Asfaltshage!?!?!?!?

Sv: Asfaltshage!?!?!?!?

Jättevanligt i övriga Europa.

Jag ser inget fel i det eftersom det är just små hagar dvs oftast inte större än en box och används som ett kompliment.

Ibland så fyller de en bra funktion tex vid olika skador där ett jämt underlag behövs.

Djurjouren skrev:
Jag drömmer om asfaltshagar :-)
Hade det i ett stall jag jobbade i och det var suveränt. Det är inte riktigt hård asfalt man använder utan ett slagsgummigrejs. Skitbra, ingen gegga.

Jag är en sån elak människa att jag nu på vintern har mina hästar en och en i små avgrusade hagar på grund av skaderisken. Bor i leriga Skåne och att se sina hästar halka runt i leran är inget roligt, blir en masa onödiga sträckningar som skapar spänningar jag inte vill ha. Dessutom är det inte hälsoamt att stå md blöta leriga ben dagarna i ända. En och en har jag dem för att jag har nya hästar denna höst som ännu inte samsas och de sparkar varandra rätt illa när jag stänger in dem i de relativt små grushagarna.
Jag vill kunna ha dem ute länge och det kan jag på detta vis. I lerhagarna får man ägna så mkt tid åt lerrehabilitering och den lägger jag hllre på hästarna.
På osmrarna går de dock i flock i stora gräshagar.

Jag håller med dig!

Här nere på vintern så blir ALLA hagar gräsliga och det spelar ingen roll hur stor hagen är för det är alltid vid grinden som de står och hänger. Vädret här är ingen höjdare alls då som vi varken har riktiga skogar och helt platt vilket medför att det snålblåser och är allmänt kallt och obehagligt att vara ute i hage.

A-a skrev:
Drömt om asfaltshagar?
att avgrusa eller avasfaltera, som jag tidigare aldrig hört talas om, är ju en sak, eller att ha dom i avgrusade hela hagar, men att asfaltera hela hagar och sätta dom där i, då fattar jag faktisgt inte hur man tänker, ursäkta mig!
Att ha får på en liten avasfalterad bit av hagen är ju en sak, dom är inte lika busiga, stora och tunga och fåren har mer ull som förhoppningsvis tar emot. Men stora tunga hästar med järnskor.
Jag tycker inte att det spelar någon roll om man har sådan asfallt som man har på klinikerna eller om man har vägasfalt, det är lika sjukt båda två, och inte alls samma sak. Ioch försig har jag aldrig sett en klinik med asfallt i, bara grus, men å andra sidan har jag inte vart på så många. Iallafall så ville jag bara säga att om man har det på en klinik så är det ju för att dom behöver det för hästarna som är skadade, men hemma där man har förhoppningsvis friska hästar utan krämpor, varför rä´cker edt då inte med grus? Man kanske måste lära sig och tänka lite, bara för att hästklinikerna har det betyder det ju inte att det är bäst för just sin egen häst eller att man måste skaffa det hemma, man måste ju ta reda på orsaken och lära sig att tänka lite själv. Därför kan det vara farligt att dom har det på hästkliniken, det finns å många ärthjärnor, ursäkta mig igeb, som tar efter. Grushagar är en sak, det finn ändå i naturen och det finns inte lika stora skaderisker, men att ha asfallt ?

Vad har du i boxen? Under ströet dvs

A-a skrev:
jo visst om det fanns en orsak till det, som det inte gjorde nu, men då skulle jag helt klart hitta andra allternativ än asfallt, och denna orsak skulle INTE vara at dom fick stå inne. utan jag syftar på underlaget. OCh om man nu verkligen måste ha asfallt, varför inte köpa gummimattor som man kan lägga på då? måste dom stå på assfalten. Jag tycker att man börjar totalt tappa förståndet i dagens hästhållning, och det är skrämmande, hur kommer edt se ut om några år? Det är dags med en förbättring, att fler börjar lyssna på hästarna och inte på sig själva! [ det är inte riktat till dig, eftersom jag inte känner dig, om du inte tar år dig]

Detta är mitt resonemang kring hagar och utevisstelse, sedan har jag olika argument om hästens behandlande mm.

* Det är INTE okej att hästen står inne dygnet runt, eller sätts i skrittmaskin ISTÄLLET för att få gå ut i hagen. Utan hästen Ska minst gå ute 5 timmar, mycket hellst mer, men det är bättre än ingenting.

Jag skulle aldrig i hela mitt liv ha mina hästar ute mer än max 5timmar hos oss på vintern. Jag har fullblodshästar som dessutom är klippta

* Det är INTE okej att hästen står med lera upp till knäna.

Svårt att inte ha lera hos oss just pga vädret

* Det är INTE okej att ha asfalterade eller liknande underlag, bortsett från bra grus, i hagarna UTAN orsak, och UTAN att man prövat andra allternativ FÖRST. ORSAKEN skall vara en bra orsak som UTGÅR från hästen, och inte för att vi skall slippa lite leriga ben.

Leriga ben är inte alltid något positivt för en häst med tanke på alla bakterier som finns i marken

Det finns säkert mycket mer som jag kan komma på om jag får tänka lite, men det vär detta som jag kommer på nu när jag läser allt detta.

Jag har hästar som får gå ute MEN som också någongång måste stå inne just pga tex ishalka eller ihållande snålblåst och regn som kommer från sidan. JA mina hästar både fryser och vill gå in när det är dåligt väder här vilket det nästan alltid är på vintern.

Enya skrev:
*Knapplån*

Jag har en sådan tur att vi kan byta mellan flera olika hagar för att det inte ska bli nertrampat och lerigt. När man spolar hästens ben kan man faktiskt torka av dem med en ren och torr handuk. Jag förstår varför man kanske inte kan spola av sin hästs ben om de går på lösdrift, men de som har sina hästar på stall? Hade inte den nämnda personen det? Har man inte till gång till vattenslang kanske man kan använda vatten i hink och en svamp? Och givetvis ska man så långt som möjligt se till att hästarna inte går i lera upp till knäna. Det har aldrig mina gjort, men det har som vanligt varit oerhört lerigt vid intag och lunchstället. Det har vi försökte åtgärda med grus och halm så jag har inte upplevt som jättejobbigt med leriga hagar. Men det är tydligen inte alla som prioriterar för hästarnas skull.

Mina hästar brukar normalt komma ut någon gång mellan 5 och 7 på morgonen och komma in vid 7- 8 på kvällen. De är ute i alla väder och än så länge har de inte stått vid intaget och stampat och velat in. I dag har de fått vara inne eftersom det är mer eller mindre full storm ute, och det flyger grenar i hagen.

Vad har du för hästar? Som klarar av att gå ute från kl 5 till kl 20 en vinterdag i skåne?? Fast det är ju inte så platt och öppet hos er som det är hos mig

Fager skrev:
Till er som tycker det värkar bra med någån form av asfaltshagar.

Vad är det för fel med att grussa??? om man gör ett riktigt jobb så håller det.

Riktigt jobb = att man bygger det med samma prinsip som en grus padok, och en padok håller ju i många många år om man sköter den rätt så varför skulle det inte funka för en hage.
Har även själv grusat ingången till hagen och den funkar lika bra nu som i början (5 år sedan).

Men det är klart om man inte orkar gjöra det ordenkligt från början så får man mer jobb sedan eller så blir det pankaka av allt i hoppa.

Kram.

Grus är inte eller idealist att ha häst på, och i många fall så är det nog mer skadligt än vad en gummiasfalthage hade varit

knoppan skrev:
Kan man inte ge sin häst ett värdigt hästliv ska man inte ha någon häst.
Det står visserligen ingen minsta tid angiven i djurskyddsbestämmelserna, men det är bara att använda sunt förnuft.
Hästen ska inte behöva lida för att man inte har tid/råd/lust/ork att ge den vad den behöver. Och att den behöver vara ute mer än 4 h/dag är ju självklart. Det går säkert att hitta orsaker till varför häst-stackaren får stå inne, men faktum kvarstår, den mår inte bra av det.

Kan nog hitta betydligt fler hästar som mår bra och som hare ett hästvärdigt liv bland de hästar som har runt 4timmars utevistelse eller mindre än bland de som går ute bra mkt längre.

Har inget med hagvistelse att göra utan hur du motionerar din häst för övrigt

Jag tror inte de flesta som skriver här i tråden fattar vad gummiasfalt är. Jag skulle som jag skrev tidigare inte ha något emot ett par fållor med gummiasfalt, inte vanlig "väg"asfalt. Även om vi har flera rel. stora hagar med grus också, förutom gräshagarna. Bor också i skåne ;)

Till er som ojjar er väldeliga här i tråden vare sig det är gummiasfalt eller ej, så kan man överhuvudtaget inte jämföra det med vanlig asfalt. Gummiasfalt är samma material som många djurkliniker har i löpargången. Att de valt materialet är för att det inte är ett dugg halt och inte är fullt så stumt att springa på. Även på idrottsarenor brukar det kunna finnas, främst på löparbanorna.

Pratade faktiskt med en hästägare häromdagen som under värsta lerperioden lät sina två hästar gå på en gammal dyngplatta av betong. Ett tunt lager sand hade de lagt på för halkrisken. De hade t.o.m. haft inspektion på gården och enda kommentaren från inspektören var att denne tyckte det var smart av dem, så hästarna slapp stå i lera upp till knäna.

Jag har en nordsvenskkorsning och en shetlandsponny. Dessutom har en släkting till mig sin miniknabstrupper här. Alla har tjock vinterpäls och hade de inte haft det så hade jag åkt i väg och inhandlat täcke. Jag sålde mitt vintertäcke när jag köpte nordsvensken. Ute ska de vara i alla väder utom när det blåser grenar eller är full storm och snö och minusgrader. Jag har skog på ena sidan av hagen.

Jag tycker att du har fel där. Det har visst med hur mycket utevistelse en häst får. Du har väl inga "bevis" på att det finns fler häst som inte mår bra bland de som är ute mer än 4 h per dygn än hos de som inte är ute så mycket? Jag tycker att det verkar vara tvärtom, i alla fall verkar det vara så när man läser här!

Det enda jag kan säga här är att mina som brukar vara ute minst 8 timmar om dagen, utan täcke om det inte regnar, har inte varit ute de senaste två dagarna mer än max en timme var i separata hagar.

I helgen vräkte det ner snö, sen töade det och sen frös det på. Vi har flera cm tjock is som täcker i hagarna samt på gårdsplanen, ovan på flyter det vatten, jag anser att det vore rent farligt att släppa ut djuren (nu töar det idag tack och lov) på detta underlag. Hade vi sandat hade den runnit bort med vattnet så tyvärr, under ett par dagar har jag inget val..

Mao, det finns tillfälle då det är befogat..

I lördags snöade det ganska mycket, men vi hade det inte alls isigt. Ända jobbiga var att gå till och från hagen på grusvägen, men det löste vi genom att gå i kanten där det växer gräs. Där var det inte halt och i hagen är där gräs fortfarande och givetvis inte upprtrampad eftersom vi har flera hagar att byta mellan ( vi tar våra gula plaststolpar och tråd och bygger en ny hage ). När vi kommer till hagen står hästarna aldrig vid intaget och väntar. Vi får alltid ropa på dem. Oavsett väder går de ut frivilligt.
Var i Skåne bor du?
Vår stallplan/gårdsplan består av gräs, grus och stenar och det har inte varit halt här än i alla fall. Enda stället det faktiskt har varit halt lite grann är på en av våra trappor!

Nu har vi bara slask här!

Jag kan förstå att det kanb vara befogat emellanåt att låte de stå inne, men jag förstår inte hur man kan ha hästarna inne alltid eller endast ute bara 4 h per dygn.

Hur blir det för dig i vinter?
Skulle mina hästar stå inne mer än en dag då och då så skulle nordisen slå sönder boxen fullständigt! Han försöker ibland när han tycker att det tar lite för långt tid innan han kommer ut en dag. Kommer han ut kl 5 en dag så är han arg kl 7 dagen efter om han inte fått komma ut!

Visst, jag kan tänka mig att det är ett mer "hästvärdigt" liv om hästen får vara ute från 8 till 17, men har man inte den möjligheten så har man inte! Ingen som har besökt vårat stall klagar på ngt. (tänkte på veterinärer etc).. Jag flyttade hit i våras och jag märker ingen skillnad på min hästs humör eller beteende sen vi flyttade hit!
Innan gick hon ut 8:30 och kom in när det blev mörkt. Nu går hon, som sagt, bara ute i 4h/dag. Men hon motioneras ordentligt varje dag och jag har större möjligheter att rida henne korrekt, vi har fina ridvägar och 2 ridhus med tränare!! (Med mera)....... I stort sett alla 35 hästar i stallet mår prima, även gamligarna!

Vad har du för hästar? Som klarar av att gå ute från kl 5 till kl 20 en vinterdag i skåne??

Det klarar väl de flesta hästar? Har de bara tillgång till grovfoder och ordentlig päls alt täcke, och vind/regnskydd så....

Min pojke är hälften fullblod och mår alldeles ypperligt på lösdrift, ute dygnet runt, året om. Med tjock, kort björnpäls på vintern... :love:

Hannely skrev:
Vad har du för hästar? Som klarar av att gå ute från kl 5 till kl 20 en vinterdag i skåne??

Det klarar väl de flesta hästar? Har de bara tillgång till grovfoder och ordentlig päls alt täcke, och vind/regnskydd så....

Min pojke är hälften fullblod och mår alldeles ypperligt på lösdrift, ute dygnet runt, året om. Med tjock, kort björnpäls på vintern... :love:

Du menar alltså att du tränar och tävlar den fullt ut då?? Mina hästar tävlas och är således klippta. Kl 15 vill alla mina hästar gå in och står vid grinden och trycker. Kan tillägga att de har fri tillgång av stråfoder i hagen och är väl täckade. Regnskydd/vindskydd har de men de står likasåväl vid grinden kl 15 och vill in. Dessutom så brukar i alla fall inte mina hästar stå under regnskyddet när det regnar utan de står mitt ute i hagen med rumpan mot regnet.

Mina hästar må vara underliga, men de flesta hästar ställer sig inte under regnskydden

Enya skrev:
Jag tycker att du har fel där. Det har visst med hur mycket utevistelse en häst får. Du har väl inga "bevis" på att det finns fler häst som inte mår bra bland de som är ute mer än 4 h per dygn än hos de som inte är ute så mycket? Jag tycker att det verkar vara tvärtom, i alla fall verkar det vara så när man läser här!

Fast det beror nog på vilken sort häst man har. Aveln har ju faktiskt gjort sitt. Fullblodshästar fryser faktiskt och får inte speciellt mkt päls på vintern.

Och jo jag vet en hel del hästar som hade haft det bättre om de sluppit vara ute i sin hage hela dagarna. Man kan rätt snart se på en häst om den mår bra eller inte

Enya skrev:
I lördags snöade det ganska mycket, men vi hade det inte alls isigt. Ända jobbiga var att gå till och från hagen på grusvägen, men det löste vi genom att gå i kanten där det växer gräs. Där var det inte halt och i hagen är där gräs fortfarande och givetvis inte upprtrampad eftersom vi har flera hagar att byta mellan ( vi tar våra gula plaststolpar och tråd och bygger en ny hage ). När vi kommer till hagen står hästarna aldrig vid intaget och väntar. Vi får alltid ropa på dem. Oavsett väder går de ut frivilligt.
Var i Skåne bor du?
Vår stallplan/gårdsplan består av gräs, grus och stenar och det har inte varit halt här än i alla fall. Enda stället det faktiskt har varit halt lite grann är på en av våra trappor!

Nu har vi bara slask här!

Jag kan förstå att det kanb vara befogat emellanåt att låte de stå inne, men jag förstår inte hur man kan ha hästarna inne alltid eller endast ute bara 4 h per dygn.

Hur blir det för dig i vinter?
Skulle mina hästar stå inne mer än en dag då och då så skulle nordisen slå sönder boxen fullständigt! Han försöker ibland när han tycker att det tar lite för långt tid innan han kommer ut en dag. Kommer han ut kl 5 en dag så är han arg kl 7 dagen efter om han inte fått komma ut!

Fast släpper du verkligen ut dem kl 5 på morgonen varje dag?? På vintern??

Jag bor inte så många mil från dig faktiskt, utanför svalöv mot röstånga hållet. Det är inte så att detta händer speciellt ofta, men ett par gånger om året så kan det vara så. Inget kul, men hästarna överlever.

Sen tycker mina hästar om att vara ute, de får fri tillgång till hö och de brukar inte stå och hänga vid grinden när jag ska ta in dem, men kallar jag så kommer de gladeligen.

Nu har jag travare och en shettis och de är inte klippta samt går för det mesta otäckade vilket gör att de har en bra päls. Men när det blir dags för dem att starta på travbanan så kommer inte det att funka mer. Då får de klippas eller så får jag täcka dem så de håller pälsen kort.

När de hårdtränas 5-6 dagar i veckan så är det inte speciellt lyckat med lång päls eftersom de svettas så pass mycket.

Sen det där med att vara otåliga att komma ut, ja det är mina med ibland, men inte slår de sönder boxarna för det.

Det är skillnad om man inte kan släppa ut någon för vädret någon gång men att de alltid får stå inne 20/24 är snudd på *******
Så jag förstår att dina hästar mår väl trots det :D

Så är det :)

Det är inte alla heller som har så pass mycket hagar och mark så att man alltid kan lösa det till det ulitmata för hästen, men hoppas de flesta gör vad de kan :D

Liknande trådar

Anläggning Jag bor i en del av Sverige där stora hagytor inte är jätte vanligt. Min dröm är såklart en stor och lerfri hage med skog, backar och...
2
Svar
37
· Visningar
3 509
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hejsan, Lite bakgrund - Jag har ägt min häst i ca 8 månader och jag har haft honom i 2 stall och 1 sommarbete sammanlagt. Och jag har...
Svar
11
· Visningar
1 988
Hästvård Lillkillen hade ingen böld, tyvärr får nästan tilläggas. Utan sulöm BF. Han har alltid (eller ja sen han kom iaf) haft lite känsliga...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
11 850
Senast: ako
·
Hästvård Nu har min häst vilat i ca 9 veckor för hovledsinflammation båda fram och en knäledsinflammation i ett bak. De första fem veckorna stod...
Svar
9
· Visningar
986
Senast: Pacific
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka