Arrendatorn hyr ut

cirkus

Trådstartare
Jag har en fråga som gäller ett arrende.

jag arrenderar ut en del av mitt stall, den som arrenderar utav mig har plötsligt börjat att hyra ut (för en STOR summa varje månad) detta stall till en tredje person. Jag vill helst vräka arrendatorn, dock löper arrendet årsvis och har ett halvårs uppsägningstid. Det finns inget vite inskrivet.

Vad kan jag göra ?

Sv: Arrendatorn hyr ut

Spontant kan jag känna att DU har själv satt din arrende hyra till din kund och kan den sen hyra ut och tjäna mer pengar så har du inte med detta att göra ? Så länge den betalar till dig och inte misssköter sig .

Du har ju accepterat det du satt i pris för arrendet ... Du kunde själv valt en annan arrendator som var beredd att betala mer .

Sticker alltid i ögonen om någon annan tjänar pengar .

Allt måste ju bero på vad som står i era papper mellan er .

Mia

Jag hade slagit en pingla till LRF´s jurister. De kan snabbt reda ut vad som gäller.

---
Arrendatorns rätt att upplåta nyttjanderätt
19 § Arrendatorn får ej utan jordägarens samtycket upplåta nyttjanderätt till arrendestället eller del av detta. Han får dock, om ej annat avtalats, hyra ut ledigt utrymme i byggnad eller upplåta område av ouppodlad mark till upplagsplats eller för liknande ändamål, om det kan ske utan olägenhet för jordägaren.
Rättsfall (2)
NJA 1984 s. 251: Jordbruksarrendator, som bedrivit svinuppfödning i den arrenderade fastighetens...
NJA 1988 s. 583: Handelsbolag som arrenderat visst markområde har, i samband med att...
20 § Arrendatorn får hyra ut egen byggnad på arrendestället, om det kan ske utan avsevärd olägenhet för jordägaren och ej annat avtalats.
---
https://lagen.nu/1970:994

Senast ändrad:

Kanske kan det här hjälpa?
19 § Arrendatorn får ej utan jordägarens samtycket upplåta nyttjanderätt till arrendestället eller del av detta. Han får dock, om ej annat avtalats, hyra ut ledigt utrymme i byggnad eller upplåta område av ouppodlad mark till upplagsplats eller för liknande ändamål, om det kan ske utan olägenhet för jordägaren.

Från Jordabalken http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.htm

Kan du något om arrendalagstiftningen ?

Du kan tycka saker spontant, men det vore fint om du hade någon kunskap om vad du pratar om och inte bara antyder (eller då tycker spontant) att jag är ute efter mera pengar för det är inte vad det handlar om här.

Tack Inte_ung och Lovisaleonora_

Han får dock, om ej annat avtalats, hyra ut ledigt utrymme i byggnad

Alltså han nyttjar ju inte stallet själv, utan hyr ut hela stalldelen till en person som i sin tur tar in inackorderingar.
Så utrymmet är ju att betrakta som ledigt, men å andra sidan så strider ju detta mot

Arrendatorn får ej utan jordägarens samtycket upplåta nyttjanderätt till arrendestället eller del av detta

Vilken han ju gjort iom att han hyr ut till en annan - upplåter nyttjanderätten.

Jag tror att du skall ta fasta på olägenheten.
Och så undrar jag ju om de inte använder hagar?
Hagar är inte "ledigt utrymme i byggnad" så dem kan du nog ta tillbaka.

Det blir dyrt.
Billigare är att skriva ihop en egen uppsägning och samtidigt anmäla till arrendenämnden att man har en tvist.
Arrendenämnden kan det där bäst, men de säger inget eller gör inger innan man har en tvist.
Så då skickar man en uppsägning och har därmed omedelbart en tvist.

Glöm inte att samtidigt anmäla tvisten till arrendenämnden.

Kan man nyttja
23 § Arrenderätten är förverkad och jordägaren således berättigad att uppsäga avtalet,
.....
4. om arrendatorn i strid med bestämmelserna i denna balk överlåter arrenderätten eller eljest sätter annan i sitt ställe eller upplåter nyttjanderätten

Vad menas med fardag ?

14 mars.

Det borde fungera.
Se till att få en tvist så att du kan dra det till arrendenämnden.
Och så samtidigt anmäla dit.

Det borde fungera billigast så.

Dyrt är ju en fråga om värdering. Själv tycker jag det är dyrare att låta tiden gå, eller riskera att skicka en uppsägning utan grund. Jag vill gärna ha rättsläget klart för mig innan jag går in i en tvist, så långt det går.

Att i det här fallet kontakta en jurist (gratistid) för att få lite hjälp med en direkt fråga, tycker jag nog kan vara lönt. Särskilt med tanke på att det finns fler frågetecken.

Ofta är en juristtimme i början av en tvist det som betalar sig bäst i det långa loppet. Oavsett om juristen är gratis (och bara kostar telefontid) eller 2000 kr/timme.

Jag litar inte längre på jurister.
Efter ett kostsamt misstag.
Göra själv har hittills fungerat bäst.

Ett farligt råd att ge andra. Själv har jag bara bra erfarenheter av att anlita jurist. Men jag är rätt petig med vem jag anlitar.

Här så handlade det om experter i ämnet som inte ens klarade av den korrekta formalian.
Besviken är bara förnamnet.

Inga hagar, tyvärr.

Jag har stall men ingen mark. Arrendatorn har mark som han i sin tur arrenderar.

Då jag flyttade hit gjorde vi två separata avtal. Ett hyresavtal där jag fick rätt att nyttja hans anläggning + hagar för mina hästar (hans arrende av marken är utformat så att han får ta emot beteshästar). Det andra avtalet var arrendet av del av min byggnad (korkad som jag var så skrev vi inte ett hyresavtal utan just ett arrende). Han har rätt att nyttja den till egna hästar och ev till inackorderingar. I dagsläget använder han det inte alls utan hyr ut hela alltet till en som kör inackorderingsverksamhet.

Han har sagt upp min rätt att nyttja hagar och anläggning. Och jag har flyttat mina hästar.

Hyran för det jag nyttjade och arrendet för de han nyttjade kvittades mot varandra. Men nu är ju saken i ett annat läge. Jag har inte fått ett öre i arrende sedan han sa upp mig, dvs då kvittningen slutade.

Alltså det är ju i princip ingen olägenhet för mig denna tjej som bedriver inackorderingsverksamhet.
Hon stör mig inte eller jo, hennes hund springer lös i min trädgård, men det lär ju lätt kunna åtgärdas

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 709
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 390
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 067
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30