Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Frågan är väl mer hur de klarar sig utanför hagen- vid ridning.

Om mina inte kunde röra sig obehindrat i hagen hade jag ringt Vet. per omgående. Inte ET, massör eller ngn barfotaverkare.

KL

Intressant det där med att "plattfötter" är mera sulömma, fast iofs låter der logiskt.

Min tinker har enl hovls mycket hårda hovar.Han har även otroligt djupa hovar.

Den vintern visade han lite ömhet när det var som knögliast, men inte alls så illa som unghästen min.

Jag tycker ditt inlägg va bra och balanserat (läs seriöst) men väljer att dra vissa delar ur det.

En Tinker med otroligt djupa hovar (tolkar det som väl välvd sula) är mkt ovanligt att se. Tyvärr är dom till 90% plattfotade och ännu mer tyvärr en av dom mest eftertraktade raser för naturlig barfotagång.

Vad det beror på kan jag exakt inte svara på mer än att dom ofta är väldigt snälla, tål all typ av hantering och har hög smärt tröskel.

Som jag skrev lite tidigare så anser inte jag att man ska jämföra en lägre smärta med en högre smärta utan man bör se all smärta som smärtsam.

Lagen säger att djur ska inte utsättas för onödigt lidande och den dagen detta djur som uppvisar en smärta och har en hästägare med samma smärta som inte själv omgående behandlar sin egen smärta så ska jag omvandla mitt synsett.

Min fulla övertygelse är att djur känner och lider lika mkt av smärta som vi människor gör. Många människor verkar leva i en helt annan åsikt.

Oftast när man skor hästen så märker man ju skillnad.
Även om den har gått bra innan så blir det skillnad- vilket torde innebära att den har varit en aning öm.

Jag hjälpte till att rida en fulllblodshäst en gång som ryttaren tagit av skorna på för hon tyckte han gick bättre då:crazy: Jag skulle rida när hon var bortrest (det var mjuka vägar däromkring) och märkte att hästen tassade fram så försiktigt:eek: Jag sa det till henne och förstod då av diskussionen att hon var rädd för att den varit så bråkig och tyckte den blev lugnare utan skor:crazy:

Hon hade den inte kvar sen utan den fick skor och ryttare som klarade av den, som tur var:idea:

Frågan är väl mer hur de klarar sig utanför hagen- vid ridning.

Om mina inte kunde röra sig obehindrat i hagen hade jag ringt Vet. per omgående. Inte ET, massör eller ngn barfotaverkare.

En veterinär är dåligt utbildad både vad det gäller hovar och muskler. Där skulle behövas mer utbildning!

Om en häst plötsligt haltar ringer jag veterinären direkt, som när en av hästarna stukade sig i höstas t.ex. Men de kan inte se helheten. Ta t.ex. den gången de hittade knäledsinflammationer båda bak på ATG. Jag frågade varför de uppkommit och veterinären svarade "Det vet jag inte, men nu är hon sprutad och bra så kör på som vanligt igen, men rid igång försiktigt".:eek: Hästen höll bara ett år efter det!
Under detta veterinärbesök kollades inga muskler och hovar!
Jag skulle önska ett bredare samarbete mellan olika yrkeskategorier!

En veterinär är dåligt utbildad både vad det gäller hovar och muskler. Där skulle behövas mer utbildning!

Om en häst plötsligt haltar ringer jag veterinären direkt, som när en av hästarna stukade sig i höstas t.ex. Men de kan inte se helheten. Ta t.ex. den gången de hittade knäledsinflammationer båda bak på ATG. Jag frågade varför de uppkommit och veterinären svarade "Det vet jag inte, men nu är hon sprutad och bra så kör på som vanligt igen, men rid igång försiktigt".:eek: Hästen höll bara ett år efter det!

Våldsamt generaliserande ovan. Tro mig, det finns veterinärer som ser helheten, det finns veterinärer resp hela kliniker som ser helheten, och som samarbetar med kiro/equiatriker/sjukgymnast/etc.

Man måste ju använda eget huvud oxå. Är hästen inte fräsch så rider man väl inte på den:confused:
min häst sprutades h.b knä o skulle skrittas, men hästen var likadan o jag hoppade av efter 4 steg o ringde kiropraktorn. då jag såg att hästens kors var snett.
2 dagar senare fick vi tid o den blev helt bra o är så än idag.

många Vet. samarbetar idag med både hovis o kiropr. 3 st. med expertiskunskap.
Vet. ska inte bara kunna lite om allt- som en distriktare.

Fattar inte varför du inte tog ut en Duktig ET istället för massör.

Jag har bara haft en massör o en ET som VERKLIGEN har kunnat sina saker o kunnat se helheten.

Senast ändrad:

Jag tycker ditt inlägg va bra och balanserat (läs seriöst) men väljer att dra vissa delar ur det.

En Tinker med otroligt djupa hovar (tolkar det som väl välvd sula) är mkt ovanligt att se. Tyvärr är dom till 90% plattfotade och ännu mer tyvärr en av dom mest eftertraktade raser för naturlig barfotagång.

Vad det beror på kan jag exakt inte svara på mer än att dom ofta är väldigt snälla, tål all typ av hantering och har hög smärt tröskel.

Som jag skrev lite tidigare så anser inte jag att man ska jämföra en lägre smärta med en högre smärta utan man bör se all smärta som smärtsam.

Lagen säger att djur ska inte utsättas för onödigt lidande och den dagen detta djur som uppvisar en smärta och har en hästägare med samma smärta som inte själv omgående behandlar sin egen smärta så ska jag omvandla mitt synsett.

Min fulla övertygelse är att djur känner och lider lika mkt av smärta som vi människor gör. Många människor verkar leva i en helt annan åsikt.

Oj, jag trodde att han hade vanliga hovar för sin ras. Intressant.

Jag tror med på det du säger, att dem är otroligt tåliga och väldigt snälla. Däremot vet jag inte om de har högre smärt tröskel, dem visar det inte lika tydligt som "fjöliga" hästar.

Jag tror att min tinker var mera besvärad än min unghäst av knögglet, fast han visade det otydligare..
(Han är ex mest känslig för att bli kall, han spänner sig och kan inte kissa vilket resulterar i att han får kolik eller kramp, så han måste ha täcke vid sådant väder..)

Nu är jag lyckligt lottad som kan välja någon av sommarhagarna under denna period det är som hårdast, och jag kan även välja bort att rida på grusvägar.

J

Ett bredare samarbete mellan olika yrkesgrupper är väl till alla hästars välbefinnande och det vi söker.

Ditt ex. ovan skulle jag väldigt gärna få lite mer erfarenhet av hur sanchp skulle ha svarat på i detta fall.

Du förstår säkert min skeptiska inställning till deras kunskap utifrån flertalet (fall beskrivningar) och anmälningar.

Med fall beskrivningar syftar jag främst på den berömda barfotahästen som "föll" drygt tre månader efter deras ffentliga inställning till att den skulle vara helt återställd inom en månad i deras "vård"

Menar du att god hästvård och kompetent hovvård leder till avlivning och lidande inom ett halvår??

Om ni söker samarbete,,, varför skriker ni så snart en annan yrkesgrupp påpekar att hoven inte är det man ska se sig blind på??

(

Nej jag förstår inte rädslan av att ha en häst barftota, speciellt inte gällande SANHCP och Strasser. De som uttalar sig negativt om dessa borde läsa på mer och komma ut och hälsa på våra friska, glada och pigga hästar som gärna rusar runt i hagen!!
Frågan är vem som är dåligt påläst!:eek:
Flera djurplågerifall har varit officiella i tidningar både i Sverige och utomlands där hästar lidit oerhört i vissa barfotaverkares händer.:cry:
Att tysta ner dessa fall och inte bry sig om hästarnas uppenbara lidande gör mig vansinnigt irriterad.
Hur blind får man bli?
Skäms ta mig fan.

Gjordes inget ÅB? Det kan behövas behandlas flera ggr o med olika preparat.

Mycket kan hända på 365 dgr.
Förloppet talar väl för att igångsättningen inte gjordes tillräckligt försiktigt. Den svarade kanske ej på behandlingen o reds då fast den hade en pågående inflammation som kan ge skador på ledbrosket.

Om man inte har så stor erfarenhet själv kan man ta del av andras erfarenheter- de som är riktigt kunniga. ( tråkigt om man inte har såna i sin närhet)
Stor kunskap finns här , men oxå tokigheter.
Det gäller att hitta de med adekvat kunskap.

Jag fick mkt hjälp härifrån i somras- vilket jag sen hade nytta av IRL.
Mestadels av Bukes veterinärer, men även de som hade erfarenhet av liknande sjukdomsförlopp- ovanligt sådant.

Köper inte alls att hovarna skulle vara det allena saliggörande för alla typer av krämpor- som Strasser.

Våldsamt generaliserande ovan. Tro mig, det finns veterinärer som ser helheten, det finns veterinärer resp hela kliniker som ser helheten, och som samarbetar med kiro/equiatriker/sjukgymnast/etc.

jag menade inte att alla är så, men att många är så. Både ATG och djursjukhuset i min närhet är mindre inriktade på att se helheten. Djursjukhuset t.ex. remitterar ALDRIG till sjukgymnast (som veterinären jag frågade) kallade det. När man ideligen stöter på "sprutveterinärer" på hembesök av halt häst, som tycker hästen gott kan skrittridas trots 2-gradig hälta utan att vidare utreda orsaken till ledinflammationen, därför att rörelse är bra och påskyndar läkningen. Så efter detta får man en ganska tråkig bild av veterinärer tyvärr...:mad:!

'Hembesök' vid ledhälta anser jag är tämligen bortkastat. Vad kan de göra mer än endera remittera till klinik, eller köra 'vi provar med butta får vi se'.

Så där tycker jag man som djurägare har ett ansvar att köra rätt instans direkt.

Det är inte sant,en Tinker och Ic skall ha samma hovform som vilken annan häst som helst och varför många utav de inte har det handlar ofta om eftersatt hovvård då de flesta som har Tinker och IC inte är några vana hästägare och är det nånstans man "kan spara pengar" så är det just med att dra ut på hovvården ett par veckor extra osv osv..
Deras eftertraktade barfotagång har egentligen samma orsak då de allra flesta som sen börjar arbetas förr eller senare skos inför visningar för att få fram ett bra steg osv (ja,det rekomenderas av vår svenska kallblodsdomarkår) och då brukar folk inse och se att deras telingar har ett helt annorlunda och bättre steg (och många blir piggare och gladare) med skor på åtminstone framhovarna så då får de ofta behålla det periodvis på året.
Jag vet många Tinker och IC-ägare som gått behårt ut med att ha sina hästar oskodda,och många har de framskodda

Det är inte sant,en Tinker och Ic skall ha samma hovform som vilken annan häst som helst och varför många utav de inte har det handlar ofta om eftersatt hovvård då de flesta som har Tinker och IC inte är några vana hästägare och är det nånstans man "kan spara pengar" så är det just med att dra ut på hovvården ett par veckor extra osv osv..

Eller oxå är det genetiskt betingat.

Fråga har du och din pappa samma fotform?

Det sista du skrev fattar jag ingen ting av. Menar du barfota eller skor och blir dom bättre med skor eller barfota.

varför många utav de inte har det handlar ofta om eftersatt hovvård då de flesta som har Tinker och IC inte är några vana hästägare och är det nånstans man "kan spara pengar" så är det just med att dra ut på hovvården ett par veckor extra osv osv..

Vet du vad!

Jag tror att alltför många anser att detta "nya" med olika "gör-det själv kurser" och hela barfotaköret är ett sätt att just kapa kostnaderna.

Då på hästens bekostnad, riktigt illa!

Nu tänker jag inte just på IC/Tinker utan alla barfotaanhängarna, speciellt de som verkar mest fanatiska.

De inbillar sig kanske själva att det dom gör är det allra bästa för hästen, trots att det i själva verket är det allra bästa för deras plånbok just då.

Att de sedan får problem i massor som kommer att kosta ännu mer än det kunde gjort om dom skött hovarna rätt från start, det tänker man inte på.

Är på intet vis emot att ha hästar barfota, inte alls, BARA hästen klarar av att göra det så är det väl helt ok tycker jag.

Har själv barfota bak på mina pensionärer som inte rids så våldsamt numera, vi har bra underlag där det rids och dom är inte alls ömma i fötterna, däremot har dom skor fram.

Min hovslagare verkar bakfötterna på dom och det funkar alldeles utmärkt.

Jag kan inte för mitt liv förstå dom som går på det där med Strasser och allt vad det heter.! Jag kan verkligen inte det.

För om det skulle vara så enkelt att man efter en helgkurs kan fixa sin hästs hovar helt på egen hand utan hjälp från kunnig hovslagare, då skulle det ju faktiskt inte finnas hovslagare alls.

Tja,man kan spara pengar på att dra ut ett par veckor extra på hovvården,dvs om man verkar/skor var 11'e vecka istället så spar man ju några kronor.

Och visst kan det vara genetiskt,men så mycket IC och Tinker som jag har sett genom dessa år som aktiv,så kan jag rätt säkert säga att en hel del utav de plattfotades skara skulle inte vara det med bättre hovvård,sen finns det alltid undantag också,givetvis,men jag har inte skrivit att alla med plattfotade hästar missköter sina telingar ;)

Jag har en i stallet som är en (mer eller mindre fd) plattfoting men han blir bättre och bättre i hovformen m.m ju längre tiden lider och ju mer vi kunnat verka honom själv..

I de rasvisa kraven för IC så skall t ex platta hovar rapporteras (vid avelsvärdering/premiering)

Ska tillägga,mina hästar går brafota större delen av året,dels när de är högdräktiga/vid fölning osv,och när underlag m.m tillåter det,dvs under vissa perioder på året.De skos vid behov helt enkelt.

Senast ändrad:

jag hade nog prova med sånna boots att sätta på pållen. du behöver ej sko och du kan ha dom på när de e hårt å ta av dom när det är mjukt. de hade jag provat till en början med i alla fall.

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 050
Senast: Nevermind
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 711
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 059
Senast: Marvin
·
Ekonomi & Juridik Det är så här att jag har haft ute en ny hovslagare pga min ordinarie var sjukskriven.. och bad om en "vinterskoning" alltså snösulor...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 757
Senast: Raderad medlem 124573
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar