Äta rätt vid träning..

Säger mig fortfarande inte så mycket då jag inte har så mycket koll på fett, fiber och kolhydrater. Grönsaksfritt fattar jag.

Du kanske ska skaffa en kokbok med enkla recept? Arla har några egna som är trevliga och busenkla, annars gillar jag Anna Bergenströms kokböcker.
Sen kan man ju piffa till sin vardagsmat. En vanlig köttfärssås kan man riva ner morötter i, och fylla ut med bönor eller linser om man gillar det. Jag tar oftast knappt hälften kött och andra halvan olika bönor, linser och morötter. Då får man med grönsakerna på köpet, och måltiden blir lite roligare.

Färdigmat är generellt skräpmat med lite vettigt innehåll men massor av fett, salt och socker.

20-60 minuter för att baka bröd :eek:

Det har jag nog aldrig gjort. Jag rör ihop degen. Ställer den att jäsa. Gör annat under tiden. Tar fram den, knådar den nån minut och dänger ut på plåt eller i form.
Har svårt att få ihop mer än max tio minuter vid bakbordet. Delat på två tillfällen.

Och jag rör ihop alla ingredienser, häller i en form och låter den stå inne i 60 min. Sjukt tacksamt med snabba bröd :D

Har redan googlat, men blir inte mycket klokare. Därför jag frågar här, men verkar inte bli mycket klokare här heller..

Alltså, det finns liksom ingen quick-fix till kunskap. Det måste gå in samma väg för alla.

Som vägledning: jag ändrade inte min kosthållning ett dugg när jag cyklade till jobbet (1,5 h/dag), tränade styrka 1 timme/dag (5 dgr/vecka) och red tre hästar per dag (men hade kontorsjobb). Jag åt t o m rätt dåligt, men byggde fortfarande bra muskler och hade otrolig kondition.

Du kanske ska skaffa en kokbok med enkla recept? Arla har några egna som är trevliga och busenkla, annars gillar jag Anna Bergenströms kokböcker.
Sen kan man ju piffa till sin vardagsmat. En vanlig köttfärssås kan man riva ner morötter i, och fylla ut med bönor eller linser om man gillar det. Jag tar oftast knappt hälften kött och andra halvan olika bönor, linser och morötter. Då får man med grönsakerna på köpet, och måltiden blir lite roligare.

Färdigmat är generellt skräpmat med lite vettigt innehåll men massor av fett, salt och socker.
Har kokböcker, men använder dom väldigt sällan. Vet mamma har rutigakokboken. Jag har någon annan, som jag hittat ett väldigt gott köttfärssås recept i.
Använde det köttfärssås receptet när jag gjorde lasange för ett annat recept i den boken.

Det jag själv känner är svårast är det där med att "piffa till", det blir liksom stopp i huvudet på något sätt.
Imorgon tänkte jag försöka mig på potatisklyftor och moröttsklyftor i ugnen. Vet inte riktigt vad jag ska ha till bara.

Det jag tror är det jobbigast just nu är att jag tycker det är GRYMT tråkigt att laga mat till sig själv. Var mycket bättre på att laga mat när jag var sambo. Lagar jag något så äter jag det i flera dagar, då jag inte lagar till bara en dag, nästintill omöjligt att köra t ex köttfärssås till en portion och sen är jag väl sån att när jag väl gör något gör jag så jag slipper göra något de andra dagarna.

Vet även att en del äter ute för att slippa det problemet, men jag har inte råd att äta ute för tillfället, men vi får väl se vad jag kommer på.

Vet jag hade med mig lasange till jobbet, gick kalasbra att äta kall och god var den också. :up::d

Har kokböcker, men använder dom väldigt sällan. Vet mamma har rutigakokboken. Jag har någon annan, som jag hittat ett väldigt gott köttfärssås recept i.
Använde det köttfärssås receptet när jag gjorde lasange för ett annat recept i den boken.

Det jag själv känner är svårast är det där med att "piffa till", det blir liksom stopp i huvudet på något sätt.
Imorgon tänkte jag försöka mig på potatisklyftor och moröttsklyftor i ugnen. Vet inte riktigt vad jag ska ha till bara.

Det jag tror är det jobbigast just nu är att jag tycker det är GRYMT tråkigt att laga mat till sig själv. Var mycket bättre på att laga mat när jag var sambo. Lagar jag något så äter jag det i flera dagar, då jag inte lagar till bara en dag, nästintill omöjligt att köra t ex köttfärssås till en portion och sen är jag väl sån att när jag väl gör något gör jag så jag slipper göra något de andra dagarna.

Vet även att en del äter ute för att slippa det problemet, men jag har inte råd att äta ute för tillfället, men vi får väl se vad jag kommer på.

Vet jag hade med mig lasange till jobbet, gick kalasbra att äta kall och god var den också. :up::d

Du kan ju smula över fetaost, och lägga med kyckling i formen. Allt i ett. Jag hade kanske tagit rödbetor också, och kryddat med vitlök, timjan och olivolja, salt och peppar. Sen kan du ha en yoghurt till, eller keso!

Du kan ju smula över fetaost, och lägga med kyckling i formen. Allt i ett. Jag hade kanske tagit rödbetor också, och kryddat med vitlök, timjan och olivolja, salt och peppar. Sen kan du ha en yoghurt till, eller keso!
Fetaost går bort, då jag inte gillar det, men kyckling lät ju helt klart intressant, längesen jag åt det. Hahahaha, jag hade glömt bort att man kunde krydda innan ugnen, är så van vid att salta efter ugnen, snacka om stopp i hjärnan. :rofl::rofl::rofl:

Fetaost går bort, då jag inte gillar det, men kyckling lät ju helt klart intressant, längesen jag åt det. Hahahaha, jag hade glömt bort att man kunde krydda innan ugnen, är så van vid att salta efter ugnen, snacka om stopp i hjärnan. :rofl::rofl::rofl:

Lägg allt i en bunke och häll ner olivolja och kryddor och rör runt, så blir det godare:)

Smart. Blir till att handla lite imorrn. :up:
Jag lägger i vitlök också, broccoli, blomkål (den blir jättegod ugnsrostad!), små tomater, allt! Bred ut grönsakerna på en stor plåt så de rostas och inte liksom kokar i vätskan. De ska få en fin brun yta! Jag har också rosmarin på. Ta ut plåten och vänd runt halvvägs genom tillagningen. Jag brukar köra en knapp timma i 200 grader, men det varierar. Det blir så gott så man baxnar. Gillar du palsternackor så blir de himmelska i ugn - liksom karamelliserade!!!

Jag lägger i vitlök också, broccoli, blomkål (den blir jättegod ugnsrostad!), små tomater, allt! Bred ut grönsakerna på en stor plåt så de rostas och inte liksom kokar i vätskan. De ska få en fin brun yta! Jag har också rosmarin på. Ta ut plåten och vänd runt halvvägs genom tillagningen. Jag brukar köra en knapp timma i 200 grader, men det varierar. Det blir så gott så man baxnar. Gillar du palsternackor så blir de himmelska i ugn - liksom karamelliserade!!!
Oh, man kan ha blomkål med? Bäst att skriva en inköpslista nu så jag inte glömmer, blir ju väldigt peppad på att verkligen laga lite seriös mat imorrn å prova nått nytt. :p
Förresten 1 timme i 200 grader, är det okokta då? Jag brukar ofta koka lite innan ugen, men det kanske blir bättre om de får in i ugnen direkt?

Oh, man kan ha blomkål med? Bäst att skriva en inköpslista nu så jag inte glömmer, blir ju väldigt peppad på att verkligen laga lite seriös mat imorrn å prova nått nytt. :p
Förresten 1 timme i 200 grader, är det okokta då? Jag brukar ofta koka lite innan ugen, men det kanske blir bättre om de får in i ugnen direkt?
Ja, de blir helt ok utan att kokas först. Om jag enbart ugnsrostar potatis, brukar jag ibland koka dem lite, morötter likaså. Men har man småpotatisar eller halvor, och små bitar/skivor/buketter av grönsakerna så behövs inte förkokning. Det blir lätt för mycket vatten i ugnen då - knepet med ugnsrostat är just att grönsakerna ska rostas och bli bruna (potatisarna ffa) och inte koka. Lägg dem mao inte ovanpå varandra utan sprid ut dem på en stor plåt, med olivolja eller rapsolja t.ex. , jag har även en klick smör...! Smält matfettet först, som nämnts tidigare, och skaka runt grönsakerna ihop med örter, kryddor etc så de blir jämnt täckta av lite olja/smör.

Tillägg till ovan: En timma kan bli för länge för små grönsaksbitar. Kolla dem då och då och rör om på plåten, så de inte blir brända på ena sidan och bleka på den andra ;-) 40 minuter kan kanske räcka.

Ja, de blir helt ok utan att kokas först. Om jag enbart ugnsrostar potatis, brukar jag ibland koka dem lite, morötter likaså. Men har man småpotatisar eller halvor, och små bitar/skivor/buketter av grönsakerna så behövs inte förkokning. Det blir lätt för mycket vatten i ugnen då - knepet med ugnsrostat är just att grönsakerna ska rostas och bli bruna (potatisarna ffa) och inte koka. Lägg dem mao inte ovanpå varandra utan sprid ut dem på en stor plåt, med olivolja eller rapsolja t.ex. , jag har även en klick smör...! Smält matfettet först, som nämnts tidigare, och skaka runt grönsakerna ihop med örter, kryddor etc så de blir jämnt täckta av lite olja/smör.
Jag kommer klyfta potatisen och morötterna om jag gör det. :)
Sparar lite tid på att inte förkoka, så kanske värt å testa i alla fall. :up:
Förresten, kör du ugnen på 200grader med över/under/fläktvärme? :)

Jag kommer klyfta potatisen och morötterna om jag gör det. :)
Sparar lite tid på att inte förkoka, så kanske värt å testa i alla fall. :up:
Förresten, kör du ugnen på 200grader med över/under/fläktvärme? :)
Jag brukar börja med över-och undervärme som vanligt, men vill det inte bli sådär brunrostat och fint som jag vill ha det, startar jag ugnsfläkten mot slutet! Man får pröva sig fram lite och det brukar fungera lite olika varje gång på nåt mysko vis... Gillar du vitlök?

Jag gillar att göra allt-i-ett rätter i ugnen!

Även om det tar en liten stund att skära, hacka, krydda och fixa, så är det så bekvämt att stoppa in en form i ugnen, och kunna pyssla med annat, förutom att vända någon gång emellanåt.

En favorit hos oss är att göra skära ihop en ratatouille: skivad lök, skivade färska tomater (eller hela tomater på burk), skivad squash och/eller aubergine (utgår oftast på vintern när det inte är säsong), förhållandevis rikligt med hackad vitlök, kanske en skivad gul paprika, och en halv skivad citron med skal (man bör använda eko-citron), lägga det i en stor form med olivolja, salta, svartpeppar från kvarn, rosmarin och några chiliflakes. Ovanpå lägger vi oftast kycklingklubba eller kycklinglår (med ben alltså) kryddade med ingefära, spiskummin, salt och svartpeppar. Det funkar t.ex. med kycklinglårfilé också, men bröstfilé blir ofta för torrt.

Och så in med hela härligheten i ugn 200-225 grader, tar ca 1 timme, och man behöver vända kycklingen ett par gånger, samt "röra i röran". Vi vill ha krispigt skinn på kycklingen. Och som @Lena Furberg säger, man kan behöva slå på fläkten mot slutet för att få till skinnet.

Men kan göra det med fisk också, t.ex. torskfilé, men då får man ugnsbaka grönsakerna först, så att de är nästan färdiga, och så lägga in torsken saltad och pepprad ovanpå mot slutet (efter ca 45 minuter). Till fiskvarianten kan man komplettera med svarta oliver i röran.

Äts med gott bröd, eller med kokt ris/råris, eller kanske bulgur, matvete, matkorn eller cous-cous...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 846
Senast: Dentaku
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 364
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar