Men beror det inte på VAD man gör av sakerna också? Jag har hur många sådana broderade handdukar liknande de i tråden efter min mormor som helst. Tog alla för att ingen annan var intresserad och kunde inte se dem ”försvinna” men de är orimligt många. Jag använder dem men kommer absolut inte lyckas använda alla (det lyckades inte mormor heller, och hon hade också ärvt många av dem).

Nu kommer detta i praktiken inte hända men om jag skulle ta ett par sådana handdukar och sy om till kläder som kunde användas av mormors barnbarnsbarn. Då har jag svårt att se dem som ”förstörda”?
Vill man inte ha dem själv kan man ju sälja? Alla har inte en mormor med skåpet fullt, och det finns definitivt en efterfrågan på dem. Jag skulle nog säga att de blir förstörda om man klipper sönder dem, jo. Bara för att man själv inte kan använda alla behöver man väl inte förstöra dem?
 
Vill man inte ha dem själv kan man ju sälja? Alla har inte en mormor med skåpet fullt, och det finns definitivt en efterfrågan på dem. Jag skulle nog säga att de blir förstörda om man klipper sönder dem, jo. Bara för att man själv inte kan använda alla behöver man väl inte förstöra dem?
Sälja? Ingen är intresserad av att köpa sådant, speciellt inte för att ha att titta på utan att göra någonting med det. Vi har inte ett skåp fullt med broderade handdukar och dukar på lantstället utan snarare ett rum. De får vara där då vi inte har något viktigare som måste få plats men det är helt osäljbart för några pengar alls som gör det värt besväret att försöka.
Skulle absolut hellre göra någonting av dem själv om jag hade behov av det än att försöka sälja för någon krona styck.
 
Senast ändrad:
Sälja? Ingen är intresserad av att köpa sådant, speciellt inte för att ha att titta på utan att göra någonting med det. Vi har inte ett skåp fullt med broderade handdukar och dukar på lantstället utan snarare ett rum. De får vara där då vi inte har något viktigare som måste få plats men det är helt osäljbart för några pengar alls som gör det värt besväret att försöka.
Skulle absolut hellre göra någonting av dem själv om jag hade behov av det än att försöka sälja för någon krona styck.
Det går absolut att sälja mycket dukar och handdukar, jag har köpt flera och är inte ensam om det men det är klart, orkar man inte bry sig utan hellre klipper sönder så får man ju göra som man vill. De som sålt har inte sålt dem styckevis utan i buntar. Just nu ligger det sex linnehanddukar ute för 355 kr på auctionet.com, det blir ett styckepris på över 59 kr.
 
Vill man inte ha dem själv kan man ju sälja? Alla har inte en mormor med skåpet fullt, och det finns definitivt en efterfrågan på dem. Jag skulle nog säga att de blir förstörda om man klipper sönder dem, jo. Bara för att man själv inte kan använda alla behöver man väl inte förstöra dem?

Ja det är klart man kan. Men för mig obegripligt varför det skulle vara att ”klippa sönder” och ”förstöra” och ”inte bry sig” att lägga tid på att sy om dem till något annat som man har mer behov av och där var de kommer ifrån syns i allra högsta grad. Ni får ju det att låta som att jag föreslog att riva dem till trasor och tvätta bilen med dem…
 
Ja det är klart man kan. Men för mig obegripligt varför det skulle vara att ”klippa sönder” och ”förstöra” och ”inte bry sig” att lägga tid på att sy om dem till något annat som man har mer behov av och där var de kommer ifrån syns i allra högsta grad. Ni får ju det att låta som att jag föreslog att riva dem till trasor och tvätta bilen med dem…

Haller med.
Jag ocksa har arvt en stor mangd broderade (vissa hemvavda) handdukar, orngott, och lakan som jag haft i manga ar. En hel del har jag "tvingat pa" mina barn:sneaky: men jag har en uppsjo kvar. Sa mycket att jag inte riktigt har rum for det. Jag skulle sa mycket hellre sy ett linne/klanning till sondottern, eller skjorta till sonsonen an bara ha det i skapet ... sa mina barn far ta hand om allt efter mig.

Jag anvander kokshanddukar, mina gamla kokshanddukar med monogram efter mamma eller mormor, men hade hellre haft ett linne som jag kunde ha pa mig nar jag kanner mig vemodig och langtar efter dem.
 
Jag tycker att lastpallsmöbler ofta är rätt fula och jag är för lat för att slipa, olja eller måla. Så jag slängde helt enkelt över lite tygbitar jag köpt på. Jysk för sådär 15 år sedan.

Får jag syn på ett snyggare tyg så köper jag det iställer. Det blå passar inte riktigt
 

Bifogade filer

  • 20220902_180402.webp
    20220902_180402.webp
    315,6 KB · Visningar: 97
Sälja? Ingen är intresserad av att köpa sådant, speciellt inte för att ha att titta på utan att göra någonting med det. Vi har inte ett skåp fullt med broderade handdukar och dukar på lantstället utan snarare ett rum. De får vara där då vi inte har något viktigare som måste få plats men det är helt osäljbart för några pengar alls som gör det värt besväret att försöka.
Skulle absolut hellre göra någonting av dem själv om jag hade behov av det än att försöka sälja för någon krona styck.
Ingen är intresserad av sånt? Skojar du, har du tittat på Tradera? Handbroderade gamla kökshandukar i linne går för 50 kr styck ungefär. Visst, det kanske fortfarande inte känns värt besväret, men om ni har ett helt rum fullt, det måste vara tiotusentals handdukar då för en handduk tar inte mycket plats, så är det ju rätt mycket pengar ni sitter på.
 
Jag återanvänder gärna, men insett att jag tycker det är lite deppigt när man ser gamla fina saker förstörda för att nån använt dem för att göra annat av. Typ klippa sönder handarbeten, eller låta fina trämöbler stå ute och bli förstörda som trädgårdsprydnad/blomkruka. Men det verkar vara en trend? Känns litegrann som man medvetet förstör ett kulturarv. Sen är det nåt annat med nyinköpta kläder, men just sånt som har ett kulturarvsvärde är ledsamt att se förstört.
I mitt tycke beror det lite på. Det där klänningarna tycker jag var fint, då kommer tygerna faktiskt till användning tack vare dekoren då att säga. Men vissa saker blir jag ledsen av.
 
Ingen är intresserad av sånt? Skojar du, har du tittat på Tradera? Handbroderade gamla kökshandukar i linne går för 50 kr styck ungefär. Visst, det kanske fortfarande inte känns värt besväret, men om ni har ett helt rum fullt, det måste vara tiotusentals handdukar då för en handduk tar inte mycket plats, så är det ju rätt mycket pengar ni sitter på.

Gammalt tunt linne i större bitar är värda sin vikt i guld typ. I alla fall för oss historienördar. :p
 
Ingen är intresserad av sånt? Skojar du, har du tittat på Tradera? Handbroderade gamla kökshandukar i linne går för 50 kr styck ungefär. Visst, det kanske fortfarande inte känns värt besväret, men om ni har ett helt rum fullt, det måste vara tiotusentals handdukar då för en handduk tar inte mycket plats, så är det ju rätt mycket pengar ni sitter på.
Nu är ju långt ifrån allt i linne utan en hel del bomull också men söker man på tradera på ”broderad handduk” så har alla de auktioner som finns noll bud så visst, stor efterfrågan…
 
Fast gör det nåt om inte allt används hela tiden? Jag tänker att t ex gamla linnehanddukar blir ju inte förstörda av att ligga i ett skåp oanvända, och så kanske någon använder dem senare. Det är ju en sak om man är så fattig att man inte har kläder, och måste använda gamla handdukar till att sy kläder av för att ha något att ta på sig, men så är det väl sällan. Folk klipper inte sönder gamla handarbeten för att de inte har något annat att sy kläder av.

Jag tänker att när något oersättligt väl är förstört så är det förstört för evigt. Sen kan man ju inte spara allt gammalt, men sånt som är helt och i fint skick är synd att förstöra eller kasta.
Ja, jag säger inte emot dig alls!
 
Inte återbruk men reparation! Jag har en rätt "gammal" mobil i mobilvärlden, dvs 2.5 år som jag fått ett gäng sprickor i skärmen. Att laga den kostar 3200kr och mer än vad telefonen är värd. Jag kan köpa en begagnad för ungefär samma pris - men då kommer tekniken ändå vara obsolet inom ett par år så det känns dumt att lägga dom pengarna på en "gammal" ny telefon.
Telefonen har sett riktigt skabbig ut sista tiden då skärmskyddet börjat släppa lite överallt och jag har börjat oroa mig för att den ska gå sönder. Samtidigt har jag inte lust att lägga pengar på en ny. Sjukt irriterande att det ska vara så dyrt att laga.
Så jag upptäckte att netonet hade rea på skärmskydd till den! Så jag köpte ett och nu känns och ser jättefin ut! Visst sprickorna och krosskadorna syns fortfarande, och det lär väl bli luftbubblor så smånignom men jag tror jag kan få ett ett par månader till av den. Jag tänker att glaskyddet borde skydda elektroniken innunder. Eftersom skärmskyddet var löjligt billigt (sista exen eftersom det är en så "gammal" mobell) köpte jag ett i reserv.
 
Jag köpte en ny vit stor linneduk från ett av de svenska väverierna för nån 500 ring.
Blev jättepaff när säljaren sedan mejlade och frågade om jag sytt nåt kul av duken....
Jag skulle ALDRIG klippa i den utan den är perfekt som just linneduk
 
Jag har blivit besatt av att sy om ridstövlar! Det började med att jag upptäckte att jag hade källaren full av ridstövlar som var för korta i skaften (mina ben verkar obegripligt nog bara bli längre och längre med åren...). Då fick jag infallet att testa att sy på en "bård" med en högre dressyrbåge, slaktade en handväska i lack och resultatet blev oväntat bra, folk har kommenterat dessa stövlar i parti och minut.

Nu har jag ändrat tre par stövlar på detta vis och nyligen fyndade jag ett par stövlar i ovanlig färg som ska gå samma öde till mötes. Har redan hittat en handväska (ja, det verkar som om handväskor ofta är gjorda av ett lämpligt material för ändamålet) som jag ska använda för att förlänga skaften med!
 
Jag har blivit besatt av att sy om ridstövlar! Det började med att jag upptäckte att jag hade källaren full av ridstövlar som var för korta i skaften (mina ben verkar obegripligt nog bara bli längre och längre med åren...). Då fick jag infallet att testa att sy på en "bård" med en högre dressyrbåge, slaktade en handväska i lack och resultatet blev oväntat bra, folk har kommenterat dessa stövlar i parti och minut.

Nu har jag ändrat tre par stövlar på detta vis och nyligen fyndade jag ett par stövlar i ovanlig färg som ska gå samma öde till mötes. Har redan hittat en handväska (ja, det verkar som om handväskor ofta är gjorda av ett lämpligt material för ändamålet) som jag ska använda för att förlänga skaften med!
Vilken rolig idé, du har ingen bild? :)
 
Jag har blivit besatt av att sy om ridstövlar! Det började med att jag upptäckte att jag hade källaren full av ridstövlar som var för korta i skaften (mina ben verkar obegripligt nog bara bli längre och längre med åren...). Då fick jag infallet att testa att sy på en "bård" med en högre dressyrbåge, slaktade en handväska i lack och resultatet blev oväntat bra, folk har kommenterat dessa stövlar i parti och minut.

Nu har jag ändrat tre par stövlar på detta vis och nyligen fyndade jag ett par stövlar i ovanlig färg som ska gå samma öde till mötes. Har redan hittat en handväska (ja, det verkar som om handväskor ofta är gjorda av ett lämpligt material för ändamålet) som jag ska använda för att förlänga skaften med!
Jag tycker också det här känns som ett inlägg som borde innehålla bilder :D
 
Om det räknas,, Hela sommaren hemma och på en sommarfest i hyrd lokal hade jag gamla barnamtsburkar som vaser, med blommor från trädgården i. Sött, litet och somrigt blev det. Min man var kanske inte jättetaggad på att spara typ 30 burkar i ett skåp 😛 men han tyckte det blev fint han med. Lägger med bild på en av sommarens små buketter i burk ^^

IMG_20220717_202209_395.webp
 

Liknande trådar

Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
580
Senast: CaisaCax
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
534
Senast: Åsa A
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 106
Hemmet Jag behöver måla karmarna i mitt badrumsfönster eftersom färgen där har flagat. Behöver jag slipa och spackla eller räcker det om jag...
Svar
5
· Visningar
904

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Bästa råttgiftet?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp