Måste ju finnas ett rättsfall då om det är så vanligt i vissa affärer.
Klart det finns rättsfall. Kanske inte avseende köp av hund, men för andra köp. Jag arbetar dagligen med avtal som innehåller förköpsrättigheter.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Måste ju finnas ett rättsfall då om det är så vanligt i vissa affärer.
Jo det är oseriöst att försöka bestämma vem ägaren får sälja sin hund till, förutom då att man faktiskt enligt de grundregler man är ålagd att följa inte får snickra ihop egna kontrakt med diverse krav och klausuler som uppfödare = alla som gör det ser jag som oseriösa.
Jag är tacksam för att en uppfödare inte kan kräva återköp. Det finns för många oseriösa uppfödare som skulle få för sig att avla eller annat på en återköpshund. En ägare känner oftast sin hund bättre dessutom.
Absolut bäst är om det sker i samförstånd mellan ägare och uppfödare.
Den kanske inte alls är lämplig för avel. Ffa av mentala orsaker eller annan hälsostatus som kan vara anledningen till att hunden kommer tillbaka.Varför är det fel att avla på en hund man födde upp, sålt, och sedan får tillbaka när ägaren inte kan ha kvar hunden av någon orsak?
Klart det finns rättsfall. Kanske inte avseende köp av hund, men för andra köp. Jag arbetar dagligen med avtal som innehåller förköpsrättigheter.
Vilken typ av varor jobbar du med? Vad gäller värdepapper räknas de också som lösöre, men där finns också speciallagstiftning. När det gäller t.ex. återköpsaktier som ett sätt att ge avkastning är reglerna för återköpet tydligt definierade, vilket ökar chansen att det inte anses som ett obilligt villkor.Klart det finns rättsfall. Kanske inte avseende köp av hund, men för andra köp. Jag arbetar dagligen med avtal som innehåller förköpsrättigheter.
Så har min uppfödare. Han va väldigt noga med att poängtera att "vi har ingen rätt att kräva återköp men vi skriver alltid in i våra kontrakt att vi önskar kontakt vid eventuella problem och önskar ha förtur vid eventuell försäljning"Det finns inga sådana fall inom SKK iaf vilket torde vara det relevanta för tråden då frågan löd om uppfödare kunde kräva detta. Svar på det är kort och gott att de ej kan kräva det. Dock kan man skriva att man önskar tilllbakaköp men informera köparen om att det är just en önskan och inte ett krav.
Vad SKK tycker om det
Jag vill inte att köparen ska kunna sälja hunden vidare eller avliva den utan mitt godkännande, kan jag lägga till det villkoret i avtalet?
Nej, det kan du inte göra. Inte nog med att det strider mot Svenska Kennelklubbens grundregler, det är dessutom en inskränkning i äganderätten att upprätta sådana villkor.
Säljer du en vara övergår äganderätten till köparen och det är helt och hållet upp till den nya ägaren att bestämma om exempelvis en eventuell försäljning.
Den kanske inte alls är lämplig för avel. Ffa av mentala orsaker eller annan hälsostatus som kan vara anledningen till att hunden kommer tillbaka.
Det är ju tyvärr inte ovanligt att uppfödare sen köparen som den misslyckande faktorn i ett återköp.
Sett massor med liknande avtal från olika omplacerings ställen, både när det gäller katter och hundar, att organisationen som omplacerade djuret kan göra oanmälda besökHade en bekant som för några år sedan köpte en hund där det stod inskrivet i kontraktet att uppfödaren hade rätt att åka hem till köparen och kontrollera att hunden blev skött ordentligt och i annat fall ta hunden med sig därifrån. Oklart om uppfödaren någon gång försökt med ett sånt tilltag...
Krav på avlivning istället för omplacering, som någon nämnde här i tråden är lite märkligt att kräva i avtal tycker jag. Men jag hade personligen kunnat acceptera en sådan lösning. Men aldrig att jag skulle förbinda mig att lämna mitt eget djur till någon särskild person.
Om det är på en valp är det ju konstigt, men om det är på en vuxen hund med problem eller problem beteenden är det ju kanske det bästa för hunden om den skulle somna in ifall du inte kan ha kvar den. Så där ser jag inge konstigt om det finns en vettig anledning.