DarkInNight

Trådstartare
Jag tycker det är kul när man kan ta en pryl eller klädesplagg och återbruka det.

Det är bra på så många vis.

Idag färgar jag några klädesplagg, eftersom några fått fläckar och några som barnen tyckte det var "fel färg" på.
Provar lila färg och det ska bli spännande att se resultatet :)

Återbrukar ni?
 

Bifogade filer

  • DSC_3130.webp
    DSC_3130.webp
    96,2 KB · Visningar: 214
Jag återbrukar självklart. Senast igår då jag behövde något att ställa en stor metallåda på så att det inte blir fula märken på altanen runtomkring den. Kom då på att jag hade två monterade spröjsar till ett uthusfönster som jag aldrig satte upp. De två spröjsade (monterade som kryss) blev perfekta att lägga under lådan för att få luft under. De har legat i 14 år utan att jag vetat vad jag skulle ha dem till. Nöjd!
 
Jag tycker det är kul när man kan ta en pryl eller klädesplagg och återbruka det.

Det är bra på så många vis.

Idag färgar jag några klädesplagg, eftersom några fått fläckar och några som barnen tyckte det var "fel färg" på.
Provar lila färg och det ska bli spännande att se resultatet :)

Återbrukar ni?
Jag återanvänder gärna, men insett att jag tycker det är lite deppigt när man ser gamla fina saker förstörda för att nån använt dem för att göra annat av. Typ klippa sönder handarbeten, eller låta fina trämöbler stå ute och bli förstörda som trädgårdsprydnad/blomkruka. Men det verkar vara en trend? Känns litegrann som man medvetet förstör ett kulturarv. Sen är det nåt annat med nyinköpta kläder, men just sånt som har ett kulturarvsvärde är ledsamt att se förstört.
 
Jag brukar behålla spännen från gamla täcken och grimskaft. Det är sånt som går åt. Brukar även se till att ha ett gammalt täcke som jag kan ta lagningslappar ur om det behövs. Sydde ett täcke till en av hundarna vi hade av ett gammalt täcke och fleecefilt.
Då jag har en häst som begåvats med dåliga fötter och i perioder har mycket tappskor, så spar jag alla skor som inte är alltför slitna.
Bra-att-ha-grejer brukar jag spara, annars kör jag för det mesta slut på mina grejer
 
Jag återanvänder gärna, men insett att jag tycker det är lite deppigt när man ser gamla fina saker förstörda för att nån använt dem för att göra annat av. Typ klippa sönder handarbeten, eller låta fina trämöbler stå ute och bli förstörda som trädgårdsprydnad/blomkruka. Men det verkar vara en trend? Känns litegrann som man medvetet förstör ett kulturarv. Sen är det nåt annat med nyinköpta kläder, men just sånt som har ett kulturarvsvärde är ledsamt att se förstört.
Jag håller helt med dig i det du skriver. Men jag försöker också tänka att det är väl ändå bättre att sakerna används! Visst, om det verkligen finns ett stort kulturarvsvärde i något så är det ju väldigt tråkigt. Men om det bara är "vanliga gamla grejer" och alternativet kanske är att saker står på en vind eller ligger nerpackade i en låda, då är det väl bättre att det görs om lite så att de får se dagens ljus om än lite ommålade eller omsydda (eller liknande). Så försöker jag tänka iaf ;)
 
Jag återbrukar rätt mycket! Syr täcken till hundarna av gamla filtar, syr kläder av gamla lakan (min senaste hobby :D ), använder spillbitar av gamla brädor när jag bygger saker, sparar vitaminburkar att har hundgodis i osv. Listan kan göras lång. Älskar att försöka hitta nya smarta användningsområden för något jag redan har, när jag behöver något nytt.
 
Jag återanvänder gärna, men insett att jag tycker det är lite deppigt när man ser gamla fina saker förstörda för att nån använt dem för att göra annat av. Typ klippa sönder handarbeten, eller låta fina trämöbler stå ute och bli förstörda som trädgårdsprydnad/blomkruka. Men det verkar vara en trend? Känns litegrann som man medvetet förstör ett kulturarv. Sen är det nåt annat med nyinköpta kläder, men just sånt som har ett kulturarvsvärde är ledsamt att se förstört.
Ja sånt blir jag mest ledsen över.
 
Jag håller helt med dig i det du skriver. Men jag försöker också tänka att det är väl ändå bättre att sakerna används! Visst, om det verkligen finns ett stort kulturarvsvärde i något så är det ju väldigt tråkigt. Men om det bara är "vanliga gamla grejer" och alternativet kanske är att saker står på en vind eller ligger nerpackade i en låda, då är det väl bättre att det görs om lite så att de får se dagens ljus om än lite ommålade eller omsydda (eller liknande). Så försöker jag tänka iaf ;)
Fast gör det nåt om inte allt används hela tiden? Jag tänker att t ex gamla linnehanddukar blir ju inte förstörda av att ligga i ett skåp oanvända, och så kanske någon använder dem senare. Det är ju en sak om man är så fattig att man inte har kläder, och måste använda gamla handdukar till att sy kläder av för att ha något att ta på sig, men så är det väl sällan. Folk klipper inte sönder gamla handarbeten för att de inte har något annat att sy kläder av.

Jag tänker att när något oersättligt väl är förstört så är det förstört för evigt. Sen kan man ju inte spara allt gammalt, men sånt som är helt och i fint skick är synd att förstöra eller kasta.
 
Jag har köpt gamla lakan, många vackert broderade och/eller handvirkad pets, flera även handvävda och det är en otrolig kvalité på bomullen. Den kvalitén går inte att köpa nytt men finns billigt hos flera auktionshus. :)
Har samma erfarenhet, och sover också i gamla lakan. Dessutom känns det lite lyxigt att sova i vackert broderade lakan, tycker jag. Så jag är ju glad att ingen klippt sönder dem innan jag hann få tag på dem. Det är nog till stor del saker som legat oanvända i ett skåp länge, eftersom de är i så fint skick.
 
Men beror det inte på VAD man gör av sakerna också? Jag har hur många sådana broderade handdukar liknande de i tråden efter min mormor som helst. Tog alla för att ingen annan var intresserad och kunde inte se dem ”försvinna” men de är orimligt många. Jag använder dem men kommer absolut inte lyckas använda alla (det lyckades inte mormor heller, och hon hade också ärvt många av dem).

Nu kommer detta i praktiken inte hända men om jag skulle ta ett par sådana handdukar och sy om till kläder som kunde användas av mormors barnbarnsbarn. Då har jag svårt att se dem som ”förstörda”?
 
Har samma erfarenhet, och sover också i gamla lakan. Dessutom känns det lite lyxigt att sova i vackert broderade lakan, tycker jag. Så jag är ju glad att ingen klippt sönder dem innan jag hann få tag på dem. Det är nog till stor del saker som legat oanvända i ett skåp länge, eftersom de är i så fint skick.
Jag har en handsytt örngott som det är så mycket kärlek i varenda litet stygn och virkad spets att jag kan inte för mitt liv förstå hur de kunde sälja det. :love:

Jag använder mina lakan trots att jag har en 180-säng, men eftersom jag oftast sover själv förutom katterna så bäddar jag dels med ett stort lakan, men sen med ett av mina fyndlakan ovanpå halvan jag sover på och som byts oftare istället för att tvätta ett stort lakan som bara är sovet på halva. :)

Återbruk för mig är att sy om det som är slitet och nött, gamla lakan blir örngott. Ett par utslitna jeans blir lappar till några andra par. Ett modernare, massproducerat furuskåp för 100 kr fick färg och nya beslag i metall istället för träknopparna eller som i TS urblekta kläder får nytt liv med lite färg.
 

Liknande trådar

Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
580
Senast: CaisaCax
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
534
Senast: Åsa A
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 106
Hemmet Jag behöver måla karmarna i mitt badrumsfönster eftersom färgen där har flagat. Behöver jag slipa och spackla eller räcker det om jag...
Svar
5
· Visningar
904

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Bästa råttgiftet?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp