Kapplösa skor med 4-brodd??
Det har jag aldrig hört talas om.
Är det verkligen så ovanligt?
Använt det själv på vissa hästar, inköpta på vanlig travshop... annars har jag sett kapplösa skor på dressyrhästar som briar osv.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kapplösa skor med 4-brodd??
Det har jag aldrig hört talas om.
Jag använder med förtjusning kapplösa skor men inte med sula och 4-brodd, alldeles för stor risk att skon glider/åker av.Är det verkligen så ovanligt?
Använt det själv på vissa hästar, inköpta på vanlig travshop... annars har jag sett kapplösa skor på dressyrhästar som briar osv.
Jag använder med förtjusning kapplösa skor men inte med sula och 4-brodd, alldeles för stor risk att skon glider/åker av.
Det är högre belastning, skon kan inte glida på underlaget som den normalt gör utan brodden griper fast och det gör belastningen större. På det så är det tjockare och två lager när du har sula vilket också gör att skon i grunden inte sitter lika säkert.Men för att de ska ske måste väl sömmen ge sig? Och där är jag förvånad om sömmen ger sig på några dagar/en vecka?
För om sömmen sitter kan ju skon varken glida eller vridas?
Jag har haft kapplösa skor på två stycken. Båda fick man ha korta intervaller vintertid just för att sömmen inte orkade 7 v. Men de första fyra v (sen skodde vi om) satt skon där den var påslagen.
Dock avskydde hovslagaren sko med kapplösa och sulor - för de är svårare få dem rätt. De vill flytta lite när sömmen slås i och vips sitter de snett påspikade.
Men hur kan de vrida sig på Några dagar, det förstår jag inte?
Kapplösa skor finns absolut. Ganska ovanligt att ha det bak dockJag visste inte ens att det fanns skor utan kappor, antingen är det ju tåkappor eller sidokappor. Skor helt utan kappor måste ju vara någon form av specialskor.
Är du säker på att det inte var sidokappor på skorna? Vet du vad sidokappor är?
Ang skoningen är jag tveksam, när hovslagaren kommer ut andra gången och vill slå på samma sko igen och då är med på plats, så genom att låta hovslagaren göra det godkänner du att den skon slås på igen. Tror att för att bestrida fakturan skulle du behövt säga något på plats när du förstod att hovslagaren skulle slå på samma sko igen.
Vad finns det för fördelar med att ha kapplösa?Kapplösa skor finns absolut. Ganska ovanligt att ha det bak dock
Man kan placera skon lite friare på hoven, ex längre bak. Eller om väggarna är trasiga kan det ibland vara svårt att ha kappor. Ibland lägger man kapplöst om avtrampningsrisken är stor för att undvika att dom trampar in kappor i sulan. Ex på unghästar som har skor första gångenVad finns det för fördelar med att ha kapplösa?
Vad finns det för fördelar med att ha kapplösa?
Kan placera skon var du vill utan att behöva ta hänsyn till kappor.Vad finns det för fördelar med att ha kapplösa?
Hade betalat bara och sedan aldrig anlitat igen, det är hon som förlorar på missnöjda kunder i längden.Det är så här att jag har haft ute en ny hovslagare pga min ordinarie var sjukskriven.. och bad om en "vinterskoning" alltså snösulor och 4 broddhål i skorna, det var inga problem sa hon och fixade sulor och 4 broddhål på alla 4 skorna, men det konstiga va att hon inte satte tåkappor bak och anledningen va att hon inte hade så många skor i bilen. (måste tillägga att detta är en utbildad hovslagare). Och som jag hade förfarat så åkte ena bakskon snett efter lite mer än en vecka och jag försökte få tag i hovslagaren för att få det åtgärdat och då skrev hon :"men oj, då behöver han ju tåkappor" och så skulle hon komma nån dag senare och fixa detta så jag fick ha boots på och lät bli att rida. Sen kom dagen när hon skulle fixa skorna med tåkappor (trodde jag).. Hon slog på samma sko och sa igen att hon inte hade så många skor med sig... och några dagar senare va skon sned igen OCH så ser jag av en slump att hon har skickat en räkning på 325spänn för att slå på samma sko som hon visste inte funkade. och när jag ifrågasätter räkningen som hon har skickat ut på något som hon har gjort fel så skyller hon på att JAG borde ha sagt att han behöver tåkappor bak. Och nu har vi bestridit räkningen och pratat med 2 olika hovslagare som säger att jag har rätt och hon fel, men hon ger sig inte. och det sista hon skrev va att om jag hade varit trevligare i mitt första meddelande så hade hon tagit tillbaka räkningen men nu var jag tydligen otrevlig så nu SKA jag betala annars skickas det till kronofogden... Det enda jag skrev var att jag tyckte det var hennes fel att hon inte satte på tåkappor med en gång för då hade troligtvis skon suttit kvar hela skoningstiden och att jag inte ville betala för något som hon hade gjort fel...
Vad hade ni gjort?
Ja, men det borde räknas som en "special" sko.Kapplösa skor finns absolut. Ganska ovanligt att ha det bak dock
Gissar att dom var slut Men det ska såklart kommuniceras med hästägaren. Det går dessutom att dra kappor även på kapplösa om kniperJa, men det borde räknas som en "special" sko.
Man borde ju räkna med att hovslagaren har skor med kappor med sig, men kanske behöver säga till innan man man vill ha kapplösa skor för att hovslagaren ska ta med det. Vilket gör att det känns konstigt att denna hovslagare har med kapplösa skor men inte skor med kappa
Förutsätter dock att hovslagaren ifråga har utrustning för det. Långt ifrån alla hovslagare har egen ässja.Det går dessutom att dra kappor även på kapplösa om kniper
Det går att dra kallt, om det verkligen kniperFörutsätter dock att hovslagaren ifråga har utrustning för det. Långt ifrån alla hovslagare har egen ässja.
det skulle jag inte ens tänka tanken på att försöka...Det går att dra kallt, om det verkligen kniper
Inte jag heller, men jag har tvingats göra det....det skulle jag inte ens tänka tanken på att försöka...
Låter väldigt svårt! Hur gjorde du då så att de blev tillräckligt tunna utan att gå av då järnet är kallt?Inte jag heller, men jag har tvingats göra det....