COARI!
Får jag nappa lite av tråden och fråga en sak angående min sulömma ponny.
Verkar som du är väl bevandrad inom ämnet så jag passar på när det handlar om sulömhet.
Min olycksfågel har ju i flera års tid dragits med märkliga symptom, finns en del att läsa på forumet om just den vita Crusing.
Vi har med alla tänkbara medel stött och blött vad som kan felas honom, konsulterat kliniker, osteopater, kiropraktorer och alla andra man kunnat komma på, dock alltid med samma resultat, det finns inget synbart fel på din ponny!
MEN han har ju vart stel/halt till och från.
Allt började med ehrlichios år 2000 då han kom till Sverige.
Är behandlad i omgångar men det har inte hjälpt nämnvärt, även röntgad/scintad överallt utan fynd som kan förklara hans stelhet.
Sen så provade vi för några år sedan PG beslag, och tjillevippen! Då kunde Crusse helt plötsligt gå normalt! Dock så fick min hovis lägga dubbla sulor(utskurna) mellan hov och plåt för att komma upp en bit så det inte blev tryck, han har mycket hög stråle och väldigt platt sula.
Det går ej heller att skåla ur då sulan är tunn som silke och att verka ner strålen funkar inte heller så bra, han blir mycket öm då.
Vintertid så kan han gå med vanliga skor, utan sula eller annat,helt normalt men så fort det blir det minsta värme ute på våren, då blir han dålig igen och vi får sko med PG.
Nu i vår ska vi prova att bara ta vanlig sula, tjock, antar att det kommer funka lika bra.
Varför han blir dålig av värme vet jag inte, men det verkar vara så att han är extremt känslig för värme, får koliksymptom om han blir för varm, tex på hösten om det först blir kallt och sedan varmt igen då han satt massor av päls.
Min fråga är, Finns det något sätt att få själva sulan "tjockare" så att man kan skåla ur den i alla fall lite? Eller är detta något som vi får leva med helt enkelt, han är skapt så och kommer så förbli?
Vad tror du som sett mången fler hovar än mig!?
och
Vad skulle du gjort om du fick en sådan häst som min olycka att sko?