Återta anmälan

Snuffsan

Trådstartare
Jag anmäler till en tävling vars anmälningar stängs låt säga den 1 december. Den 5 november stänger klubben anmälan pga många anmälda. Den 10 november, långt innan anmälningstiden går ut enl proppen, vill jag pga olika omständigheter återta min anmälan. Det borde jag väl kunna göra trots att klubben stängt i förväg? Och få pengarna tillbaka?

Sv: Återta anmälan

Tycker jag verkligen... vad hade de sagt för datum för återtagande av anmälan innan??

Finns det inte nån regel att man får pengarna tillbaka om man återtar anmälan minst en vecka innan tävlingen börjar??

Gäller det hoppning så kan man avanmäla tom en vecka innan tävlingen och få pengarna tillbaka - om det inte står något annat i proppen.

Ja, om du avanmäler skriftligen innan anmälningstiden utgång så ska du inte behöva betala, sen om de har stängt tidigare eller inte ska inte spela någon roll.

Jag anmäler till en tävling vars anmälningar stängs låt säga den 1 december. Den 5 november stänger klubben anmälan pga många anmälda. Den 10 november, långt innan anmälningstiden går ut enl proppen, vill jag pga olika omständigheter återta min anmälan. Det borde jag väl kunna göra trots att klubben stängt i förväg? Och få pengarna tillbaka?

Ja absolut.

En sak som kan vara märklig är att det ska vara skriftligt. Är mail skriftligt? Förbundet tvekade men jag visade på en dom ang hyra där mail räknades som skriftligt OM det var besvarat. Så det är bara att be om bekräftelse på ett mail så duger det! :idea:

Men kan klubben verkligen stänga anmälan innan utsatt datum? Jag har fått lära mig att det ska vara öppet för anmälan till det ddatum som står angivet i proppen, och är det sen för många anmälningar så är det lottning som gäller.....

Om det står angivet i proppen att anmälan stängs när ett visst antal anmält sig så kan klubben stänga anmälan i förtid.

Om det står angivet i proppen att anmälan stängs när ett visst antal anmält sig så kan klubben stänga anmälan i förtid.

OK, då är jag med.
Men är det vanligt att det står? HAr aldrig sett det i alla fall. Endast att det står max antal starter.

Jag har heller aldrig sett det. :) Men jag tävlar hoppning, där är det nog inte så vanligt.

Detta är i hoppning.

Det är flera klubbar som gjort så här på sina stora tävlingar. De har fått dispans från förbundet och det står i proppen att de kommer att stänga.

Detta är i hoppning.

Det är flera klubbar som gjort så här på sina stora tävlingar. De har fått dispans från förbundet och det står i proppen att de kommer att stänga.

Vet du att de fått dispens eller säger de bara det? Pratade med några i helgen som påstod att förbundet var irriterade över detta och det nu förekom massa undantag i proppar som sades vara ok fr förbundet men inte var det. Kan det vara så illa? :angel:

Det står så i propparna, och proppen är ju godkänd av distriktet.

Är det "vårt" distrikt så brukar de hålla på reglerna men annars säger förbundet att det är problemet, att distrikten leker småpåvar och tolkar TR själva. :devil:

Grenledaren i hopp i vårt distrikt arbetar ju mot att det ska få förekomma! :crazy:

Jag har nu i flera dagar försökt ringa de som står som ansvariga i proppen, men inte lyckats. Idag går anmtiden ut. Så jag har mailat med läskvitto, till klubben. Det borde ju gälla.

En liten varning bara. Om du hittat mailadressen på klubbens hemsida så kan det vara så att den som tittar på mailen där inte bryr sig om att meddela tävlingsansvarig - tyvärr är det så i den klubb jag tillhör, vilket jag tycker är mycket tråkigt men efter sex år har jag gett upp om att förbättra beteendet och skriver därför i proppen att endast mail till adressen i proppen gäller. Vad som inträffar när mailet skickas till klubbens adress är ju att jag som har hand om anmälningarna inte får det, jag kan inte stryka den som tänkt stryka sig och därmed skickar jag iväg en faktura på anm avg + straffavgift = merjobb och tråkigt för den som försökt avanmäla.

Men står mailadressen i proppen, dvs är det ok för den som tar emot anmälningar att man mailar till den adressen - då borde det inte vara några problem.

När jag är ansvarig för mottagande av anmälningar så skriver jag mitt mobilnr, där finns telefonsvarare, eftersom jag inte alltid kan ta telefonen (jag jobbar, rider, sover mm) så är jag tacksam om den som ringer lämnar ett meddelande, då ringer jag alltid upp. Sen skriver jag alltid min mailadress i proppen, det går bra att maila frågor och avanmälningar men ej anmälningar. Dessutom är avanmälan endast giltig om jag skickat ett svar. Det händer att mail försvinner, precis som brev. Jag tycker att har man tagit på sig att ta emot anmälningar så bör man vara anträffbar, inom rimliga gränser dock, men där är telefonsvarare och mail väldigt bra hjälpmedel.

För att vara på den säkra sidan när ingen svarar in telefon och det inte står någon mailadress i proppen så bör man skicka ett brev med vanlig post att man vill avanmäla (egentligen är det det som krävs enl TR).

Som jag skrev ovan så har man ända tills en vecka innan tävlingen på sig att avanmäla vid hoppning om inget annat anges i proppen.

Blev lite långt men jag har mycket synpunkter i detta ämne.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
39 40 41
Svar
811
· Visningar
24 908
Senast: EZMK
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 330
Senast: lizzie
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 103
Senast: monster1
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 274
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025