Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns alltså ingen skatt på något alls?Arvsskatten togs bort för många år sedan.
Det finns alltså ingen skatt på något alls?
okeyInte på det du ärver, nej.
Det är först när du säljer det och gör en stor vinst som skatt blir aktuell.
Allt tror jag. Jag sålde av aktier som dottern ärvde efter sin pappa. Fick en faktura på drygt 4000:- att betala i skatt på de försäljningarna.okey
om vi säljer gården, då måste vi betala skatt på vinsten
Hur stor del av summan räknas som vinst när man har ärvt gård?
Det finns inga lån kvar på fastigheten.
vinst är det som överstiger inköpspris+kostnad för renoveringar, tillbyggnader och liknande.okey
om vi säljer gården, då måste vi betala skatt på vinsten
Hur stor del av summan räknas som vinst när man har ärvt gård?
Det finns inga lån kvar på fastigheten.
jag hoppas att ni gjorde avdrag för aktiernas inköpspris...Allt tror jag. Jag sålde av aktier som dottern ärvde efter sin pappa. Fick en faktura på drygt 4000:- att betala i skatt på de försäljningarna.
vinst är det som överstiger inköpspris+kostnad för renoveringar, tillbyggnader och liknande.
Och det larviga är att det inte gör någon valutaomräkning även om man ägt gården i 50 år.
Min mammas lägenhet köptes 1969 för typ 14000, som var en stor summa pengar då. Den såldes för en dryg halv miljon. Och i princip hela det beloppet beskattades.
I deklarationen ja. Fick ju använda schablonbelopp på det mesta.jag hoppas att ni gjorde avdrag för aktiernas inköpspris...
Ja, det låter onekligen helt vansinnig att dom räknar 14000 i dagens pengarvärde när lägenheten köptes 1969vinst är det som överstiger inköpspris+kostnad för renoveringar, tillbyggnader och liknande.
Och det larviga är att det inte gör någon valutaomräkning även om man ägt gården i 50 år.
Min mammas lägenhet köptes 1969 för typ 14000, som var en stor summa pengar då. Den såldes för en dryg halv miljon. Och i princip hela det beloppet beskattades.
Hur stor del ligger skatten på, är det 30 % på fastigheter?