Asfaltshage!?!?!?!?

Sv: Asfaltshage!?!?!?!?

Om du visste hur mycket hagar vi har....
Och det är inte det som är problemet. Det jag undrar över är varför så många människor skriker rakt ut när trådskaparen nämnde asfaltshage? Jag ser inte att det är ett alternativ för året-runtförvaring, men vissa dagar, och det beror inte på vare sig lathet eller snålhet, utan för att en del hästar ska få komma ut överhuvudtaget.
Jag pratar nu inte om mina hästar, men i och med att jag vet att tusentals av sveriges hästar står inne dygnet runt, ser jag en asfaltshage som en räddning för några av dem.

Jag tycker inte heller det låter så roligt, men måste faktiskt "erkänna" att det låter rätt praktiskt (nåt slags gummiaktigt alltså), i en del av hagen. En av våra hästar har haft problem med strålröta, och den här årstiden är det inte alldeles lätt att hålla henne ren... Visst gör vi rent vid intagning, men det blir ju många timmar med blöta skitiga hovar.

Senast ändrad:

Håller med. Måste ju bli skridskobana om det regnar och sedan fryser på osv. Grushagar och mer ojämna hagar blir inte lika plana när det fryser på och om det är lite "guppigt" från början fattar de flesta hästar att de måste ta det lugnt. Skulle aldrig i livet vilja ha asfalthagar, hästarna måste ju få rulla sig och böka runt om de vill! Okej att jättelera inte är kul för fem öre men då beror det säkert till stor del på att det finns för lite hagmark och att den ligger dåligt till ur dräneringssynpunkt. Möjligen kan jag tänka mig hårdgjord yta precis vid grinden men föredrar grus.

A-a skrev:
Iallafall så har människan som lovade att åka ut och inspekterta, från djurskyddnämden, hört av sig, som vi bad henne göra. Hon medelade att det Absolut inte var okej att ha dom så, det var ett eget påhitt som inte är tillåtet. Ägarna har en månad på sig att rätta till det, sedan kommer hon åter på besök för att inspektera, om inget har hänt eller om hon ser andra asfalterade hagar, spelar ingen roll om det är bättre mjukare asfalt eller om det är betong, så går dom vidare med det då. Hon nämde också att det var bra att man hörde av sig om sådant, för det uppmärksammas sällan, man ser det och många tänker, å vilken bra idee, så skall jag också göra, bara för att dom får så får jag med. Hon nämde också att hon skall medela edtta vidare till alla som åker ut och inspekterar landet runt på gårdar och i stall, att dom skall också titta så inga asfalterade hagar har tagits till. Det tycker jag låter skönt![/B]
Tror jag inte en sekund på, då måste det vara andra allvarliga brister på den gården i så fall. Det finns ju några här på forumet som arbetar just som djurskyddsinspektörer, de kanske talar om ifall de får/fått detta meddelande om förbud att vid behov använda en rasthage hårdgjord med lämplig halkfri asfalt ;).

Mycket ska man höra innan öronen trillar av!!

min hästv busade i hagen häromdagen, halkade i det våta gräset och gled säkert 10 meter. nu hade han täcke på sig, tack och lov. Men hade det varit utan täcke och asfalt så hade jag inte ens velat drömma om vad som kunnat hända :crazy:

Moniq skrev:
Tror jag inte en sekund på, då måste det vara andra allvarliga brister på den gården i så fall. Det finns ju några här på forumet som arbetar just som djurskyddsinspektörer, de kanske talar om ifall de får/fått detta meddelande om förbud att vid behov använda en rasthage hårdgjord med lämplig halkfri asfalt ;).

kan inte svara på detta, eftersom jag själv inte är en djurskyddinspektör, men jag går på det som hon sade till mig, och jag hoppas att edt är sant, visst kan det vara som du säger, att hon kanske bara sade så för att vi skulle vara lugna, who knows?

-A-a "att hon kanske bara sade så för att vi skulle vara lugna, who knows?"

Förhoppningsvis sa hon det nog för att lugna dig. I värsta fall har du dock ställt till med att gårdens hästar för stå inne i vinter - 24 tim om dygnet 7 dgr i veckan vilket fantastiskt nog är helt lagligt.

Senast ändrad av en moderator:

Antingen fixar man så att man kan ha hästarna ute i en hage som inte består av asfalt eller så säljer man hästarna. Att det lätt blir lera tycker även jag är jobbigt, men ionte 17 asfalterar jag en hel hage för deet! Det finns vattenslang och den använde jag till min förra häst när han gick i en hyfsat lerig hage. Han hade mugg en gång och efter det så spolade jag av hans ben varje gång jag tog in honom. Han hade inga problem med vare sig strålröta eller mugg när jag började med att göra så. Jag skulle göra så även nu om det behövs. Jag tycker att man måste se till hästarna och inte sig själv.

(Svarar på sista inlägget "för att det är enklast")

På Djurskyddsmyndighetens hemsida står om hästhållning:
"Betesmarker och rasthagar ska utformas så att hästarna under normala förhållanden inte skadar sig. Taggtråd bör inte användas. Hårt belastade ytor ska vara hårdgjorda, dränerade eller naturligt ha motsvarande funktion så att hästarna slipper gå i djup lera. Hästar bör dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i hage."

Jag kan inte tolka detta på annat sätt än att det INTE är tillåtet att ha hästar i "lerhage". Utan ett förtydligande, en prejudicerande dom eller liknande, som fastslår att "en yta som är hårdgjort med asfalt kan anses skada häster under normala förhållanden" har jag väldigt svårt att förstå hur hästägeren i det aktuella fallat skulle kunna förbjudas att använda asfalthagar.

Med tanke på man ältat taggtråd (med eller utan el) till hästhagar utan att komma längre än till att taggtråd inte bör användas till hästar men att staket med taggtråd inte får elektrifieras skulle jag bli förvånad om man kom med ett förbud mot asfalt, betong etc. Möjligen att man kommer till ett "bör"...

Däremot är det väl rimligt att anta att många stallägare kommer att tvingas hådgöra sina rasthager efter inspektion?

Enya skrev:
Antingen fixar man så att man kan ha hästarna ute i en hage som inte består av asfalt eller så säljer man hästarna. Att det lätt blir lera tycker även jag är jobbigt, men ionte 17 asfalterar jag en hel hage för deet! Det finns vattenslang och den använde jag till min förra häst när han gick i en hyfsat lerig hage. Han hade mugg en gång och efter det så spolade jag av hans ben varje gång jag tog in honom. Han hade inga problem med vare sig strålröta eller mugg när jag började med att göra så. Jag skulle göra så även nu om det behövs. Jag tycker att man måste se till hästarna och inte sig själv.
Jag skulle aldrig ha min häst inne så många timmar, men det finns inga regler överhuvud taget som säger att hästen måste vara ute. Så om man förbjuder asfalthagar så lär dom hästarna få stå inne, varför skulle ägarna sälja? Dom lär ju inte tycka det är dåligt, då hade dom ju redan åtgärdat det.

Angående spolning av ben, jag som har utehäst kan inte göra det på vintern. Kul för hästen att gå ut i hagen med våta ben....

HelenaHandberg skrev:
-A-a "att hon kanske bara sade så för att vi skulle vara lugna, who knows?"

Förhoppningsvis sa hon det nog för att lugna dig. I värsta fall har du dock ställt till med att gårdens hästar för stå inne i vinter - 24 tim om dygnet 7 dgr i veckan vilket fantastiskt nog är helt lagligt.

skulle jag ha ställt till med det? hur då?
så jag kanske bara skulle varit tyst och inte reagerat på att man ställer sina hästar på asfalt? tyvärr är jag inte en sådan som tycker att allt är okej, och håller tyst.
Jag är INTE för att hästarna skall stå inne dygnet runt, mina är ute minst 10 timmar om dagen, dom kommer ut halv sju varje morgon, och kommer in senast halvsju och tidigast halv fem, beroende på när jag kommer hem från skolan. Jag har själv min häst på ridbanan nu sedan ca tre veckor tillbax, pga av att han fick strålröta i geggan och att vi inte grusat av hagarna som vi tänkt i sommras, men inte har jag honom i en asfaltshage för det, och jag sätter inte honom på ridbanan för att Jag skall slippa geggan, utan för att det finns en orsak för honom, han blir ju öm av strålrötan och den har mycket svårt att läka ut. Att sätta dom i små hagar med asfallt för att det skall gynna en själv, är sjukt, för gegga får man som hästägare räkna med, annars kan man sälja hästen, dessa fjollor som skriker rätt ut när dom fått lite gegga under deras långa fina naglar, eller när dom får lite smuts i ansiktet av leran som dom borstar av, har jag fått nog med. För att grusa av en större del av ingångarna av hagarna tycker jag är helt ok, jag fattar också att det blir geggit där och att dom står där och trampar vid lunch tider och intagstider, dummare än så är jag inte, har haft häst sedan 13 år tillbax och tro mig, jag har borstat många leriga hästar varje dag, men det hat jag som ansvar att göra eftesom det blir så sådanna årstider, och det måste man som ägare förstå och vara beredd på när man skaffar häst! Inte sätter jag dom i asfaltshagar för det!!, jag har inte ens funderat på det.
Jag kan tänka mig att om inte inspektören, enligt henne själv, tycker att det är okej att ha dom i asfaltshagar så tror jag inte heller att hon tycker at det är ok att ha dom INNE!, dygnet runt, och hon skulle ju återuppfölja detta och göra fler besök, och jag tror inte att denna ägare skulle sätta sina hästar inen dygnet runt heller, för hons sade att honville minst ha dom ute 5 timmar om dagen. Men anklaga mig bara, gör det, hur skulle du ha reagerat, skulle du tyckta att det är okej i dagens konstiga hästhållning? Nämner också att edt finns jättebra och duktiga hästmänniskor, men tyvärr finns det dom som lyssnar mer på sig själva än häste!

En sak till är ju att edt måste bero på något när hagarna blir så jätte geggiga, lite blir det ju alltid, men när det blir ohanterligt mycket gegga. Orsakerna som jag kan komma på är ju att man antingen har för många hästar i för liten hage, att dom har för lite utrymme att röra sig på. att man har för dålig mark, som man bör kola upp innan man gör hage där, själv har vi gammla hövallar och gammal åkermark som stora hagar, men inte blir det så himmla geggit där förutom i ingångarna där vi bdukar lägga kakor av halm som bär upp lite. Nått måste det ju bero på.

Grejen är den att det inte är förbjudet att ha de inne 24 h om dygnet, det står bör inte ska ett ska måste följas, medans et bör är en rekommendation.

Skulle resultatet av detta bli att hästarna får stå inne 24h om dygnet, verses ute i asfaltshage så är det synd

hade jag behövt välja så hade mitt val varit enkelt, de hade åkt ut på asfalten....

Självklart får man ha hagar med stenar, grenar och stubbar. Det kallas natur... Jag hade tre hästar och en hage med stubbar, grenar, träd, stenar och lite vatten i bland, mina hästar var både vattentäta och terränggående. ;)

Lena_B skrev:
(Svarar på sista inlägget "för att det är enklast")

På Djurskyddsmyndighetens hemsida står om hästhållning:
"Betesmarker och rasthagar ska utformas så att hästarna under normala förhållanden inte skadar sig. Taggtråd bör inte användas. Hårt belastade ytor ska vara hårdgjorda, dränerade eller naturligt ha motsvarande funktion så att hästarna slipper gå i djup lera. Hästar bör dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i hage."

Jag kan inte tolka detta på annat sätt än att det INTE är tillåtet att ha hästar i "lerhage". Utan ett förtydligande, en prejudicerande dom eller liknande, som fastslår att "en yta som är hårdgjort med asfalt kan anses skada häster under normala förhållanden" har jag väldigt svårt att förstå hur hästägeren i det aktuella fallat skulle kunna förbjudas att använda asfalthagar.

Med tanke på man ältat taggtråd (med eller utan el) till hästhagar utan att komma längre än till att taggtråd inte bör användas till hästar men att staket med taggtråd inte får elektrifieras skulle jag bli förvånad om man kom med ett förbud mot asfalt, betong etc. Möjligen att man kommer till ett "bör"...

Däremot är det väl rimligt att anta att många stallägare kommer att tvingas hådgöra sina rasthager efter inspektion?

Först tackar jag för länktipsen av min andra tråd, har varit inne och läst, och det var ju intressant hur dom resonerar. Men om man säger så här, det finns nog dom inpektörer som blint följer dessa regler, och dom som tänker lite själv, Jag kan tänka mig att de´nan inspektör utgick från sig sitt eget tänkande.att ´det inte står något om asfallts hagar kan jag tyda som att dom inte ens tänkt tanken att man kan göra så, för när vi kontaktade dom lät dom förvånade och sade att dom inte fått in nåtts nått tips om asfalterade hagar för det. I detta fallet fanns det ju inga geggiga hagar som inspektören kunde få se, alltså tyckte väll inte inspektören att det fanns någon orsak att sätta dom i asfalterade hagar. Dom hade ju inte ens "prövat" att ha dom i hagarna, för edt såg ut som att edt var rätt så bra bärande mark där, dessutom låg det i sluttning så att det mesta regnet kunde rinna bort från hagarna, så inspektören såg väll helt enkelt ingen anledning att dom skulle ha sina hästar så i dessa små hagar. Jag kan tänka mig att eftersom dom inte hade så många gräshagar så ville dom väll inte förstöra sommarhagarna, men då skall man ju inte ha fler hästar än vad hagarna räcker till. Jag kan tänka mig att man tilllåts att göra hagarna mer BÄRANDE i riktiga fall av gegga då marken är sådan, kanske mycket träskmark och man har inte tillgång till att göra hage någon annasntans, och att man först har försökt att grusa av ingångarna mm fast det inte hjälpt, i sådanna fall kan jag tänka mig att det blir tillåtet, Jag tycker inte heller att det är okej att hästarna får stå i gegga ända upp till knäna, mendet finns väll andra metoder att ta till än att ha asfallt! nu när minhäst får gå på ridbanan pga strålröta, fungerar det alldelles bra, ridbanan 'r inte drenerad eller sluttar, det är en ridbana med bra underlag, inte för mjukt och inte för hård, och det som bär hela är att dom lagt större grovare grus längst ner i botten som gör at inte gegga mm tar sig fram när sanden trampas ned, självklart synns inte detta grova grus, så vi rider ju inte på det. Varför gör man inte hagar så istället för att asfaltera, för det är ju svindyrt. Jag har inte haft några problem med vattenfylld ridbana eller att det blir geggit.

jo visst om det fanns en orsak till det, som det inte gjorde nu, men då skulle jag helt klart hitta andra allternativ än asfallt, och denna orsak skulle INTE vara at dom fick stå inne. utan jag syftar på underlaget. OCh om man nu verkligen måste ha asfallt, varför inte köpa gummimattor som man kan lägga på då? måste dom stå på assfalten. Jag tycker att man börjar totalt tappa förståndet i dagens hästhållning, och det är skrämmande, hur kommer edt se ut om några år? Det är dags med en förbättring, att fler börjar lyssna på hästarna och inte på sig själva! [ det är inte riktat till dig, eftersom jag inte känner dig, om du inte tar år dig]

Detta är mitt resonemang kring hagar och utevisstelse, sedan har jag olika argument om hästens behandlande mm.

* Det är INTE okej att hästen står inne dygnet runt, eller sätts i skrittmaskin ISTÄLLET för att få gå ut i hagen. Utan hästen Ska minst gå ute 5 timmar, mycket hellst mer, men det är bättre än ingenting.

* Det är INTE okej att hästen står med lera upp till knäna.

* Det är INTE okej att ha asfalterade eller liknande underlag, bortsett från bra grus, i hagarna UTAN orsak, och UTAN att man prövat andra allternativ FÖRST. ORSAKEN skall vara en bra orsak som UTGÅR från hästen, och inte för att vi skall slippa lite leriga ben.

Det finns säkert mycket mer som jag kan komma på om jag får tänka lite, men det vär detta som jag kommer på nu när jag läser allt detta.

Skrev nog inte helt klart hur det ser ut :o
Det har varit skog där innan och de ha huggit ned träden så den är FULL av stubbar, SMÅ stenar, STORA stenar i otal, vatten överallt kan kanske tänka mig att dom har vattenfritt ca 2m i omkrets sedan sten, stubbar vatten 1m fritt osv
Dom har inte så dom kan springa av sig, hagen är nog50 bred & 75 lång & ca 10 hästar, 2 föl & 2 kalvar & 1 get.
Ren taggtråd runt.

Att hästar går i skogsmark tycker jag är bland det bästa dom kan få

*Knapplån*

Jag har en sådan tur att vi kan byta mellan flera olika hagar för att det inte ska bli nertrampat och lerigt. När man spolar hästens ben kan man faktiskt torka av dem med en ren och torr handuk. Jag förstår varför man kanske inte kan spola av sin hästs ben om de går på lösdrift, men de som har sina hästar på stall? Hade inte den nämnda personen det? Har man inte till gång till vattenslang kanske man kan använda vatten i hink och en svamp? Och givetvis ska man så långt som möjligt se till att hästarna inte går i lera upp till knäna. Det har aldrig mina gjort, men det har som vanligt varit oerhört lerigt vid intag och lunchstället. Det har vi försökte åtgärda med grus och halm så jag har inte upplevt som jättejobbigt med leriga hagar. Men det är tydligen inte alla som prioriterar för hästarnas skull.

Mina hästar brukar normalt komma ut någon gång mellan 5 och 7 på morgonen och komma in vid 7- 8 på kvällen. De är ute i alla väder och än så länge har de inte stått vid intaget och stampat och velat in. I dag har de fått vara inne eftersom det är mer eller mindre full storm ute, och det flyger grenar i hagen.

Men vad säger djurskyddsmyndigheterna när man har ett "häststaket" innanför en "kohag" med taggtråd? Och är det ok att använda ståltråd runt hagen? Finns det någon gräns för hur hög volt eller vad det nu är man räknar på elaggregaten?
Så här ser ju många hagar ut.

Liknande trådar

Anläggning Jag bor i en del av Sverige där stora hagytor inte är jätte vanligt. Min dröm är såklart en stor och lerfri hage med skog, backar och...
2
Svar
37
· Visningar
3 509
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hejsan, Lite bakgrund - Jag har ägt min häst i ca 8 månader och jag har haft honom i 2 stall och 1 sommarbete sammanlagt. Och jag har...
Svar
11
· Visningar
1 988
Hästvård Lillkillen hade ingen böld, tyvärr får nästan tilläggas. Utan sulöm BF. Han har alltid (eller ja sen han kom iaf) haft lite känsliga...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
11 850
Senast: ako
·
Hästvård Nu har min häst vilat i ca 9 veckor för hovledsinflammation båda fram och en knäledsinflammation i ett bak. De första fem veckorna stod...
Svar
9
· Visningar
986
Senast: Pacific
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka