Men använd matbordet, det handlar om 5-10 minuter maximalt!
Det pallar man med, t.o.m. jag som har en trasig rygg, står ut några få minuter med en för låg arbetsplats.
Eller skaffa en vanlig bricka på loppis för några tior, och stå och jobba på spisen.
Jag bor i ett gammalt timmerhus med 190 cm takhöjd, här finns inga arbetsbänkar i vettig arbetshöjd. Ska jag rulla köttbullar till fyra personer (tar betydligt längre tid än att fixa med matbröd), så blir jag jättetrött i ryggen.
Baka ett bröd som inte behöver knådas, det finns massor med sådana recept. Man rör ihop jäsdegen, låter det jäsa, puttar ner degen från bunken på en plåt med bakplåtspapper, justerar formen på brödet (=degklumpen) när det ligger på plåten (eventuellt delar man degen till två bröd), låter det jäsa igen, och gräddar.
Det är inte jobbigare/kladdigare/ än röra ihop en sockerkaksdeg, men tar mer tid, eftersom det behöver jäsa.
Det kommer antagligen inte att bli perfekt första gången, utan man får öva några gånger.
Kunde jag baka i det minimala köket i sommarstugan, så fixar du nog att baka i din lilla etta också.
@ekra s recept är ett sådant där man inte behöver mer plats än jäsbunken tar.