Jag går lite emot flera andra här, tycker inte alls att du ska vara så rädd för det som flera kallar "skräp". För att göra det enkelt för dig själv så tycker jag att du ska fokusera på att
lägga till bra saker i din kost, inte på vad du ska undvika eller ta bort.
Om jag fattar det rätt så äter du inte så mkt lagad mat? Då är det där du ska lägga fokus!
Ett enkelt sätt att äta bra är att tänka på tallriksmodellen. Du ska få i dig kolhydrater, fett och protein vid de flesta av dagens måltider. En bra riktlinje är att äta 3 huvudmål (frukost, lunch och middag) och däremellan 2-3 mellanmål (förmiddag, eftermiddag, kväll).
Se till att de flesta dagar ha lagad mat på både lunch och middag. För att göra det enkelt för dig själv så kan du laga storkok och göra matlådor som du har i frysen och kylen. Då behöver du inte laga mat mer än kanske 2 gånger i veckan.
Kolhydrater får du enkelt i dig genom tex: bröd, pasta, ris, potatis, bulgur, couscous osv.
Fett genom tex: såser, kött, fisk, ost, olja, smör, ägg osv.
Protein tex: Kött, fisk, kyckling, ost, bönor, ägg osv.
Ät någon form av sallad till varje huvudmål. Salladen kan du variera och det kan vara både varma eller kalla grönsaker.
Till mellanmål kan du ta tex frukt, smörgås, lite yoghurt och musli, ägg eller vad du nu tycker funkar.
Du kan googla runt lite och läsa på om olika livsmedel, men lyssna inte så mkt på de som säger att man ska undvika vissa livsmedel. Det är inte alls nödvändigt att undvika saker.
Det viktiga är att du äter varierat (att du inte alltid äter samma saker utan försöker variera mellan olika slags mat) och att du äter dig mätt vid flera måltider under dagen. Gå inte för länge utan mat.
Om du äter dig mätt på "riktig mat" (alltså vanlig lagad mat) så kommer du inte ha ett så stort sug efter tex chips, godis osv. Då kommer du troligen minska på de sakerna helt naturligt.
Ser att flera skriver om tex fullkornsprodukter, tycker du inte att det är gott så skit i det. Ta något annat som du gillar. Det är inte så himla viktigt i det stora hela utifrån hur du beskriver din situation.
Livsmedelsverket om tallriksmodellen:
https://www.livsmedelsverket.se/tallriksmodellen