Varför använder ni hjälptyglar?
Har använt graman som "livlina" ibland när jag hade en ponny som egentligen var lite för svår för mig. Sen använder jag inspänningstyglar vid longering. Har också använt diverse "hemmabyggen" för att lösa problem vi haft (tex en rem som hindrade hästen från att dra tygeln ur händerna på mig utan att fixera hästens huvud).
Vilken nytta tror/vet ni att de gör?
Jag känner mig tryggare med graman och rider mer effektivt, vilket hjäpte oss igenom våra problem. Vid longering ger inspänningstyglarna rätt "motstånd" för att jag ska kunna flytta hästen sidvärts, bromsa den lättare osv.
Kan ni förklara hur de i en helhet kan påverka hästen positivt/negativt?
Jag tror faktiskt att det oftast handlar om att det blir lättare för ryttaren att rida om huvudet hålls på plats.
Vad är egentligen en hjälptygel och var går gränsen för dess användande?
Tja, det finns ju hjälptyglar och så finns det "stjälptyglar". Själv är jag inte så förtjust i gummisnodden, men är positivt inställd till graman och inspänningstyglar. Men jag tycker helt klart att alla hjälptyglar ska användas med måtta, det ska vara sista utvägen.
Finns det någon alternativ användning för hjälptyglar?
det här var svåra frågor
Låt oss föra en seriös diskussion där vi kan belysa både för och nackdelar, på ett vettigt sätt!
Och så vänder jag på steken och frågar:
Finns det hjälptyglar för idrottsmän/kvinnor?
Om du var en idrottare, hur skulle du använda en "hjälptygel?"
Hur skulle en Hjälptygel hjälpa dig i din träning?