Äta rätt vid träning..

Du har fått mycket bra hjälp, men jag vill ändå pipa in och tipsa om boken "Äta träna leva" som tar upp det här med träning, mat och livsnjutning på ett bra och okomplicerat sätt. Den boken kommer du att få ovärderlig kunskap av tror jag, och du bör kunna komma över den för en hundralapp eller två! :)

Du har fått mycket bra hjälp, men jag vill ändå pipa in och tipsa om boken "Äta träna leva" som tar upp det här med träning, mat och livsnjutning på ett bra och okomplicerat sätt. Den boken kommer du att få ovärderlig kunskap av tror jag, och du bör kunna komma över den för en hundralapp eller två! :)
Den låter bra!
Ts får tipsa mig om var hon hittar den.

Jag brukar börja med över-och undervärme som vanligt, men vill det inte bli sådär brunrostat och fint som jag vill ha det, startar jag ugnsfläkten mot slutet! Man får pröva sig fram lite och det brukar fungera lite olika varje gång på nåt mysko vis... Gillar du vitlök?
Aha, jag har inte använt fläkten så mycket och inte riktigt förstått vad den används till, kör mest över och undervärme. Vitlök är gott, speciellt marinerad vitlök i burk om nom nom nom, går att äta rå med men det är lite väl skarpt. Håller åtminstone vampyrerna borta. :p

Jag går lite emot flera andra här, tycker inte alls att du ska vara så rädd för det som flera kallar "skräp". För att göra det enkelt för dig själv så tycker jag att du ska fokusera på att lägga till bra saker i din kost, inte på vad du ska undvika eller ta bort.
Om jag fattar det rätt så äter du inte så mkt lagad mat? Då är det där du ska lägga fokus!

Ett enkelt sätt att äta bra är att tänka på tallriksmodellen. Du ska få i dig kolhydrater, fett och protein vid de flesta av dagens måltider. En bra riktlinje är att äta 3 huvudmål (frukost, lunch och middag) och däremellan 2-3 mellanmål (förmiddag, eftermiddag, kväll).
Se till att de flesta dagar ha lagad mat på både lunch och middag. För att göra det enkelt för dig själv så kan du laga storkok och göra matlådor som du har i frysen och kylen. Då behöver du inte laga mat mer än kanske 2 gånger i veckan.

Kolhydrater får du enkelt i dig genom tex: bröd, pasta, ris, potatis, bulgur, couscous osv.
Fett genom tex: såser, kött, fisk, ost, olja, smör, ägg osv.
Protein tex: Kött, fisk, kyckling, ost, bönor, ägg osv.

Ät någon form av sallad till varje huvudmål. Salladen kan du variera och det kan vara både varma eller kalla grönsaker.

Till mellanmål kan du ta tex frukt, smörgås, lite yoghurt och musli, ägg eller vad du nu tycker funkar.

Du kan googla runt lite och läsa på om olika livsmedel, men lyssna inte så mkt på de som säger att man ska undvika vissa livsmedel. Det är inte alls nödvändigt att undvika saker.
Det viktiga är att du äter varierat (att du inte alltid äter samma saker utan försöker variera mellan olika slags mat) och att du äter dig mätt vid flera måltider under dagen. Gå inte för länge utan mat.
Om du äter dig mätt på "riktig mat" (alltså vanlig lagad mat) så kommer du inte ha ett så stort sug efter tex chips, godis osv. Då kommer du troligen minska på de sakerna helt naturligt.

Ser att flera skriver om tex fullkornsprodukter, tycker du inte att det är gott så skit i det. Ta något annat som du gillar. Det är inte så himla viktigt i det stora hela utifrån hur du beskriver din situation.

Livsmedelsverket om tallriksmodellen: https://www.livsmedelsverket.se/tallriksmodellen

Vill du ha kortare tid i ugnen, så gör istället mindre bitar.
När jag rostar rödbetor, palsternacka och morot gör jag små bitar och det tar bara 20 minuter på 225 grader. Med potatis skulle det nog ta lite längre tid?

@RedHyuuga Jag lägger alla bitar i en plastpåse, häller i olja och kryddor och knådar runt i påsen. Sedan häller jag ut alltihop på plåt med bakplåtspapper och särar noga på dem.

Minimalt med disk, med andra ord, och jag behöver inte överdosera på oljan.

Har kokböcker, men använder dom väldigt sällan. Vet mamma har rutigakokboken. Jag har någon annan, som jag hittat ett väldigt gott köttfärssås recept i.
Använde det köttfärssås receptet när jag gjorde lasange för ett annat recept i den boken.

Det jag själv känner är svårast är det där med att "piffa till", det blir liksom stopp i huvudet på något sätt.
Imorgon tänkte jag försöka mig på potatisklyftor och moröttsklyftor i ugnen. Vet inte riktigt vad jag ska ha till bara.

Det jag tror är det jobbigast just nu är att jag tycker det är GRYMT tråkigt att laga mat till sig själv. Var mycket bättre på att laga mat när jag var sambo. Lagar jag något så äter jag det i flera dagar, då jag inte lagar till bara en dag, nästintill omöjligt att köra t ex köttfärssås till en portion och sen är jag väl sån att när jag väl gör något gör jag så jag slipper göra något de andra dagarna.

Vet även att en del äter ute för att slippa det problemet, men jag har inte råd att äta ute för tillfället, men vi får väl se vad jag kommer på.

Vet jag hade med mig lasange till jobbet, gick kalasbra att äta kall och god var den också. :up::d

Gör mat och frys in i portionsförpackningar! Jag är inte heller särskilt intresserad av matlagning och äter ofta matlådor hemma. Då kan du laga t ex sex portioner köttfärssås och äta lite då och då istället för varje dag i en vecka. Fördelen med singelhushåll är att på samma tid som en familj ägnar åt att laga en middag kan du att laga fyra middagar. När motivationen för matlagning tryter brukar jag tänka på det, att jag bara behöver göra det ibland till skillnad från alla som gör det varje dag utan att klaga på att det är svårt eller jobbigt. Jag brukar laga något satsigt och nytt för mig typ en dag i månaden, när jag får feeling. Då letar jag efter ett riktigt bra recept och avsätter några timmar för att göra det.

Bra att du satsar på rotsaker! Jag har alltid rotsaker hemma, det är billigt, nyttigt och faktiskt väldigt klimatsmart. Morot till mellanmål, lite kålrot och palsternacka som utfyllnad och krydda i köttfärssåsen, rödbetor på pizzan... :d

Det blir inga potatisar i ungen idag, de hade halva priset på en stor falukorv, så nu blir det ungstekt falukorv med potatismos istället och kokta morötter till :D :D :D

Kommer ha mat i flera dar nu... :cautious:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 846
Senast: Dentaku
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 364
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar