Asfaltshage!?!?!?!?

Sv: Asfaltshage!?!?!?!?

Om du ska se enbart till hästen kanske du inte ska ha den på stall alls. Och kanske inte som riddjur? Du kanske kan släppa den fri på ett fält och aldrig fånga in den mer så den verkligen får vara häst!

/C

Men gör du det, du! Jag väljer att använda mina hästar och ändå försöka ge dem ett så bra liv som möjligt. Varför är det så svårt att förstå?? Ett bra liv är inte att de ska stå inne 24 h/dygn 7 dagar i veckan, att de ska gå i lerhage, att de ska gå på asfalt osv. Nu valde jag att ha dem inne i dag då det är unghästar jag har och eftersom det flög grenar i hagen, jag vill inte ha hit veterinär igen.

Mina hästar mår inte dåligt varken när de står inne i sina rymliga boxar ca 10 timmar per dygn och har då fri tillgång på grovfoder eller när de står i hagen med skog runt om som skyddar dem lite grann och fortfarande fri tillgång på grovfoder. Jag tränar inte mina hästar särsklit hårt och tävlar överhuvudtaget inte. Jag vill att de ska må bra. Och jag anser inte att hästar som går på asfalt eller lera upp till knäna eller endast rastas en stund i en skrittmaskin mår bra och har det naturligt! Men det är vad jag tycker!

Dom går bara ute 4h/dygn för att vi helt enkelt har för lite hagar och för mkt. hästar, men det är bara att välja, vi har helt enkelt inga stall som: tar 10min att åka till samtidigt som: det är bra utevistelse för hästarna, och att det är bra ridmöjligheter!
Jag fick välja, antingen flytta till ett stall som det tar 20min att åka till (pappa blir galen :smirk: ) och har ridhus, ridvägar och hästarna går som minst ute 5h/dygn i stora fina hagar och betala 3.200kr/mån utan foder, okej jag fick inte välja det, men rika personer med mkt. tid skulle kunna välja det.
Eller flytta till ett litet stall med 10hästar, lite skruttiga boxar, men ändå ok, en dålig ridbana, jättefina ridvägar och hagar där hästarna går ute hela dan, tar 30min att åka dit. Kostar 2600kr.
Eller där jag står nu och har 2 ridhus, hagar som är jättefina, där dom går 3 och 3, men bara 4h/dygn, fina ridvägar, terrängbana och tränare och tävlingar!

jag tcyker det är upp till var och en hur dom sköter sina hästar men jag(!) tycker att människan har tagit bort så mýcket naturliga saker för hästen att jag är skydig den att få vara ute minst 10h och skydig den att vara häst så långt det är möjligt. men det är vad jag tycker. hur ni gör är upp till er.

veronican skrev:
bättre än att faktiskt köpa ordentligt med mark.

Ha Ha HA! Har du någonsin försökt köpa mark av en Skånsk bonde! De flesta säljer inte ens om man erbjuder dubbla eller trippla marknadsvärdet. Vi har försökt få köpa loss ett hektar av den mark som förut hörde till vår gård ( blev avstyckat på 70 talet), men ack inte, trots att denne granne har låtit hela marken legat obrukad i ca 7 år. Förra året odlade dom den dock.

Och att köpa en ny gård med tillräckligt med mark går inte heller eftersom de gårdar som byggnadsmässigt och lägesmässigt passar oss kostar mellan 2 och 4 miljoner kronor idag och det drar man inte runt på en halvtidslön (jag) och en massa forskartjänster på projekt (sambon).

Vi har hagar modell lerig tyvärr, men har snackat om att lägga bergskross med ett gruslager överst och ett avbärningsnät i övre delen liknande de man kan se i parker där slitaget är stort.
/KT

Till er som tycker det värkar bra med någån form av asfaltshagar.

Vad är det för fel med att grussa??? om man gör ett riktigt jobb så håller det.

Riktigt jobb = att man bygger det med samma prinsip som en grus padok, och en padok håller ju i många många år om man sköter den rätt så varför skulle det inte funka för en hage.
Har även själv grusat ingången till hagen och den funkar lika bra nu som i början (5 år sedan).

Men det är klart om man inte orkar gjöra det ordenkligt från början så får man mer jobb sedan eller så blir det pankaka av allt i hoppa.

Kram.

Vilket stall var det? Kommer från trakterna så jag blev lite nyfiken. Om du inte vill säga det här så kan du kanske pm:a!

Eller arrendera!! De skånska bönderna är helt otroliga!! Vi har inte heller någon mark, men vi bestämde för ett år sedan att vi skulle hyra av den som äger marken runt vårgård. Allt var ok tills en månad innan jag skulle flytta hem min häst, då ångrade gubben sig och sa att han skulle ha en höstsådd där. Då fick vi efter lite krångel tag i en annan granne som har mark ca 1km från vår gård och vi kom överrens om att hyra av honom istället. Min häst kom hem och jag köpte en shettis som sällskap, men dagen efter när vi swkulle bygga staket så sa gubben att han inte ville ha våra hästar där. Alltså fick våra hästar stå inne någon dag innan vi tillfälligt fick hyra en bit mark av första grannen. Men max i tre dagar sa han för han skulle så. Efter exakt tre dagar tog vi bort staketet, men grannen såddde en vecka efter. ännu en gång fick hästarna stå inne. En dag när hästarna hade stått inne i två dygn och min nordis höll på att välta boxen så beslutade jag att bygga en hage i trädgården ( viu hyr gården ...) runt gräsmattan med tre äppleträd. Den blev ca 10*20 m. Efter en vecka kom en tredje granne och knackade på hos oss. Vi hade frågot om vi kunde få hyra hans mark, men eftersom han hade personliga problem violled han inte hyra ut då. Han tyckte till slut att två hästar inte kunde gå där, det var för litet, så vi fick ha dem i deras stora hagar fulla med gräs. Enda jobbiga är att hagarna ligger ca 500-600m från gården....och det är jävligt kallt för oss på vintern!

Alla har det inte lätt förspänt, men jaqg har fixat så att i alla fall mina hästar får vara ute ca 12 h per dygn. Har precis hämtat hästarna och jag vill lova att det var svinkallt. Och jag kan inte påstå att jag längtar tills grusvägen blir en isbana för mina hästar är oskodda...

hehe ja okej jag kanske har lite höga ambitioner men jo, visst, kan man nu inte göra nåt åt saken så låter det väl iaf ok att grusa upp som du nu tänkt, om det är sådär skitlerigt. Men det går att hitta hitta stall med iaf okej stl på vinterhagarna i skåne, iaf runt Lund där jag bodde ;) Men ja, det ser egentligen lite skrattretande ut när man ser dessa stooora skånska vidder och marker och sen en pyttehästhage precis runt ladan! Jag fattar ju att bönderna hellre vill bruka sin jord men ur djurens synpunkt känns det bara så galet. Men, men ;) Alla bor ju inte i Skåne iaf!! :D
Finns ju idioter i mitt län som köper gård med enorma marker (där det gått djur i alla år) och ändå stängslar upp små jäkla vinterhagar där hästarna går en och en i leran :crazy: Ni skåningar som VILL ha stora marker kunde svisch byta marker lite ;)

veronican skrev:
Alla bor ju inte i Skåne iaf!!
Det bor rätt många hästar i stockholm också. Här finns det ju bara halvgott om mark......
Vi har iallafall inga bönder att försöka arrendera mark av :smirk:

Etoile skrev:
Dom går bara ute 4h/dygn för att vi helt enkelt har för lite hagar och för mkt. hästar,
Du är skyldig din häst att ge den ett värdigt liv. Försök att förklara det för din pappa.
Verkar vara en oseriös stallägare som tar in fler hästar än marken klarar, vill väl tjäna pengar till varje pris.
Detta är intemenat som ett elakt påhopp, men att en frisk häst får vara ute så lite är inte försvarbart.

Kom och tänka på en sak till.
Det måste ju skvätta på hästen ben när den kissa, och sedan fins det ju hästar som inte kissar på hårt underlag för detta, hoppas dom inte står i dom hagarna i många timmar i så fall, tänk själv att vara tvungen att hålla sig en längre tid :crazy:

veronican skrev:
"Det blir så lerigt vid utfodringsplatserna"
-flytta dem! Gräv, lägg ut telefonstolpar/andra brädor, fyll med grus och ställ utfodringsbingar där.

.
öööö, jaa??!? :crazy: ELLER; gör en asfaltsplatta! :idea:

Fager skrev:
Till er som tycker det värkar bra med någån form av asfaltshagar.

Vad är det för fel med att grussa??? om man gör ett riktigt jobb så håller det.

Riktigt jobb = att man bygger det med samma prinsip som en grus padok, och en padok håller ju i många många år om man sköter den rätt så varför skulle det inte funka för en hage.
Har även själv grusat ingången till hagen och den funkar lika bra nu som i början (5 år sedan).

Men det är klart om man inte orkar gjöra det ordenkligt från början så får man mer jobb sedan eller så blir det pankaka av allt i hoppa.

Kram.
En asfalstsplatta kräver ju allt detta OCH sen lägger man asfalt ovanpå. Jag tror skälet är att det är enklare att mocka asfalt än grus. Du kan helt enkelt ta traktorskopan och skrapa av med, vilket inte funkar så bra på grus...

ASFALTSHAGE??!! :eek: Kan folk bli mer dum i huvudet ? :crazy:

knoppan skrev:
Du är skyldig din häst att ge den ett värdigt liv. Försök att förklara det för din pappa.
Verkar vara en oseriös stallägare som tar in fler hästar än marken klarar, vill väl tjäna pengar till varje pris.
Detta är intemenat som ett elakt påhopp, men att en frisk häst får vara ute så lite är inte försvarbart.

Det är kommunen som äger stallet och alla som står i stallet sköter det kollektivt, så ingen oseriös stallägare finns här...
Stallet är helt perfekt förutom just hagtiderna, men inte så många vill ha dom ute längre heller eftersom det till stor del är tävlingshästar här.. Bor man i sthlm så gör man :crazy:
Tror inte det går att övertala min pappa mer, då får jag dåligt samvete, han jobbar och sliter hela dagarna och kvällarna och tar sin lunch till att skjutsa mig till stallet! Han vill inte sitta och köra 1tim/dag och betala ca 3.500kr/mån! Jag skulle mer än gärna ha en egen hästgård så man kan få bestämma allt som man själv vill och ha hästarna ute precis så länge som det passar dagen.. Och skrittmaskin :love: Men kan ngn. vara bussig och tala om vart man trollar fram alla dessa pengar :confused: så blir jag GLAD

Jag tycker inte att man ska gå i taket över att en häst bara får vara ute 4 h om dagen. Jag har haft häst inhyst på mer än ett ställe här i södra Skåne, och det är rätt många som inte vill ha sina hästar ute mer än bara ett par timmar. Och, tro det eller ej, det finns de som inte släpper ut sina hästar alls om det regnar eller blåser!!! (Nämnde jag att jag bor i Skåne???)

I det ena stallet fick jag inte ha min egen häst ute längre heller, för det accepterade inte stallägaren. Och jag anser att man får acceptera de regler som stallägaren satt upp, eller flytta sin häst, och det senare är faktiskt inte alltid ens ett alternativ.

Vad jag tycker är viktigt om man bara kan erbjuda sin häst några timmars utevistelse i hage, är att motionera den ordentligt, och (om möjligt) låta den komma ut på promenader ofta.

:d Kola

P.S. Du verkar ha en underbar pappa! :love:

Kan man inte ge sin häst ett värdigt hästliv ska man inte ha någon häst.
Det står visserligen ingen minsta tid angiven i djurskyddsbestämmelserna, men det är bara att använda sunt förnuft.
Hästen ska inte behöva lida för att man inte har tid/råd/lust/ork att ge den vad den behöver. Och att den behöver vara ute mer än 4 h/dag är ju självklart. Det går säkert att hitta orsaker till varför häst-stackaren får stå inne, men faktum kvarstår, den mår inte bra av det.

Vad som är ett värdigt hästliv kan nog diskuteras i det oändliga. Jag vill nog påstå att de flesta av oss hästägare anser att vårt eget sätt att hålla häst på är bra (kanske t.o.m. bäst).

:d Kola (har hästarna ute halva dygnet på vintern och hela på sommaren, men har förståelse för att alla inte har samma möjligheter...)

Liknande trådar

Anläggning Jag bor i en del av Sverige där stora hagytor inte är jätte vanligt. Min dröm är såklart en stor och lerfri hage med skog, backar och...
2
Svar
37
· Visningar
3 509
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hejsan, Lite bakgrund - Jag har ägt min häst i ca 8 månader och jag har haft honom i 2 stall och 1 sommarbete sammanlagt. Och jag har...
Svar
11
· Visningar
1 988
Hästvård Lillkillen hade ingen böld, tyvärr får nästan tilläggas. Utan sulöm BF. Han har alltid (eller ja sen han kom iaf) haft lite känsliga...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
11 850
Senast: ako
·
Hästvård Nu har min häst vilat i ca 9 veckor för hovledsinflammation båda fram och en knäledsinflammation i ett bak. De första fem veckorna stod...
Svar
9
· Visningar
986
Senast: Pacific
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka