Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Djurjouren skrev:Jag drömmer om asfaltshagar :-)
Hade det i ett stall jag jobbade i och det var suveränt. Det är inte riktigt hård asfalt man använder utan ett slagsgummigrejs. Skitbra, ingen gegga.
Jag är en sån elak människa att jag nu på vintern har mina hästar en och en i små avgrusade hagar på grund av skaderisken. Bor i leriga Skåne och att se sina hästar halka runt i leran är inget roligt, blir en masa onödiga sträckningar som skapar spänningar jag inte vill ha. Dessutom är det inte hälsoamt att stå md blöta leriga ben dagarna i ända. En och en har jag dem för att jag har nya hästar denna höst som ännu inte samsas och de sparkar varandra rätt illa när jag stänger in dem i de relativt små grushagarna.
Jag vill kunna ha dem ute länge och det kan jag på detta vis. I lerhagarna får man ägna så mkt tid åt lerrehabilitering och den lägger jag hllre på hästarna.
På osmrarna går de dock i flock i stora gräshagar.
Varför går dom bara ute i 4h.?Etoile skrev:Jag kan hålla med om att det inte skulle vara ngt. kul om hästen ramlade och skrapade sig på asfalt! Men i övrigt ser jag inga problem med det.. Våra hästar som bara går ute 4timmar/dag skulle må bra av att få springa på hårt underlag, går dom bara på mjukt (Vilket det är i boxarna) så trampas ju kotorna ner så mkt.. Det är ju inte heller bra! Men, men.. Jag ser skaderisken för stor för att kunna asfaltera våra hagar! Vi har ju iaf. hårda ridvägar :smirk:
Tyvär så hjälper det inte alltid. Vi har 4 stora hästar (3 nordisar och ett halvblod på 173) Det blir ofta stökigt vid ingången där dom busar mest, står på två ben och trasslar runt.Marcolio skrev:. om det blir för lerigt: grusa ingången till hagen så att leran försvinner.
mysko skrev:Det var tamefan det dummaste jag läst asfaltshage
Får du resultatet av inspektionen? skriv gärna om du får det
Vet ett par som har hästar i en hage som består av 98% vatten, stubbar, grenar & sten får en hage se ut så??
Såg ett föl som stod och betade med nästan halva frambenen i vatten
Såg det i går så jag funderar på att ringa och höra efter men vet ni om hagarna får se ut så??
Har hon sagt att det är bättre att låta hästarna stå inne??CK skrev:Ibland blir man förvånad på vissa!
Så länge vi i sverige inte har krav på utevistelse för hästar så ska man väl inte tracka ner på folk som låter sina hästar gå ute?
Är det bättre att de står inne dygnet runt, tycker ni.
Jag som bor mitt i värsta närke-leran kan faktiskt se fördelar med hård-gjorda hagar.
A-a skrev:Nej jag tycker inte att hästarna skall behöva stå i sådana hagar heller, då får man skifta hagar så dom inte blir så där. Ring och hör, det tycker jag låter bra. Iallafall så har människan som lovade att åka ut och inspekterta, från djurskyddnämden, hört av sig, som vi bad henne göra. Hon medelade att det Absolut inte var okej att ha dom så, det var ett eget påhitt som inte är tillåtet. Ägarna har en månad på sig att rätta till det, sedan kommer hon åter på besök för att inspektera, om inget har hänt eller om hon ser andra asfalterade hagar, spelar ingen roll om det är bättre mjukare asfalt eller om det är betong, så går dom vidare med det då. Hon nämde också att det var bra att man hörde av sig om sådant, för det uppmärksammas sällan, man ser det och många tänker, å vilken bra idee, så skall jag också göra, bara för att dom får så får jag med. Hon nämde också att hon skall medela edtta vidare till alla som åker ut och inspekterar landet runt på gårdar och i stall, att dom skall också titta så inga asfalterade hagar har tagits till. Det tycker jag låter skönt!