Ärligt talat!?

Sv: Ärligt talat!?

tjej en som har häst i mitt stall rider med graman enbart för annars kan hon inte hålla sin ponny. när hon hoppar lägger hon hela sin tyngd för att kunna hålla sin häst hon är verkligen skitslut efter en runda.jag tycker det är för j..ligt för den hästen litar verkligen på bettet. Jag har en häst som jag fick när hon var fem.hon sprang bara med huvudet högt upp. har aldrig använt hjälptyglar,martingal mm utan hittade en bra tränare istället som hjälpte mig

Sputnik skrev:
Och sedan så har man även martingal på travhästar som är mer spänd än på ridhästar eftersom den också skyddar ngt mot att hästen reser sig i volten
Jag är emot alla former av hjälptyglar jag longerar dock på chambon
eftersom jag tycker hästen arbetar bättre då men den är löst spänd då.
Hade inte en aning om att man använder martingal inom travsporten!!

Man lär sig något nytt varje dag:idea: :idea:

För övrigt håller jag med ett tidigare inlägg om att det är en bra näskrosshindrare:bow: :bow:

Om jag använder nåt så är det enbart chambon och aldrig vid ridning utan bara vid tömkörning på volt och enbart på stoet för att hon ska slappna av bättre.
Graman skulle jag aldrig sätta på mina hästar. Fattar inte hur den kan hjälpa?
Den tvingar verkligen ner huvudet på hästen, det är väl inte det man vill åt?
Iaf borde det inte vara det man vill åt.

Senast ändrad:

Alexandra_W skrev:
Fast det finns väl en till anledning till martingal på travet. En häst i de hastigheterna som vevar med hvudet blir dels svårkontrollerbar, den tappar fart och ffa så kommer ekipaget vingla och man riskerar en krock med andra hästar.

Om det bara var vikten av martingalringarna kunde man sätta någon käck liten utsmyckningstyngd på tömmen/tygeln eller göra en tyngre töm/tygel.

Men liksom i ridning så även på travbanan är martingalen en säkerhetsdetalj, om än att den skyddar mot annat än näskross =)

Visst kan det vara så, men travhästar som vevar med huvudet brukar ha en springrem i vanliga fall. Och en del körs även med gummisnodd ...

CarolaLind skrev:
Många svar! Kul!

Men...jag måste ställa en följdfråga...

Varför tror ni att hästen jobbar i en ändamålsenlig form, bara för att den kan böja på nacken?

HUR inverkar hjälptyglarn så att bakbenen på ett korrekt sätt träder in och stödjer?

Någon som kan förklara sin teori/tro?

Jag tycker inte att tex gramanen skall användas för att böja in nacken utan att få hästen att söka sig nedåt frammåt.

Har skrivit detta hundra ggr i tidigare trådar men igen:

Har ett fullblod som jobbar i "rätt" form men som jag anser jobbar i för hög form för att vara hemma, dvs jag har en form på tävling och en annan form hemma.

Jag vill att han skall sänka sig för att han skall jobba mer med ryggen och detta har han lärt sig med hjälp av gramanen. Pga hans byggnad gör det att han har väldigt lätt att gå i en hög fin form vilket de flesta dressyrdommare jublar över, men jag vet och känner att när han går så så "slipper" han undan att jobba genom hela kroppen och på det sättet tycker jag att han fuskar även om han jobbar bra sas.

Jag använder(e) graman på honom för att sänka honom eftersom det var det han tyckte var jobbigt och sitter man på en häst som släpper bettet men ändå går på tygel är det svårt att komma åt. Visst jag kan låta honom gå där men jag vill att han skall bygga på och inte stangera.

Med gramanen så sänker han sig nedåt och frammåt och idag så behövs den inte eftersom ett par ggr hjälpte honom att visa vägen så när han slappnat av så sänker han sig väldigt bra nedåt frammåt precis som jag vill att han skall och i det skedet jobbar han i hela kroppen och då kan jag sänka tempot i traven och ändå behålla en stor och fin trav.

Häst nr 2 som jag rider på graman är väldigt helt och tappar takten väldigt lätt. Han var hemsk att rida när han kom och bytte då tex galopp i vartannat steg och kunde verkligen inte trava rent. Jag började att tömmköra honom och från marken är han helt ok att jobba med, men när du kommer upp så hispar han till det. Han blir dock väldigt lugn på gramanen och jag får honom att sänka sig i nacken och trava helt rent. Jag rider honom på graman 1ggr vecka och börjar nu kunna ta bort den mer och mer eftersom han nu är betydligt stadigare och "vågar" trava frammåt.
Problemet har varit att han inte tar bettet eller så drar han i bettet ryckvis, gramanen han gjort honom betydligt stadigare och lugnare i munnen.

Nu kan jag ju inte säga att han inte hade blivit sådan nu efter den tiden jag haft honom, men jag vill ha hästar som är mjuka och böjliga och är inte ute efter att få dem att krypa in bakom hand eller "böja" in nacken. Jag vill ha ner och fram nosen för att där kunna jobba i sidorna och på det viset komma åt både rygg och bakben.

När jag rider med graman så använder jag den inte i tvingande syfte utan endast i "visande" syfte, jag använder den vanliga tygeln att rida på och när det behövs så använder jag gramanen tex när jag vill ha dem djupare och frammåt samtidigt som de jobbar bakifrån. Jag brukar rida på dem frammåt så de använder bak och när de gör det så minskar jag tempot

Skulle det vara trovärdigt för att det står i Ridsport? Tillåt mig småle.
Varsågod! :bow: :D

Obegripligt för mig. Varför vill man ha stödhjul alls?
Ja, varför vill man känna kontroll, en falsk trygghet?

Jag undrar om det har med brist på respekt för hästen, man tycker att man själv är mer värd än den och måste visa detta i träningen. Kommunikationen är inte tydlig nog och ersätts med något som defenitivt inte kan missförstås -en utrustnings detalj.

Bara för att man gärna vill att hästen ska prestera och vara något den faktistk inte är där och då?

Att man kanske hoppar över steg i mognadsfasen, träningen, för att det ska gå fortare?

Men jag tror att man får en mentalt avtrubbad, kärlekslös häst genom att inte låta den mogna i sin egen takt.

Varför tror ni att hästen jobbar i en ändamålsenlig form, bara för att den kan böja på nacken?
Näe, det tror jag inte.

HUR inverkar hjälptyglarn så att bakbenen på ett korrekt sätt träder in och stödjer?
Har ingen aning, bara en gissning. Genom att på olika vis låsa frampartiet så skapas en spänning genom kroppen, som i sin tur kan upplevas som en stabilitet och gör även att bakpartiet får svårare att röra sig med stor flexibilitet, och därmed minskar risken för att hästen ska göra något som man inte tänkt sig...?

*gissar och skulle bli jätteglad om någon som använder dessa redskap kan förklara hur det går till*

Rikkan skrev:
Att man kanske hoppar över steg i mognadsfasen, träningen, för att det ska gå fortare?

Men jag tror att man får en mentalt avtrubbad, kärlekslös häst genom att inte låta den mogna i sin egen takt.

Eller så ser man till att hästen VÄGLEDS/GUIDAS/VISAS till ett sätt att använda sin kropp som INTE innebär att den sliter onödigt mycket på kroppen. Och om man då inte utan hjälpmedel kan visa hästen hur man menar, förtydligar detta med t ex graman.

Det handlar rätt använt ingenstans om att tvinga, låsa eller liknande. Det handlar om att VÄGLEDA och att VISA - och sedan låta HÄSTEN VÄLJA. Tvång ska övht inte vara med på kartan.

Min herre mognade sent, och var en rätt timid sak som ung. För timid. Så där fick jag jobba en hel massa på självförtroende etc. Men han har haft graman med som sagt, för att bryta hans nyfunna ide om att titta på stjärnorna. Om han HADE fått gå och titta på stjärnorna i säg 6 månader hade han varit i himlen nu..

Men det är idag en väldigt trygg, mogen, i allra högsta grad vaken och uttrycksfull häst. Begåvad med både en portion egen vilja och en stor dos 'humor'. Som har en naturlig framåt-nedåtsökning och inga som helst tendenser att 'krulla ihop' sig.

Men visst, om jag låste hans huvud i en nedtvingad form - ja då hade han INTE blivit det han blivit idag. Och då hade en graman INTE hjälp ett dugg, utan bara stjälpt.

Mitten skrev:
Jag tycker verkligen att allt du skriver alltid är så förnuftigt :bow: Dina inlägg fick MIG att fatta varför folk använder graman etc ... jag använder det inte själv, men det är för att jag inte är tillräckligt duktig för sånt :crazy:

Och jag menade inte bara dina inlägg här, utan generellt. Skönt med så vettiga människor här inne :D

Oj, tack.. :o :o :bow: :bow:

Eller så ser man till att hästen VÄGLEDS/GUIDAS/VISAS till ett sätt att använda sin kropp som INTE innebär att den sliter onödigt mycket på kroppen. Och om man då inte utan hjälpmedel kan visa hästen hur man menar, förtydligar detta med t ex graman.

Hur kan man känna eftergift och parera denna på samma sätt när man använder hjälpmedel?
Hur kan du veta hur mycket hästen klarar av att vägledas innan det övergår i något annat än just vägledning?

Det handlar om att VÄGLEDA och att VISA - och sedan låta HÄSTEN VÄLJA. Tvång ska övht inte vara med på kartan.
Men hur vet du skillnaden?
Var går skillnaden?

Jag har mycket svårt att se dina jämförelser, eftersom jag har läst så himla många inlägg om alla hans skador, så för mig blir det du nu berättar inte hela sanningen.

Men det låter logiskt och jättre förnuftigt det du nu berättar, fast jag skulle aldrig ens tänka tanken på att göra det samma! ;)

Hur kan man känna eftergift och parera denna på samma sätt när man använder hjälpmedel?

På exakt samma sätt som du känner eftergift med/genom hjälpmedlet tygel/bett. Om du jämför med att vägleda med bara tränsbett och tygel (för att hålla oss till standardutrustning, man kan ju göra det med grimma med om man vill) så har du exakt samma lätthet/svårighet att känna eftergift.

Och jag gav eftergift bara han 'tänkte' framåt-nedåt. Han är en häst som vill vara till lags, vill förstå och vill göra rätt. Och det tog ju inte lång tid för honom att fatta (genom vägledning och eftergift) vad det var jag önskade.

Hur kan du veta hur mycket hästen klarar av att vägledas innan det övergår i något annat än just vägledning?

Jag vet det lika bra/dåligt som när jag vägleder med något annat hjälpmedel (grimma, tygel, bett..)

Jag har mycket svårt att se dina jämförelser, eftersom jag har läst så himla många inlägg om alla hans skador, så för mig blir det du nu berättar inte hela sanningen.

Och som vanligt så läser du som fan läser bibeln, men det har vi diskuterat förr. Han har haft ett otal HAGSKADOR som ung, rena olycksfallsskador. Sen har han haft ledinflammation pga sin medfödda defekt.

Om han hade FÅTT gå med huvudet i vädret i 6 månader, hade hans rygg gått helt åt helvete. Och då hade han inte varit här idag. Som bekant har han näraliggande tornutskott på två ställen i sadelstaden (som vi inte visste om när han var ung btw), och om han fått gå i sin stjärnkikarform hade hans rygg tagit rejält med stryk av det.

Och ang 'alla hans skador' (som vi diskuterat förr, men eftersom du inte läser vad jag skriver tycker jag vi låter bli att ta den diskussionen igen) så anser jag att det enda som behövs sägas i den vägen är att samtliga veterinärer som sett honom är positivt överraskade och förvånade över hur gott skick han är i och hur fräsch han är med tanke på hans defekt och han är utdömd.

Men det låter logiskt och jättre förnuftigt det du nu berättar, fast jag skulle aldrig ens tänka tanken på att göra det samma! ;)

Det finns många vägar till målet. Spydighet kanske inte är en speciellt bra.. Men det finns lika många metoder som det finns hästar/ryttare. Och sålänge man inte låser sig vid 'one way fits all' så.. Samma ryttare - en annan häst = en annan lösning kan vara bättre. Samma häst - en annan ryttare = en annan lösning kan vara bättre. Annan häst - annan ryttare = en annan lösning kan vara bättre.

Och, samma häst - samma ryttare men idag kanske skulle ge en annan lösning. Jag vet inte. Men det är mycket möjligt att jag idag, 6 år senare, har fått den extra kunskap som behövdes för att ha kunnat visa Vision vägen utan graman.

Men rätt använd är den inte skadligare än något av de andra hjälpmedel som finns. Däremot är den lite lättare att missbruka.

Hur jag vet skillnaden på tvång och vägledning förresten - om det är tvång så är det DU som bestämmer/väljer t ex huvudets position. Vägledning så önskar du och HÄSTEN bestämmer/väljer t ex huvudets position.

Sen har jag inte hästar som ser med blida ögon på om man skulle försöka 'dra ihop' dem heller iofs. Speciellt inte om du försöker driva samtidigt, då gör de exakt vad de anser begärs av dem - går UPPÅT.
Men jag har hästar som gärna lyssnar på sin matte och försöker, eftersom de vet att deras matte lyssnar på dem.
Den dag de inte tycker det är KUL med ridningen, då är det dags för guldfiskar! Det finns en anledning att mina hästar brukar bli arbetsknarkare liksom..

TILLÄGG - Mitt kallblodssto och mina ponnyer utsattes för MYCKET mera tvång/elakheter/osjyssta grejer från min sida än Vision. Ingen av de tre förstnämnda hade ens sett en graman på bild. Förstaponnyn gick hela sitt liv på tränsbett och utan nosgrimma. Men jag både tvingade honom till fixerad form, låste huvudet och en massa annat elakt som jag inte riktigt vill tänka på nu.. Kallblodsstoet red jag några år på pessoabett - jag tror vidare förklaring är överflödig..

Så OKUNSKAP är för mig det som fäller, inte redskapet i sig. Okunnigt med tränsbett och utan nosgrimma eller okunnigt med ett bett skarpare än man har kunskap att rida på blir så mycket värre är mer kunnigt med graman..

Senast ändrad:

Och som vanligt så läser du som fan läser bibeln, men det har vi diskuterat förr.
Tolkninge är valfri.
Varför ta det så personligt? Tänk om du själv tolkat det som skrivits mer negativt än det faktiskt är meningen att vara...

Och ang 'alla hans skador' (som vi diskuterat förr, men eftersom du inte läser vad jag skriver tycker jag vi låter bli att ta den diskussionen igen)
Jo, jag läser vad du skriver. Vad får dig att tro annat?
Vad är vitsen?
Nu var det hjälptyglar som var temat, och det var anledingen till att jag inte orkar gå in på dina hästars skador.

så anser jag att det enda som behövs sägas i den vägen är att samtliga veterinärer som sett honom är positivt överraskade och förvånade över hur gott skick han är i och hur fräsch han är med tanke på hans defekt och han är utdömd.
Ja, det är jätte bra. Vi skulle inte prata om det nu, sa du ju.
Du är envis som få och kämpar verkligen för dina hästar, ingen kan säga annat och det har jag heller aldrig påstått.

Det finns många vägar till målet. Spydighet kanske inte är en speciellt bra..
Menar du att jag är spydig mot dig? Då kan vi börja prata om hur djävulen läser bibeln, eller vad du nu skrev.

Jag är intresserad i förklaringar på varför och hur människor går tillväga inte personliga påhopp. Då skulle jag har formulerat mig helt annorlunda.

Hur jag vet skillnaden på tvång och vägledning förresten - om det är tvång så är det DU som bestämmer/väljer t ex huvudets position. Vägledning så önskar du och HÄSTEN bestämmer/väljer t ex huvudets position.
Bra, för ibland undrar jag om det finns människor som inte gör det. Dina detaljerade svar får andra att tänka efter.
Och när hästen blir trött, vad händer då?
Hjälper man den "lite" extra eller slutar man?

Så OKUNSKAP är för mig det som fäller, inte redskapet i sig. Okunnigt med tränsbett och utan nosgrimma eller okunnigt med ett bett skarpare än man har kunskap att rida på blir så mycket värre är mer kunnigt med graman..
Kan man då få så mycket kunskap att man inte lägre behöver hälpmedel?

Tolkninge är valfri.
Varför ta det så personligt? Tänk om du själv tolkat det som skrivits mer negativt än det faktiskt är meningen att vara...

Jag skiljer på tolkning och feltolkning. Och eftersom vi haft en lång, infekterad diskussion om det hela innan så vet jag ju vad du anser.

Men visst, jag raderar och börjar från noll, dvs låtsas inte om tidigare diskussion. (Sen tar jag det personligt när någon anser/påstår att min/a häst/ar fått sina olycksfallsskador pga fel ridning/fel hantering när det står utom allt tvivel att det inte är så)

Jag är intresserad i förklaringar på varför och hur människor går tillväga inte personliga påhopp. Då skulle jag har formulerat mig helt annorlunda.

Bra, men du formulerar dig lite väl.. *söker ord* hårt då. Det är mer 'tala om' än 'fråga'?

Bra, för ibland undrar jag om det finns människor som inte gör det. Dina detaljerade svar får andra att tänka efter.

Bara bra om det är så =)

Och när hästen blir trött, vad händer då?
Hjälper man den "lite" extra eller slutar man?

Det där är det SVÅRA. Oavsett om man använder hjälptyglar eller ej. För om du ska komma 'vidare' så måste du ju gå över hästens bekvämlighetströskel en liten bit. Men samtidigt får du inte gå över maxtröskeln. Och det där är skitsvårt (jag hade en intressant diskussion med en veterinär om det där en gång).

Säg att hästen tycker att 'samling' av grad 4 på en 10-gradig skala är där gränsen för 'bekvämligheten' går. För att då t ex muskla hästen mer, måste vi upp till samling grad 4.5 eller mer. Men säg samtidigt att grad 5 av samling är max vad hästen just då klarar av, går man över det så kommer man få negativa effekter istället för positiva i och med att muskler överansträngs etc. Så, vi vill alltså kräva grad 4,5. Men hur vet man var maxgränsen går? Förhoppningsvis får man känsla för sin egen häst och kan läsa den etc, men någon gång är ju hästen i fråga ny för en och man vet inte. Bägge mina skulle glatt jobba/försöka jobba i grad 6 om jag bad dem, utan att gnälla. Mitt kallblodssto skulle vid 4.5 tala om att 'du, nu kommer jag nog snart att dö'. Och innan man vet hur hästen är är det ju jättesvårt. Både att veta hur mycket man ska 'tro' på hästen, och ffa var GRÄNSEN går. Du ska över en gräns men samtidigt hålla dig under en annan gräns, och de ligger ganska nära varandra.

Man får helt enkelt vaa lyhörd, använda förnuftet och be en liten bön. Man kommer gå över den övre gränsen mer än en gång i hästens liv. Tacknämligt nog så är 'en gång ingen gång' i sammanhanget, däremot gång på gång och man får problem.

JAG försöker hålla koll på den där gränsen genom sunt förnuft ( t ex nu när valacken stått flera månader, så även fast han påstår att han tycker vi kan både trava och galoppera och 'jobba' så vet jag ju att vi INTE ska det), att lyssna på hästen, både psykiskt och fysiskt (även om hästen tycker 'kul, kul, jobba mer' så ska jag ju känna att den fysiskt inte är redo) och att som en säkerhetsgrej se till att mina hästar med jämna mellanrum kollad av både equiatriker och veterinär. För att om jag går över gränsen få en indikation på det TIDIGT.

Me det där är ett av de områden då man får göra så gott man kan.
OBSERVERA att jag INTE tycker att gramanen ska användas som 'stöd' för att få hästen att orka mer! Jag har använt den så kan erkännas, i tidernas begynnelse. Med inramningen och stödet av graman så fungerade fattningarna från skritt, utan blev de väldigt fladdriga. Gramanen gav det extra stöd hästen behövde för att orka. MEN.. gör man så så kan man tippa dem långt över den där övre gränsen. Men när man guidar med dem (vilket är den enda användning jag rekommenderar) så har hästen alltid valet att säga både 'vill inte' och 'orkar inte'. Om du använder gramanen som stödhjul däremot så är det mycket svårare att märka när det är 'nog'.

Kan man då få så mycket kunskap att man inte lägre behöver hälpmedel?

Menar du specifikt eller generellt? Iofs är mitt svar samma, men med olika motiveringar.

Ang den enskilda hästen/det enskilda ekipaget så självklart kan man det, det är ju själva målet.

Om du menar ryttarspecifikt så lika självklart där. Och också målet. Man blir ju, förhoppningsvis i alla fall, en bättre och bättre ryttare genom att man utvecklar sig och lär sig mer. Både via rent praktiska saker (träningar, kurser, trial and error etc) men även via rent teoretisk inhämtning.

Jag är ju en bättre ryttare idag än för 5 år sen, och för 5 år sen var jag en betydligt bättre ryttare än för 10 år sen osv. Och jag är ju både bättre rent 'praktiskt', dels genom att min känsla hela tiden blir bättre och bättre, och mitt praktiska kunnande blir bättre och bättre. Men även för att jag teoretiskt har mer kunskap idag än tidigare. T ex genom att jag idag har en bättre kunskap om olika muskler och dess inverkan etc, och vad som händer med muskler och i viss mån skelettet i olika situationer.

Och om 5 år räknar jag iskallt med att jag dels ska ha lär mig ännu mer teoretisk kunskap om muskler och träningsfysiologi etc, och ha blivit en ännu bättre ryttare rent praktiskt. Och att det skett genom teoretisk utbildning, praktisk utbildning och så ännu mer erfarenhet. För det är ju genom erfarenhet man blir bättre. Och jag är helt övertygad om att Kele kommer ge mig nya problem att sätta tänderna i, och att jag kommer få komma fram till lösningar på dem. För varje unghäst man rider in t ex ger ju ökad kunskap.

Och Kele kommer säkert bli utsatt för saker som jag om YTTERLIGARE fem år kommer kunna lösa på ett 'bättre' sätt än jag gör idag. Men samtidigt kommer hon säkert 'slippa' bli utsatt för en hel del saker som jag gjorde på ett sätt för fem år sedan, men har en bättre lösning för idag.

Till Alexandra W och Rickan:

Ta era personliga dispyter per PM är ni snälla!!

Det blir så tjatigt!!

wert skrev:
Det var ju likadant när Ridsport publicerade ett test (med höghastighetskamera)på hur mycket vikt det faktiskt flyttades till bakdelen när hästen piafferade vilket dom kom fram till enbart var ca 1%, sen tog dom en drös hästar som utgjorde testet som inte ens kunde piaffera som piaff ska se ut, utan där var bilder på hästar som triangulerade kraftigt, Man blir ju för fan förbannad sedan när det hävdades att hästen inte alls flyttade vikt till bakbenen och därmed basta för det har Ridsport sagt!!! :mad:

Det här är forskning som Michael Holmqvist kommit fram till...

För ett tag sedan lånade jag en bok där han skrivit ett kapitel. Där skrev han just om detta med tillägget...........!!!!!!!!!! :D :D :D :D

Dt gäller INTE Klassisk Dressyr

Han försökte nämligen göra om försöket på SRS

:angel: :angel: :angel:

ramonarunds skrev:
Finns det hjälptyglar för idrottsmän/kvinnor?
Ja, det kallas for styrketraning, vikter, sma fallskarmar som man satter bakom lopare for att fa mer motstand, nasplatser, battre skor, vristband, etc

Om du var en idrottare, hur skulle du använda en "hjälptygel?"
Ja, jag gor det hela tiden. Precis som alla andra.

Hur skulle en Hjälptygel hjälpa dig i din träning?
Genom att bygga uoo mej snabbare och ge mej det resultatet jag vill ha. Jamfor en fotbollsspelare som har styrketranat med vikter och en som inte har det fa far du se skillnaden/

Amen :bow:
Använder sällan hjälptyglar, men det händer, och då givetvis med försiktighet. Rider med omdöme precis som när det gäller allt annat.

Senast ändrad:

*lånar knapp*

Till Carola:

Ja, jag har använt gramantygel till en häst som jag hade som foderhäst förut (fuxen i samma stall som min står i)

Han var spänd, huvudet uppi det blå, jag fick ingen kontakt med honom när jag red ut.

Jag provade att använda graman på honom när jag red ut för att testa och se vad som hände: Det blev ett positivt resultat!

Gramanen hängde hela tiden även med sträckt tygel.. antar att den inverkade något, men ingen direkt påverkan!? Hästen blev i alla fall kontaktbar, jag kunde rida honom "bakifrån och fram" då huvudet inte längre var bland molnen och han pinnade på i 190 och brydde sig noll om vad jag ville.

"Helt plötsligt" fick vi kontakt, vi kunde kommunicera då han slappnade av även i skogen. Jag använde den några gånger och tog sedan bort den och effekten bestod.

Det är min erfarenhet av gramantygel!

Var det bra: Ja!
Varför då: Jag kunde inte lösa det själv, och tog hjälp av en hjälptygel. Hade jag varit bättre på att rida hade den förmodligen inte behövts.

(sedan har jag som jag redan skrivit använt den en period då min häst stod på bakbenen, fungerade också bra, fast mest som mentalt stöd OM han skulle resa sig och jag blev trygg)

Var är egentligen resultatet från försöken på SRS då?
Jag har inte hört något alls om de försöken även fast det var flera år sedan det började pratas om det. :confused:

Liknande trådar

Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 993
Senast: VLMF
·
Utrustning Jag har gått och funderat på att skaffa ett hjälpmedel som hjälper mig att hålla ramen för hästen tills jag blivit såpass stark i mina...
2
Svar
22
· Visningar
3 162
Hundhälsa Mitt första inlägg här på många år, nytt användarnamn. Läser i vanliga fall nästan dagligen här på forumet men postar aldrig något...
Svar
3
· Visningar
2 327
Senast: Lona
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar