Arrendatorn hyr ut

Sv: Arrendatorn hyr ut

Men då så har ju arrendatorn inte betalat.
Säg upp med den orsaken.

Läs noga jordabalken så att du är ordentligt insatt i vad du vill göra.
Sedan så kan du kontakta jurist.
De kostar per timme så det gäller att utnyttja tiden.
Om de missar det där med att man måste anmäla till arrendenämnden, står i en annan lag, så byt jurist.

Arrendatorn har inte betalat på över ett år.

Om jag säger upp arrendet som det står i vårt avtal, dvs minst 6 månader innan datumet då arrendet löper ut. Kan jag göra det utan att behöva "motivera" enligt jordabalken eller måste jag kunna göra detta ?

Jag tror du får börja med att reda ut under vilken lagstiftning det hamnar. Är det verkligen ett arrendeavtal ni har när det inte ingår någon mark? Hela lagstiftningen kring vad som gäller ang. uppsägning besittningsrätt mm för arrende,hyres och nyttjanderättsavtal är snårig och skiljer sig ganska mycket åt dem emellan.

Ja det är ett arrende. Man kan arrendera även om det inte ingår mark.

Men jag skall låta en jurist titta på detta.

Det vet jag inte.
Jag hade motiverat omedelbar uppsägning med utebliven betalning.
Och så hade jag anmält ärendet till arrendenämnden.
Varken vid hyresavtal eller arrendeavtal kan man låta bli att betala.

Ja det är ett arrende. Man kan arrendera även om det inte ingår mark.

Men jag skall låta en jurist titta på detta.

Mja, spontant skulle jag vilja säga att det låter som ett hyresavtal. Oavsett vad man skriver i avtalet är det jordabalken som gäller, och då måste man först klargöra vilken sorts upplåtelse det är. Jordbruksarrende? Nej. Bostadsarrende? Nej. Anläggningsarrende? Nej. Lägenhetsarrende? Nej. Bostadshyra? Nej. Lokalhyra? Ja. Eller vilken sorts arrende tänker du själv att det är?

För att det skall vara ett jordbruksarrende krävs att avtalet omfattar jord att bruka vilket ju inte var fallet. Att ni kallat det ett jordbruksarrende lär inte ha någon betydelse juridiskt utan avtalet bedöms utifrån dess innehåll.

LRF konsult säger så här:

Jordbruksarrende
Jordbruksarrende föreligger när jord har upplåtits ”till brukande”. Det innebär att jorden skall användas för jordbruksändamål och inte för något annat allmänt nyttjande. Några bestämda arealgränser för att jordbruksarrende skall föreligga finns inte. Vid mycket små arealer som upplåts tillsammans med byggnader kan det dock bli fråga om ett hyresförhållande i stället för arrende. Upplåtelsen behöver inte vara bunden till fastighetsgränser. En i taxeringshänseende ”annan fastighet” kan upplåtas som jordbruksarrende om den omfattar jordbruksjord.
Jordbruksarrende indelas i dels gårdsarrende, dels sidoar- rende för vilka gäller delvis olika lagbestämmelser, bl a beträffande arrendetidens längd och besittningsskydd.

Alltså borde det vara just ett hyresavtal ni har, även om ni har skrivit arrende. Ring och prata med LRF är mitt tips!

LRF konsult säger så här:

Jordbruksarrende
Jordbruksarrende föreligger när jord har upplåtits ”till brukande”.

Lewellyn och AndersB har alldeles rätt. Med de uppgifter du har angett här än så länge är det solklart ett hyresavtal avseende lokal oavsett vad ni har skrivit det som. Hur länge har hyresförhållandet pågått? Flera år om jag har tolkat det rätt? Då har du dessutom 9 månaders uppsägningstid gentemot din hyresgäst oavsett att ni skrivit 6 måander. Hyresgästen har däremot 6 månader. Om han sedan brutit mot avtalet så att det kan anses förverkat är det andra regler och tider som gäller.

Aha !
Då är det kanske inte ett arrende trots allt.

Hyresförhållandet har pågått i många år, 9 år i April.

Hur kommer det sig att det är 9 månaders uppsägning ? Är det brukligt i ett vanligt hyreskontrakt ?

Hur ställer sig i så fall hyreslagen till att han hyr ut till en tredje part ?
Spelar summorna någon roll ?
Han har inte betalat mig ett öre sedan "kvittningen" avslutades för 1 år sedan. Jag har heller inte påmint eller skickat en räkning. Skulle jag kunna göra det i retroaktivt ?

Har ni ett avtal där avgiften är bestämd och den inte är betald så är det klart att du har rätt att kräva in den och kanske också en grund till att säga upp avtalet med omedelbar verkan och även slippa det indirekta besittningsskydd som gäller vid lokalhyra när hyresförhållandet pågått en längre tid. Sen kommer jag inte ihåg vilka särskilda formkrav som måste vara uppfyllda gällande uppsägning och utebliven hyra, men reglerna för detta finns i kap. 12 i Jordabalken om jag inte kommer ihåg fel, läs där så ser du vad som gäller. Andrahandsuthyrning kanske också kan vara en grund för att anse hyresrätten vara förverkad, det beror på hur det gått till och hur ert avtal ser ut.

Aha !
Då är det kanske inte ett arrende trots allt.

Hyresförhållandet har pågått i många år, 9 år i April.

Hur kommer det sig att det är 9 månaders uppsägning ? Är det brukligt i ett vanligt hyreskontrakt ?

Hur ställer sig i så fall hyreslagen till att han hyr ut till en tredje part ?
Spelar summorna någon roll ?
Han har inte betalat mig ett öre sedan "kvittningen" avslutades för 1 år sedan. Jag har heller inte påmint eller skickat en räkning. Skulle jag kunna göra det i retroaktivt ?

Det är alltid 9 månaders uppsägningstid vid längre lokalhyror. men, om man har avtalat något annat gäller det till viss del, nämligen så att det blir så förmånligt som möjligt för hyresgästen. Så i ditt fall har hyresgästen 6 månaders uppsägningstid och du har 9 månader. Men om ni hade skrivit ett avtal med 12 månaders uppsägningstid hade du haft 12 månader och hyresgästen 9 månader.

I övrigt är det precis som AndersB skriver, läs 12 kap i Jordabalken.
Länk: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.htm

Vad bra buke är !

Tack för all adekvat hjälp.
Jag ska försöka läsa på även om jag inte är en jurist så ska jag försöka förstå och i allafall ta det vidare till en jurist

Har skummat igenom tråden.

Lite synd om tjejen som hyr i andrahand.
Skulle du vara intresserad av att hon fortsätter hyra stallet men av dig, och marken får hon fortsätta hyra av vem det nu än är som äger marken?
Eller vill du bara bli av med soppan?

Jag vill verkligen inte sätta henne i klistret för hon är på inget vis alls inblandad i konflikten jag har med den som arrenderar.
Eftersom jag känner arrendatorn *vet* jag att det är fullkomligt omöjligt att hon skulle fortsätta hyra direkt av mig för det är arrendatorn som har marken....komplicerad historia...och han skulle inte låta hennes hästar sätta sin fot på hans mark om hon hyrde av mig. Så det är uteslutet.

Jag vill bli av med soppan och det ser ut som om det kan gå vägen. Av olika skäl.

Hon skulle alltså gärna få hyra av mig till samma summa som han betalar idag. Jag skiter i pengarna. Men det är som sagt omöjligt

Nej, den arrenderas av honom. Och sen finns det några plättar som ägs av någon annan som inte alls vill ha hästar på sin mark.

Hursomhaver så tror jag att det är omöjligt att ha häst här om man inte är hyffsat på god fot med han som arrenderar/hyr halva mitt stall. Jag är inte sams med honom och jag har således flyttat mina hästar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 709
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 390
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 067
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30