Ärligt talat!?

Sv: Ärligt talat!?

Många svar! Kul!

Men...jag måste ställa en följdfråga...

Varför tror ni att hästen jobbar i en ändamålsenlig form, bara för att den kan böja på nacken?

HUR inverkar hjälptyglarn så att bakbenen på ett korrekt sätt träder in och stödjer?

Någon som kan förklara sin teori/tro?

Många intressanta inlägg.... Jag håller med mackan: Ramonas inlägg är i mina ögon ärligt, trovärdigt och väl motiverat.

Själv behöver jag för tillfället inte använda några hjälptyglar, men skulle inte dra mig för det om jag ansåg att det var enda möjligheten. (Jag har dock svårt att föreställa mig det scenariot.) Fast jag har inte ridit med graman på länge, så det är tveksamt om jag skulle vilja göra det själv. Då hade jag hellre anlitat nån annan, kunnigare, och förmodligen hade väl inte den personen ens behövt använda gramanen... ;)

Panikie skrev:
Ni alla får ursäkta, men jag blir lika upprörd och kränkt när ni sitter här på buke och säger att allt som har med hjälptyglar e skit? varför är det så då? Och varför tycker ni alla ryttare som annvänder graman är dåliga ryttare? vadå lär er rida era hästar istället? jäkla struntprat, jag har absolut inget imot hjälptyglar, sen finns det vissa man tycker mer om och vissa man tycker mindre om. Tycker ni inte ryttare som rider på högnivå är duktiga? som har flera år ridkunande och erfarenheter... visst alla gör vi misstag och det finns alltid så mkt mer att lära, men jag som har ridit i 14 år, går ganska så bra för osv, jag erkänner självklart att dom som e äldre en mig och ex tävlar på högre nivå är duktigare en mig? självklart!! så snälla säg mig, varför e både jag och "proffsen" dåliga ryttare och ska lära oss rida för att vi annvänder ex graman då och då. (??)

+ för martingal och Graman

- för gummisnodd

men det är min uppfattning, vet att det finns många olika till, men det här är dom jag har prövat mig på!

man kan säga så här, offtast får man synpunkter på saker som man har erfarenheter av, Graman har varit till väldigt stor hjälp på fletal av mina hästar, klart jag inte tycker illa om den då? toppen!

:smirk: :) :d

Mycket bra skrivet!

__MercI__ skrev:
Jag menar Gramanen.
INTE Gummisnodden.(den gillar jag inte)
Graman är inte lika med inspänningstygel!!!!

Inspänningstygel är inte lika med gummisnodd (halsförlängare)

Inspänningstyglar är något man spänner in hästen med då man longerar hästen!!:idea: :idea:

Inspänningstyglar är alltså inget samlingsnamn för hjälptyglar av diverse slag utan ett namn på en specifik hjälptygel!!!:idea:

Att eliten rider med graman är vida känt.

Men jag tror knappast att de rider med inspänningstyglar:crazy:

Håll isär begreppen är ni snälla:smirk:

__MercI__ skrev:
Eftersom det hjälper Hästen att hitta till en "bra form" ,

Definiera form.

Den får Hästen att sänka sig,

Sänka sig?

Så anser jag att det är helt OKEJ att rida med Graman.
Det kan hjälpa både Ryttare & Häst.

Hur hjälper den ryttaren?

Och JA , Rider man med Gramanen 30 min, kanske man som ryttare hittar en bättre form att rida Hästen i, än om man inte testar rida med Gramanen !

Så formen hänger på Gramanen i vissa fall??

Alltså ; En hjälp för både Häst & Ryttare, som inte gör någon skada.

Vad för skada sftar du på då?

Sen hur bra eller dåligt det är att rida med Graman är ju svårt att säga bara så här,

Och ändå kan du rekommendera det?

För det vror ju på vad det är för en Häst, Hur utbildad ? ,
osv.
+ Vilken ryttare det är som rider, Hur man rider , Och hur man använder Gramanen. ;)

Intressant!

TheHunted1 skrev:
När jag var och Praoade hos Lisen Bratt och Pederfredricson hade nästan alla deras hästar hjälptyglar av någon form, mes i dressyren men vid hoppning så var det martingal på många...

Nu var vi där igen!!:(
Läs mitt svar till merci, det är till dig oxå!!

__MercI__ skrev:
Men så kan du inte säga...
Det är ju ofta duktiga ryttare som rider med det då & då.
Då snackar vi ELITEN.

Så bara för att ELITEN gör något...så är det rätt?

Cantilda skrev:
Malin Baryard rider med graman t.ex.... Så visst finns det elit ryttare som rider med hjälptyglar.
Ingen har påstått att de inte rider med hjälptyglar. Utan att de rider inte med INSPÄNNIGSTYGLAR som är en sorts hjälptygel, alltså inget samlingsnamn för alla hjälptyglar suck....:(

Varför tror ni att hästen jobbar i en ändamålsenlig form, bara för att den kan böja på nacken?
En gramantygel gor ju inte bara sa att hasten kan boja pa nacken, utan den ger ett stod for balansen och darmed gor det lattare att arbeta i korrekt form.

HUR inverkar hjälptyglarn så att bakbenen på ett korrekt sätt träder in och stödjer?
Precis som jag skrev ovan, den ger stod och balans.

Hjalptyglar av alla slag kan vara lika skadliga som de har hjalpa till med utbildningen och korrektionen av hasten, samt aven ryttaren da ryttaren lar kanna hur en hast som gar i ratt form kanns.

har martingal till min ungponny för att han är ganska pigg och om han då inte får springa studsar:bump: han istället och samtidigt så åker huvet upp..och jag vill inte ha en smäll i huvet.. vilket jag har fått innan..:p

Varför använda hjälptyglar då du kan rida så bra utan dom?? Jag rider heta hästar åfta (mycket åfta) jag använder aldig hjälptyglar, lär dig rida ordentligt istället. Om hästen drar upp huvudet när den stiker så får du väl komma på en lösning utan hjälptyglar som gör att hästen tar ner huvudet. Om man vet hur man gör så kan alla hästar bli lungna och fina även de mäst hetsiga hästar, det gäller bara att komma på hur man ska göra det. Ibland rider jag ändast med grima och tyglar på fullbloden (galoppörerna) men det går så bra ändå.

CarolaLind skrev:
Många svar! Kul!

Men...jag måste ställa en följdfråga...

Här kommer min teori:

En häst med huvudet högt är generellt sett en häst som är flyktberedd. En häst med sänkt huvud är generellt en tillfreds och avslappnad häst.

Och med V, som i unga dagar snällast kunde beskrivas som nervklen, så märkte jag ganska tidigt att när han blev rädd för något, så gör han ju som de flesta hästar gör, stelnar till, höjer huvudet och kopplar på fright and flight-instinkten. Det behöver inte följas av en flykt, men det kan det.
Om man i det läget mekaniskt fick honom att sänka huvudet minskade flyktinstinkten och han blev mer avslappnad. Jag har hört otalet fler med hästar med mycket nerv i vittna om detsamma. (Vi undantar heta hästar i sammanhanget ett tag).

När hästen är lugnare/mer avslappnad finns där återigen fokus på ryttaren, och då är den lättare att påverka. Se även mitt inlägg om gramanen som napp för ryttaren.

Så gramanen i sig gör nada för formen egentligen, den ger rätt använd en INDIKATION om vd som är önskvärd form, fel använd låser den bara halsen och gör inte ett skvatt för formen. Men använd som en indikation (sänk huvudet) i KOMBINATION MED RIDNING så har du lättare att komma till självbärighet. Men det är inte gramanen som gör det, det är ridningen. Bara dra ihop huvudet gör inte ett jota för formen.

Men en häst som har huvudet uppe bland molnen är ytterst svårpåverkbar, en häst med huvudet i mer normal eller mer sänkt läge är mer påverkbar. Men det är ryttarens sak att påverka, och gramanen hjälper såtillvida att den tolkar åt hästen vad ryttaren försöker tala om är önskvärt. Men jobbet är likförbenat ryttaren.

När det gäller heta hästar så med åren har jag skaffat mig teorin att det finns egentligen bara tre kategorier av heta hästar:

De som springer ifrån smärta/minnet av smärta

De som inte fått lära sig vad önskvärt beteende är (vad görs ofta med heta hästar, jo man drar i handbromsen och blir spänd som en fiolsträng själv, man RIDER inte, man åker med och bromsar. Det blir en ond cirkel och dessutom säger vi helt fel saker till hästen)

De som svarar på ryttarens signaler. De är ganska få, men de är himla häftiga. Jag hade förmånen att få rida ett äldre, synnerligen välskolat hblsto förr. Om ryttaren var avslappnad genom HELA kroppen så gick hon om en klocka. Om du spände ena foten litegrann så blev hon ett taktande, orytmiskt monster. Jag har aldrig suttit på en häst som jag initialt upplevt som så förbaskat svårriden. Och i själva verket var hon otroligt lättriden, men väldigt oförlåtande. Hon var lärd att svara på korrekta signaler och inget annat. Och jag tyckte jag gav korrekta signaler.. Men när jag fått hjälp att slappna av ungefär 75 olika kroppsdelar, varav minst 70 var sådana jag inte ens var medveten om att jag kunde spänna, se då blev det det mest lättridna jag suttit på, det var bara att tänka det man ville så hände det (eller ja det var ju så ddet kändes, is jälva verket så ändrade jag ju en massa saker redan när jag tänkte galopp, som gav henne signalen om galopp)

Panikie skrev:
Ni alla får ursäkta, men jag blir lika upprörd och kränkt när ni sitter här på buke och säger att allt som har med hjälptyglar e skit? varför är det så då? Och varför tycker ni alla ryttare som annvänder graman är dåliga ryttare? vadå lär er rida era hästar istället? jäkla struntprat, jag har absolut inget imot hjälptyglar, sen finns det vissa man tycker mer om och vissa man tycker mindre om. Tycker ni inte ryttare som rider på högnivå är duktiga? som har flera år ridkunande och erfarenheter... visst alla gör vi misstag och det finns alltid så mkt mer att lära, men jag som har ridit i 14 år, går ganska så bra för osv, jag erkänner självklart att dom som e äldre en mig och ex tävlar på högre nivå är duktigare en mig? självklart!! så snälla säg mig, varför e både jag och "proffsen" dåliga ryttare och ska lära oss rida för att vi annvänder ex graman då och då. (??)

+ för martingal och Graman

- för gummisnodd

men det är min uppfattning, vet att det finns många olika till, men det här är dom jag har prövat mig på!

man kan säga så här, offtast får man synpunkter på saker som man har erfarenheter av, Graman har varit till väldigt stor hjälp på fletal av mina hästar, klart jag inte tycker illa om den då? toppen!

:smirk: :) :d

JÄTTEBRA !!!!! :bow: :bow: :bow: :bow:

Alexandra_W skrev:
Om man i det läget mekaniskt fick honom att sänka huvudet minskade flyktinstinkten och han blev mer avslappnad. Jag har hört otalet fler med hästar med mycket nerv i vittna om detsamma. (Vi undantar heta hästar i sammanhanget ett tag).

Det här är kanske en utvikning från ämnet, men de som tränar sin häst med klicker och target använder väl sig av det för att sänka huvudet på hästen? Jag har bara läst på ytligt, men som jag förstod det tränar man in att hästen ska sätta nosen där man pekar med targeten, tex på lämmen på släpet vid lastträning.

CarolaLind skrev:

Bra form ? Svar: När Hästen går som den ska !(du vet nog vad jag menar) ;)

Sänka sig ? Svar: Gå i en lägre form. (man kanske använder den till just en Häst som springer med huvudet rakt upp.) ;)

Hur hjälper den ryttaren ? Svar: Den hjälper ju både Häst & Ryttare...
Ryttaren kanske får till en bättre form, Reder ut ett problem osv.

Så formen hänger på gramanen i vissa fall ? Svar: Vad menar du ? :crazy:
Förstår inte riktigt frågan.
Men att man rider med Gramanen kanske har nått med Formen att göra...;)

Vad för skada syftar du på då ? Svar: Jag menar att Hästen inte får någon skada av att man rider med Gramanen på rätt sätt...;)

Och ändå kan du rekommendera det ? Svar: Jaa, Det kan jag!
Läs det du kopierat under den frågan.
Det är inte bra till ALLA Hästar, men till en del.

Sen vill jag tilläga !
har jag rekommenderat det ? ;)
Neej, För man kan inte dra alla Hästar över en kam ;)
För vissa Hästar funkar det naturligtvis inte. ;)

vart vill du komma med alla dessa frågor ?
Spela inte så dum. Svaren finns redan.

Håller med på ett sätt..Många har typ bara graman för att trycka i hopa hästen..Eller typ alla som jag sett rida på det..Bara för hästen ska gå och kröka på nacken..Sen kan man rida med det och få hästen att arbeta är det ju bra...

Sen martingal tycker jag om i hoppningen:D..Eller har ju i och för sig förbygel;)

Senast ändrad av en moderator:

Min lilla teori om varför man tror att hästen går i en ändamålsenlig form när den "kröker på nacken" är denna:

Som ryttare är det ibland lätt att fokusera på fel del av hästen under ridningen, framdelen, istället för bakdelen... Inte så konstigt, det är ju det enda vi ser... Går hästen dessutom i fel form / konstrar / är outbildad, kan det vara svårt att enbart gå på känslan av hur bakdelen jobbar, medans det man ser är framdelen... Om man då exempelvis rider hästen med gramantygel kan man på mekanisk väg hindra hästen från att gå helt fel, man kan visa den vägen. Om hästen då accepterar hjälptygeln och har huvudet ungefär på den plats hästen kommer att ha när hästen väl arbetar rätt så har du ingen anledning att titta på framdelen alls - och kan lägga hela focuset på bakdelen... För vissa ryttare kan detta vara en vändpunkt i ridningen, man lägger allt focus på bakdelen, lär sig hur det ska kännas när hästen arbetar rätt med bakdelen, och kan förhoppningsvis "säga till" hästen att: Det är så här jag vill att du ska arbeta, och när du gör det tänker jag inte störa dig ett dugg... Och som alla här rä överens om: När bakdelen arbetar rätt kommer framdelen automatiskt...

Jag har använt graman flera gånger på f.d. löphästar med gott resultat... Och det finns två anledningar att jag inte löst detta från marken istället: Dels har jag inte haft tid, utan velat lösa detta på så kort tid som möjligt... Så är fallet med tillridningshästar - Ägarna vill se snabba resultat. Och sen har jag oftast inte tid att arbeta hästen från marken + motionera den samma dag... Efterssom många av mina hästar haft elitkondition och behöver jobbas hårt för att trivas... Om man hade haft 3 timmar per häst och dag skulle jag dock aldrig behövt använda hjälptyglar...

Och så är väl även fallet hos elitryttarna: De har inte heller tiden till att lösa vissa problem och korrigera hästarna, utan tar också genvägar... Men de har kunskaperna om hur man tar till hjälp utan att stjälpa hästen, vilket många mindre rutinerade ryttare har

Bara mina åsikter, kommentera gärna

Senast ändrad av en moderator:

Trissa skrev:
Det här är kanske en utvikning från ämnet, men de som tränar sin häst med klicker och target använder väl sig av det för att sänka huvudet på hästen? Jag har bara läst på ytligt, men som jag förstod det tränar man in att hästen ska sätta nosen där man pekar med targeten, tex på lämmen på släpet vid lastträning.

Jag är inte heller så insatt i klicker etc. Men vet att iaf en övning är att hästen ska sätta nosen på en kon t ex. I början klickar du bara hästen visar intresse för konen, sen bara när hästen nuddar konen med mulen och i slutändan ska hästen ha mulen på konen och ha kvar den där X tid innan klicket kommer. Dock har jag helt glömt meningen med övningen. Men det borde ju gå att ersätta konen med vad sjutton som helst, så att applicera det på en ramp borde fungera.

Men om det är huvudsänkningen som är det primära det vet jag inte, men jag har läst det där med konen så..

Mina är lärda att sänka huvudet när jag löst trycker på nacken bakom öronen på dem. Väldigt bekvämt när man ska tränsa eller klippa rent manen i nacken eller när man ska knoppa :angel:

Liknande trådar

Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 994
Senast: VLMF
·
Utrustning Jag har gått och funderat på att skaffa ett hjälpmedel som hjälper mig att hålla ramen för hästen tills jag blivit såpass stark i mina...
2
Svar
22
· Visningar
3 162
Hundhälsa Mitt första inlägg här på många år, nytt användarnamn. Läser i vanliga fall nästan dagligen här på forumet men postar aldrig något...
Svar
3
· Visningar
2 327
Senast: Lona
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar