Ärligt talat!?

Sv: Ärligt talat!?

Lord Owen skrev:
Huh? :confused:

Nej, du har inte rekommenderat det till alla hästar.
Men Carola frågade heller INTE om du rekommenderat det till alla hästar,
utan bara om du rekommenderat det och det HAR du ju. :D

Ja , Och ?!!!

Immer skrev:
Men rider Brinken och Peter Eriksson dessa hästar på graman? Det kan mycket väl vara så, men det borde inte behövas.

Immer

Men är detta ett skämt eller ?!!! :crazy:
Vadå, borde inte behövas ? :rofl:
Behöver vi sadel,
behöver vi träns,
är det nödändigt med tyglar,
Och sporrar?
...neej, Inte spö heller?
Varför ha hagar...:crazy:
Varför ens rida ?
Varför ens ha en Häst ?

Du kan inte säga; Ska det behövas ? :crazy:

__MercI__ skrev:

Om du inte ser det så är det en himla skillnad på att "rekommendera graman åt alla hästar" och att "rekommendera graman". :smirk:

Varför använder ni hjälptyglar? I hoppning använder jag martingal på ponnyn. Han kör gärna upp huvudet i svängarna och tappar balansen. Jag vill helst rida utan, men tränaren säger att det är bäst att använda den. Använder inspänningstyglar vid longering, för att få hästen att jobba i form helt enkelt. Använder graman ibland (mycket sällan) på ponnyn eftersom han vill smita genom att köra upp huvudet när det blir jobbigt och när jag driver och försöker få igenom springer han spänt iväg ibland. Använder speciellt ute ifall han har en av sina heta perioder och studsar fram. Kort sagt, där mina kunskaper inte räcker till.

Vilken nytta tror/vet ni att de gör?
martingal- rätt enkelt, man slipper bli knockad och vissa hästar blir stadigare. Jag tycker iof att det blir svårare att få kontakt. Graman är en bra hjälp om man använder den rätt. ganska välkänt att det inte alltid är fallet...

Kan ni förklara hur de i en helhet kan påverka hästen positivt/negativt?
Det blir lättare för mig som ryttare, och åtminstone jag vill ha det så lätt som möjligt och utan kamp. Vid rätt användade tycker jag att de är bra för hästen och hjälper den till en bra form samt bygga upp muskler. Fel använda kan de stjälpa oerhört mycket.

Finns det någon alternativ användning för hjälptyglar?

Självklart- lär dig rida bättre. Det kan jag inte sticka under stol med. Iallafall när det gäller graman. Fast visst, i många fall fungerar den som nödbroms, martingal hejdar en krossad näsa (fast man kan ju luta sig bakåt ;)) och inspänningstyglar jobbar iaf inte min häst utan vid longering, så där vet jag inte riktigt. Går ju att tömköra men.

Låt oss föra en seriös diskussion där vi kan belysa både för och nackdelar, på ett vettigt sätt!

Och så vänder jag på steken och frågar:

Finns det hjälptyglar för idrottsmän/kvinnor?

Ja, det kan man väl säga? Alla dessa träningsredskap och hej och hå :p

Om du var en idrottare, hur skulle du använda en "hjälptygel?"
Jag vet inte hur, kanske för att uppnå ett snabbare resultat på lättast sätt?

:p :p :p[/QUOTE]

Varför tror ni att hästen jobbar i en ändamålsenlig form, bara för att den kan böja på nacken?

HUR inverkar hjälptyglarn så att bakbenen på ett korrekt sätt träder in och stödjer?

För mig är det så att eftersom jag får mer "broms" i handen så kan jag driva mer med säte och skänklar utan att hästen springer iväg för mig. Alltså driver jag in bakbenen under hästen samtidigt som jag mjukt kan bromsa upp i fram. Återigen, Om jag var en bättre ryttare skulle inte hästen springa iväg eller streta, men nu är det så.

Någon som kan förklara sin teori/tro?[/QUOTE]

Lord Owen skrev:
Om du inte ser det så är det en himla skillnad på att "rekommendera graman åt alla hästar" och att "rekommendera graman". :smirk:

I inläggen jag har rekommenderat Graman, har jag också skrivit; till rätt ryttare & att det inte passar alla Hästar o s v !!!!!

Det blir lite trakigt om man ska halla pa att marka ord, nar man anda fattar vad som menas

CarolaLind skrev:

Hur skulle en Hjälptygel hjälpa dig i din träning?

:p :p :p
Ja, skidåkare som ränner runt i skogen med ett bildäck bakom sig fastsatt i ett rep runt midjan. Kanske kan det räknas som hjälptygel:idea:
Blod doping kanske :confused:

CarolaLind skrev:
Varför använder ni hjälptyglar?
Har använt graman som "livlina" ibland när jag hade en ponny som egentligen var lite för svår för mig. Sen använder jag inspänningstyglar vid longering. Har också använt diverse "hemmabyggen" för att lösa problem vi haft (tex en rem som hindrade hästen från att dra tygeln ur händerna på mig utan att fixera hästens huvud).
Jag känner mig tryggare med graman och rider mer effektivt, vilket hjäpte oss igenom våra problem. Vid longering ger inspänningstyglarna rätt "motstånd" för att jag ska kunna flytta hästen sidvärts, bromsa den lättare osv.
Jag tror faktiskt att det oftast handlar om att det blir lättare för ryttaren att rida om huvudet hålls på plats.
Vad är egentligen en hjälptygel och var går gränsen för dess användande?
Tja, det finns ju hjälptyglar och så finns det "stjälptyglar". Själv är jag inte så förtjust i gummisnodden, men är positivt inställd till graman och inspänningstyglar. Men jag tycker helt klart att alla hjälptyglar ska användas med måtta, det ska vara sista utvägen.
det här var svåra frågor :p
Låt oss föra en seriös diskussion där vi kan belysa både för och nackdelar, på ett vettigt sätt!

Och så vänder jag på steken och frågar:

:p :p :p
*tiotecken*

gramanen tycker jag är en hjälptygel och den enda som jag anser hjälper..eftersom jag kan rida med den utan att använda den mer än när det behövs..

Red en häst (som var uselt riden inann) vilket hade resulterat i att han lärt sig att hänga/lägga sig i handen och bara ramla framåt,med hjälp av gramanen orkade jag hålla emot när han satte in dom *stötarna* vilket kom så fort man ville han skulle jobba på ett korekt sätt.
tack vare det blev det bättre ridning betydligt snabbare än vad det bliivt utan graman- skonsammare för både häst och ryttare :)

nackdelen e väl om gramanen kommer i händerna på ng som inte kan rida,och bara knölar ihop hästen

Det ger en typ av tillfredställelse för människan, kontroll. Ett stödhjul, -som aldrig kan ge den samma känslan, när man cyklar, som en cykel utan stödhjul.

Den kan ge mig en logisk förklaring på vad jag försöker uppnå, utan att jag behöver använda mig av känslor eller extrem lyhördhet för att komma dithän.

Vad är egentligen en hjälptygel och var går gränsen för dess användande?
Är inte alla tyglar hjälptyglar?

Ooo, ja. Bara sinnet begränsar. Jag skulle kunna tänka mig att knyta upp byxorna med en sådan där gummisnodd -ifall dom var för stora i midjan.:D

Ja, kanske en tränare eller ett program eller ett fast upplägg, en plan, är en typ av hjälptygel?

Bara ikke fysisk tygel. Att visuellt vara ett mentalt stöd, eller en påminnelse i form av en ren känsla, om vad jag eftersträvar.

:smirk:

en liten snabb instickare här bara...när jag praktiserade på Tullstorp så red både minna och jan briar och sack på graman emellanåt...så jag tvivlar inte på att de kan rida sina hästar med det men när man ser en liten tjej på ponny som rider runt med graman får man nog ta sig en funderare...flummigt ja vet...;)

Lahtel skrev:
Det har gjorts vetenskapliga tester på detta med gramantyglar, det redovisades i tidningen Ridsport för några år sedan.
De lät några erkännt duktiga ryttare rida samma hästar på:
1. graman
2. graman + vanlig tygel
3. Vanlig tygel
Resultatet var att när ryttarna red på graman + vanlig tygel jobbade hästarna bättre med bakben och rygg. Här använde man intstrument för att mäta ryggverksamheten, så ja, det leder till att de jobbar mer rätt om man använder gramanden korrekt.

Det var inte alls några erkänt duktiga ryttare , det var ett par hoppryttare från Strömsholm som red och i min bok rider dom ungefär lika medelmåttigt som vem som helst annars i landet. Erkänt duktiga ryttare sitter inte och säckar kutryggigt i hoppsadlar med graman till vardags för att dom inte kan sitta ner ordentligt och använda sin sits och därmed en korrekt inverkan.

Dessa ryttare sitter ju i vardagen och rider sina hästar på graman för att dom inte löser problemet med sin kunskap, jag hade velat sett riktigt bra ryttare som kan rida på riktigt och lösa problemen utan graman i testet istället för det hade gett en helt annan bild på resultatet, det hade gett ett resultat att kan man rida på riktigt så arbetar hästen självklart bättre utan hjälptyglar. Sedan att ryttarna i testet inte klarade av det har knappast med ett rätt utfört vetenskapligt test att göra!

Det var ju likadant när Ridsport publicerade ett test (med höghastighetskamera)på hur mycket vikt det faktiskt flyttades till bakdelen när hästen piafferade vilket dom kom fram till enbart var ca 1%, sen tog dom en drös hästar som utgjorde testet som inte ens kunde piaffera som piaff ska se ut, utan där var bilder på hästar som triangulerade kraftigt, Man blir ju för fan förbannad sedan när det hävdades att hästen inte alls flyttade vikt till bakbenen och därmed basta för det har Ridsport sagt!!! :mad:

Senast ändrad av en moderator:

Jordgubben från Skåne skrev:
en liten snabb instickare här bara...när jag praktiserade på Tullstorp så red både minna och jan briar och sack på graman emellanåt...så jag tvivlar inte på att de kan rida sina hästar med det men när man ser en liten tjej på ponny som rider runt med graman får man nog ta sig en funderare...flummigt ja vet...;)
Men sma ponnier maste ju ocksa skolas och utbildas ratt. vad ar det for skillnad pa en ponny och en hast, forrutom att de ar mindre?
Under forutsattning att barnen har ett vakande oga pa sej (av tranare eller kunnig foralder) sa forstar jag inte varfor de inte skulle kunna rida med graman.
Det ar ju varre att de har en outbildad och kanske svarriden ponny, an att de tar till hjalptyglar lite da och da och skolar upp ponnyn i en bra utbildning.

Immer skrev:
Hur många av dem som rider med graman är "erkänt duktiga ryttare"? Jag skulle vilja påstå att graman används flitigt av mindre duktiga ryttare, som inte har den minsta aning om varför de använder den och hur de ska använda den.:(

Immer

De som red var b-tränare och strömsholmslärare. Men de kanske inte är erkännt duktiga ryttare enligt dig?

Immer skrev:
Men rider Brinken och Peter Eriksson dessa hästar på graman? Det kan mycket väl vara så, men det borde inte behövas.

Immer

Jag svarade på frågan:
Och hur många elithästar ser du använda sin bakdel rätt och riktigt?

Och det anser jag att man lätt kan avläsa av de ofta har stora rygg och bakdelsmuskler.

Jag rider med gummisnodd ibland men jag spänner inte in den. Den fungerar jätte bra på den hästen, han slappnar av och trivs och jag brukar ta av den i slutet av passet och han går kvar i samma fina form och har med sig bakbenen lika bra. Martingal tycker jag också är en bra hjälptygel om man har en häst som drar upp huvudet väldigt högt.

De flesta tycker att hjälptyglar är helt onödiga och kommenterar de som har det. Jag tror att dom flesta andvänder hjälptyglar av en orsak, och om man inte gillar det behöver man ju inte rida med det på sin häst och man behöver inte kommentera dom som gör det.

Nu har jag bara hunnit ögna igenom denna tråd lite snabbt men jag tycker att ni har missat en sak.

Martingalen hindrar hästen från att krossa ryttarens näsa = SANT!

Men martingalen ger också ett litet tryck på bettet i hästens mun (då tyglarna löper genom martingalen menar jag nu) och vissa hästar tycker att det är behagligt och blir lugnare med huvudet/ i munnen.
DÄRFÖR har vissa travare martingal på banan. För med en sulky bakom finns det ju ingen risk att en näsa krossas om hästen slänger med huvudet.

I övrigt tycker jag att hjälptyglar ska vara just HJÄLPTYGLAR, inget som man rider omkring med för att styra med.

Gummisnodd/halsförlängare: Beror väl på häst kanske men min erfarenhet säger att hästarna blir låga och sega i munnen av dem.

Jag rider själv bara med martingal. Tycker inte att jag är tillräckligt kunnig för att joxa med annat.

//Lillan

Liknande trådar

Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 994
Senast: VLMF
·
Utrustning Jag har gått och funderat på att skaffa ett hjälpmedel som hjälper mig att hålla ramen för hästen tills jag blivit såpass stark i mina...
2
Svar
22
· Visningar
3 162
Hundhälsa Mitt första inlägg här på många år, nytt användarnamn. Läser i vanliga fall nästan dagligen här på forumet men postar aldrig något...
Svar
3
· Visningar
2 327
Senast: Lona
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar