Asfaltshage!?!?!?!?

Sv: Asfaltshage!?!?!?!?

Men då måste du träna mååånga timmar om det ska kompensera deras behov av att vara ute :confused:
Har man inte möjlighet att ha hästen ute mer än 4/24 så ska man inte ha häst alls och det är min åsikt sedan har du din.
Man får se till att ha hagar som täcker det behov man har hästar.
Att säga att hästarna mår bra av att stå inne är bara ett försvar till sig själv, tror jag.

Hästar är djur som har behov av att vara ute så mycket det går och är det sen så att man tävlar så får man väl ta det att de blir lite tröttare av att gå ute men att ta ifrån dem deras levnadsätt är att inkränka ännu mer på deras liv.
Och sedan skylla på att dom skadar sig, dom skadar väl sig inte mer än andra hästar om dom får vara hästar.
klart som fasen att dom skadar sig om dom aldrig får vara ute och röra sig som normala hästar.

Detta är min åsikt och sedan får ni andra ha er och tänker inte träta om det.

Svar till alla: Har man hästar så får man väl se till att ha råd med att ge dem ett bra liv. Ute mycket i bra hagar och bra ventilerade stallar. Har man problem med sina hagar får man se till att dränera dem, kanske inte överallt men på vissa ställen där det är mest utsatt. Man får skaffa sig en traktor att jämna till osv.. har man inte råd att fixa detta så kanske man inte ska ha hästar heller. Att vara bekväm och skaffa asfaltshagar är det mest idiotiska och typiskt "mänskliga" jag har hört.. så typiskt jäkla bekväma och agerar utifrån sina (människans) behov i stället för att se till djurens.

Men herregud, jag åker hemifrån kl 6:30 flera dagar i veckan ochde måste ju ut innan dess. Jag har ca 500 m till hagarna och dessutom två små barn som ska tas om hand. De måste komma ut så tidigt för att jag ska hinna med. Dock kommer d inte ut så tidigt på helgen. Men de kommer ut bara någon timme senare de dagarna. Jag är inte hemma förren ganska sent och innan de kommer in ska jag få en chans att äta middag och sedan ta hand om boxarna. I dag vaqr kl ca 21:15 innan de kunde komma in....men inte stod de vid grinden för det.
Jag är glad att mina hästar trivs att vara ute och de har fri till gång till grovfoder eftersom jag inte kan lunch fodra.
I boxen får de också fri tillgång till grovfoder just för att det är det bästa och för att jag inte vill ha fasta tider för utsläpp. Som det är nu är det lugnt i stallet när jag kommer ( de SOVER ju =) ).

Enya skrev:
När man spolar hästens ben kan man faktiskt torka av dem med en ren och torr handuk. Jag förstår varför man kanske inte kan spola av sin hästs ben om de går på lösdrift, men de som har sina hästar på stall?

Jag vill inte göra det eftersom det är svårt att få det tillräckligt tort genom att torka med handduk. OM man nu spolat och sedan torkat ordentligt så blir det likväl kristaller på benen när hästen kommer ut i hagen.
Sen tror inte ja det är nyttigt att spola iskallt vatten på benen, och något varmvatten har vi inte. Skulle aldrig utsätta mina egna leder för det en kall dag och varför då utsätta hästens? Tror man ska vara rädd om lederna....

Jag har också mina inne ibland. Ibland är det faktiskt ok, framför allt om det blåser kraftigt. Mina hästar hatar när det blåser och om det blåser storm så tycker jag att det är bättre att de får vara inne den dagen. Men annars måste de vara ute varje dag. Jag tycker att de 12 - 14 h är för lite...
Jag förstår att man inte kan träna en häst med lång päls, men byt ut den mot täcke, fungerar inte det bra? Sedan finns det hästar som hatar regn tex.

Bara man ser till hästen så är jag nöjd.

Nordisens box. Han har tryckt bort boxdörren två gånger. Han sparkade upp låset en gång och innan dess tryckte han sönder ena sidan. Varför? Tja, jag kom in kl 5 på morgonen och gav honom hö, vanligtvis brukar de få gå direkt ut. Han är annars mycket lugn och snäll.
( men förbaskat klantig eftersom han råkade trampa ihjäl en kattunge som lyckats ta sig in. Det var HEMSKT!!)

Då måste jag vara oerhört lyckligt lottad eftersom jag har dragit en vattenslang från en kran i källaren till stallet. Det är bara att vrida på antingen det ena eller det andra. Visst ska vi vara rädda om hästens leder, men jag förstår inte hur folk kan ha så många ursäkter till varför man inte kan spola hästens ben. Det har ju jag gjort. Fast jag gjorde det vid intagningen innan han kom till boxen. När han serdan stod och åt hö passade jag på att torka benen med en handuk. Han hade inte kristaller på benen när han kom ut 12 h senare!

äh, get real. Jag håller med dig, i princip, men alla har inte dessa förutsättningar och så är det bara, alla gör sitt bästa men det räcker inte i alla situationer och det är ingen världskatastrof.

Kan du inte få honom att trampa på möss och råttor istället ;) Nä, mina är oxå ute så mycket som möjligt, men ibland funkar det bara inte och de får leva med det... vill inte ha brutna ben :(

Men jag har utehäst, han står inte i stall, jag har inte varmvatten, jag har inte möjlighet att koppla in varmvatten, jag har inte ens möjlighet att kunna stå inne och spola/låta han torka.

Det var ju precis det jag sa tidigare! Jag förstår om man inte kan spola hästens ben när den går på lösdrift. Då är det svårt att göra det eller hur?
Jag skrev ju det i ett inlägg någonstans.

Sorry, missade ett inte i det inlägget jag läste. Innebörden blev då en helt annan.
"förstår varför man kanske inte kan spola av sin hästs ben om de går på lösdrift, men de som har sina hästar på stall? "

Enya skrev:
Men herregud, jag åker hemifrån kl 6:30 flera dagar i veckan ochde måste ju ut innan dess. Jag har ca 500 m till hagarna och dessutom två små barn som ska tas om hand. De måste komma ut så tidigt för att jag ska hinna med. Dock kommer d inte ut så tidigt på helgen. Men de kommer ut bara någon timme senare de dagarna. Jag är inte hemma förren ganska sent och innan de kommer in ska jag få en chans att äta middag och sedan ta hand om boxarna. I dag vaqr kl ca 21:15 innan de kunde komma in....men inte stod de vid grinden för det.
Jag är glad att mina hästar trivs att vara ute och de har fri till gång till grovfoder eftersom jag inte kan lunch fodra.
I boxen får de också fri tillgång till grovfoder just för att det är det bästa och för att jag inte vill ha fasta tider för utsläpp. Som det är nu är det lugnt i stallet när jag kommer ( de SOVER ju =) ).

Nu har vi ju kanske olika typer av hästar, jag har ju rena fullblod och högstammade halvblod (dvs mkt fullblod) som tränas och tävlas en hel del. Hade jag släppt ut dem vid 5 på morgonen varje dag i alla väder så hade de inte mått speciellt bra. Dina hästar är ju mer anpassade rasmässigt för att vara ute i en annan sträckning än mina.

Men jag måste nog säga att 5 tycker jag är en aning för tidigt speciellt om det är kallt ute, då hade jag försökt att få någon annan att ta ut dem på något vis.

Men nu kan jag ju tillägga att mina hästar är alltid ute från kl 7-7.30 till 15-16.30 beroende på väder. Hos mig så kan INGET täcke hålla ihållande regn ute en hel dag och tyvärr så är fullbloden mer känsliga och fryser ganska fort. Och nu när de är klippta så blir det ännu värre trots att de är väl täckade.

Jag önskar att jag hade råd att asfaltera delar av min hage. Just årstiden före snön kan det vara så långa perioder av lervälling i hagarna och det är knappast bra för hästars ben och hovar, då hade det varit bra med asfalt i områdena vid maten och vid in och utgångar i hagen där det så lätt blir upptrampat och lerigt. Bra även för hovar och ben, att även i hagen få gå på hårt underlag. Sedan bör ju givetvis de öppna ytorna vara utan asfalt, så att de kan springa ordentligt.
Men jag förstår hur du tänker. Vad jag tycker är värst är att överhuvudtaget hålla hästar i småhagar. Gör man det, så är det nog bättre med fast hårt underlag än med lervälling, när hästen inte kan komma undan. Men hästar behöver utrymme, fast på partier i storhagar där det lätt blir upptrampat vore asfalt toppen. Idealet är om man kan lägga i väggrus och det håller. Någon som har erfarenhet och hur la ni då upp det? Fiberduk och sedan väggrus eller hur? Det jag bekymrar mig för är även stentramp, så det är ännu en orsak till att asfalt vore bra.
Hälsning Maja

Varför skulle 5 vara för tidigt? De har inga problem med det, vad jag kan se. Tyvärr kan ingen hjälpa mig att ta ut dem senare.

Liknande trådar

Anläggning Jag bor i en del av Sverige där stora hagytor inte är jätte vanligt. Min dröm är såklart en stor och lerfri hage med skog, backar och...
2
Svar
37
· Visningar
3 509
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hejsan, Lite bakgrund - Jag har ägt min häst i ca 8 månader och jag har haft honom i 2 stall och 1 sommarbete sammanlagt. Och jag har...
Svar
11
· Visningar
1 988
Hästvård Lillkillen hade ingen böld, tyvärr får nästan tilläggas. Utan sulöm BF. Han har alltid (eller ja sen han kom iaf) haft lite känsliga...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
11 850
Senast: ako
·
Hästvård Nu har min häst vilat i ca 9 veckor för hovledsinflammation båda fram och en knäledsinflammation i ett bak. De första fem veckorna stod...
Svar
9
· Visningar
986
Senast: Pacific
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka