Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
KL
Intressant det där med att "plattfötter" är mera sulömma, fast iofs låter der logiskt.
Min tinker har enl hovls mycket hårda hovar.Han har även otroligt djupa hovar.
Den vintern visade han lite ömhet när det var som knögliast, men inte alls så illa som unghästen min.
Frågan är väl mer hur de klarar sig utanför hagen- vid ridning.
Om mina inte kunde röra sig obehindrat i hagen hade jag ringt Vet. per omgående. Inte ET, massör eller ngn barfotaverkare.
En veterinär är dåligt utbildad både vad det gäller hovar och muskler. Där skulle behövas mer utbildning!
Om en häst plötsligt haltar ringer jag veterinären direkt, som när en av hästarna stukade sig i höstas t.ex. Men de kan inte se helheten. Ta t.ex. den gången de hittade knäledsinflammationer båda bak på ATG. Jag frågade varför de uppkommit och veterinären svarade "Det vet jag inte, men nu är hon sprutad och bra så kör på som vanligt igen, men rid igång försiktigt". Hästen höll bara ett år efter det!
Under detta veterinärbesök kollades inga muskler och hovar!
Jag skulle önska ett bredare samarbete mellan olika yrkeskategorier!
Jag tycker ditt inlägg va bra och balanserat (läs seriöst) men väljer att dra vissa delar ur det.
En Tinker med otroligt djupa hovar (tolkar det som väl välvd sula) är mkt ovanligt att se. Tyvärr är dom till 90% plattfotade och ännu mer tyvärr en av dom mest eftertraktade raser för naturlig barfotagång.
Vad det beror på kan jag exakt inte svara på mer än att dom ofta är väldigt snälla, tål all typ av hantering och har hög smärt tröskel.
Som jag skrev lite tidigare så anser inte jag att man ska jämföra en lägre smärta med en högre smärta utan man bör se all smärta som smärtsam.
Lagen säger att djur ska inte utsättas för onödigt lidande och den dagen detta djur som uppvisar en smärta och har en hästägare med samma smärta som inte själv omgående behandlar sin egen smärta så ska jag omvandla mitt synsett.
Min fulla övertygelse är att djur känner och lider lika mkt av smärta som vi människor gör. Många människor verkar leva i en helt annan åsikt.
En veterinär är dåligt utbildad både vad det gäller hovar och muskler. Där skulle behövas mer utbildning!
Om en häst plötsligt haltar ringer jag veterinären direkt, som när en av hästarna stukade sig i höstas t.ex. Men de kan inte se helheten. Ta t.ex. den gången de hittade knäledsinflammationer båda bak på ATG. Jag frågade varför de uppkommit och veterinären svarade "Det vet jag inte, men nu är hon sprutad och bra så kör på som vanligt igen, men rid igång försiktigt". Hästen höll bara ett år efter det!
Exakt.Man måste ju använda eget huvud oxå. Är hästen inte fräsch så rider man väl inte på den
.
Frågan är vem som är dåligt påläst!(
Nej jag förstår inte rädslan av att ha en häst barftota, speciellt inte gällande SANHCP och Strasser. De som uttalar sig negativt om dessa borde läsa på mer och komma ut och hälsa på våra friska, glada och pigga hästar som gärna rusar runt i hagen!!
Gjordes inget ÅB? Det kan behövas behandlas flera ggr o med olika preparat.En veterinär är dåligt utbildad både vad det gäller hovar och muskler. Där skulle behövas mer utbildning!
Våldsamt generaliserande ovan. Tro mig, det finns veterinärer som ser helheten, det finns veterinärer resp hela kliniker som ser helheten, och som samarbetar med kiro/equiatriker/sjukgymnast/etc.
En Tinker med otroligt djupa hovar (tolkar det som väl välvd sula) är mkt ovanligt att se. Tyvärr är dom till 90% plattfotade och ännu mer tyvärr en av dom mest eftertraktade raser för naturlig barfotagång.
Vad det beror på kan jag exakt inte svara på mer än att dom ofta är väldigt snälla, tål all typ av hantering och har hög smärt tröskel.
Det är inte sant,en Tinker och Ic skall ha samma hovform som vilken annan häst som helst och varför många utav de inte har det handlar ofta om eftersatt hovvård då de flesta som har Tinker och IC inte är några vana hästägare och är det nånstans man "kan spara pengar" så är det just med att dra ut på hovvården ett par veckor extra osv osv..
varför många utav de inte har det handlar ofta om eftersatt hovvård då de flesta som har Tinker och IC inte är några vana hästägare och är det nånstans man "kan spara pengar" så är det just med att dra ut på hovvården ett par veckor extra osv osv..