Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?
Jag har så sent som i dag sett ett par av O.L:s brors egenverkade hovar utifrån dessa fantastiska hovvårdares verkningsmetod och dom va verkade under en lång tid enligt denna metod aco denna utövare. Jag ljuger inte om jag påstår att dom gick klart obekvämt med korta stela steg trots att det inte va knögligt,bara lite hårt. Mest förvånande va att dom gjorde det trots att det inte fanns några trakter kvar alls.
Jag har själv tre hästar verkade enl. SANHCP. En unghäst på 2.5 år samt två ponnier på 14 och 15 år. Den ena ponnyn är verkad så sedan okt-05. Efter att under hela sin livstid lidit av "obotliga" hovsprickor på alla hovar runt HELA hoven, är han nu helt sprickfri med symetriska hovar
. Dessutom har han inte en enda muskelspänning kvar i kroppen och mår prima! Har ett underbart lätt och fint steg!!
Den andra ponnyn skoddes av i början på juli då han hade urusla framhovar. Nu håller hovrötan i hovvägen på att försvinna och en ny frisk hov att växa ut.
Min unghäst korsning halvblod/varmblod har prima hovar och aldrig varit öm. Visst är det jobbigt att gå på knöggel, men det är det för en annan med då fötterna snubblar hit och dit...
Jag har bara knöggel vid ingången till mina hagar så det är inget problem. Jag tror inte han skulle snubbla mindre med skor då ojämnheten fortfarande är kvar...
Till sist så har jag ett varmblod på 18 år. Hon började SANHCPverkas oktober -05. Då hade hon ont i hovarna, kunde inte stå utan att lutas mot en vägg när bakhovarna skulle verkas. Efter två verkningar kunde hon stå helt självmant
! Den tidigare hovslagaren hade sparat hennes trakter och hörnstöd vilket gjorde att hon "gick på tå" och fick muskelspänningar i hela kroppen. Den hovslagaren är ökänd att ha skott sönder flera hästar. Fn har en kompis häst mkt ont i hovarna och hon ska be honom sko med sula. ...
I juni konstaterade en ET att min häst hade patellaupphakning och skulle behöva kilsulor för att avlasta patellabanden, för att hon skulle släppa spänningarna, komma i rätt ryggläge utan vidare ET-beh. Det lät för bra för att vara sant,men då jag alltid lovat min häst aldrig skor- men ortopediska i nödfall så ville jag testa. INGET blev bättre. Lika ont i ryggen, samma ryggläge. Fick som tur var tag på länets bästa hovslagare
. Jag tog bort sulorna vid nästa skoning då de inte funkade, sedan har jag med vånda skott henne under hela sommaren då jag varit rädd för att förlora hovslagaren ifall sulorna skulle behöva på igen. Men då hon har en skada i en karpal p.g.a. ett fall i skogen som inte läkt så kände jag att hon behövde mer cirkulation i benet. En tränare tittade på hästen och sa att hon stod under sig med hovarna p.g.a. att hon avlastade dem, att vä fram och bak var skeva. Hon rådde starkt till avskoning. När sedan snön kom och hon fick styltor (hovslagaren hade bara satt på skor med två hål, vilket jag inte visste, så jag kunde inte använda polarpadsen), fick jag ta av skorna i panik och det var det bästa jag gjort!! Att se sin häst mycket piggare och gladare, med lättare steg och att hon inte står under sig
!! Och dessutom mindre skeva hovar
. Nu bråkade hon inte lika mkt vid verkning av bakhovarna, kan återigen stå på bakbenen vid verkning utan att behöva lutas mot en vägg (vilket alltid behövts när hon varit skodd både bra och dåligt) och hon avlastar inte längre hovarna (dock det onda knät lite). Tilläggas ska att min tränare är Strasserverkare, så nu har jag tre SANHCP-verkade hästar och en Strasserverkad, alla lika fina och oömma i fötterna
!!
Visst är det jobbigt för alla att gå i en knugglig hage, men det borde inte vara orsaken till sulömheten utan något rörande verkningen? Har ju inte sett dina hästars hovar, men eftersom du haft sulöma hästar förut verkar det lite så... Personligen skulle jag aldrig sko en häst förrän vid minst 5 års ålder då hovbenet förhoppningsvis växt klart. Skor man en häst tidigt fixerar man hovbenet och det kan aldrig få sin riktiga form... Och föresten när mina hästar är rätt verkade behöver de ju aldrig skor för ömheten
. Bootsen åker så klart på vid ridning på grus och det funkar prima, även på den mest grusömma pålle i mitt stall
!!
Nej jag förstår inte rädslan av att ha en häst barftota, speciellt inte gällande SANHCP och Strasser. De som uttalar sig negativt om dessa borde läsa på mer och komma ut och hälsa på våra friska, glada och pigga hästar som gärna rusar runt i hagen!!