Sv: Asfaltshage!?!?!?!?
HelenaHandberg skrev:
-A-a "att hon kanske bara sade så för att vi skulle vara lugna, who knows?"
Förhoppningsvis sa hon det nog för att lugna dig. I värsta fall har du dock ställt till med att gårdens hästar för stå inne i vinter - 24 tim om dygnet 7 dgr i veckan vilket fantastiskt nog är helt lagligt.
skulle jag ha ställt till med det? hur då?
så jag kanske bara skulle varit tyst och inte reagerat på att man ställer sina hästar på asfalt? tyvärr är jag inte en sådan som tycker att allt är okej, och håller tyst.
Jag är INTE för att hästarna skall stå inne dygnet runt, mina är ute minst 10 timmar om dagen, dom kommer ut halv sju varje morgon, och kommer in senast halvsju och tidigast halv fem, beroende på när jag kommer hem från skolan. Jag har själv min häst på ridbanan nu sedan ca tre veckor tillbax, pga av att han fick strålröta i geggan och att vi inte grusat av hagarna som vi tänkt i sommras, men inte har jag honom i en asfaltshage för det, och jag sätter inte honom på ridbanan för att Jag skall slippa geggan, utan för att det finns en orsak för honom, han blir ju öm av strålrötan och den har mycket svårt att läka ut. Att sätta dom i små hagar med asfallt för att det skall gynna en själv, är sjukt, för gegga får man som hästägare räkna med, annars kan man sälja hästen, dessa fjollor som skriker rätt ut när dom fått lite gegga under deras långa fina naglar, eller när dom får lite smuts i ansiktet av leran som dom borstar av, har jag fått nog med. För att grusa av en större del av ingångarna av hagarna tycker jag är helt ok, jag fattar också att det blir geggit där och att dom står där och trampar vid lunch tider och intagstider, dummare än så är jag inte, har haft häst sedan 13 år tillbax och tro mig, jag har borstat många leriga hästar varje dag, men det hat jag som ansvar att göra eftesom det blir så sådanna årstider, och det måste man som ägare förstå och vara beredd på när man skaffar häst! Inte sätter jag dom i asfaltshagar för det!!, jag har inte ens funderat på det.
Jag kan tänka mig att om inte inspektören, enligt henne själv, tycker att det är okej att ha dom i asfaltshagar så tror jag inte heller att hon tycker at det är ok att ha dom INNE!, dygnet runt, och hon skulle ju återuppfölja detta och göra fler besök, och jag tror inte att denna ägare skulle sätta sina hästar inen dygnet runt heller, för hons sade att honville minst ha dom ute 5 timmar om dagen. Men anklaga mig bara, gör det, hur skulle du ha reagerat, skulle du tyckta att det är okej i dagens konstiga hästhållning? Nämner också att edt finns jättebra och duktiga hästmänniskor, men tyvärr finns det dom som lyssnar mer på sig själva än häste!
En sak till är ju att edt måste bero på något när hagarna blir så jätte geggiga, lite blir det ju alltid, men när det blir ohanterligt mycket gegga. Orsakerna som jag kan komma på är ju att man antingen har för många hästar i för liten hage, att dom har för lite utrymme att röra sig på. att man har för dålig mark, som man bör kola upp innan man gör hage där, själv har vi gammla hövallar och gammal åkermark som stora hagar, men inte blir det så himmla geggit där förutom i ingångarna där vi bdukar lägga kakor av halm som bär upp lite. Nått måste det ju bero på.