Sv: Aspbark maskdödande?
Jag ska förtydliga hannas svar litegrann, då jag var på samma föreläsning som hon....
En hippolog gjorde en studie av just detta som fördjupningssarbete. De använde sig av Wångens hästar som alla finns i samma miljö. Träckprov gjordes på alla som var med i försöket innan de började. De fodrade med stora mängder aspbark till en grupp och vitlök till en annan grupp, eftersom de som säljer detta påstått att det skulle ha effekt mot inälvsparasiter. Det fanns också en kontrollgrupp med hästar som inte fick något alls.
Efter en viss tid (ett par veckor, vill jag minnas) så togs nya träckprov på samtliga de hästar som var med i studien. Och i alla tre grupperna (dvs både de som fått vitlök, aspbark och inget alls) hade äggförekomsten i träcken ÖKAT!
Efter försöket avmaskades hästarna med Equimax och träckprov efter DET visade på nära NOLL i äggförekomst!
Av detta försök kan man dra slutsatsen att varken aspbark eller vitlök har någon som helst effekt på inälvsparasiter hos hästar!
(letade på hippocampus, men kunde inte hitta detta arbete här. det redovisades för deltagarna på hippocampusdagarna, som var denna veckan!)