Asfaltshage!?!?!?!?

Sv: Asfaltshage!?!?!?!?

Jag drömmer om asfaltshagar :-)
Hade det i ett stall jag jobbade i och det var suveränt. Det är inte riktigt hård asfalt man använder utan ett slagsgummigrejs. Skitbra, ingen gegga.

Jag är en sån elak människa att jag nu på vintern har mina hästar en och en i små avgrusade hagar på grund av skaderisken. Bor i leriga Skåne och att se sina hästar halka runt i leran är inget roligt, blir en masa onödiga sträckningar som skapar spänningar jag inte vill ha. Dessutom är det inte hälsoamt att stå md blöta leriga ben dagarna i ända. En och en har jag dem för att jag har nya hästar denna höst som ännu inte samsas och de sparkar varandra rätt illa när jag stänger in dem i de relativt små grushagarna.
Jag vill kunna ha dem ute länge och det kan jag på detta vis. I lerhagarna får man ägna så mkt tid åt lerrehabilitering och den lägger jag hllre på hästarna.
På osmrarna går de dock i flock i stora gräshagar.

Djurjouren skrev:
Jag drömmer om asfaltshagar :-)
Hade det i ett stall jag jobbade i och det var suveränt. Det är inte riktigt hård asfalt man använder utan ett slagsgummigrejs. Skitbra, ingen gegga.

Jag är en sån elak människa att jag nu på vintern har mina hästar en och en i små avgrusade hagar på grund av skaderisken. Bor i leriga Skåne och att se sina hästar halka runt i leran är inget roligt, blir en masa onödiga sträckningar som skapar spänningar jag inte vill ha. Dessutom är det inte hälsoamt att stå md blöta leriga ben dagarna i ända. En och en har jag dem för att jag har nya hästar denna höst som ännu inte samsas och de sparkar varandra rätt illa när jag stänger in dem i de relativt små grushagarna.
Jag vill kunna ha dem ute länge och det kan jag på detta vis. I lerhagarna får man ägna så mkt tid åt lerrehabilitering och den lägger jag hllre på hästarna.
På osmrarna går de dock i flock i stora gräshagar.

Drömt om asfaltshagar?
att avgrusa eller avasfaltera, som jag tidigare aldrig hört talas om, är ju en sak, eller att ha dom i avgrusade hela hagar, men att asfaltera hela hagar och sätta dom där i, då fattar jag faktisgt inte hur man tänker, ursäkta mig!
Att ha får på en liten avasfalterad bit av hagen är ju en sak, dom är inte lika busiga, stora och tunga och fåren har mer ull som förhoppningsvis tar emot. Men stora tunga hästar med järnskor.
Jag tycker inte att det spelar någon roll om man har sådan asfallt som man har på klinikerna eller om man har vägasfalt, det är lika sjukt båda två, och inte alls samma sak. Ioch försig har jag aldrig sett en klinik med asfallt i, bara grus, men å andra sidan har jag inte vart på så många. Iallafall så ville jag bara säga att om man har det på en klinik så är det ju för att dom behöver det för hästarna som är skadade, men hemma där man har förhoppningsvis friska hästar utan krämpor, varför rä´cker edt då inte med grus? Man kanske måste lära sig och tänka lite, bara för att hästklinikerna har det betyder det ju inte att det är bäst för just sin egen häst eller att man måste skaffa det hemma, man måste ju ta reda på orsaken och lära sig att tänka lite själv. Därför kan det vara farligt att dom har det på hästkliniken, det finns å många ärthjärnor, ursäkta mig igeb, som tar efter. Grushagar är en sak, det finn ändå i naturen och det finns inte lika stora skaderisker, men att ha asfallt ?

Skulle också gärna ha några hagar med "gummiasfalt" (ej vanlig asfalt), även om vi är lyckligt lottade och har en del grushagar.

Det är bara nyttigt för hästar att stå på lite hårdare/fastare underlag, under en del av dagen. Dvs samma underlag som många djurkliniker valt att ha i löpargången som man använder vid böjprov och hältutredningar. Även på människornas idrottsbanor används detta och anses som ett halkfritt, bra och skonsamt underlag.

En del (många?) hästar står idag alldeles för mycket på mjuka och djupa underlag. Mjukt i boxen, mjuk sand eller lera i hagen, rids på mjukt underlag i ridhus och på bana. De skulle må bra av lite hårdare underlag ibland. Hoven är faktiskt ändamålsenligt skapad för det.

Hade du ställt frågan till mig annat än nu, dvs mitt under lersmetig höst, så hade jag tvärsäkert hållt med dig om att det var horribelt.

Men nu efter att i stort sett varje dag få borsta jättelerig häst, snora och nysa hela kvällen osv, så känns idén faktiskt inte så dum.
Men hos mig "faller" det på att jag skulle vara rädd hästen skulle halka och slå sig på asfalten.

Håller med dig - jag hade gärna sett ett i alla fall något planare underlag än lervällingen utanför. Men inte heller jag hade vågat ha dem där när det blir halt. :crazy: Och nu går jag och bävar för hur det ska bli när det leriga utanför fryser... Undrar vilket som är sämst: frusna lergropar och stapplande hästar, eller frusen asfalt och halkande hästar. :confused: Rysare vilket som! :crazy:

:d Kola

Låter väldigt lustigt med asfaltshage!!
Även om det är bra för hästen med omväxlande underlag, så är den ju inte skapt för att stå på asfalt hela vintern. om det blir för lerigt: grusa ingången till hagen så att leran försvinner. Jag skulle adrig ha mi häst i en hage gjord av asfalt!!! :mad:

Etoile skrev:
Jag kan hålla med om att det inte skulle vara ngt. kul om hästen ramlade och skrapade sig på asfalt! Men i övrigt ser jag inga problem med det.. Våra hästar som bara går ute 4timmar/dag skulle må bra av att få springa på hårt underlag, går dom bara på mjukt (Vilket det är i boxarna) så trampas ju kotorna ner så mkt.. Det är ju inte heller bra! Men, men.. Jag ser skaderisken för stor för att kunna asfaltera våra hagar! Vi har ju iaf. hårda ridvägar :smirk:
Varför går dom bara ute i 4h.? :eek:

Marcolio skrev:
. om det blir för lerigt: grusa ingången till hagen så att leran försvinner.
Tyvär så hjälper det inte alltid. Vi har 4 stora hästar (3 nordisar och ett halvblod på 173) Det blir ofta stökigt vid ingången där dom busar mest, står på två ben och trasslar runt.
Gruset trampas relativt snabbt ner i marken och försvinner ner i leran. vi har lergjordar och hag öppningen liger oturligt nog nedanför vägen så vid regn rinner det dit en hel del vatten. utfodringen sker av praktiska skäl relativt nära grindöppningen så där hänger hästarna rätt mycket (förstår att folk inte vill gå in i en smet av stora svarta stojande hästar med matkassar i händerna, lättare då att hiva maten över staketet)

Vi har inte asfalterat men ibland känns det lockande.....

mysko skrev:
Det var tamefan det dummaste jag läst :eek: asfaltshage :eek:
Får du resultatet av inspektionen? skriv gärna om du får det :bow:

Vet ett par som har hästar i en hage som består av 98% vatten, stubbar, grenar & sten får en hage se ut så??
Såg ett föl som stod och betade med nästan halva frambenen i vatten :crazy:
Såg det i går så jag funderar på att ringa och höra efter men vet ni om hagarna får se ut så??

Nej jag tycker inte att hästarna skall behöva stå i sådana hagar heller, då får man skifta hagar så dom inte blir så där. Ring och hör, det tycker jag låter bra. Iallafall så har människan som lovade att åka ut och inspekterta, från djurskyddnämden, hört av sig, som vi bad henne göra. Hon medelade att det Absolut inte var okej att ha dom så, det var ett eget påhitt som inte är tillåtet. Ägarna har en månad på sig att rätta till det, sedan kommer hon åter på besök för att inspektera, om inget har hänt eller om hon ser andra asfalterade hagar, spelar ingen roll om det är bättre mjukare asfalt eller om det är betong, så går dom vidare med det då. Hon nämde också att det var bra att man hörde av sig om sådant, för det uppmärksammas sällan, man ser det och många tänker, å vilken bra idee, så skall jag också göra, bara för att dom får så får jag med. Hon nämde också att hon skall medela edtta vidare till alla som åker ut och inspekterar landet runt på gårdar och i stall, att dom skall också titta så inga asfalterade hagar har tagits till. Det tycker jag låter skönt!

Ibland blir man förvånad på vissa!
Så länge vi i sverige inte har krav på utevistelse för hästar så ska man väl inte tracka ner på folk som låter sina hästar gå ute?
Är det bättre att de står inne dygnet runt, tycker ni.
Jag som bor mitt i värsta närke-leran kan faktiskt se fördelar med hård-gjorda hagar.

CK skrev:
Ibland blir man förvånad på vissa!
Så länge vi i sverige inte har krav på utevistelse för hästar så ska man väl inte tracka ner på folk som låter sina hästar gå ute?
Är det bättre att de står inne dygnet runt, tycker ni.
Jag som bor mitt i värsta närke-leran kan faktiskt se fördelar med hård-gjorda hagar.
Har hon sagt att det är bättre att låta hästarna stå inne??
Har du asfalt eller :confused:

Om de är hästar som i stort sett bara rids på mjukt underlag (ridhus), och står inne mkt, så kan jag nog se en del fördelar med hårda hagar. Kan tänka mig att det iaf är "stockholmshagar" (små hagar där hästarna står 1-2 stycken i), och då kan jag förstå att de gör dem hårda, istället för att hästarna får stå i djup djup lera (själv flyttade jag ifrån ett stall med "stockholmshagar" eftersom jag tycker att hästarna ska få vara i riktiga hagar..)

Ja usch, det är inte kul!
Knaggliga hagar är ju lika otrevligt som jätteleriga!

Jag vet folk som haft tillgång till traktor, och de har helt enkelt med jämna mellanrum slätat ut "leråkern" innan den fryser. Just för att inte få det så himla knöligt när frosten kommer.
Men en traktor är ju tyvärr inte ngt som alla har "liggande i ngt hörn"...

Ingen av ytterligheterna är ju bra tycker jag.

I mina ögon är det lika illa att hästen står inne dygnet runt, som att den i hällande regn går ute hela dagen i en hage med lera upp till knäna.

Lagom är bäst! Och att anpassa sig efter individens behov och välmåga.

A-a skrev:
Nej jag tycker inte att hästarna skall behöva stå i sådana hagar heller, då får man skifta hagar så dom inte blir så där. Ring och hör, det tycker jag låter bra. Iallafall så har människan som lovade att åka ut och inspekterta, från djurskyddnämden, hört av sig, som vi bad henne göra. Hon medelade att det Absolut inte var okej att ha dom så, det var ett eget påhitt som inte är tillåtet. Ägarna har en månad på sig att rätta till det, sedan kommer hon åter på besök för att inspektera, om inget har hänt eller om hon ser andra asfalterade hagar, spelar ingen roll om det är bättre mjukare asfalt eller om det är betong, så går dom vidare med det då. Hon nämde också att det var bra att man hörde av sig om sådant, för det uppmärksammas sällan, man ser det och många tänker, å vilken bra idee, så skall jag också göra, bara för att dom får så får jag med. Hon nämde också att hon skall medela edtta vidare till alla som åker ut och inspekterar landet runt på gårdar och i stall, att dom skall också titta så inga asfalterade hagar har tagits till. Det tycker jag låter skönt!

Det låter intressant.

*väntar med spänning på meddelandet* OBS ironi...

Nej, mina hagar är knappast någon under ett par hektar....
Däremot vet jag hur bottenlöst det blir i leran vid grindarna och vid matplatserna på hösten, och inser att folk som har mindre mark får välja på att låta hästarna stå i enbart lera, eller vid några tillfällen varje år låta dom gå i en torr, platt hage.

Idag till exempel har vi minusgrader. Inte så mycket att det frysta bär hästarna, utan för varje steg de tar så sjunker hoven med 3 sekunders fördröjning.
Hade jag haft asfaltshagar skulle mina hästar vara i dom idag.

jag om min mamma har på skämt sagt att man skulle ha asfaltshagar pga av skadorisken på vintern(när det är kallt och hagen är väldigt ojämn och det ser ut som hästarna ska bryta benen) men vi har aldrig gjort eller kommer aldrig göra de. Tycker det är bättre med grus och snö:) efter att våran gamla travare gick o bröt benet en vinter (bröt ett ben i benet:(så sa vi även att bomull skulle vara bäst:) men de e ju ironi

Ursäkta men saaatan vad mkt lathet som uttrycks här!!?!

"Det blir för lerigt i hagen"
-med bra stl på hagen och lagom antal hästar per hage blir det inte lervälling till knäna i hela hagen. Viktigt också att faktiskt välja VAR man gör hage, fram för fler stora vinterhagar med varierad terräng och skogsdelar. Visst, det finns inte överallt i Sverige, men har man mjuka jordar får man ha så mkt mark att man kan växla mellan hagarna. Jooo, jag HAR haft häst i Skåne, det GÅR att ha lervällingfria hagar där med, är bara lite svårare, inte omöjligt. Ofta är det väl bristen på mark som är problemet. Men aldrig, aldrig att asfaltshage skulle vara bättre än att faktiskt köpa ordentligt med mark.

"Det blir så lerigt vid utfodringsplatserna"
-flytta dem! Gräv, lägg ut telefonstolpar/andra brädor, fyll med grus och ställ utfodringsbingar där.

Lite lera blir det i alla hagar denna årstiden. Men har man så jäkla lerigt i hagen att hästarna skadas och man allvarligt överväger att asfaltera eller grusa upp minihagar och ställa hästarna i, då tycker jag man ska fundera över grundorsaken istället. ALDRIG skulle jag låta min häst leva så. Varken lervälling eller sjukhage med asfaltsunderlag är vad ett djur som hästen förtjänar. Höj ribban människor! Lerårstiden är en stor del av året, hästen behöver inte bara mental stimulans i form av värdefull utevistelse om sommaren...

Mycket bortförklaring och lite verkstad!
Skäll och gnäll gärna på mig om det får er att må bättre, men finns det verkligen inget bättre ni kan göra om era hagar nu är så jävliga?? :mad:
Gårdsägaren väljer var man gör hage, vet hur mkt mark som ingår när man köper gården. Den inhyrde väljer var man hyr in sin häst.

Liknande trådar

Anläggning Jag bor i en del av Sverige där stora hagytor inte är jätte vanligt. Min dröm är såklart en stor och lerfri hage med skog, backar och...
2
Svar
37
· Visningar
3 509
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hejsan, Lite bakgrund - Jag har ägt min häst i ca 8 månader och jag har haft honom i 2 stall och 1 sommarbete sammanlagt. Och jag har...
Svar
11
· Visningar
1 988
Hästvård Lillkillen hade ingen böld, tyvärr får nästan tilläggas. Utan sulöm BF. Han har alltid (eller ja sen han kom iaf) haft lite känsliga...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
11 850
Senast: ako
·
Hästvård Nu har min häst vilat i ca 9 veckor för hovledsinflammation båda fram och en knäledsinflammation i ett bak. De första fem veckorna stod...
Svar
9
· Visningar
986
Senast: Pacific
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31