera det du just skrev på ett intelligent sätt !

Fast iaf jag menade på att var och en gör precis som den vill, man ska inte behöva förklara för alla varför man väljer att föda sitt barn på ett visst sätt ( amma, ge ersättning, delamma m.m )

Det känns som att man måste ge vissa en godtagbar anledning till varför man ex delammar direkt, annars blir man stämplad direkt ..

För mig handlar det om föreställningar om vad kvinnokroppen är till för, och det angår alla
.

Föreställningar?
Handlar det inte om beslut?
Beslut som folk opponerar sig mot utan att direkt bry sig om bakgrunden?

Bara för att man är medveten om kroppens förmågor så beslutar man själv hur man skall ställa sig till dem.
Om barn bevisligen hade farit illa av ersättning hade det varit en intressantare frågeställning för allmänheten.

Är det mer sunt att tro att den är ett objekt för sex, än för modersskap?

Märklig fråga, brösten innefattar inte bara ett användningsområde, det är fakta och vetskapen om detta handlar inte om sundhet eller tro.

För min del har mina bröst enbart haft en sexuell funktion i 33 år.
De har fungerat på ett och samma sätt i hela mitt liv.

Att brösten ev har ytterligare en funktion under några månader är rätt solklart men måste alla kvinnor gilla funktionen?
En funktion som innebär en rätt stor kroppslig och rutinmässig förändring?

Vad gör en kvinna som har sin sexuella identitet så starkt kopplad till en viss kroppsdel om hon får bröstcancer? Tar livet av sig?

Starkt kopplad?

Det vet jag inte är rätt uttryck.
Har inte de flesta kvinnor ett starkt band till brösten, oavsett om de ammat eller inte?
Vad jag förstått anser de flesta kvinnor (bla mammor som ammat) att det är jättetufft att bli av med del av/ett eller bägge brösten. Att det är som att bli av med sin kvinnlighet och sexualitet.

Om jag skulle bli av med brösten skulle jag sörja den kvinnliga och sexuella biten, vilken är livslång.
Jag skulle inte sörja min oförmåga att kunna amma under några månader.

Att brösten ev har ytterligare en funktion under några månader är rätt solklart men måste alla kvinnor gilla funktionen?
En funktion som innebär en rätt stor kroppslig och rutinmässig förändring?

Man måste inte gilla den, men man bör acceptera den. Om en pojkvän hade sagt till mig att han inte klarar av att kyssas för att han förknippar munnen med mat eller sin penis med kiss, hade jag skickat honom till en psykolog, för hans egen skull. Jag tror inte alls att barn lider av mjölkersättning, och jag antar att modern i så fall lider mer av smärtan, men att bröst enbart är en sexsymbol är en för mig märklig uppfattning, en konstruktion som får god hjälp av porrindustrin och media.

Många män har liknande uppfattning om kvinnans vagina och vägrar se sina egna barns födsel, för att den är och ska vara till för sex. Tja, upp till dem, som sagt var. Men helt sunt tycker jag inte att det är.

Fast iaf jag menade på att var och en gör precis som den vill, man ska inte behöva förklara för alla varför man väljer att föda sitt barn på ett visst sätt ( amma, ge ersättning, delamma m.m )

Det känns som att man måste ge vissa en godtagbar anledning till varför man ex delammar direkt, annars blir man stämplad direkt ..

Så är det nog. Jag antar att det uppfattas som själviskt om det inte handlar om medicinska orsaker. Men själv lägger jag ingen sådan aspekt på frågan.

Ja och så antar jag också att andra tänker, men eftersom jag har medicinska orsaker till att delamma så är det grönt.

Det jag är allergisk emot är jag ska "behöva" förklara det för att bli "godkänd" :)

Lika så att vissa nästan kräver en förklaring till varför jag ska snittas.

Varför ska jag behöva förklara mina skäl egentligen, alltså det är egentligen inte ett problem i sig att förklara men det stör mig faktiskt att andra "kräver" det.

Äsch nu blev det lite lulligt, förstår du hur jag menar ?

Liknande trådar

Gravid - 1år Känns som att vi har hamnat i ett moment 22 med sonen. Han är 3,5 månad och går inte upp i vikt som han ska på enbart amningen (tappat...
2
Svar
38
· Visningar
4 679
Senast: inverterad
·
Övr. Barn Det här lär bli långt, men hoppas någon orkar läsa... Jo, jag slutade med amningen redan när dottern var två veckor, det är snart ett...
2
Svar
22
· Visningar
3 205
Senast: Mirre
·
Gravid - 1år dottern är 5 dagar, amningen funkade inte alls på bb..Så fort hon blev lagd till bröstet så blev hon arg, fick inget tag om patten och...
2
Svar
20
· Visningar
2 477
Gravid - 1år Känns bara som att jag måste få skriva av mig och få höra lite erfarenheter från andra mammor. Min son är nu 6 veckor, från början...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 410
Senast: vindvissla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar