Att amma till varje pris?

Sv: Att amma till varje pris?

Man behöver inte amma, man måste inte amma. Man får avsky att amma.
åke/ har inte ammat en enda kotte.

Hmm men är det bara att strunta i det? Är inte det ultimata att få något preparat som gör att mjölken slutar produceras?
Annars tar det väl ett tag innan det sinar och kan skapa rätt mkt obehag innan?

Jag har fö en del bekanta som ogillat att amma men de slavar istället med pump och flaska, är imponerad över att de mäktar med.

Hmm men är det bara att strunta i det? Är inte det ultimata att få något preparat som gör att mjölken slutar produceras?
Annars tar det väl ett tag innan det sinar och kan skapa rätt mkt obehag innan?

Det är olika... för mig sinade det på en dag när jag slutade, men kompisen sprutade det från en vecka efter!! Tuttarna kan bli lite spända några dagar, men man kan lätta lite på trycket för hand, sen sinar det nog rätt fort... :)

Säger som alla andra här: Strunta i vad BVC tanten säger. Om jag var du så skulle jag även byta BVC tant, för det har du all rätt att göra.

Jag har en kille som nu är 6 månader och även han använde mig som en stor napp. Han vägrade att ta napp, vi provade nog med varenda sort som finns på marknaden, men dom flög som små raketer ur munnen på han.
Nu har jag inte haft några problem med amningen på han, men jag började att ge lite ersättning när han var ca 3 månader pga att pappan skulle kunna ta han när jag red. BVC tanten knorrade väl lite, men jag talade om för henne att det funkade jätte bra för oss och det är huvudsaken.

Tillbaks till napp delen så tyckte jag att det var lite jobbit att han inte tog nappen i början, bla i bilen när han blev ledsen så hade det varit behändigt med napp och samma sak under vissa nätter då han hela tiden blev liggande brevid mig och skulle tutta. När han var 5 månader tröttnade jag på att ha en liten grabb hängandes i bröstet om nätterna och att jag aldrig fick sova ordentligt. Så jag tog till Anna Whalgrens metod, Sova Hela Natten, och det tog en natt sedan dess har han sovit hela nätterna i sin egna säng som står brevid våran säng (vi bor i ett litet hus och har bara 2 rum). Och napp tar han fortfarande inte och det är jag jätte glad över nu, för jag behöver aldrig gå upp mitt i natten för att sätta tillbaks napp och behöver heller aldrig att tänka på att det ska med en napp vart vi än ska. Gnäller han är det för att han är trött eller hungrig, aldrig för att han ska ha en napp för att tutta på. Kommer även att slippa vänja av han med napp, gött. Han suger inte heller på tummen. Så om jag får ett barn till så ska det inte bli någon napp.

När han var 5 månader tröttnade jag på att ha en liten grabb hängandes i bröstet om nätterna och att jag aldrig fick sova ordentligt. Så jag tog till Anna Whalgrens metod, Sova Hela Natten, och det tog en natt sedan dess har han sovit hela nätterna i sin egna säng som står brevid våran säng (vi bor i ett litet hus och har bara 2 rum).

Tänkte just skriva detsamma, att man faktiskt inte behöver finna sig i att vara en levande napp bara för att man ammar. Vill man sova finns det olika metoder man kan prova, istället för att ge upp amningen :). Jag ångrar faktiskt lite att jag gav upp amningen så lättvindligt. Jag avskydde att amma, men hade jag vetat vilka magproblem bebisarna kan få av ersättning hade jag hellre ammat, barnet är ju trots allt viktigast och det är ju så kort period i livet.. Om jag skaffar ett till barn kommer jag definitivt att kämpa mera med amningen. Det är inte så "bara" att gå över till ersättning- många bebisar tål den inte och dessutom var det otroligt jobbigt med alla dessa flaskor, pulver, rengöring osv :o. Så jag förstår faktiskt att bvc-personalen kan vara lite "anti"..

Isak ammade tills han var 2 veckor, sedan har han gått på ersättning och nu välling. Det har inte varit några problem och allting blev så mycket enklare med flaska istället

Men hon verkar ju ha något annat problem...:mad:

Hos oss så är de jättepositiva till allt vad stall och hästar heter, då får ju barnet vara ute så mycket!!!:laugh: Fast vår BVC-tant är lite skum, men det är mest för att hon pratar så mycket om sina egna katter, vilket jag inte är så jättroad av...

Hon erbjöd sig till och med att hjälpa min granne som ska adoptera mitt barn om det är en pojk ;), jag har ju beställt en flicka, men grannen förbarmar sig över den lille om det är en med snopp. Det vet vår BVC-tant och hon bara skrattar åt oss, hon säger att hon eventuellt är sugen på att bli lite extramormor :D.
Ska du adoptera bort det om det blir en kille men behålla om det blir en tjej?
Eller missuppfattade jag dig nu:confused:

Tänkte just skriva detsamma, att man faktiskt inte behöver finna sig i att vara en levande napp bara för att man ammar. Vill man sova finns det olika metoder man kan prova, istället för att ge upp amningen :). Jag ångrar faktiskt lite att jag gav upp amningen så lättvindligt. Jag avskydde att amma, men hade jag vetat vilka magproblem bebisarna kan få av ersättning hade jag hellre ammat, barnet är ju trots allt viktigast och det är ju så kort period i livet.. Om jag skaffar ett till barn kommer jag definitivt att kämpa mera med amningen. Det är inte så "bara" att gå över till ersättning- många bebisar tål den inte och dessutom var det otroligt jobbigt med alla dessa flaskor, pulver, rengöring osv :o. Så jag förstår faktiskt att bvc-personalen kan vara lite "anti"..

Fast nu handlar det ju inte bara om att jag är en levande napp även om det självklart är en jobbig del i det hela. Det största problemet är att jag helt enklet inte tycker om att amma. Trivs inte med situationen.

*kl*
Saga äter nu ersättning på kvällen och ibalnd även på natten. Dagtid ammar jag fortfarande nästan jämt. Ska till BVC imorgon, får se om jag nämner något om amning/ersättning. Känns bara så dumt, har någon liten vision om att BVC ska stötta och hjälpa, inte trycka ner i skorna...:(
Tanten kanske helt enkelt är butter för att hon satt hemma och bara ammade alla sina ungar i minst 3 år och aldrig hade något eget liv;).

Vore jag som du så skulle jag rakryggad tala om för tanten att "vi har börjat komplettera med lite ersättning, för att få henne att sova bättre, så nu mår alla i familjen bra".
Se bara till att inte bjuda in till diskussion om saken, utan agera som om det vore den mest självklara sak i världen!
*vet ju hur tanten funkar*

*kl*
Idag var hon hur trevlig som helst och konstaterade bara att mår mamman bra så mår hela familjen bra. Inget snack om att ersättning skulle vara ett dåligt val.

Undra om någon från Buke har skvallrat om min tråd?:D

Ja hon kanske hänger inne på kattforumet :D
om det var hon som hade en massa katter *kommer inte ihåg* kanske var en annan tråd :)

Senast ändrad:

Har inte läst allt måste bara få säga : Be BVC tanten gå en kurs eller fara å H-E!!!:devil:

Jag blir så arg! Som om det inte räcker med att man redan mår dåligt ska det komma en jä*la "know it all" tant och säga att man är en dålig mamma!!! Vissa personer borde få sparken på fläcken!!!

Jag har själv haft liknande problem + en störd BVC-tant själv så jag vet exakt hur det är! Och vad dåligt man mår!!! Fattar dom inte det???? Jag blir vansinnig!!!:mad:

Naturligtvis är det bra att amma, men vill man inte /kan inte ska man inte skämmas för det!

Minns mycket väl när jag köpte första ersättningen till min dotter, jag tyckte alla glodde på mig och tyckte jag var en dålig mamma:crazy:
Men det är inte så, och gud vad befriande det var när jag insåg att det var OK att ge flaska!!!:bump::banana::bow:

Jag skulle byta BVC tant om jag vore du och jag skulle säga ett par väl valda ord om att förnya sin kunskap inom detta område, tyvärr är man oftast inte i stånd att göra det när man är nyförlöst, orolig och nervös, i så fall skulle vi nog inte se de där tanterna nåt mer...:grin:

Har inte läst allt måste bara få säga : Be BVC tanten gå en kurs eller fara å H-E!!!:devil:
Ett hett tips - LÄS åtminstone de sista inläggen i tråden innan du kastar ur dig otrevligheter... :idea:

TVÅ inlägg ovanför ditt kan man läsa följande:
Idag var hon hur trevlig som helst och konstaterade bara att mår mamman bra så mår hela familjen bra. Inget snack om att ersättning skulle vara ett dåligt val.

Ett hett tips - LÄS åtminstone de sista inläggen i tråden innan du kastar ur dig otrevligheter... :idea:

Öh? Så bvc-tanten hade en bra dag? Det ger väl ingen rättighet till att tidigare ge ts dåligt samvete för att sedan kanske komma på att det inte var så smart och försöka släta över det gången efter?

Men det kanske är OK för bvc och mvc att bete sig hur som helst ena ögonblicket och tro att allt är bra sedan? Du har förmodligen inte haft problem vid förlossning/ammning eller med bvc/mvc, då hade du vetat hur mycket skada en sådan liten kommentar kan göra med en förälder.

Otrevligheter? - snarare berättigat ilska och besvikelse för hur man bemöts av vissa på bvc/mvc.

Det är otrevligt att läsa även om det är "berättigad ilska och besvikelse".

Och jodå, jag har själv haft problem med amning, med alla mina tre barn. Jag har dessutom gått hos SAMMA BVC-sköterska som LitenIsa gjort - det hade du sett om du hade läst tråden. :idea:

Men vad är det för barnmorska!
Självklart är det inte rimligt att amma 22 timmar per dygn efter de första dygnen. Det är klart du inte gillar att amma då!
Kanske kan du prova att pumpa ur så att det finns ett par mål i kylen jämnt som din man kan ge tex ett på natten och ett på kvällen så du kommer ut lite? Så gjorde jag, så att pappan kunde ge mat när jag var och red. Orkar/kan man inte pumpa så är det väl inget fel på att komplettera med ersättning!

Jag har aldrig ammat så att någon sett "något", jag hade alltid en filt över bebisen.
Man måste inte gilla att amma, men personligen tycker jag nog att det är en mammas "plikt" att i den mån det går ge sitt barn bröstmjölk de första månaderna i livet - naturligare kan det ju inte bli. Så kanske kan man sätta sig själv lite åt sidan då, det är ju så kort tid. Min personliga åsikt, som sagt...

Naturligtvis är det bra att amma, men vill man inte /kan inte ska man inte skämmas för det!

:

Av någon märklig anledning drar amningens varande/icke varande igång väldigt mycket känslor och stort engagemang hos många kvinnor (män).
Önskar lika brinnande engagemang kunde visas i samhällspolitiska frågor ex gällande kvinnors roll i hemmet kontra arbetslivet :angel:

Hur som, angående kvinnor som inte vill amma:

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article4447811.ab

Det var den mest puckade artikeln jag nånsin läst. Inte för att man inte ska flaskmata, det gör var och en som man vill, men hon verkar lika mogen som en 6-åring. Om ens det.

KL

Att amma är varje kvinnas rättighet och skyldighet, men den står inte över rätten att bestämma över vår egen kropp (jfr fri abort)
Mår mamma (och då får vi komma ihåg att vi upplysta kvinnor av idag vet
att amning är det bästa för vårabarn, bröstcancer osv, osv.) inte bra av att amma, finns det andra saker man kan göra!

Argumentet att "pappa ochså kan mataoch känna närhet" biter inte på mej lika mycket som om inte mamma mår bra mår inte barnet bra!!!!!

Pappa kan vara med hur mycket han vill, inget fel i det, men första halvåret är biologiskt betingat på modern. Men återigen - mamma ska må bra!!!!!!!

Bröstmjölksersättningen är inte vad den var när vi växte upp (sjuttiotalisterna) och barn blir inte längre allergiker och feta av den.
Vad de däremot mår piss av är en morsa som inte vill se dem för att det gör ont, eller vilken jävla anledning det nu kan vara.

Amning är bäst, vi är däggdjur, men inte till vilket pris som helst!

Lathet skall icke premieras, men vilken nybliven morsa är LAT?????? Dödens trött kanske, men lat? nej, det tror jag inte.

Det var den mest puckade artikeln jag nånsin läst. Inte för att man inte ska flaskmata, det gör var och en som man vill, men hon verkar lika mogen som en 6-åring. Om ens det.

Hmm vad är det du reagerar på som gör att du drar bort 30 levnadsår från "Eva"?
Jag uppfattar inget i artikeln som omoget utan snarare att hon har resonerat runt de olika infallsvinklarna men ändå kommit fram till ett och samma ställningstagande.

Liknande trådar

Gravid - 1år Känns som att vi har hamnat i ett moment 22 med sonen. Han är 3,5 månad och går inte upp i vikt som han ska på enbart amningen (tappat...
2
Svar
38
· Visningar
4 679
Senast: inverterad
·
Övr. Barn Det här lär bli långt, men hoppas någon orkar läsa... Jo, jag slutade med amningen redan när dottern var två veckor, det är snart ett...
2
Svar
22
· Visningar
3 205
Senast: Mirre
·
Gravid - 1år dottern är 5 dagar, amningen funkade inte alls på bb..Så fort hon blev lagd till bröstet så blev hon arg, fick inget tag om patten och...
2
Svar
20
· Visningar
2 477
Gravid - 1år Känns bara som att jag måste få skriva av mig och få höra lite erfarenheter från andra mammor. Min son är nu 6 veckor, från början...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 410
Senast: vindvissla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar