Ärligt talat!?

Sv: Ärligt talat!?

Jag sag pa en ridskola, dar nastan alla ponniesar gick med snodd, det tycker jag var mkt bra. De gick genom hela kroppen, fast de hade en liten vinglig nyborjare pa ryggen. Men det ar faktiskt for mig det anda bra anvandningsomradet for snodd:bump:

__MercI__ skrev:
Men är detta ett skämt eller ?!!! :crazy:
Vadå, borde inte behövas ? :rofl:
Behöver vi sadel,
behöver vi träns,
är det nödändigt med tyglar,
Och sporrar?
...neej, Inte spö heller?
Varför ha hagar...:crazy:
Varför ens rida ?
Varför ens ha en Häst ?

Du kan inte säga; Ska det behövas ? :crazy:

Men nu är du väl ändå lite tramsig. Jag menar att två så duktiga ryttare som Jan Brink och Peter Eriksson förmodligen inte har någon anledning att rida sina hästar med graman.

Resten av ditt bladder om behovet av sadel, tyglar, sporrar osv är riktigt onödigt. Det är inte det tråden handlar om.

Immer

Senast ändrad:

__MercI__ skrev:
I inläggen jag har rekommenderat Graman, har jag också skrivit; till rätt ryttare & att det inte passar alla Hästar o s v !!!!!

Då förstår jag inte varför du skrev till Carola att du inte rekommenderat det.

Senast ändrad av en moderator:

maria-mp skrev:
Det blir lite trakigt om man ska halla pa att marka ord, nar man anda fattar vad som menas

Om JAG inte förstod vad som menades från början, är det att märka ord då?
Jag förstår inte varför hon talade emot sig själv, nej.
Om det bara var klumpigt formulerat kan väl _MercI_ skriva det?

:bow: :bow:

Huvudet på spiken (ang. Ridsports trovärdighet i alla fall..)!

Lahtel skrev:
De som red var b-tränare och strömsholmslärare. Men de kanske inte är erkännt duktiga ryttare enligt dig?

Läs mitt svar en gång till. Visst var det erkänt duktiga ryttare som deltog i testet, men hur många "till-vardags-gramananvändare" är erkänt duktiga ryttare som vet vad de håller på med? Hur många vet ens vilken inverkan gramanen har på hästen?

Immer

Lahtel skrev:
Jag svarade på frågan:
Och hur många elithästar ser du använda sin bakdel rätt och riktigt?

Och det anser jag att man lätt kan avläsa av de ofta har stora rygg och bakdelsmuskler.

Ok, då är jag med. Jag trodde du menade att de hade stora muskler p g a att de reds med graman.

Immer

Fast det finns väl en till anledning till martingal på travet. En häst i de hastigheterna som vevar med hvudet blir dels svårkontrollerbar, den tappar fart och ffa så kommer ekipaget vingla och man riskerar en krock med andra hästar.

Om det bara var vikten av martingalringarna kunde man sätta någon käck liten utsmyckningstyngd på tömmen/tygeln eller göra en tyngre töm/tygel.

Men liksom i ridning så även på travbanan är martingalen en säkerhetsdetalj, om än att den skyddar mot annat än näskross =)

Och sedan så har man även martingal på travhästar som är mer spänd än på ridhästar eftersom den också skyddar ngt mot att hästen reser sig i volten
Jag är emot alla former av hjälptyglar jag longerar dock på chambon
eftersom jag tycker hästen arbetar bättre då men den är löst spänd då.

Lahtel skrev:
De som red var b-tränare och strömsholmslärare. Men de kanske inte är erkännt duktiga ryttare enligt dig?

Nej definitivt inte för att utföra ett sådant test.

Lahtel skrev:

Det med vetenskapligt test är ju BS. Vem gjorde det? Vem bekostade det? Vad ville de ha ut av det? Kunde de verkligen vara objektiva?

Nej det där ger jag inte fem öre för, och vadå Ridsport? Det är ju ett skämt. Skulle det vara trovärdigt för att det står i Ridsport? Tillåt mig småle.

Jag saknar fortfarande att någon av er anhängare till Hjälptyglar kan på ett vettigt sätt förklara varför det är bra att använda dem, men det verkar inte som om någon vet egentligen? :crazy: :confused:

Rikkan skrev något om stödhjul..men stödhjul har man ju därbak, varför vill man ha stödhjul fram? Obegripligt för mig. Varför vill man ha stödhjul alls?

:p

CarolaLind skrev:
Jag saknar fortfarande att någon av er anhängare till Hjälptyglar kan på ett vettigt sätt förklara varför det är bra att använda dem, men det verkar inte som om någon vet egentligen? :crazy: :confused:
:p

DU har helt låtit bli att svara på mina inlägg? ;)

Alexandra_W skrev:
DU har helt låtit bli att svara på mina inlägg? ;)

:eek: :eek:

Har jag ???:D

Selektiv läsning?

Haha...nej..jag ska läsa tråden noga när jag kommer hem, så ska jag svara mer ingående, är på resande fot nu och inte så mkt uppkopplad;)

Mm, väldigt selektivt :devil: Nädå, skämt åsido, i och för sig är jag inte säker på att mina svar får 'godkänt' heller, jag var mest nyfiken varför du inte kommenterat dem ;)

CarolaLind skrev:
Men jag har ju svarat! ;)
För att jag känner mig tryggare när gramanen sitter på och då rider jag effektivare. Sitter jag på en lite svårriden häst så blir jag oftast passiv i min ridning för att jag är rädd att något ska hända, gramanen (även om den bara hänger löst) ger en känsla av trygghet och säkerhet som gör att jag vågar rida mer.

Den ända hjälptygel jag använder är martingal, men den räknar jag ärligt talat inte som hjälptygel på det sättet. Den är en säkerhetsgrej som behövs vid uteritt på stor och väldigt busig häst.....

Jag tycker helt enkelt inte om att rida med graman etc, och blir inte mer motiverad att göra det när man läser om hur skadligt det är för hästen. :crazy: Sen är jag inte så fokuserad på var hästen placerar sitt huvud, bara den går fram ordentligt, användar ryggen och kliver under sig med bakbenen - men gör den det så brukar ju huvudet faktisk hamna på ett hyfsat ställe.....

Jag tycker verkligen att allt du skriver alltid är så förnuftigt :bow: Dina inlägg fick MIG att fatta varför folk använder graman etc ... jag använder det inte själv, men det är för att jag inte är tillräckligt duktig för sånt :crazy:

Och jag menade inte bara dina inlägg här, utan generellt. Skönt med så vettiga människor här inne :D

Använder inga hjälptyglar alls för det enda jag gör är att rida i skogen. Men rider på pessoa för min märr är ganska stark i munnen.
Lyckligt (?) befriad från allt vad dressyr och andra konstigheter har för namn :D

Liknande trådar

Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 994
Senast: VLMF
·
Utrustning Jag har gått och funderat på att skaffa ett hjälpmedel som hjälper mig att hålla ramen för hästen tills jag blivit såpass stark i mina...
2
Svar
22
· Visningar
3 162
Hundhälsa Mitt första inlägg här på många år, nytt användarnamn. Läser i vanliga fall nästan dagligen här på forumet men postar aldrig något...
Svar
3
· Visningar
2 327
Senast: Lona
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar