Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Vi hr ibland plastat hovar på föl, när vi korrigerar benställningen. jag kan inte påstå att det sitter särskilt bra. Vi har ju bara lag en sträng plast på en sida, men det lossnar efter inte alls många dagar. Jag har svårt att tro att det sitter bättre på en större/tygnre häst.
Om det inte nu finns nån plast som är ännu bättre.
men ska man som i TS fall plasta hela hoven så blir den väl lika fixerad som av att skos?
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Då blir det nog ridhästskor... vanliga travskor i järn finns ju som breda men tunnare, men aldrig sett såna guldskor. Är dock inte alls säker, har liksom aldrig letat så noga ;)
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Har bara plastat skadade hovar och då har det hållt bra... Vet faktiskt inte så noga, är som sagt inte nån expert på ämnet. Känns ju spontant som att det vore mindre fixerande än en järnsko, och mindre drastiskt när det gäller vikt än en sko. Var mest bara nåt jag kastade ur mig med tanken att det kanske var värt att undersöka ;)
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Jag förstår att du inte vill sko en så ung häst. Men jag tror att på många hästar kan man visst ta av skor igen när det är mjukt och de kan gå barfota.
Det har jag gjort på fullblod t o m med dåliga hovar under tex viloperiod och i ett fall för att försöka få hovarna bättre, vilket de blev faktiskt.

Stoet gick länge utan skor då hon hade föl tex.

Så det var nog bara den hästen du hade otur med, på många andra kan du visst plocka av skorna igen, och har du något val om han har ont?
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Jag förstår att du inte vill sko en så ung häst. Men jag tror att på många hästar kan man visst ta av skor igen när det är mjukt och de kan gå barfota.
Det har jag gjort på fullblod t o m med dåliga hovar under tex viloperiod och i ett fall för att försöka få hovarna bättre, vilket de blev faktiskt.

Stoet gick länge utan skor då hon hade föl tex.

Så det var nog bara den hästen du hade otur med, på många andra kan du visst plocka av skorna igen, och har du något val om han har ont?

Nej, har han ont är det ju ingen tvekan. Utan frågan är mer hur länge man ska avvakta, alltså ge det för att se om det blir förbättring alt om snön tänker komma?

Att jag är så säker på att det inte går att sko på den här är ju för att han är lite sulkänslig redan innan, och så får sulan vara skyddad och inte utsättas för 'nåt', och jag tror att han då kommer reagera.

Sen kan ju det vara av övergående art, men jag är väldigt 'otolerant' mot ömhet i samband med avskoning, både intensitet och längd.

Men, visst det kanske går att sko av, jag kanske bara hade otur med K, men det känns inte så. Vilket ju kan vara noja, eller ej.

Men, han får utan tvekan, broddsäsong eller ej, skor på om han behöver. Frågan är som sagt hur länge man ska 'ge' det? Några dagar, en vecka, två veckor, tre veckor?

Rent teoretiskt skulle jag kunna ge honom 3 veckor. Jag har skoning den 21:a, och är han inte bra då får han pjuck. Samtidigt så tre veckor är på ett sätt ganska lång tid?
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Tre veckor är för långt tycker jag när han ömmar. Jag tror inte det blir bättre tyvärr. Är de ömmma så är de. Ett par dagar tog det för fullblodet med mkt mkt känsliga sulor att gå helt utan problem utan skor, (efter en höst med tappskor och det var enda sättet att låta dem växa ut och hämta sej under drygt en månad.) SKodde av i samråd med hovis som sa att vi skulle ge hästen ett par dagar för att se om det gick.

Hästen ömmade en del första dagen:crazy:, mindre andra dagen och sen helt utan problem faktiskt men hagen var då mjuk med mossa/gräs och inga stenar egentligen. När det blev hårt klarade hästen konstigt nog det också och sen kom ju snön.

Skullle aldrig klarat att se hästen ömma mer än det blev, och hovis sa att om det inte gick på ett par dagar skulle vi få sko igen.

Så jag tycker det är lång tid om det inte blir mjukt igen/snö :crazy:

Men hovisarna på buke kanske kan svara bättre? Eller din hovis förstås.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Min hovis tyckte ju varken bu eller bä så, utan tyckte att det finns ju olika åsikter, och att han sett de som 'härdat', och sett de som inte blivit bättre. Och det 'vanliga', att man vill ju inte sko så unga om man kan undvika det, men att behöver de skor så behöver.

Men att det är jag som bestämmer, dels ser jag hästen och känner hästen, och vill jag ha skor på så försöker vi hitta en tid att slå på det (tidigast om en vecka tyvärr dock, men det är ju inte mycket att göra år och fullt förståeligt), och vill jag vänta så var det bara att ringa om/när jag kände att 'nä det fungerar inte'

Ditt fbl - ömmade han överallt eller bara på vissa underlag? Jag tror det är det som gör att jag 'velar', att han inte ömmar synbart 80% av tiden på betet (kanske 90, svårt att säga liksom, men majoriteten av tiden i alla fall), men ömmar vissa steg/gånger där, och alltid på det knöliga.

Bättre härdningsmässigt tror jag heller inte det blir, inte utan snö.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Mittt fbl ömmade på hårt underlag, tex den lilla biten grusväg till hagen, osv. Inte i hagen märkbart, kanske bara sprang o busade lite mindre första två dagarna har jag för mej. Men det var mkt bra underlag i den hagen. Hade även mjuk sandvolt som fungerade i nödfall ngn dag om det hade behövts, där fanns ingen hälta heller, eller tassighet. Ingen ridning dock, självklart.

Det var mkt märkligt för jag trodde inte det skulle gå med en häst som blev öm av minsta tappsko. :crazy: Men hade hästen fortsatt ömma skulle skorna åkt på igen förstås.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Okej, men var det på den hårda grusvägen han slutade ömma inom några dagar, eller tog det längre tid?

Dvs skulle du anse att ömheten på den där biten till hagen skulle gå bort/avklinga på några dagar, eller den mer 'generella' ömheten?

Generell ömhet, eller snarare ömhet i hagen kan man nog kalla det, är jag ju inte spec tolerant mot, det är ju där de tillbringar mest tid/dag. Och där skulle jag inte ge det en vecka ens. Men har svårare 'sätta en tidsgräns' för just det när det ömmar på knögglet 'bara' (plus de där nu och då stegen i hagen, och de vill jag se försvinna helt den här veckan. )
 
Senast ändrad:
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Så gått som alla mina unghästar ömmar nu när det slog om så hastigt, min ena 07:a dessutom rätt så ordentligt. Hovis var här och verkade dem igår och kommenterade återigen alla deras fina , hårda hovar, så det är inte taskig hovkvalitet som spelar in.
Jag har is i magen och förutsätter att det ger sig , och att snön snart är här med mjukare underlag.
Tar upp ett par av dem i ridhuset vare kväll så de får släppa loss lite på mjukt fast underlag.
Jag hade avvaktat med din även ett par veckor om det behövs.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

SKO! Min häst var sulöm bak, ffa vänster bak. Han gick barfota i ca ett år. Tog av skorna pga fång. När han stod på box/liten halmad hage så gick det bra, men han ömmade tom på gräs. Det var inget man såg tyvärr utan kom fram när jag satte igång honom. Han linkade till ibland bara, men annars ett fint steg. Vetrinär sa att han hade spänningar i bakdelen som berodde på att han var sulöm. Dessa spänningar är inte borta än idag, 1½ år sedare trots skor. Ffa när det blir kallare så märker man av det mer. Han blev dock mycket mer avslappnad efter han fick skor men minnet i musklerna gör att det är svårt att komma till hundra rätta med. Massage, ET osv hjälper men samma spänningar kommer tillbara tyvärr.

Önskar jag vetat det innan, eller sett det innan, så han sluppit det.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Jag hade nog väntat med att sko. Det är ju trots allt en unghäst som inte arbetas (som jag förstår det iaf). Och den verkar ju röra sig i hagen så att den blir stillastående verkar ju inte hända. Om det bara är mellan hagen och stallet den ömmar (eller vid enstaka "dåliga" steg) pga frusen lera så hade jag försökt gå där det är minst knöligt och vid evt plussgrader försökt jämna till så att det inte fryser knöligt igen.

Jag brukar ta någon av hästarna och spänna för ett traktordäck och på så sätt släta till i hagen. Funkar faktiskt bra men man får tajma in lite när man gör det. Inte heller skodda hästar brukar tycka om att gå på fruset knöligt underlag, inte mina iaf.

Om det inte blir plusgrader så ring nån som har en vägskrapa och be den komma och jämna till.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Det var faktiskt på grusvägen. I just den hagen var det sånt där gräs med mossa i underlag på stora delar och det är ju perfekt att gå på så där syntes inget alls nån gång.

Men det var bara ett exempel på att det går att sko av även en känslig häst om man är noga med att hålla koll, alla är ju olika och en del klarar det förstås inte öht.

Tyvärr ser det ju inte ut att bli bättre underlag denna vecka i alla fall.:crazy:
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Om problemet nästan bara är på väg till o från hagen- knögglet som irriterar sulan. gör en annan väg till hagen- tillfälligt.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Jag minns när du skodde K. Jag hade samma problem då med min unghäst, eller hon har alltid varit gräsligt öm i hovarna när det är så här hårt. Men mina hagar är mjuka neråt utan det är bara vid grinden som det är riktiga problem.

Nu har hon ju varit skodd fram sedan i våras, men blev precis lika öm bak som tidigare år. Hon ömmar inte på mjuk underlag.

Jag har valt att ställa av nu, och skor henne inte på bak förrän hon ska igång igen.

Hos oss ska det bli plusgrader nu, jag hade nog valt att avvakta med skoningen om jag varit du.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

.

Jag brukar ta någon av hästarna och spänna för ett traktordäck och på så sätt släta till i hagen. Funkar faktiskt bra men man får tajma in lite när man gör det. Inte heller skodda hästar brukar tycka om att gå på fruset knöligt underlag, inte mina iaf.

Om det inte blir plusgrader så ring nån som har en vägskrapa och be den komma och jämna till.

Kruxet med jämna till är att det är för smalt för att kunna köra där med traktor etc. Blir det riktigt med plus igen (tio minus inatt.. ) så går det ju att platta för hand, men då måste man platta om igen varje dag (de går ju där).

Tyvärr går det inte att gå någon annan väg heller, det går att få bort 5 meter knöggel (och det gör jag redan, men det gör ju tyvärr ingen jätteskillnad), men sen finns bara korridoren de går nu, eller att gå över fältet. Som tyvärr är plöjt, så det är inte gångbart.

Så det enda som går är att gå i kanten där det är lite bättre iaf för ytterparet hovar sas, och så har jag halmat där, tveksamt om det gör skillnad dock.

Det snöar blask nu, men SMHI säger plus, plus och plus framöver, dock tveksamt om det blir så mkt plus att det släpper, men man kan ju hoppas.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Blir det skor var jag mer inne på samma lösning som förra damen fick - dvs nätta travskor (fast normalbreda, inte de där smala smala) och så liten låg brodd. (som ändå kommer få matte se skräcksyner..)

Finns guldskor i liten size?

Guldskor finns i en väldig massa olika storlekar!
Titta här så ser du hela sortimentet.
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Tyvärr inte i varianten jag ville ha (guldskorna alltså).

Vill ju ha 6 mm, men normalbreda (dvs 6x20). Men, man får väl dividera med hovis om/när det blir aktuellt. Pest eller kolera, åttor eller värre brodd..
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Ok, synd! Jag brukar använda 6x18, men hade klart gärna hellre haft 8x20 med 6 brodd!
 
Sv: Sulömhet på unghäst - pest eller kolera?

Fast jag vill 'bara' ha fyra brodd om jag får välja, eller iofs, kanske vill ha just 6 med guldskor *kom på, tänkte på vanlig brodd*

Min förra hovis ville ju inte ha de där smalare för det enligt honom var större risk att spika i..eh..ja nåt man inte ska spika i som jag glömt :crazy: När hon skoddes på klinik så jag hade ju aldrig tänkt på att bredden skilde sig, utan jag tyckte bara 'hon ska ha travskor, lite tunnare', och fick då smalare med. Och tre söm satt då där de inte skulle (nu hände inget, men jag förstod ju precis sen hur hovis menade).

Men, får som sagt konferera med nuvarande hovis vad han tycker om just den här herren.

Kan någon jäkel ta bort allt REGN som ska komma närmsta veckan och ge mig det i SNÖ istället? Snääälla..
 

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 005
Senast: Nevermind
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 618
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 959
Senast: Marvin
·
Ekonomi & Juridik Det är så här att jag har haft ute en ny hovslagare pga min ordinarie var sjukskriven.. och bad om en "vinterskoning" alltså snösulor...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 740
Senast: Raderad medlem 124573
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp