Ärligt talat!?

Sv: Ärligt talat!?

Haller med dina sista meningar dar!!

Hjalptyglar kan ocksa vara bra for en ryttare som kommit en bit pa vagen, men inte har forstatt riktigt hur det ska kannas nar det kanns ratt. Satter man da pa en graman och hjalper dem lite pa vagen, sa far de kanna hur en hast i en balanserad form ska kannas, och de kan da utveckla sej sjalva utan hjalptyglarna.

Alexandra_W skrev:
*KL* Det finns förresten en till fördel med hjälptyglar, som jag dock inte anser är skäl nog att använda dem egentligen. De kan fungera som napp för ryttaren!

Utan hjälptygel har man en ryttare som febrilt försöker få hästen ' i form'. Och inte RIDER så himla mycket, utan har fullt sjå med huvudställning och böjning av nacken osv.

Sätt på hästen en hjälptygel och 99% av den aktuella kategorin ryttare slappnar av lite eftersomd e inte behöver 'kämpa' lika mycket. Ryttaren slappnar av = hästen slappnar av. Hästen går bättre. Ryttaren slappnar av ännu mer för hjälptygeln fungerar (hmm..). Ryttaren slutar koncentrera sig på huvudställningen etc på hästen och börjar RIDA mer = hästen börjar bära sig bättre och kommer bättre i form. Och då blir ryttaren självsäkrare och koncentrerar sig mer på sin inverkan och hjälpgivning och om man är spänd eller avslappnad i kroppen etc. Och så går hästen ännu bättre. Hitills får hjälptygeln äran. Efter X tid tas den bort, ryttaren rider dock fortfarande betydligt mer avlappnat och medvetet och hästen fortsätter gå bra.

verkligen bra sagt! känner igen mig själv där, när jag rider den svårare hästen, så hjälper den framförallt mig (ryttaren) och då lbir det att jag och hjälptyglen hjälper hästen tillsammans. En ärligt chans! :bow: :)

Jag tycker att om man är duktig nog att använda inspänninstyglar så behöver man dom inte.....

ino_124 skrev:
Jag tycker att om man är duktig nog att använda inspänninstyglar så behöver man dom inte.....

Men så kan du inte säga...
Det är ju ofta duktiga ryttare som rider med det då & då.
Då snackar vi ELITEN.

Gramanen hjälper ryttaren att placera huvudet i rätt form på en häst som kanske är orolig med huvudet eller väldigt stark. En risk med gramanen är att hästen tar stöd mot den extra tygeln och hänger sig i bettet och då blir den ännu tyngre och starkare. Kom ihåg att gramanen är en HJÄLP tygel. Den ska användas då och då, som en hjälp, inte som ett sätt att fuska för att få hästen gå på tygeln!

ino_124 skrev:

Det håller jag med om.:) Men det kan behövas, på vissa hästar, vid vissa tillfällen. Skillnaden mellan en duktig ryttare och en wannabe är att den duktige vet hur h*n ska använda hjälptygeln och framför allt när h*n ska plocka av den.

Immer

Senast ändrad:

jag är emot alla hjälptyglar som används i ridningen.

en enda gång har jag använt en hjälptygel i ridningen, för att förbättra formen. Det var en häst som jag bara skulle rida en vecka, och som innan bara varit riden rakt fram i skogen, med huvudet rakt upp. Hon lyssnade inte på tygeltag annat än i bromsande/svängande syfte. Så jag gjorde en tiedown och red med den ett pass, i repgrimma. Hade hon huvudet rakt upp så stramade den väldigt mycket, ju mer hon gav efter desto lösare blev den. Gick hon med rak överlinje så hängde den. Det behövdes bara det passet, för att ge henne en ordentlig knuff i rätt riktning. Sen lyssnade hon på tygeln och sökte sig framåt/neråt. Hela hästen blev avslappnad och trevig att rida.

Hade jag haft längre tid på mig, så hade jag jobbat henne i detta från marken istället, så som jag brukar.
Jag använder hjälptyglar från marken, när jag börjar introducera eftergift för tygeln för unghästar eller andra träningshästar.
Don efter person. Om hästen kan gå på gummisnodd så har jag det. Drar den bara emot kan jag sätta en stum tygel ett par gånger så den lär sig att ge efter, men annars föredrar jag gummisnoddens elasticitet så att det blir mer följsamt när hästen rör sig.
Oavsett vad så sätter jag den så att när hästen ger efter, så ska hästen föra halsen i en linje från ryggen, med en fri nos. Absolut inte bakom lod. Jag brukar även sätta inspänningen så den löper mellan frambenen. Jag vill att hästen söker sig framåt-neråt, inte krullar ihop sig, vilket många orutinerade hästar gör om man sätter inspänningen på sidorna.
Det är ju egentligen inte formen som sådan jag jobbar med från marken med inspänning. Utan snarare grundförberedelser så att hästen ska förstå att söka eftergift när jag rider.

Egentligen är ju själva ordet inspänning missvisande. Rätt använt är det en hjälp för hästen att följa, inte låsas fast av.

I ridningen är hjälptyglar förkastligt. Där håller ryttaren i tyglarna istället, och ska inte behöva ett par tyglar till. Har man problem där bör man träna eftergift från marken. Ryttare som behöver hjälptyglar för att få hästen "i form" rider nästan uteslutande med för mycket hand. Hade de haft en lätt hand och en följsam häst, hade de inte behövt hjälptygeln.

__MercI__ skrev:
Men så kan du inte säga...
Det är ju ofta duktiga ryttare som rider med det då & då.
Då snackar vi ELITEN.
Har då aldrig hört talas om någon elitryttare som rider med inspänningstyglar.
Vid longering absolut, men aldrig vid ridning:angel:

sisu skrev:

det vet vi igentligen ingenting om :crazy:

Lina_Olsson skrev:
jag är emot alla hjälptyglar som används i ridningen.

en enda gång har jag använt en hjälptygel i ridningen, för att förbättra formen. Det var en häst som jag bara skulle rida en vecka, och som innan bara varit riden rakt fram i skogen, med huvudet rakt upp. Hon lyssnade inte på tygeltag annat än i bromsande/svängande syfte. Så jag gjorde en tiedown och red med den ett pass, i repgrimma. Hade hon huvudet rakt upp så stramade den väldigt mycket, ju mer hon gav efter desto lösare blev den. Gick hon med rak överlinje så hängde den. Det behövdes bara det passet, för att ge henne en ordentlig knuff i rätt riktning. Sen lyssnade hon på tygeln och sökte sig framåt/neråt. Hela hästen blev avslappnad och trevig att rida.

Hade jag haft längre tid på mig, så hade jag jobbat henne i detta från marken istället, så som jag brukar.
Jag använder hjälptyglar från marken, när jag börjar introducera eftergift för tygeln för unghästar eller andra träningshästar.
Don efter person. Om hästen kan gå på gummisnodd så har jag det. Drar den bara emot kan jag sätta en stum tygel ett par gånger så den lär sig att ge efter, men annars föredrar jag gummisnoddens elasticitet så att det blir mer följsamt när hästen rör sig.
Oavsett vad så sätter jag den så att när hästen ger efter, så ska hästen föra halsen i en linje från ryggen, med en fri nos. Absolut inte bakom lod. Jag brukar även sätta inspänningen så den löper mellan frambenen. Jag vill att hästen söker sig framåt-neråt, inte krullar ihop sig, vilket många orutinerade hästar gör om man sätter inspänningen på sidorna.
Det är ju egentligen inte formen som sådan jag jobbar med från marken med inspänning. Utan snarare grundförberedelser så att hästen ska förstå att söka eftergift när jag rider.

Egentligen är ju själva ordet inspänning missvisande. Rätt använt är det en hjälp för hästen att följa, inte låsas fast av.

I ridningen är hjälptyglar förkastligt. Där håller ryttaren i tyglarna istället, och ska inte behöva ett par tyglar till. Har man problem där bör man träna eftergift från marken. Ryttare som behöver hjälptyglar för att få hästen "i form" rider nästan uteslutande med för mycket hand. Hade de haft en lätt hand och en följsam häst, hade de inte behövt hjälptygeln.
Sista delen av ditt inlägg :bow: :bow: :bow:
Kunnde inte ha sagt det bättre själv;)

Pratar vi verkligen om samma sak nu:confused:
Inspänningstyglar:confused: Inte graman, för det vet jag att det används flitigt både här och där.

Detta eviga tjöt om gramanen! Börjar bli liiiiiiiiiiiiiiiiite ut tjötat..

Som vissa säger ; Jag har en hemma men jag skulle ALDRIG använda den!!..Skitsnack! Har du kunnat gå och köpa den från allra första början så kan du säkert använda den med!! Varför köpa den annars??!?
Men vi kan ju göra så här att vi släpper ut alla hästar i det vilda så dom slipper alla dessa hemska hjälptyglar/sporrar/spö/ryttare som rider dom bakom lod/inte ger tillräkligt med mat/ mm (listan kan bli hur lång som helst) OJ vad bra dom kommer att må då! - Vips så e alla problem som bortblåsta!

Nä känner man att man behöver en hjälptygel så ta till en hjälptygel! Bara man gör det på rätt sätt! (annars finns det ju ett ANTAL duktiga ryttare här på buke som kan ge dig 100.000 tals råd,för man kan ju hitta hur många fel som helst hos en ryttare, men inte hos en själv!)

För det heter ju HJÄLPtygel, eller?

Ursäkta om jag tar ut mina ilskna tankar här men jag blir så trött....

:bow: Så bra skrivet, Lina!...och jag håller med...Under mina 40 år som ryttare har jag aldrig behövt hjälptyglar och kommer absolut inte att ha det framöver heller...;)

sisu skrev:

Jag rider EN av Sveriges Elit-hästar i Hoppning.
Hur som helst.
Även duktiga Hästar kan behöva bli ridna med "hjälptyglar"
för att rätta till lite småsaker.
(sen säger jag inte hur många som gör det)
Jag vet bara om dom som JAG VET GÖR det. :bump:

sisu skrev:

Jag menar Gramanen.
INTE Gummisnodden.(den gillar jag inte)

Varför använder ni hjälptyglar?
Förbygel med martinggal använder jag vid hoppning och när jag rider med hackamore

Vilken nytta tror/vet ni att de gör?
Hindrar häste från att nocka mig i ansiktet

Kan ni förklara hur de i en helhet kan påverka hästen positivt/negativt?
den på värkar väll henne så hon inte kan springa med huvudet för högt och där med konsentrera sig lite mer på att hoppa i stället för att springa...

Vad är egentligen en hjälptygel och var går gränsen för dess användande?
det är svårt att fråga på, men en hjälp tygel ska ainte användas med nybörjarre, möligtvis en halsförlängare på en ryttare som inte kan få hästen i rätt form, men då ska den inte altid gå med den...

martingal tycker inte jag riktigt räknas, den hindrar inte hästen från något förutom att nocka ryttaren, hästen kan ändå gå ganska högt med huvudet beroende hur lång martingalen är...

Finns det någon alternativ användning för hjälptyglar?
mycket dressyr träning

Låt oss föra en seriös diskussion där vi kan belysa både för och nackdelar, på ett vettigt sätt!

Och så vänder jag på steken och frågar:

Finns det hjälptyglar för idrottsmän/kvinnor?
vet faktiskt inte...

Om du var en idrottare, hur skulle du använda en "hjälptygel?"
men en idrottare tex hoppar som han ska göra, medan en häst fårstår inte alltid att den sliter på benen om den går på ett vst sätt, finns ju många idrottsmän/kvinnor som går baklänges i trappor för att slippa slitningsskador på knäna...

Hur skulle en Hjälptygel hjälpa dig i din träning?
man kan inte spänna in en mäniska, läst ovan

sisu skrev:

När jag var och Praoade hos Lisen Bratt och Pederfredricson hade nästan alla deras hästar hjälptyglar av någon form, mes i dressyren men vid hoppning så var det martingal på många...

TheHunted1 skrev:
När jag var och Praoade hos Lisen Bratt och Pederfredricson hade nästan alla deras hästar hjälptyglar av någon form, mes i dressyren men vid hoppning så var det martingal på många...

Precis. så

Malin Baryard rider med graman t.ex.... Så visst finns det elit ryttare som rider med hjälptyglar.

Liknande trådar

Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 994
Senast: VLMF
·
Utrustning Jag har gått och funderat på att skaffa ett hjälpmedel som hjälper mig att hålla ramen för hästen tills jag blivit såpass stark i mina...
2
Svar
22
· Visningar
3 162
Hundhälsa Mitt första inlägg här på många år, nytt användarnamn. Läser i vanliga fall nästan dagligen här på forumet men postar aldrig något...
Svar
3
· Visningar
2 327
Senast: Lona
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar