Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Jag förstår inte varför du hela tiden gör så stora problem av allt. Blir inte det jobbigt i längden???
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

rent spontant tycker jag det låter sjukt överdrivet att slå på sko med SULOR på en 2 åring som ömmar lite av och till. Lägg på skor fram om du måste, men jag håller med Welsh just i denna frågan.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Kruxet är ju inte om han ömmar utan hela sulor, jag var ju inne på inte hela sulor. Utan kruxet är ju om det är en bra ide/fungerar att slå på snösulor (huf grips) på en redan sulöm häst? För utan någonting, utan 'bara sko' fungerar det inte när vintern behagar komma, då blir styltorna extrema, ffa på 'småfossingar'.


Det var där jag fick problem.

Ser inte coaris inlägg så ingen aning vad han ansåg i frågan.

Men grejen är alltså att han måste ha någon typ av 'anti styltor', och redan sulöm samt huf grips är frågan hur bra det blir? (Har ju inte haft minsta problem av HG på varken liten eller stor, förutom fbldonnan som blev sulöm av det. Men jag har aldrig slagit på det på redan sulöm, och med fbldamen i åtanke är ju frågan hur bra det blir. )

Tillägg - jag slipper alltså GÄRNA hela sulor, eftersom jag anser det skulle vara den definitiva 'spiken i kistan' för att helt kunna glömma sko av honom i vår. Samtidigt så en väldigt sulöm stackare pga hufgrips mitt i julhelgen blir måhända bättre för matte på sikt, men inte för honom.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Om du har lust att pyssla lite extra på morgnarna snöiga dagar kan det funka med ett lager vaselin eller hovfett under hoven för att undvika snöstyltor. Körde så en skoperiod när snön kom lite tidigare än väntat.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Ok förlåt, jag missade helhetskonceptet då förstår jag.

håller dock med Welsh över lag. titta på vilka vintrar vi har rent allmänt. om du har knöggel av och till ngra dagar/veckor här och där - och det finns en bra rymlig hage med icke-knöggel på större delar där han funkar helt ok. = förhastat och överdrivet att måsta sko anser jag.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Jag önskar man kunde det, men jag vet inte vad man kan räkna med för vintrar längre. Växthuseffekten, klimathotet eller bara slump. Men senate åren har det inte varit som det brukar/borde.

2003/2004 'Normal' vinter, dvs snön kom i normal tid (okt/november), det kom ordentligt och den låg kvar.

2004/2005 var det blankis överallt större delen av vinter. 'normalt' har vi is en kort period vår och höst. Dock kom vintern när/som den skulle, men sen kom det dagtidsregn och nattfrysning. = Ishalka överallt. Snön kom tillslut och då som vanligt, men seeent och efter årsskiftet (Det var den vintern Kele skadade sig pga isen, jag velade ju länge, för länge, om att sko men tyckte att isen måste ju ge sig.. Det - att jag velade för länge där, och följderna av det, spelar med all säkerhet in nu)

2005/2006 Vintern kom sent, men den kom och var väl 'hyfsad' om jag minns rätt (minns inte riktigt, men antar det inte var några större konstigheter, alla hästar skodda dock så ingen halka etc ta hänsyn till. På bilder så i nov var det milt iaf)

2006/2007 var ett skämt. Det var plus och regn, plus och regn och plus och regn. Ingen snö, ingen kyla förrän i december då det kom 'mild kyla' men ingen snö. Hästarna gick på betet (vinterhagen söndertrampad) och åt gräs i januari, helt sjukt. Snön och riktiga kylan kom dock i slutet på januari, men det började 'krångla' (snön töade - milt - kallt - milt - kallt etc, sen mer snö plötsligt i april igen..)

Och i år så kom snön, försvann, och sen har det varit plus och regn, plus och regn. Så frös det på, kom lite snö, och sen töade eländet igen och så regn, regn och regn, och tio plus. Hästarna äter gräs på betet. Nu frös det på igen, men vad som händer framöver är ju en bra fråga. Om det fortsätter vara milt - kallt, om det kommer snö eller ej, om det tänker vara påfruset utan snö eller vad.

Så jag vet helt ärligt inte vad sjutton jag ska räkna med längre, utom att ingenting tycks vara sig likt längre.

Fryser det på som det är NU, då kommer han om han blir som sist ömma i större delen av hagen med.. Därför jag kände att - med julhelgen och hovslagarledighet coming up - att är det inte VINTER (= snö och kallt) strax innan jul, då skor jag för säkerhetss skull. Även om det skulle vara mjukt alltså. För att slippa påfrysning den 23:e och lika öm stackare som sist, men nu inte bara till/från hagen. Och min plan var inga sulor utan bara skor. Tills jag kom på den 'lilla' detaljen med att 'ja och när snön kommer/om snön kommer så styltorna tänkte du göra vad med?'

Så gissa om jag skulle vilja kunna se in i väderkristallkulan eller spå ikaffesump eller NÅT, så jag kunde veta hur det blir. (Iofs, skor jag blir det väl väder så jag inte hade behövt sko, skor jag inte blir det knöggel :devil:)
 
Senast ändrad:
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Han får hela sulor. Jag gråter inombords av att se herrn just nu. Det small till och blev kallt, minus tio inatt. Jag hann i lönndom flytta en del av korridoren ut till betet så sista snutten går poå *host* den sådda *harkel* åkern. Och tur var nog det, för han hade det milt sagt besvärligt i övrigt ut till hagen, och han linkar rätt ordentligt ute på betet med, det hann ju bli trampat innan sönderfrysningen.

Så, han får hela sulor fram, jag chansar inte med HG med tanke på att han lär vara rätt ordentligt öm när det är dags för skoning nästa vecka. (Vi har nedräckning han och jag, bara X dagar kvar..)
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Sko INTE på Lilleman tycker jag. Vilken dag som helst kommer snön och då försvinner problemet. Dessutom tror jag det är bra för så unga ponnyer att härda hovarna lite. En onödig kostnad anser jag, att sko en 1,5-åring. Inte säkert att det är det bästa ens.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Min 2,5 åring blir öm när det blir hårt i marken. Jag brukar låta honom stå inne i övergången gegga/fryst och gradvis vänja honom vid att gå på hårt genom promenad eller hag vistelse. Det är Aoch O att ha en sparad hage utan knövel och gärna med gräs när det fryser.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Precis.
mina hästar fick bara tillgång till grusad mindre hage i förra veckan när det regnade så fruktansvärt.
Såg till att både gå med dem o rida ordentligt som kompensation.

Nej jag skulle inte sko den, utan göra det bästa av situationen- när det troligtvis bara handlar om dagar innan det blir väderomslag på ett eller annat sätt.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Sko INTE på Lilleman tycker jag. Vilken dag som helst kommer snön och då försvinner problemet. Dessutom tror jag det är bra för så unga ponnyer att härda hovarna lite. En onödig kostnad anser jag, att sko en 1,5-åring. Inte säkert att det är det bästa ens.

Det där med vilken dag som helst kommer snön är något jag inte vågar lita på. Jag resonerade så med en annan 1½ åring, den var dock inte sulöm, utan där handlade det om eländes blankis, snorhal. Jag tyckte att 'det brukar bara vara en kort period' sen kommer snön. Ingen snö kom. 'Men snart måste den ju komma'. Just för att jag ville undvika att sko en småtting.

Den kom inte, hon fick sina skor. För sent dock, hon han vurpa pga isen innan och fyra år gammal togs hon bort i följdproblem/sviter av det..

Så, jag är inte mycket för att 'vänta på snön längre'. Och även utan henne, så jag väntar INTE speciellt många dagar när det handlar om en häst som är kraftigt sulöm. Det är stenhård påfrusen söndertrampad lera, och ingen vet när snön kommer, och hästen har ont.

Och det är bara en tidsfråga innan det kommer följdproblem av att ha en oskodd på bar, frusen och knölig mark.

Jag hade inte accepterat graden av ömhet vid en avskoning eller annat heller btw. Gränsen går när de är berörda i hagen, det är inte acceptabelt.

Sålänge betet höll så att han kunde gå hyfsat obekymrat där var det en sak, betet är fortfarande okej, men det är trampat där med, inte söndertrampat men det finns en hel del 'hovavtryck', och det räcker för han ska linka. Antagligen pga att han har det så jobbigt till/från, och helt enkelt klarar knöggel dåligt.

Och vänta tills han har inflammationer känns inte som det gagnar varken honom eller mig. Och sjukhage på gräsmattan tills snön kommer, det kan ju bli långt in i nästa år om man har otur.

(SMHIs femdygnsprognos säger fortsatt fruset, och ingen snö i sikte. Vad som kommer efter de fem dagarna är ju svårt att sia om).

Hovslagaren är enig med mig om att skulle han (Hästen alltså, inte hovis) mirakulöst slutat ömma tills slutet på nästa vecka när det är skoning, då är det skor på som gäller.

Det är synd jag inte kan filma och lägga ut, tror de skulle bli lite enklare och diskutera då, när mans ett graden av ömhet. Förutom att halva buke skulle sätta morgonkaffet i halsen och ringa djurskyddet då..
 
Senast ändrad:
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Men var det bara pga en vurpa som K togs bort Alex? jag hade fått uppfattningen från dina redogörelser att det var både medfödda defekter och annat med i ekvationen. Hade den inte urkalkningar och hela kittet? :confused:
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Då har du misstolkat. Det är ju givetvis svårt att sia hur det blivit utan vurpan.

Men hon vurpade som 1½ åring, blev då sned vilket missades trots flera equiatrikerkontroller med specifik frågeställning (bdåe från mig och veterinär) om snedhet bak.

Hon hade upprepade ledinflammationer som tvååring, vi symptombehandlade om och om igen medan vi frenetiskt försökte hitta anledningen, som vi ju från början var helt säkra på var snedhet, men när man fick nej nej nej på det så.

Senhösten som tvååring fick jag ut en annan eqauitriker, som konstaterade snedhet bak, fram och i nacken. Hon rättades. Var fräsch på ÅB, och även på nästa besök. Hon är mellan vurpan och detta röntgad upprepade ggr utan att hitta någon orsak, hon hade en POF/birkelandsfraktur i en bakkota, som inte påverkade alls då (och inte bedömde påverka den heller, mer om det sen).

I alla fall, hon blev både rak och ledinflammationerna försvann av rättningen. Hon reds in, och våren som treåring reds hon 3 ggr/vecka rakt fram i skritt, trav och galopp. Var in på kontrollbesök, ua genom böjprov, ohalt vid long etc. Dock uppsuttet på böjt pår (första ggn) märktes en varvskillnad, inget som normalt hade höjts ett ögonbryn för, men när vi ändå var där och matte är nojig bedövades bakkotan med benbiten igen. Och den här gången gav det utslag. Dvs den hade precis börjat bekymra henne. Så vi tog bort den.

Op var 100% lyckad, men hon hade sin runt om ledinfl på ÅB igen. Konstaterades att hon blivit sned igen av narkosen och det utlöst hältorna. RÄttades och behandlade och fräsch igen. Till hon var tvungen att opppa ögat, och blev sned igen av narkosen, samma story. Där började vi inse att hon inte klarade själva sövningen utan att bli sned. Eftersom hon gick sned så länge när hon var ung och i känslig period så mest troligt var ligament/liknande uttänjda (finns tyvärr inget riktigt bra sätt att ställa säker diagnos, värmekamera kan ge svar dock).

Så när ögat var tvunget att oppas igen så stod kiron beredd vid uppvak, hon rättades direkt och inga ledinflammationer.

tyvärr så blev hon sedan ofräsch igen, och vi rtg nummer en miljard upptäcktes att hon fått skelettförändringar lågt fram, dvs det vi varit livrädda för hela tiden (det är inte så nyttigt att ha inflammation på inflammation, och hon var ju inflammerad i princip konstant i nästan ett års tid där vid tvåårsåldern). Och det var tyvärr det som gjorde att hon fick avsluta sina dagar.

Det går naturligtvis inte att svära på att även utan vurpan och det så hade det inte blivit lika, men ingen tror det. Utan att det som utlöste det var ledinflammationerna till följd av snedheten, och under så lång tid. Och om vi hade fått fatt i snedheten tidigare och man kunnat bryta cirkeln innan den blev ond, så..

Det finns massor med röntgenplåtar på den damen, och det som fanns när hon var fyra fanns inte när hon var 1½.

Vi gjorde ett försök med behandling och ringskor och det verkade gå vägen, men sen fick hon ställas av 6 veckor och då rasade korthuset.

Och nej, hon hade inga urkalkningar.

Hon hade vid 1½ års ålder en POF/birkelandsfraktur, och enligt ena veterinären extremt lindrig, nästan obefintlig hovbroskförbening (enligt annan mer erf veterinär hade hon ingen HBF). Inget annat. Hon är kontrollröntgat VÄLDIGT många ggr, och utan minsta förändring. När hon togs bort hade hon tyvärr förändringar på strålbenen BF samt att HBF:en ökat till måttlig. Vilket i sig inte är förvånande då det ju var fram hon avlastade bak på när hon var sned, egentligen är det bara förvånande att hon inte fick förändringar tidigare, med tanke på de upprepade inflammationerna när hon var sned. Men inga urkalkningar eller liknande nix.
 
Senast ändrad:
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Ok då är jag med, det var nog det där med skelett förändringarna som jag kom ihåg som jag fått uppfattningen att det var medfödda saker. Men då förstår jag.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Ingen fara, det var rätt många kapitel i historien om Kele. Och soms agt det går inte ta gift på att hon hållit om hon inte vurpat, sånt kan man ju aldrig säga. Men iom att hon så fort hon blev rak blev ohalt och höll sig ohalt (tills narkoserna utlöste snedhet) så hade man fått fatt i det tidigare hade hon inte behövt få de besvär hon fick. (Hon kunde ju fått andra, det får man aldrig veta, men..)

Och hade hon inte vurpat alls hade det ju varit det bästa.

Kompletterat inlägget emd vad för förändringar hon hade/fick btw.

(Vision däremot har en medfödd skelettdefekt)
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

*KL*

Nyss knallade lilla Ligisten ut i hagen med skor och hela sulor BF. Värmde ett mattehjärta att se. Första stegen stapplade han, tills han insåg att 'vänta nu, det gör inte ont' och tveksamt började ta ut stegen. Väl i hagen kom några tveksamma travsteg, och sen pep han och brallade iväg. Samma häst som inte rört sig mer än i skritt i hagen sista veckan ens när polarna kommit galopperande ner till grinden, han har skrittat hela långa vägen ner ändå.

Vad som INTE värmde ett mattehjärta är att den lilla LIGISTEN tyckte att benskydd och boots var fjant, och efter tio minuter hade demolerat sprillans nya benskydd och boots, värda fyrahundra spänn *morr*

Bara hoppas att han inte tänker använda brodden till att slå hål på sina egna ben. Särskilt idag, då han går med för höga brodd (det var 3/8" broddhåll, jag hade varit duktig och köpa små lååååga brodd, i 5/16".. Så har någon nisse borrat gängorna fel.. *sucka*)
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

*KL*

Nyss knallade lilla Ligisten ut i hagen med skor och hela sulor BF. Värmde ett mattehjärta att se. Första stegen stapplade han, tills han insåg att 'vänta nu, det gör inte ont' och tveksamt började ta ut stegen. Väl i hagen kom några tveksamma travsteg, och sen pep han och brallade iväg. Samma häst som inte rört sig mer än i skritt i hagen sista veckan ens när polarna kommit galopperande ner till grinden, han har skrittat hela långa vägen ner ändå.

:banana: Va härligt.
Har följt tråden på avstånd men slutet gott kan man väl säga :D
 

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 004
Senast: Nevermind
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 618
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 959
Senast: Marvin
·
Ekonomi & Juridik Det är så här att jag har haft ute en ny hovslagare pga min ordinarie var sjukskriven.. och bad om en "vinterskoning" alltså snösulor...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 740
Senast: Raderad medlem 124573
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp