Ärligt talat!?

Sv: Ärligt talat!?

Jag anvander aldrig hjalptyglar. Jag tror helt enkelt inte pa genvager istallet ger jag hasten den tid den behover for att hitta ratt form. Som min tranar hela tiden sager - talamod, talamod och ater igen talamod.

ja tkr de är kej att spänna in en häst som en ridskole häst som annars jobbas i fel form eller ingen alls 3 h om dagen ? hur bra kan de va .. istället för att slita på hästarna så spänne rman in dem?
är de helt fel?

Håller helt med dej :bow: :bow: :bow:

Jag har använt fast martingal, graman och olicka sätt att sätta fast tömmarna när man tömkör

Jag använder inte "vanlig" martingal

Har ingen erfarenhet av andra hjälp/inspänings tyglar.

Kram

Cinemon skrev:
Jag anvander aldrig hjalptyglar. Jag tror helt enkelt inte pa genvager istallet ger jag hasten den tid den behover for att hitta ratt form. Som min tranar hela tiden sager - talamod, talamod och ater igen talamod.
:bow: :bow:

Sitter man hemma med sin hast, och sin tranare kanns det sakert onodigt med hjalptyglar, men har fler hastar ar det mojligt att man vill ha HJALP, sasom en HJALPtygel, eller om man far en felriden hast kan det vara i valdigt svart att fa den i ratt form. Sen finns det en del extremfall! Allt ar ju inte svart eller vitt! Men..man bor vara erfaren och kunna KANNA vad som hander under sig nar man rider med hjalptyglar, och anvanda den med fornuft. Jag gillar gramantyglar!:banana:

Senast ändrad av en moderator:

ramonarunds skrev:
Varför tror ni att hästen jobbar i en ändamålsenlig form, bara för att den kan böja på nacken?
En gramantygel gor ju inte bara sa att hasten kan boja pa nacken, utan den ger ett stod for balansen och darmed gor det lattare att arbeta i korrekt form.

Men vilken sorts balans? Och hur gör gramanen så att hästen vinklar sitt bäcken för att kunna träda in och lyfta? Och hur definierar du form? Vilken sorts form?

HUR inverkar hjälptyglarn så att bakbenen på ett korrekt sätt träder in och stödjer?
Precis som jag skrev ovan, den ger stod och balans.

Utveckla gärna hur du menar för jag ser inte sambandet.

Någon som kan förklara sin teori/tro?
Hjalptyglar av alla slag kan vara lika skadliga som de har hjalpa till med utbildningen och korrektionen av hasten, samt aven ryttaren da ryttaren lar kanna hur en hast som gar i ratt form kanns.

Återigen, form? Balans? Förklara!

__MercI__ skrev:
Bra form ? Svar: När Hästen går som den ska !(du vet nog vad jag menar) ;)

Nej jag vet absolut inte vad du menar, hur skulle jag kunna? du kan ju inte förklara dig .

Sänka sig ? Svar: Gå i en lägre form. (man kanske använder den till just en Häst som springer med huvudet rakt upp.) ;)

Men varför vill du att hästen ska sänka sig fram? varför inte sänka sig bak istället?

Hur hjälper den ryttaren ? Svar: Den hjälper ju både Häst & Ryttare...
Ryttaren kanske får till en bättre form, Reder ut ett problem osv.

Utveckla!?

Så formen hänger på gramanen i vissa fall ? Svar: Vad menar du ? :crazy:
Förstår inte riktigt frågan.
Men att man rider med Gramanen kanske har nått med Formen att göra...;)

Det var just min fråga, om du tycker att formen hänger på gramanen ibland, men om du inte ens kan förklara ordet och innebörden i "form" hur ska du då veta?

Vad för skada syftar du på då ? Svar: Jag menar att Hästen inte får någon skada av att man rider med Gramanen på rätt sätt...;)

Men vad är då rätt sätt? Enligt dig alltså?

Och ändå kan du rekommendera det ? Svar: Jaa, Det kan jag!
Läs det du kopierat under den frågan.
Det är inte bra till ALLA Hästar, men till en del.

Sen vill jag tilläga !
har jag rekommenderat det ? ;)
Neej, För man kan inte dra alla Hästar över en kam ;)
För vissa Hästar funkar det naturligtvis inte. ;)

vart vill du komma med alla dessa frågor ?
Spela inte så dum. Svaren finns redan.

Spela dum? :crazy: :crazy: Och svaren? Ja jag har mina svar, helt klart, men jag startade tråden för det verkar som om många inte har det. De räcker liksom inte med svar som "Klart att det funkar
:p

Wannabe_Me skrev:
Min lilla teori om varför man tror att hästen går i en ändamålsenlig form när den "kröker på nacken" är denna:

Som ryttare är det ibland lätt att fokusera på fel del av hästen under ridningen, framdelen, istället för bakdelen... Inte så konstigt, det är ju det enda vi ser...

Vem? Du eller är det en generell gissning? Jag ser alltid bakdelen först, sen jämför jag med framdelen.....

Går hästen dessutom i fel form / konstrar / är outbildad, kan det vara svårt att enbart gå på känslan av hur bakdelen jobbar, medans det man ser är framdelen... Om man då exempelvis rider hästen med gramantygel kan man på mekanisk väg hindra hästen från att gå helt fel, man kan visa den vägen.

Men..åtrigen? Vad är fel Form? vägen til vad?

Om hästen då accepterar hjälptygeln och har huvudet ungefär på den plats hästen kommer att ha när hästen väl arbetar rätt

Vad är rätt form?

så har du ingen anledning att titta på framdelen alls - och kan lägga hela focuset på bakdelen... För vissa ryttare kan detta vara en vändpunkt i ridningen, man lägger allt focus på bakdelen, lär sig hur det ska kännas när hästen arbetar rätt med bakdelen, och kan förhoppningsvis "säga till" hästen att: Det är så här jag vill att du ska arbeta, och när du gör det tänker jag inte störa dig ett dugg... Och som alla här rä överens om: När bakdelen arbetar rätt kommer framdelen automatiskt...

Men då ska man väl inte börja med att fokusera på framdelen? Fokuserar du i första hand på framelen är det ju den du befäster i formen först.. Och en krökt nacke avkopplad från kroppen är ju inget man önskar sig......eller???

Jag har använt graman flera gånger på f.d. löphästar med gott resultat...

Vad för resultat?

Och det finns två anledningar att jag inte löst detta från marken istället: Dels har jag inte haft tid, utan velat lösa detta på så kort tid som möjligt... Så är fallet med tillridningshästar - Ägarna vill se snabba resultat. Och sen har jag oftast inte tid att arbeta hästen från marken + motionera den samma dag... Efterssom många av mina hästar haft elitkondition och behöver jobbas hårt för att trivas... Om man hade haft 3 timmar per häst och dag skulle jag dock aldrig behövt använda hjälptyglar...

Detta vill jag bara inte komentera....

Och så är väl även fallet hos elitryttarna: De har inte heller tiden till att lösa vissa problem och korrigera hästarna, utan tar också genvägar... Men de har kunskaperna om hur man tar till hjälp utan att stjälpa hästen, vilket många mindre rutinerade ryttare har

De där är din åsikt ;)

Bara mina åsikter, kommentera gärna

10 tecken :D

ramonarunds skrev:
Nej, men det ger en inblick i hur det fungerar pa toppen och hur de gor for att na de malen de stravar efter.

Och hur många elithästar ser du använda sin bakdel rätt och riktigt?

CarolaLind skrev:
Varför använder ni hjälptyglar?

Använde graman under en tid då min häst inte ville gå från gården och stod på 2 ben och ville inte gå framåt. Då hade jag den för att få kontroll och förhindra att han reste sig. Han slutade efter några dagar och jag har den inte längre

Vilken nytta tror/vet ni att de gör?

Se oven

Kan ni förklara hur de i en helhet kan påverka hästen positivt/negativt?

I det tillfället, ingen aning, använde den inte i min ridning

Vad är egentligen en hjälptygel och var går gränsen för dess användande?

En hjälptygel för mig är en hjälp att reda ut en sak när det brister i min egen kunskap. Ett som är självklart för mig är att i samband med det tar man hjälp av någon tränare som kan hjälpa mig att kunna rida hästen även utan hjälptygel.

Finns det någon alternativ användning för hjälptyglar?

Bättre ridning!

Låt oss föra en seriös diskussion där vi kan belysa både för och nackdelar, på ett vettigt sätt!

Och så vänder jag på steken och frågar:

Finns det hjälptyglar för idrottsmän/kvinnor?

Om du var en idrottare, hur skulle du använda en "hjälptygel?"

Hur skulle en Hjälptygel hjälpa dig i din träning?

:p :p :p

1010101010101010

__MercI__ skrev:
Och ändå kan du rekommendera det ? Svar: Jaa, Det kan jag!

har jag rekommenderat det ? ;)
Neej

Inte för att vara sådan men det här var kul. :p

Först skriver du att DU KAN REKOMMENDERA graman (se överst)
och sedan skriver du att du INTE rekommenderar det. :crazy:

Hur ska du ha det?

CarolaLind skrev:

Återigen, form? Balans? Förklara!

Det har gjorts vetenskapliga tester på detta med gramantyglar, det redovisades i tidningen Ridsport för några år sedan.
De lät några erkännt duktiga ryttare rida samma hästar på:
1. graman
2. graman + vanlig tygel
3. Vanlig tygel
Resultatet var att när ryttarna red på graman + vanlig tygel jobbade hästarna bättre med bakben och rygg. Här använde man intstrument för att mäta ryggverksamheten, så ja, det leder till att de jobbar mer rätt om man använder gramanden korrekt.

I övrigt kan jag bara ta mina egna erfarenheter med en het häst. Har hon huvudet lågt är hon lugn avspänd och i balans. Går hon med huvudet högt blir hon spänd och het. Att vara spänd tycker jag är en inkorrekt form.
Enkelt utryckt:
Hjälptyglarna hjälper hästar att jobba i önskvärd form och det hjälper ryttaren att rida hästen i önskad form.

CarolaLind skrev:
Och hur många elithästar ser du använda sin bakdel rätt och riktigt?
Många! Det är bara att titta på hur välmusklade deras ryggar och bakdelar är.
Har du hästar som har mer välmusklade bakdelar och ryggar än Briar och Cardento?
Det som jobbar är också det som bildar muskler.

Hur många av dem som rider med graman är "erkänt duktiga ryttare"? Jag skulle vilja påstå att graman används flitigt av mindre duktiga ryttare, som inte har den minsta aning om varför de använder den och hur de ska använda den.:(

Immer

Men rider Brinken och Peter Eriksson dessa hästar på graman? Det kan mycket väl vara så, men det borde inte behövas.

Immer

Varför använder ni hjälptyglar?
Använder inga. Har provat martingal för flera år sedan, men det var ingen höjdare, hästen blev så låst i sidled med den.

Vilken nytta tror/vet ni att de gör?
"Hästen sänker huvudet och det ser snyggt ut". *ironi*

Kan ni förklara hur de i en helhet kan påverka hästen positivt/negativt? Neg. - används på fel sätt, se ovan, kan ge skador osv..
pos. - kunniga ryttare, kanske, kan hjälpa nån häst.

Vad är egentligen en hjälptygel och var går gränsen för dess användande?
Använder man en hjälptygel för att man inte "klarar av" hästen eller för att komma till en nivå man inte är på, är det fel.

Finns det någon alternativ användning för hjälptyglar? Ta hjälp av någon kunnig person.. Kanke inte bara inom tex dressyr, utan kanske inom hantering oxå, det gör nytta mer än många tror.

Finns det hjälptyglar för idrottsmän/kvinnor?
Vikter att fästa på benen när man springer tex.

Om du var en idrottare, hur skulle du använda en "hjälptygel?"
Hmm.. jag vet inte. Inte anabola eller så, men vikter å sånt ja!

Hur skulle en Hjälptygel hjälpa dig i din träning?
Kankske att kämpa lite hårdare, för med vikter på benen går det trögt.

Lord Owen skrev:
Inte för att vara sådan men det här var kul. :p

Först skriver du att DU KAN REKOMMENDERA graman (se överst)
och sedan skriver du att du INTE rekommenderar det. :crazy:

Hur ska du ha det?

Hahahahahahahahaha. Vad gulliga ni är allesammans !!

Jag har inte rekommenderat det till alla Hästar.
Men klarar man av att rida med det & det är bra för Hästen, så varför inte ?

__MercI__ skrev:
Hahahahahahahahaha. Vad gulliga ni är allesammans !!

Jag har inte rekommenderat det till alla Hästar.
Men klarar man av att rida med det & det är bra för Hästen, så varför inte ?

Huh? :confused:

Nej, du har inte rekommenderat det till alla hästar.
Men Carola frågade heller INTE om du rekommenderat det till alla hästar,
utan bara om du rekommenderat det och det HAR du ju. :D

Lahtel skrev:
Många! Det är bara att titta på hur välmusklade deras ryggar och bakdelar är.
Har du hästar som har mer välmusklade bakdelar och ryggar än Briar och Cardento?
Det som jobbar är också det som bildar muskler.

Bra Skrivet ! :bow: :bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 994
Senast: VLMF
·
Utrustning Jag har gått och funderat på att skaffa ett hjälpmedel som hjälper mig att hålla ramen för hästen tills jag blivit såpass stark i mina...
2
Svar
22
· Visningar
3 162
Hundhälsa Mitt första inlägg här på många år, nytt användarnamn. Läser i vanliga fall nästan dagligen här på forumet men postar aldrig något...
Svar
3
· Visningar
2 327
Senast: Lona
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar