Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Jag har ju halmat i kanten på gången till hagen, tyvärr tycks inte halmen ha så stor effekt ovanpå knägglet, det är lite för hårt och 'spetsigt' (topparna) knögglet =/

Dock gick han bättre imorse när det var lite mer snö, men fortf lite. Tassade ganska obekymrat i kanten, ingen grisnit när det började, och knallade på tämligen obekymrat mitt i, av fritt val, den bit det inte är lika knöligt (men inte slätt)

Nä jag skulle tippa på att ett par sandsäckar eller spånbalar ger bättre effekt halm är ju svårare att få ner i "hålorna" sas då får du ju lägga ut så otroligt mycket!!

Jag har ju halmat i kanten på gången till hagen, tyvärr tycks inte halmen ha så stor effekt ovanpå knägglet, det är lite för hårt och 'spetsigt' (topparna) knögglet =/

Dock gick han bättre imorse när det var lite mer snö, men fortf lite. Tassade ganska obekymrat i kanten, ingen grisnit när det började, och knallade på tämligen obekymrat mitt i, av fritt val, den bit det inte är lika knöligt (men inte slätt)

Nä jag skulle tippa på att ett par sandsäckar eller spånbalar ger bättre effekt halm är ju svårare att få ner i "hålorna" sas då får du ju lägga ut så otroligt mycket!!

Sanden sjunker genom snön och fryser sen om till nytt knöggel. Men kanske kan fungera nu om plusgraderna håller i sig och det inte fryser om.

Spånet blåste bort.

(Jag har experimenterat en del eftersom det blir upptrampat precis utanför stallporten, och när det fryser på med snö på så tar porten gärna i. Vilket år som helst kommer säkert min bror gräva ur det och dränera om det som han lovat *sucka*)

Som svar på din fråga så skulle jag utgå ifrån att din häst har en tendens till sulsänkning och skapt till det är han absolut inte utan detta är endast secundär och man måste försöka lösa det i två steg. Ett. underlätta den secundära åkomman och försöka finna det primära felet.

Ok. Tack för svaret.

Hur skulle du underlätta i mitt fall?
Gå på det som vi funnit vara det bästa hitills, PG beslag när han har bekymmer och kanske i vår prova med bara sula och vanlig sko eller har du något annat tips på något bra?

Att finna det som orsakar problemet vete 17 om det går, eller går gör det väl kanske dock så har vi ju vart precis överallt med denne ponny och ingen har hittat något fel trots all undersökning som finns att tillgå.

Summan har alltid vart den samma, det finns inget synbart fel på din ponny och då kan vi ju inte heller behandla eller hjälpa.

Han har blivit regelbundet masserad i flera år(varje/varannan vecka), han har undersökts och behandlats av kiropraktorer och osteopater som alla sagt att han är MYCKET fin i kroppen, bra musklad(klapphingst), är bara lite stel i bogmuskulaturen, dock inte alls mycket att anmärka på.

Vid ett tillfälle på Ultuna så fann de på röntgen av haserna att han hade början till spatt båda bak, detta behandlades trots att veterinären inte alls trodde att det skulle vara detta somorsakade hans besvär, men vi var glada att NÅGOT fanns så det behandlades direkt.

Har aldrig upplevt att han haft problem bak, det är fram som han är halt/stel/stapplig på, ömsom höger ömsom vänster och inget mönster i det förutom just temperaturen ute.

Han har aldrig högre puls, inte heller något avvikande i värmen i hovarna, däremot så går det inte att sömma långt bak på honom, då blir han öm.

Han är ett mysterium denne vita olycka och jag tror att roten till allt det onda är just den där ehrlichiosen.

Såg ett TV program om en liten flicka nyligen som hade en fästingsjukdom. Intressant det hon berättade om hur det kändes. Hon var ofta mycket varm, mådde dåligt av värmen, hon hade dålig känsel i fötter och händer, beskrev det som om hon hade "dockhänder" det pirrade och stack, domnade bort kan jag tänka.

På alla undersökningar så syntes ingen smitta alls, hennes mamma tror att det är kroniskt men enligt läkarna så fanns ingen fästingsjukdom som kronisk.

Tror att det är delade meningar om det inom medicinvården.

Vår ponny är nog den dyraste skogmullen i Dalarna, han har kostat oss ofantliga summor i vårt letande efter orsaken. Vi har dock alltid noga beaktat hur hans livskvalitet är, det får ALDRIG bli att han lider, tappar sin glädje och sitt bus.

Någonstans så tror jag väl att vi aldrig kan få svaret på vad det egentligen är, men man hoppas ju..

Alla tips och idéer är välkomna.

Jag har så sent som i dag sett ett par av O.L:s brors egenverkade hovar utifrån dessa fantastiska hovvårdares verkningsmetod och dom va verkade under en lång tid enligt denna metod aco denna utövare. Jag ljuger inte om jag påstår att dom gick klart obekvämt med korta stela steg trots att det inte va knögligt,bara lite hårt. Mest förvånande va att dom gjorde det trots att det inte fanns några trakter kvar alls.

Jag har själv tre hästar verkade enl. SANHCP. En unghäst på 2.5 år samt två ponnier på 14 och 15 år. Den ena ponnyn är verkad så sedan okt-05. Efter att under hela sin livstid lidit av "obotliga" hovsprickor på alla hovar runt HELA hoven, är han nu helt sprickfri med symetriska hovar :). Dessutom har han inte en enda muskelspänning kvar i kroppen och mår prima! Har ett underbart lätt och fint steg!!

Den andra ponnyn skoddes av i början på juli då han hade urusla framhovar. Nu håller hovrötan i hovvägen på att försvinna och en ny frisk hov att växa ut.

Min unghäst korsning halvblod/varmblod har prima hovar och aldrig varit öm. Visst är det jobbigt att gå på knöggel, men det är det för en annan med då fötterna snubblar hit och dit...;) Jag har bara knöggel vid ingången till mina hagar så det är inget problem. Jag tror inte han skulle snubbla mindre med skor då ojämnheten fortfarande är kvar...

Till sist så har jag ett varmblod på 18 år. Hon började SANHCPverkas oktober -05. Då hade hon ont i hovarna, kunde inte stå utan att lutas mot en vägg när bakhovarna skulle verkas. Efter två verkningar kunde hon stå helt självmant:)! Den tidigare hovslagaren hade sparat hennes trakter och hörnstöd vilket gjorde att hon "gick på tå" och fick muskelspänningar i hela kroppen. Den hovslagaren är ökänd att ha skott sönder flera hästar. Fn har en kompis häst mkt ont i hovarna och hon ska be honom sko med sula. ...:cry: I juni konstaterade en ET att min häst hade patellaupphakning och skulle behöva kilsulor för att avlasta patellabanden, för att hon skulle släppa spänningarna, komma i rätt ryggläge utan vidare ET-beh. Det lät för bra för att vara sant,men då jag alltid lovat min häst aldrig skor- men ortopediska i nödfall så ville jag testa. INGET blev bättre. Lika ont i ryggen, samma ryggläge. Fick som tur var tag på länets bästa hovslagare:). Jag tog bort sulorna vid nästa skoning då de inte funkade, sedan har jag med vånda skott henne under hela sommaren då jag varit rädd för att förlora hovslagaren ifall sulorna skulle behöva på igen. Men då hon har en skada i en karpal p.g.a. ett fall i skogen som inte läkt så kände jag att hon behövde mer cirkulation i benet. En tränare tittade på hästen och sa att hon stod under sig med hovarna p.g.a. att hon avlastade dem, att vä fram och bak var skeva. Hon rådde starkt till avskoning. När sedan snön kom och hon fick styltor (hovslagaren hade bara satt på skor med två hål, vilket jag inte visste, så jag kunde inte använda polarpadsen), fick jag ta av skorna i panik och det var det bästa jag gjort!! Att se sin häst mycket piggare och gladare, med lättare steg och att hon inte står under sig:)!! Och dessutom mindre skeva hovar:). Nu bråkade hon inte lika mkt vid verkning av bakhovarna, kan återigen stå på bakbenen vid verkning utan att behöva lutas mot en vägg (vilket alltid behövts när hon varit skodd både bra och dåligt) och hon avlastar inte längre hovarna (dock det onda knät lite). Tilläggas ska att min tränare är Strasserverkare, så nu har jag tre SANHCP-verkade hästar och en Strasserverkad, alla lika fina och oömma i fötterna:)!!

Visst är det jobbigt för alla att gå i en knugglig hage, men det borde inte vara orsaken till sulömheten utan något rörande verkningen? Har ju inte sett dina hästars hovar, men eftersom du haft sulöma hästar förut verkar det lite så... Personligen skulle jag aldrig sko en häst förrän vid minst 5 års ålder då hovbenet förhoppningsvis växt klart. Skor man en häst tidigt fixerar man hovbenet och det kan aldrig få sin riktiga form... Och föresten när mina hästar är rätt verkade behöver de ju aldrig skor för ömheten:). Bootsen åker så klart på vid ridning på grus och det funkar prima, även på den mest grusömma pålle i mitt stall:)!!

Nej jag förstår inte rädslan av att ha en häst barftota, speciellt inte gällande SANHCP och Strasser. De som uttalar sig negativt om dessa borde läsa på mer och komma ut och hälsa på våra friska, glada och pigga hästar som gärna rusar runt i hagen!!

Men din häst hade inte bara problem med hovarna, utan var halt både fram o bak o hade fel på bäckenet.

Jag fattar inte hur man i det läget kan inseminera,när hästen enligt din egen beskrivning var jättehalt en hel månad innan du uppsökte Vet.:confused:
Inte heller ta en avkomma om märren är så felställd bak o biljarderar bak( har aldrig hört talas om det).
Avkomman kan nedärva felet o om hästen inte ens kan lyfta på ett bakben, bör den inte utsättas för en dräktighet.

Alla kroppsliga fel gör ju att hovarna belastas ojämnt.
Om trakterna skjuter i höjden lär det vara ngt fel o man bör kolla upp varför det inträffar.
har man dessutom en riktigt usel hovis, fast man är medveten om det- kan man nog inte skylla alla fel på denne eller metoden i sig.
Man har det yttersta ansvaret själv.

det var nog mer att du tog tag i flera bitar, än att bara verkningen gjorde allt.
Bra att hästarna mår fint .

Visst är det jobbigt för alla att gå i en knugglig hage, men det borde inte vara orsaken till sulömheten utan något rörande verkningen?

DU skrev svaret via Coaris knapp, men jag antar det var till mig?

Förra xx-damen var sulöm. Hon var plattfot så det sjöng om det. Sen hade jag varit glad om hon hade för höga trakter/hörnstöd iofs, hon hade låga, kollapsade trakter tyvärr (som blev lite bättre men inte hunnit bli bra när hon fick somna).

Nya xx-herrn är enligt säljaren sulöm fram, och ganska plattfotad. Han är mycket mindre platt än min förra, om och isf hur mycket sulöm han är vet jag inte, han kom för några veckor sen, med hela sulor BF. Bak är han inte minsta sulöm (och har trevliga, skålade hovar).

I övrigt har jag inte haft någon sulöm så, K blev det efter avskoningen, dock så hade hon andra problem i kroppen (som iofs fanns innan med, men som ju är svårt att säga om/hur de påverkade). Hon hade inga problem skodd och behövde inte hela sulor.

Lillkillen har reagerat på stora stenar, men inget i övrigt (och han reagerade lika mycket/lite när han kom som nu, verkad av två skilda personer före/efter han kom hit)

Så nä, verkningen lär vara helt oskyldig eller hur man säger. Och jag skulle dessutom aldrig verka enligt någon av 'alternativlärorna'.

(Sen är inte hagen knölig, eller jo vinterhagen är ju det men där har de inte ens gått sen leran kom. Men vägen till/från).

... Och föresten när mina hästar är rätt verkade behöver de ju aldrig skor för ömheten:). Bootsen åker så klart på vid ridning på grus och det funkar prima, även på den mest grusömma pålle i mitt stall:)!!

:rofl::rofl::rofl: Vad menar du med även den "mest" grusömma pålle i ditt stall??

Motsäger du inte dig själv när du först skriver att dina hästar är "rätt" verkade och inte behöver skor men att bootsen "så klart" åker på vid ridning på grus.

Förstår du inte att dina hästar är sulömma??? Man ska heller aldrig jämföra den minst stappliga med den mest stappliga och invagga sig själv att den mindre stappliga är i alla fall klart bättre än den mest stappliga.

Men din häst hade inte bara problem med hovarna, utan var halt både fram o bak o hade fel på bäckenet.

Jag fattar inte hur man i det läget kan inseminera,när hästen enligt din egen beskrivning var jättehalt en hel månad innan du uppsökte Vet.:confused:
Inte heller ta en avkomma om märren är så felställd bak o biljarderar bak( har aldrig hört talas om det).
Avkomman kan nedärva felet o om hästen inte ens kan lyfta på ett bakben, bör den inte utsättas för en dräktighet.

Alla kroppsliga fel gör ju att hovarna belastas ojämnt.
Om trakterna skjuter i höjden lär det vara ngt fel o man bör kolla upp varför det inträffar.
har man dessutom en riktigt usel hovis, fast man är medveten om det- kan man nog inte skylla alla fel på denne eller metoden i sig.
Man har det yttersta ansvaret själv.

det var nog mer att du tog tag i flera bitar, än att bara verkningen gjorde allt.
Bra att hästarna mår fint .

Hej axel! Du kommer ihåg mig efter så lång tid;)

Att betäcka min märr var enligt min veterinär helt acceptabelt. Hon kunde gå som fölmärr trots en 2-gradig hälta sa han. Nu försvann den ju av vilan.

Tyvärr är det så att jag verkar vara en riktig otursmänniska:cry:, så i januari i våras när hon var fräschare än någonsin åkte hon på kraftig kolik och det blev ilfart med djurambulans till hästsjukhuset. Tarmen hade fastnat i ett hål. Det krävdes två buköppningar och en vecka med dropp innan tarmen ville börja gå igång ordentligt. Totalt 2 veckor på sjukhus och fem veckor i boxvila hemma. Totalkostnad runt 180000:-... Tur jag hade obegränsad försäkring... När hon sedan börjat komma igång igen så skulle hon till och ramla:(... puh...:(

Allt gick dock bra med dräktighet och fölning -04/05 och fölet har inte ärvt skevheten:)! Han är så fint byggd och han har ärvt sin mammas härligt flygande trav och underbara temperament:love:

Att hovisen skodde/verkade uselt visste jag inte om då, jag litade på hans yrkeskunnande. Nu har jag läst på mer om hovar, samt sett olika verkningars betydelse på mina hästar så att jag själv kan granska hovslagaren/hovvårdarens arbete. Trakterna växte inte av sig själva, de verkades inte alls så de växte mer och mer... Nu är trakterna lagom höga så att strålen har markkontakt i den expanderande fasen, men inte bär vikt. Dessutom är ju tårna mkt kortare i o m de lägre trakterna. Den bästa hovslagaren skodde med låga trakter och lika korta tår som SANHCP t.ex. med undantaget att de var lite mer formade efter skon. Han sa att hon måste ha så korta tår för att inte snubbla, och att hon behöver ha så låga trakter skodd för att strålen ska nå ner:) Denna hovslagare har 35-års yrkeserfarenhet och är utbildad, och behövs det skor igen så tvekar jag inte att ringa honom:love:. Skillnaden mellan SANHCP och honom t.ex. är att inte hörnstöden verkas ner när han skor (och då gör de lite ont), och att det inte görs någon urskopning (flexlinje) men annars är det inte någon större skillnad...

Jag skyller inte märrens skador bara på hovisen, felaktig sadel (har köpt ny sedan dess av utprovare) och någon gammal fallskada i bäckenet har ju givetvis också påverkat. Men det blir ju bara sämre av höga trakter, och kan ju aldrig bli bra oavsett massage, akupunktur, ledbehandlingar etc om trakterna fortfarande är höga och hästen har ont i fötterna...

Föresten har Vä karpal fallit tillbaka genom massage och hon är numera helt rak i vä framben, något som "Hovis" påpekade på nån bild jag la in... Det hade kommit av de höga trakterna och hon kunde trots lägre trakter inte falla tillbaka p.g.a. muskelspänningar. Jag som trodde det var en medfödd defekt...:)

DU skrev svaret via Coaris knapp, men jag antar det var till mig?

Förra xx-damen var sulöm. Hon var plattfot så det sjöng om det. Sen hade jag varit glad om hon hade för höga trakter/hörnstöd iofs, hon hade låga, kollapsade trakter tyvärr (som blev lite bättre men inte hunnit bli bra när hon fick somna).

Nya xx-herrn är enligt säljaren sulöm fram, och ganska plattfotad.
Vad beror sulömheten på tror du? Plattfotheten ska ju gå att rätta till. Vad säger din hovis om det?

I övrigt har jag inte haft någon sulöm så, K blev det efter avskoningen, dock så hade hon andra problem i kroppen (som iofs fanns innan med, men som ju är svårt att säga om/hur de påverkade). Hon hade inga problem skodd och behövde inte hela sulor.

Lillkillen har reagerat på stora stenar, men inget i övrigt (och han reagerade lika mycket/lite när han kom som nu, verkad av två skilda personer före/efter han kom hit)

Har jag fattat fel, men var det inte lillkillen som var sulöm och "behöver" skor?

Vad beror sulömheten på tror du? Plattfotheten ska ju gå att rätta till. Vad säger din hovis om det?

Plattfotade damen är i himlen. Och det går inte att korrigera plattfothet som är medfödd.

Eller menade du nya killen? Han är ju i jmf inte spec plattfotad, det finns en del annat med hans hovar, smågrejer, där vi mest bara konstaterat att 'det här blir bra när vi fått jobba lite med det'. Ang den (ev) sulömheten där så eftersom jag inte vill prova ha honom med huf grips så har vi (eh, jag *s*) bestämt att vi gör ingenting i frågan tills våren, men då kommer vi mest troligt sula av och se om han verkligen är sulöm och behöver hela sulor eller ej. Men än går vi på säljarens ord och han får ha hela sulor eftersom han ju måste ha ngn form av sula mot styltor.

Har jag fattat fel, men var det inte lillkillen som var sulöm och "behöver" skor?

Jo, men han har som sagt inte haft problem med generell sulömhet innan, så jag räknar honom inte i samma kategori som xx-damen te x, som var 'generellt' sulöm och hade hela sulor just därför. Lillkillen har innan knägglet nu enbart visat ömhet på stora stenar/grus, och den reaktionen har varit lika stor/liten även när han kom och var verkad av annan, och nu. Om gruskänsligheten är för han har ömma sulor, eller för han inte är van med sånt underlag är en öppen fråga. Dock anser jag att han har känsliga sulor iom att de normalt inte brukar reagera även om de inte är van, inte i skritt i snöre iaf.

:rofl::rofl::rofl: Vad menar du med även den "mest" grusömma pålle i ditt stall??

Motsäger du inte dig själv när du först skriver att dina hästar är "rätt" verkade och inte behöver skor men att bootsen "så klart" åker på vid ridning på grus.

Förstår du inte att dina hästar är sulömma??? Man ska heller aldrig jämföra den minst stappliga med den mest stappliga och invagga sig själv att den mindre stappliga är i alla fall klart bättre än den mest stappliga.

De är INTE sulömma. De går UTAN problem i hagen både på mjuk och frusen mark! Om jag hade haft gruspartier i hagen så att de succesivt skulle vänja sig kanske de skulle gå utan problem på grusvägen på en gång. Nu går de ju på mjuk gräsmark och man kan inte kräva att hovarna är så pass härdade att de ska klara grus. Med boots och ibland stötdämpande sulor får man en pigg och glad häst som gärna tar ut steget lite extra, speciellt när de får på sig de första gången och inser att gruset inte längre känns!! Jag kommer INTE slå på skor på mitt sto nu när jag ser hur pass mkt bättre hon mår.

INGEN av mina hästar stapplar!! Alla springer och busar i hagen. Står rakt med alla ben, dvs. står varken under eller framför sig med hovarna. Altså utan att avlasta med därtill följande muskelspänningar.

Jo enligt "alternativlärorna" går det;) Och en plattfothet är inte medfödd... Men det är ju min syn på saken...;)

Jag ger som sagt inte ett dugg för alternativlärorna. De anser sig ju kunna 'bota' sådan som samlad veterinärmedicinsk expertis i decennier gått bet på.. Och hitills har jag inte sett någon botad, enbart några där man dolt symptomen och blundat för följderna.

Så ett föl som är plattfotat, det är vad? Om inte medfött alltså?

Följt tråden på avstånd.

fascinerad av din övertygelse att "din" nyfunna verknings metod är det som är bibeln till framgång och lycka.
med alla de problem du verkar haft med hästen tidigare utan att inse det? Tror du inte snarare att det kan vara så att din brist på insikt om nödvändigheten att ta hjälp och se dessa problem, kan vara kopplat till att du nu när du funnit en fungerande metod, tror att denna, och enbart denna metod är att sjunga lovord och prisa?

tycker det är märkligt med alla "nyfrälsta" som uppenbarligen saknar en hel del kunskap och erfarenhet vilket avslöjas i deras redogörelser för allmäntillstånd och syn på hästarna över lag, men likväl är övertygade om att det är berättigat att promota en viss metod urskiljningslöst och på stört, för att ngt gällande hästen förefallit bli bättre.

:crazy:

Jo enligt "alternativlärorna" går det;) Och en plattfothet är inte medfödd... Men det är ju min syn på saken...;)

Jag har heller aldrig sett ett föl som är plattfotat, däremot många som nedärft plattfothet och detta börjar avspegla sig då individen är åring.

Visst går det att mekaniskt häva en plattfothet, detta går endast genom att man lägger eller genom verkningsmetod ger sulan och främst trakterna ett så hårt mottryck att själva hovbenet drar sig upp högre i hornkapseln. Lyckas man få hovbenet att genom mottryck höja sig i hornkapseln så kommer detta leda till en mer välvd sula. Hur denna metod påverkar kovkapselns inre strukturer,mjukdelar och ligament bör vi inte gå in på men en så enkel struktur som elastiska putan leder till oelastisk smärtsam puta.

Till både dej och Coari (och jag ber om ursäkt till TS för "kapningen"):

Tack för svar.

Lite svårt att se någon "röd tråd" i era svar, de är rätt olika.

Men som med allt annat inom hästvärlden finns det lika många lösningar som det finns frågor, och det är alltid intressant att höra andras uppfattning.

Mvh QP

De är INTE sulömma. Med boots och ibland stötdämpande sulor får man en pigg och glad häst som gärna tar ut steget lite extra, speciellt när de får på sig de första gången och inser att gruset inte längre känns!!

Förklara för en idiot som mig vad det är som gör att dom med boots och stötdämpande sulor blir så pigga och glada och gärna tar ut steget lite extra om dom nu inte gör det utan denna mekaniska manipilering av skyddande sula.

Är du säker på att du vet vad du talar om???

Sanden sjunker genom snön och fryser sen om till nytt knöggel. Men kanske kan fungera nu om plusgraderna håller i sig och det inte fryser om.

Spånet blåste bort.

(Jag har experimenterat en del eftersom det blir upptrampat precis utanför stallporten, och när det fryser på med snö på så tar porten gärna i. Vilket år som helst kommer säkert min bror gräva ur det och dränera om det som han lovat *sucka*)

Efter mkt tankeverksamhet så är min uppfattning att problemet inte ligger hos din/dina hästars hovar utan som du här ovan skriver ett rent miljörelaterat problem.

KL

Intressant det där med att "plattfötter" är mera sulömma, fast iofs låter der logiskt.

Min tinker har enl hovls mycket hårda hovar.Han har även otroligt djupa hovar.

Han var skodd runt om pga att vi körde på grusvägar, men sedan skoddde vi av honom under en lång period då vi inte hade någon vagn. Han verkades av "vanlig" utbildad hovslagare.

De första månaderna den sommaren var han extremt ömfotad på grusvägarna, jag trodde först att han hade fått fång, men det var falskt alarm enl vet.

Jag valde trots det att ha honom oskodd iom att han gick helt obehindrat i hage, ridbana och i skogen.

Den vintern visade han lite ömhet när det var som knögliast, men inte alls så illa som unghästen min.

Ett år efter att vi drog av skorna, så började han gå normalt även på grusväg och idag kan vi rida i trav på grusvägen och även köra utan att han visar någon ömhet alls.

Jag tror att i mitt fall kan man inte skylla på taskig hovis, utan det är någon annan faktor som gjorde honom så känslig första året utan skor.

Vet inte om det kan ha spelat in att han kom från Irland mån innan jag köpte honom, jag vet inte hur han var verkad där, han var skodd runt om när han kom till mig.

Följt tråden på avstånd.

fascinerad av din övertygelse att "din" nyfunna verknings metod är det som är bibeln till framgång och lycka.
med alla de problem du verkar haft med hästen tidigare utan att inse det? Tror du inte snarare att det kan vara så att din brist på insikt om nödvändigheten att ta hjälp och se dessa problem, kan vara kopplat till att du nu när du funnit en fungerande metod, tror att denna, och enbart denna metod är att sjunga lovord och prisa?

tycker det är märkligt med alla "nyfrälsta" som uppenbarligen saknar en hel del kunskap och erfarenhet vilket avslöjas i deras redogörelser för allmäntillstånd och syn på hästarna över lag, men likväl är övertygade om att det är berättigat att promota en viss
metod urskiljningslöst och på stört, för att ngt gällande hästen förefallit bli bättre.

:crazy:

Jag hade visst hjälp innan hon blev halt för tre år sedan! Hade dipl massör ute minst en gång i månaden! Samt att jag hade ut en kiropraktor. Men de sa att hon var ganska ok:crazy:. Trots höga trakter, öm rygg (som jag och stallägaren noterat) m.m. Dessutom fick hon glucosamin för att smörja lederna... Så jag försökte nog... :mad:

Dessutom är jag inte "nyfrälst"! Jag har haft mina hästar barfotaverkade sedan okt-05, alltså två år och har under den tiden sett hur hästarnas hovar förändrats till den form de vill ha. Hur de långa tårna (vilket tydligt kan ses på de åsar som växer ner och som sedan verkas bort) försvinner. Och hur de utflutna hovväggarna verkas bort och de hovsprickor som därav blivit nu sakta försvunnit. Jag tycker att DU borde läsa på mer om SANHCP innan du uttalar dig som om jag skulle vara med i en sekt! Du har inte sett mina hästar, deras skador el. hovproblem, och framförallt så har du inte den förmånen att dagligen kunna titta ut genom fönstret och se hur hästarna busar i hagarna! Du hör inte massörutlåtanden el. ser vilken skillnad det blivit sedan skorna nu åkt av. Att se sin häst säga Tack nu är jag mer bekväm med mina hovar matte, nu mår jag bättre, Det är underbart!

Och att säga att jag är totalt okunnig gör mig mkt sårad! Jag har gått på föreläsningar, läst böcker och hört olika konstiga teorier från konstiga hovslagare t.ex. att hästens hovar ser ut så för att den är född sån, fast jag eg vet att det går att rättas till, och har sett det med egna ögon.Jag har hört hovslagare som inte kan argumentera för sin sak utan bara säger "det är bara så" för att de inte kan underbygga sina teorier. Nu finns det bättre och sämre hovslagare därute, och de bättre kan vara riktigt duktiga det säger jag ingenting om. Men det finns för många rötägg som förstör hästar... tyvärr...

Jag har haft min äldsta häst i sju år. Har provat olika hovslagare, den ena försupen (med tappskor som gjorde att jag inte kunde rida hela första sommaren -00), den andra hästmisshandlare, den tredje gjorde så hon snubblade efter en verkning (bort med den direkt), den fjärde skodde bra men fick sen inte tid att sko mer, ringde då min senaste (länets bästa) som inte hade tid och då fick jag han som skodde fel, började då verka enligt SANHCP. Sedan var det en ET som tyckte att jon behövde kilsulor då testade jag det, men när jag inte såg en effekt av dessa valde jag nu att sko av. Så att snacka om oerfaren när det gäller hovvård och skoningens/verkningens följder:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 050
Senast: Nevermind
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 711
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 059
Senast: Marvin
·
Ekonomi & Juridik Det är så här att jag har haft ute en ny hovslagare pga min ordinarie var sjukskriven.. och bad om en "vinterskoning" alltså snösulor...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 757
Senast: Raderad medlem 124573
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar