Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?
Jag önskar man kunde det, men jag vet inte vad man kan räkna med för vintrar längre. Växthuseffekten, klimathotet eller bara slump. Men senate åren har det inte varit som det brukar/borde.
2003/2004 'Normal' vinter, dvs snön kom i normal tid (okt/november), det kom ordentligt och den låg kvar.
2004/2005 var det blankis överallt större delen av vinter. 'normalt' har vi is en kort period vår och höst. Dock kom vintern när/som den skulle, men sen kom det dagtidsregn och nattfrysning. = Ishalka överallt. Snön kom tillslut och då som vanligt, men seeent och efter årsskiftet (Det var den vintern Kele skadade sig pga isen, jag velade ju länge, för länge, om att sko men tyckte att isen måste ju ge sig.. Det - att jag velade för länge där, och följderna av det, spelar med all säkerhet in nu)
2005/2006 Vintern kom sent, men den kom och var väl 'hyfsad' om jag minns rätt (minns inte riktigt, men antar det inte var några större konstigheter, alla hästar skodda dock så ingen halka etc ta hänsyn till. På bilder så i nov var det milt iaf)
2006/2007 var ett skämt. Det var plus och regn, plus och regn och plus och regn. Ingen snö, ingen kyla förrän i december då det kom 'mild kyla' men ingen snö. Hästarna gick på betet (vinterhagen söndertrampad) och åt gräs i januari, helt sjukt. Snön och riktiga kylan kom dock i slutet på januari, men det började 'krångla' (snön töade - milt - kallt - milt - kallt etc, sen mer snö plötsligt i april igen..)
Och i år så kom snön, försvann, och sen har det varit plus och regn, plus och regn. Så frös det på, kom lite snö, och sen töade eländet igen och så regn, regn och regn, och tio plus. Hästarna äter gräs på betet. Nu frös det på igen, men vad som händer framöver är ju en bra fråga. Om det fortsätter vara milt - kallt, om det kommer snö eller ej, om det tänker vara påfruset utan snö eller vad.
Så jag vet helt ärligt inte vad sjutton jag ska räkna med längre, utom att ingenting tycks vara sig likt längre.
Fryser det på som det är NU, då kommer han om han blir som sist ömma i större delen av hagen med.. Därför jag kände att - med julhelgen och hovslagarledighet coming up - att är det inte VINTER (= snö och kallt) strax innan jul, då skor jag för säkerhetss skull. Även om det skulle vara mjukt alltså. För att slippa påfrysning den 23:e och lika öm stackare som sist, men nu inte bara till/från hagen. Och min plan var inga sulor utan bara skor. Tills jag kom på den 'lilla' detaljen med att 'ja och när snön kommer/om snön kommer så styltorna tänkte du göra vad med?'
Så gissa om jag skulle vilja kunna se in i väderkristallkulan eller spå ikaffesump eller NÅT, så jag kunde veta hur det blir. (Iofs, skor jag blir det väl väder så jag inte hade behövt sko, skor jag inte blir det knöggel
)