Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Vad tycker ni man ska göra om man har samma problem men mamman har dålig hovkvalitet?
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Har hästen ont ska man självklart sko på. För flertalet hästar fungerar det att sko av sedan då underlaget är mjukt.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Även om det bara kommer lite regn och plusgrader så brukar det översta av knögglet gå att få bort med däck/skrapa. Du kanske får göra en blixtinkörning av unghästen så får han dra nåt mindre däck där varje gång du tar ut och in dem? :) Eller så får du dra det.

Känns ju inte riktigt hundra med skoning av så ung häst. Inte roligt om det inte funkar att sko av sen. Har du kollat alla varianter av boots, har ju kommit rätt många nya sorter på senare tid. Kanske finns nån sort du kan köpa ett par av och prova. Eller kanske tom filttofflor som man har när man vill blöta hoven, för visst finns det såna som går under hoven och inte bara på sidorna som vanliga boots.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Ditt problem låter bekant. Fick det förklarat att sulan blir öm för att hovbenet dippar neråt, som i sin tur beror på för höga trakter/hälar.

Min häst fick sina trakter nerverkade och hans ömhet försvann ganska så omgående. Hör med din hovvårdare.......

Hoppas det löser sig för pållen.
Lycka till!

Fel knapp! Skulle svara på Alexandra W
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Då kan jag gå in och berätta om släktens hovar. Både mamma och mormor har hårda hovar som tenderar lite att flyta ut. De har bägge gått barfota mestadels av sitt liv. Mamma fick skor på när hon kom i träning för att förbättra steget (hon är ju dressyrponny gubevars) mormor har skor i perioder, då små nätta guldskor :love:

När det är hårt i backen el nypålagt grus på vägarna så rids hon ivägkanten.

Jag skulle behållt honom barfota så länge som du inte börjar köra in honom och ska dra. Kolla att hörnstöden är ordentligt nedverkade, det var boven i fullblodskaklets hälta.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Skulle du inte kunna göra i ordning en "stig" åt han till hagen då??:idea: Grus spån eller nåt så han kan ta sig ner utan skor, jag skulle oxå i det längsta försöka att inte sko en så ung häst precis som du sagt...
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Du kan limma på utklippta liggunderlagssulor som fånghästar får.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

prova sätta på tåsko med flappsula, då får hoven röra sig mer normalt + att han inte kan trampa av sig dom lika lätt! Min unghäst har skor ibland och ibland inte det fungerar hur bra som helst jag ser inte att hennes hovar blir sämre av att hon är skodd...
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Svarar flera

welsh - danke ang släktens hovar, hade ju för mig att de var lika prima som herrns hovkvalitet, men vågade inte uttala mig om det då jag ju kunde minnas fel.

Varken för höga trakter eller hörnstöd, tyvärr. Hovis var inne på det först avslöjade han, att han kunde kombinerat på knögglet i kombination med att hovarna växt, vi gick inte närmare in på hur eftersom han raskt konstaterade att 'så enkelt var det ju inte', men var säkerligen trakter/hörnstöd han var ute efter.

Jag har ju halmat i kanten på gången till hagen, tyvärr tycks inte halmen ha så stor effekt ovanpå knägglet, det är lite för hårt och 'spetsigt' (topparna) knögglet =/

Dock gick han bättre imorse när det var lite mer snö, men fortf lite. Tassade ganska obekymrat i kanten, ingen grisnit när det började, och knallade på tämligen obekymrat mitt i, av fritt val, den bit det inte är lika knöligt (men inte slätt)

Tyvärr tycks vädret än motarbeta mig, regn, regn och mer regn, men det är för lite plus, så inget tinar, utan det fryser om i is istället. Underbart.

Men har bara SMHI liite fel (än tycks de inte det dock..morr..) och vi får lite av nederbörden i snö, så kanske..

Ang skor (vanliga, guldskor, flapp etc) så noterar jag alla förslag och ska diskutera det med hovis om/när det blir aktuellt! :bow:
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Samtidigt är ju sko en 1½-åring INTE vad man önskar sig - alls. Jag har ju fått göra det en gång förr, då pga halka. Och det gick aldrig att plocka av skorna igen, och den hästen hade aldrig haft minsta ömhetsproblem eller liknande innan. Men efter en skoperiod, trots avskoning när det var mjukt, så hon ömmade.

Det här har jag aldrig varesig hört talas om eller varit med om. Resultatet brukar bli precis tvärtom då tanken med skon är att den ska skydda hoven mot slitage. Fats det e klart, tar man sedan av skorna och bottenverkar den samtidigt som man skär bort allt skyddande sulhorn så kan nog slutresultatet bli precis så som du beskriver.

I annat fall kan man ju göra livet litet lättare för sig och leva i tron om att sänker man bara trakterna så avtar ömmheten utan att man deler ngt mer grundläggande fakta.

Jag har så sent som i dag sett ett par av O.L:s brors egenverkade hovar utifrån dessa fantastiska hovvårdares verkningsmetod och dom va verkade under en lång tid enligt denna metod aco denna utövare. Jag ljuger inte om jag påstår att dom gick klart obekvämt med korta stela steg trots att det inte va knögligt,bara lite hårt. Mest förvånande va att dom gjorde det trots att det inte fanns några trakter kvar alls.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Jag har också tagit av skor på hästar som "alltid" varit skodda, och det utan större problem.

Naturligtvis kan man inte rida som vanligt, men att en gång skodd skulle betyda att man aldrig kan dra av skorna är inget jag känner igen.

Mvh QP
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Lite OT, men vill gärna fråga:

Många säger att deras hästar har så otroligt bra hovkvalitet och så "prima" hovar eftersom hovarna är hårda? Det är inte någon garanti för bra hovkvalitet enligt mej.

Min hovslagare menar att hårda hovar inte alls det optimala eftersom de spricker.

Mvh
QP
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Ärligt talat så hade jag låtit honom vara barfota om det finns utrymme i hagen som han kan röra sig fritt på utan att få ont. Så länge han springer och leker i hagen så hade jag avvaktat.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Ärligt talat så hade jag låtit honom vara barfota om det finns utrymme i hagen som han kan röra sig fritt på utan att få ont. Så länge han springer och leker i hagen så hade jag avvaktat.

Tja, hästarna har drabbats av någon form av kollektiv koma, så det springs tämligen lite just nu ;) Men det det springs så är han ju i minst 90% av tiden obekymrad väl ute i hagen, det är dit och hem som är problemet.

Samtidigt så han är ju sulöm, reagerade för visitertången, och jag vill inte ha följproblem av det. Där själva 'kuggen' är. Om han så att säga bara linkade/tassade till/från hagen skulle det ju vara en sak, men han kan ju spara sig i hagen med för fossingarna gör ont, och det sätter sig ju i resten av kroppen med. Och behöver ite synas (ett litet 'sparande'). Sen är jag ju lite extra nojig iom Kele med...

Han avvek från rutten på väg in idag och var på egna avvägar en stund, vilket borde vara ett positivt tecken, men såg ju inte halvsju hur han rörde sig i mörkret, så får kika imorgon.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Det här har jag aldrig varesig hört talas om eller varit med om. Resultatet brukar bli precis tvärtom då tanken med skon är att den ska skydda hoven mot slitage. Fast det e klart, tar man sedan av skorna och bottenverkar den samtidigt som man skär bort allt skyddande sulhorn så kan nog slutresultatet bli precis så som du beskriver.

.

Jag håller med. Du behöver inte oroa dig för att slå på skor.
Den blir inte ömmare av det, tvärtom så kan du häva pågående inflamationer och kanske ta av skorna efter en period.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Lite OT, men vill gärna fråga:

Många säger att deras hästar har så otroligt bra hovkvalitet och så "prima" hovar eftersom hovarna är hårda? Det är inte någon garanti för bra hovkvalitet enligt mej.

Min hovslagare menar att hårda hovar inte alls det optimala eftersom de spricker.

Mvh
QP

Hårda hovar är optimala i hårda marker.

Däremot så kan hårda torra hovar vara ett sjukdomstillstånd och tecken på nedsatt cirkulation i hovarna.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

*KL*

Bra hovkvalitet för mig är hårda men inte spröda/torra hovar, hovar som int flisar/spricker etc, som tål nötningen barfota utan att slitas ner för mycket eller slita (alltför) snett. Som håller sig fina genom torra somrar, blöta höstar och kalla vintrar.

Sådana som helt enkelt kan betecknas som 'problemfria'
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Lite OT, men vill gärna fråga:

Många säger att deras hästar har så otroligt bra hovkvalitet och så "prima" hovar eftersom hovarna är hårda? Det är inte någon garanti för bra hovkvalitet enligt mej.

Min hovslagare menar att hårda hovar inte alls det optimala eftersom de spricker.

Mvh
QP

Eftersom hovarna är av naturligt material så kommer dom oxå anpassa sig efter dom naturliga förutsättningarna dom utsätts för. Vid långvarig torr väderlek så kommer fuktigheten i hoven att minska och det yttre vägghornet,sulan och strålen kommer upplevas som hård torr och stum.

Vid långvarig nederbörd så blir hela hoven övermättad med fuktighet och hoven kan nu uppfattas likte en dränkt tvättsvamp.

Har vi en väldigt nederbörds rik höst med plötsligt omslag till minus grader och frusen mark så hinner inte hoven anpassa sig till denna nya naturliga förändring i underlaget och dom kommer uppvisa ömmhet under ca en vecka. Har dessa hovar även en dåligt välvd sula eller hårt sliten bärrand så kommer det frusna underlaget mot den mjuka hoven fungera som en rasp och ingen rasp kommer slita en sko mer än hovens tillväxt. Så en tillfällig lösning i dessa onormala naturliga väderomslag är just att anntingen sko den under en period eller ställa den på strickt boxvila i fem dagar i djup spån så hovarna hinner återhämta sig från sin tidigare övermättning av fukt.

En optimal hov är en elastisk hov! Lär skillnaden.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

COARI!

Får jag nappa lite av tråden och fråga en sak angående min sulömma ponny.

Verkar som du är väl bevandrad inom ämnet så jag passar på när det handlar om sulömhet.

Min olycksfågel har ju i flera års tid dragits med märkliga symptom, finns en del att läsa på forumet om just den vita Crusing.

Vi har med alla tänkbara medel stött och blött vad som kan felas honom, konsulterat kliniker, osteopater, kiropraktorer och alla andra man kunnat komma på, dock alltid med samma resultat, det finns inget synbart fel på din ponny!

MEN han har ju vart stel/halt till och från.

Allt började med ehrlichios år 2000 då han kom till Sverige.
Är behandlad i omgångar men det har inte hjälpt nämnvärt, även röntgad/scintad överallt utan fynd som kan förklara hans stelhet.

Sen så provade vi för några år sedan PG beslag, och tjillevippen! Då kunde Crusse helt plötsligt gå normalt! Dock så fick min hovis lägga dubbla sulor(utskurna) mellan hov och plåt för att komma upp en bit så det inte blev tryck, han har mycket hög stråle och väldigt platt sula.

Det går ej heller att skåla ur då sulan är tunn som silke och att verka ner strålen funkar inte heller så bra, han blir mycket öm då.

Vintertid så kan han gå med vanliga skor, utan sula eller annat,helt normalt men så fort det blir det minsta värme ute på våren, då blir han dålig igen och vi får sko med PG.

Nu i vår ska vi prova att bara ta vanlig sula, tjock, antar att det kommer funka lika bra.

Varför han blir dålig av värme vet jag inte, men det verkar vara så att han är extremt känslig för värme, får koliksymptom om han blir för varm, tex på hösten om det först blir kallt och sedan varmt igen då han satt massor av päls.

Min fråga är, Finns det något sätt att få själva sulan "tjockare" så att man kan skåla ur den i alla fall lite? Eller är detta något som vi får leva med helt enkelt, han är skapt så och kommer så förbli?

Vad tror du som sett mången fler hovar än mig!?

och

Vad skulle du gjort om du fick en sådan häst som min olycka att sko?
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

COARI!

Får jag nappa lite av tråden och fråga en sak angående min sulömma ponny.

Verkar som du är väl bevandrad inom ämnet så jag passar på när det handlar om sulömhet.

Min olycksfågel har ju i flera års tid dragits med märkliga symptom, finns en del att läsa på forumet om just den vita Crusing.

Vi har med alla tänkbara medel stött och blött vad som kan felas honom, konsulterat kliniker, osteopater, kiropraktorer och alla andra man kunnat komma på, dock alltid med samma resultat, det finns inget synbart fel på din ponny!

MEN han har ju vart stel/halt till och från.

Allt började med ehrlichios år 2000 då han kom till Sverige.
Är behandlad i omgångar men det har inte hjälpt nämnvärt, även röntgad/scintad överallt utan fynd som kan förklara hans stelhet.

Sen så provade vi för några år sedan PG beslag, och tjillevippen! Då kunde Crusse helt plötsligt gå normalt! Dock så fick min hovis lägga dubbla sulor(utskurna) mellan hov och plåt för att komma upp en bit så det inte blev tryck, han har mycket hög stråle och väldigt platt sula.

Det går ej heller att skåla ur då sulan är tunn som silke och att verka ner strålen funkar inte heller så bra, han blir mycket öm då.

Vintertid så kan han gå med vanliga skor, utan sula eller annat,helt normalt men så fort det blir det minsta värme ute på våren, då blir han dålig igen och vi får sko med PG.

Nu i vår ska vi prova att bara ta vanlig sula, tjock, antar att det kommer funka lika bra.

Varför han blir dålig av värme vet jag inte, men det verkar vara så att han är extremt känslig för värme, får koliksymptom om han blir för varm, tex på hösten om det först blir kallt och sedan varmt igen då han satt massor av päls.

Min fråga är, Finns det något sätt att få själva sulan "tjockare" så att man kan skåla ur den i alla fall lite? Eller är detta något som vi får leva med helt enkelt, han är skapt så och kommer så förbli?

Vad tror du som sett mången fler hovar än mig!?

och

Vad skulle du gjort om du fick en sådan häst som min olycka att sko?


Som jag skrev tidigare så är hästens hovar naturliga och beter sig naturligt. Inga hovar har så lite problem som just under vintern (så vida vi nu har en vinter) med snö och minusgrader. Alla bakterier dör och strålröta, bärrandsröta,hålväggar blir ett minne blott. Hoven och sulan anpassar sig (ganska snabbt) till rådande temperartur och det vet vi alla att kyla ger en mindre cirkulation men oftast en mer jämn låg cirkulation. Avstannar cirkulationen helt så dör även levande vävnad.

Detta går stick i stäv med vad barfota folket har som sitt största argument att ju bättre cirkulation ju friskare hov. Min uppfattning och din erfarenhet är precis motsatsen då din hästs problem ökar vid varmare årstid och mjukare hovar.

Som svar på din fråga så skulle jag utgå ifrån att din häst har en tendens till sulsänkning och skapt till det är han absolut inte utan detta är endast secundär och man måste försöka lösa det i två steg. Ett. underlätta den secundära åkomman och försöka finna det primära felet.
 

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 005
Senast: Nevermind
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 618
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 959
Senast: Marvin
·
Ekonomi & Juridik Det är så här att jag har haft ute en ny hovslagare pga min ordinarie var sjukskriven.. och bad om en "vinterskoning" alltså snösulor...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 740
Senast: Raderad medlem 124573
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp