Ärligt talat!?

Sv: Ärligt talat!?

När jag läser inläggen här så är det en del som skriver att de använder sig av graman för att bygga muskler snabbare osv.
Hur nyttigt är det för hästen?
Hur länge kommer den att hålla efter ett par sådana "omgångar"?

Jag anser att en häst som går i korrekt form rids bakifrån och fram.
Inte via handen. Handen är till för att ev. styra, ställa, stanna och ge ett visst stöd.
Ridningen sker via säte och skänkelhjälper.
Visst,,,jag skrev att jag använde snodd. Det står jag för. Men jag använder den enbart från marken när jag själv inte kan påverka hästen med sits. Endast ett fåtal minuter och på en vältränad häst som har sin styrka och balans. Den är även då helt utspänd och gör ingen inverkan bakåt.
Men sitter man på hästen så kan man själv rida hästen på ett sätt där man kan visa/hjälpa hästen att hitta sin form utan hjälptyglar.
Och målet (åtminstone mitt) är en välriden häst utan olater och genvägar.

Du är nöjd med din graman och din unghäst är som du vill ha den. Det är ju bra men jag hade valt andra vägar.

Det här är mina allmäna tankar och inte riktat specifikt till dig.
Jag har också en unghäst som så småningom ska ridas in och det ser jag fram emot.

När jag läser inläggen här så är det en del som skriver att de använder sig av graman för att bygga muskler snabbare osv.
Hur nyttigt är det för hästen?
Hur länge kommer den att hålla efter ett par sådana "omgångar"?

Beror nog mycket på individ, vissa tycks ju tåla 'vad som helst', andra gör det inte. Jag skulle aldrig våga chansa.

Och målet (åtminstone mitt) är en välriden häst utan olater och genvägar.

Vi har samma mål, men jag kan ta hjälp på vägen om jag anser det krävs.

Du är nöjd med din graman och din unghäst är som du vill ha den. Det är ju bra men jag hade valt andra vägar.

Jag har inte använt graman alls senaste typ 3 - 4 åren. Och min 'unghäst' som det skrivs om idag är 11 år gammal.

Min nuvarande unghäst är tre, och har aldrig sett någon graman i hela sitt liv. Om hon kommer det eller ej vet jag inte, jag har samma approach för henne som för 'alla andra' att om det behövs så tar jag ställning till det då, men lika lite som hon får nosgrimma annat än som dekoration så kommer hon få ngn form av hjälptygel 'ba'fatt'. Hon har hittills haft en otroligt trevlig framåt - nedåtsökning så det känns inte nu som om jag övht kommer behöva graman på henne. Men så är hon en fullt normal unghäst UTAN en massa otrevliga erfarenheter i bagaget också.

Men den dag jag känner att jag behöver hjälp för att nå dit jag vill så får jag då ta ställning till vad för hjälp som är lämpligast i just det fallet.

(De två unghästar jag ridit in åt andra mellan henne och valacken har fått snokrem, men inte ens varit påtänkta för graman, så det är inget jag anser 'ska vara med'.)

Det här är mina allmäna tankar och inte riktat specifikt till dig.
Jag har också en unghäst som så småningom ska ridas in och det ser jag fram emot.[/QUOTE]

lakrits skrev:
Har man en häst som går med huvudet i vädret så finns det ju en orsak...och jag tycker man ska hitta orsaken till det problemet.
En väl grundriden häst ska kunna gå i form och kan den inte det så har man missat något.
Även en ryttare ska vara så väl "skolad" att den vet hur man får en häst i form utan att använda sig av hjälptyglar.
Om det inte är så att hästen har ont någonstans och det är därför den går med huvudet högt så bör man gå tillbaka till grundutbildingen.
Att gå "snabba vägen" eller "genvägar" ser jag personligen inte som en lösning.
Hästen går där den går för att den blivit placerad där,,,,,,,,inte för att den lärt sig gå där för att det känns bäst osv. med hjälptygel.
Du missar liksom att inte alla hästar är väl grundridna och när ett fel väl blivit befäst kan det vara mycket svårt att rätta till...
Själv har jag bestämt mig för att aldrig mer köpa ädre hästar just pga att man ändå ofta får börja om från början för att rätta till allt som blivit fel vilket tar mycket längre tid än att utbilda en unghäst rätt från början.
Ponnyn jag hade ett tag hade mycket dåliga erfarenheter från ridning sen tidigare och det tog lång tid att få honom på rätt spår igen. Vi behövde visserligen inte hjälptyglar för att visa honom var huvudet skulle placeras, utan för att "hålla honom på mattan" när han fick "spel". Utan gramanen vet jag inte om vi någonsin fått ordning på honom, för jag hade inte en chans när han reste sig och sen kastade sig iväg i full galopp, eller när han tog i av all kraft för att rycka tyglarna ur händerna på mig. Gramanen gav mig tillräckligt med trygghet för att våga rida mig igenom våra problem. Så länge gramanen används måttligt och med förstånd så förstår inte jag hur det skulle kunna vara ett problem? Hellre graman 3-4 ridpass och att man sen lugnt kan arbeta vidare, än att tjafsa om samma sak i 3-4 månader vilket ofta gör problemet ännu mer befäst och ökar risken för att det ska återkomma senare.

Men om det nu är så att man har en äldre häst med problem är det inte bättre att gå tillbaka till grunden och börja om även om det tar längre tid? Oftast är det ju inte bara ett problem utan det blir lätt andra problem av det första problemet.

Om hästen är så illa däran att den kan orsaka svåra skador på sig själv eller ryttare,,fine,,,då kanske det inte finns andra lösningar för sin egen säkerhet,,,,,,,men jag tycker att hjälptyglar används alldeles för flitigt bara i syfte att det ska gå snabbt och att man inte vill lägga ner tid på sin hästs grundutbildning även om det betyder att man får backa några steg.

lakrits skrev:
Men om det nu är så att man har en äldre häst med problem är det inte bättre att gå tillbaka till grunden och börja om även om det tar längre tid? Oftast är det ju inte bara ett problem utan det blir lätt andra problem av det första problemet.

Om hästen är så illa däran att den kan orsaka svåra skador på sig själv eller ryttare,,fine,,,då kanske det inte finns andra lösningar för sin egen säkerhet,,,,,,,men jag tycker att hjälptyglar används alldeles för flitigt bara i syfte att det ska gå snabbt och att man inte vill lägga ner tid på sin hästs grundutbildning även om det betyder att man får backa några steg.
:bow: :bow: :bow: :bow:

lakrits skrev:

Håller helt med dig om att hjälptyglar används lite väl ofta och att det man många gånger går allt för snabbt fram med ffa unghästar (både med och utan hjälptyglar).
Och självklart så backar man och går tillbaka till grunderna om man stöter på problem, men ibland så räcker det inte, ibland så finns det fel som är så starkt befästa att det är otroligt svårt att ta sig igenom dom utan hjälptyglar. Men att sitta och traggla med "skit saker" (tex dra tyglarna ur händerna) i veckor bara för att man vägrar använda hjälptyglar är dumt, ju längre man håller på desto större chans att det blir befäst, sätt hellre på gramanen i några dagar så är det klart sen (givetvis får man först undersöka vad det beror på och bota orsaken och inte bara symptomet, men ibland hänger symptomet kvar även när orsaken är botad).

det står att hjälptygöar som graman är till för de ryttare som kommit en bit i sin utveckling.
är det inte så att det borde vara som så att de ryttare som
2har kommit en bit på vägen" inte alls ska behöva några som heslt hjälptyglar
just för att de hittat själva känslan för ridningen.
hjälptyglar används - enligt mig - bara för att få hästen att kröka på nacken - vilken inte alls är samma sak som att rida i rätt form eller allt vad den nu heter - utan det ser bra "snyggt" ut

(tycker själv inte att det ser särskilt snyggt ut med en häst som springer och biter sig själv i bringan)

nej men allvarligt nu - hur kommer det sig att esto "duktigare" ryttare desto mer saker!??
minns när jag tog hand om tävlingshästarana - det va skarpa bett, gramaner, sporrar och spön.

jag saknar helt och hållet harmonin i tävlingsridningen - allt ser så tillkonstlat ut - bara massa tvång och rusande hästar.

vart finns sammarbetet och förståelsenför hästen som djur och individ.

om jag ska försöka gå tillbaka till det ursprungliga i denna tråd så

Varför använder ni hjälptyglar?
använder inga

Vilken nytta tror/vet ni att de gör?
får amatören att se "proffsig ut" iaf efter och enligt dagens ridsti
l
Kan ni förklara hur de i en helhet kan påverka hästen positivt/negativt?
jag kan bara se nackdelar då man helt klipper av banden mellan häst och ryttare - hästens naturliga stolthhet försvinner och ersätts med något människan tycker är vackert och tilltalande samt rätt

Vad är egentligen en hjälptygel och var går gränsen för dess användande?

Finns det någon alternativ användning för hjälptyglar?
komminikation

Låt oss föra en seriös diskussion där vi kan belysa både för och nackdelar, på ett vettigt sätt!

Och så vänder jag på steken och frågar:

Finns det hjälptyglar för idrottsmän/kvinnor?
finns det?

tycker att det är hemskt att hör att man rider unghästar med graman
och att man använder hjäptyglar för att åtstadkomma snabba resultat -
sånt är ju bara inte hållbart i längden.

jag är ledsen att jag inte kan hålla mig borta från pajkastning - men det känndes nästan behövligt!

En spontan tanke bara varför man ser mer skarpa bett och 'utrustningsdetaljer' på elittävlingshästar än hobbyhästar (minus de hobbyhästar som är pyntade för ryttaren gillar att pynta) är ju att en svårklasshoppare i full kondition oftast inte är direkt lättriden. De flesta hobbyryttare skulle nog inte ens MED all denna utrustning klara av en sådan häst speciellt bra.

man får ju skilja på tävlingshäst och hobbyhäst tycker jag, och inte dra alla över en kam. Sen, tyvärr så när vi avlar på ffa prestation och inte lika mycket på ridbarhet kanske så får man ju onekligen en typ av hästar som inte alltid är så lättridna. Det är ju inte ett okänt fenomen, och det är välkänt att aveln mot den morderna sporthästen medfört att det finns fler och fler hästar därute, även på de lägre nivåerna, som anses som 'svåra'.

Ridbarhet har ju en ganska stor del i t ex bruksprov för hingstarna etc. Men hur ofta bedöms stonas ridbarhet? Och om RGB anser att en hingst har mycket god ridbarhet, innebär det att JAG skulle kunna sitta upp och också anse att den har god ridbarhet? Eller har den god ridbarhet under elitryttare men inte under ryttare på lägre nivå?

Mest talande är väl egentligen att när det diskuteras om det idag avlas på ett avelsmål som siktar på elit och inte hobbynivå, så brukar argumentet komma om att man inte behöver avla 'mellanklasshästar' eller 'hobbyhästar', de kommer automatiskt om man avlar mot eliten. För alla hästar håller ju inte måttet. MEN, om vi betäcker Flippan med Baloubet, och så får vi en avkomma som inte håller måttet sett mot eliten, men som mycket väl hävdar sig upp till 1,30, har vi då en bättre ridbarhet för HOBBYryttaren då, eller har vi en 'svårriden' häst som saknar kapacitet nog för att vara intressant för elitryttaren, och som saknar ridbarhet nog för att vara intressant för hobbyryttaren?

Sen, fel använd ger gramanen det du sa (en häst som biter sig i bringan, och en häst som tvingas kräka nacken). Rätt använd händer inget av det där.

Förresten är det INTRESSANT att se att i ALLA hjälptygeldiskussioner så de som uttalar sig med stört 'tvärsäkerhet' och spottar ur sig mest fördomar som de försöker få till fakta är de som INTE använt en hjälptygel. Fascinerande. Ungefär som om jag skulle sitta och tala om huruvida det är bra eller inte att göra si eller så för att bli en bättre snowboardåkare - jag som aldrig stått på en snowboard.. Men det är klart, jag har ju åkt slalom, så jag kan ju uttala mig på grund av det :devil: Eller hur det nu var... :angel:

Alexandra_W skrev:
En spontan tanke bara varför man ser mer skarpa bett och 'utrustningsdetaljer' på elittävlingshästar än hobbyhästar (minus de hobbyhästar som är pyntade för ryttaren gillar att pynta) är ju att en svårklasshoppare i full kondition oftast inte är direkt lättriden. De flesta hobbyryttare skulle nog inte ens MED all denna utrustning klara av en sådan häst speciellt bra.

Det har inte så mkt med lättridenhet att göra utan mer att när man är i de klasserna så är det milimeter man räknar och då är man tvungen att ha stenkoll på sin häst. De flesta av dessa topphästar rids på helt vanlig utrustning hemma.

Fast visst de är nog inte lättridna för den vanliga hobbyryttaren direkt

man får ju skilja på tävlingshäst och hobbyhäst tycker jag, och inte dra alla över en kam. Sen, tyvärr så när vi avlar på ffa prestation och inte lika mycket på ridbarhet kanske så får man ju onekligen en typ av hästar som inte alltid är så lättridna. Det är ju inte ett okänt fenomen, och det är välkänt att aveln mot den morderna sporthästen medfört att det finns fler och fler hästar därute, även på de lägre nivåerna, som anses som 'svåra'.

Jag tror inte att det har med hur de är avlade faktiskt utan mer hur de blir när de är färdiga. Hästarna kan vara väldigt enkla och okomplicerade som unghästar för att när de sätts i stor kondition och tränas och tävlas på den nivån så blir de mer taggade.

Jag måste nog säga att -80 talets hästar hade betydligt sämre ridbarhet och många av dem var inte allas så bra på hinder som idag.

Idag ser man betydligt fler hästar som är försiktiga och mkt hinderkloka, som är lätta att korta och länga.

Ridbarhet har ju en ganska stor del i t ex bruksprov för hingstarna etc. Men hur ofta bedöms stonas ridbarhet?

Där har du en tanke :) Jag tycker helt klart att stona bör betygsättas, men hur det skall gå till är nog lite svårt. En hingst kan ju få så betydligt fler avkommor än ett sto.

Och om RGB anser att en hingst har mycket god ridbarhet, innebär det att JAG skulle kunna sitta upp och också anse att den har god ridbarhet? Eller har den god ridbarhet under elitryttare men inte under ryttare på lägre nivå?

Eftersom jag känner Roffe mkt väl så ;) kan jag säga med gott samvete att säger han god ridbarhet så kan nog även vilken hobbyryttare som helst rida den

Mest talande är väl egentligen att när det diskuteras om det idag avlas på ett avelsmål som siktar på elit och inte hobbynivå, så brukar argumentet komma om att man inte behöver avla 'mellanklasshästar' eller 'hobbyhästar', de kommer automatiskt om man avlar mot eliten. För alla hästar håller ju inte måttet. MEN, om vi betäcker Flippan med Baloubet, och så får vi en avkomma som inte håller måttet sett mot eliten, men som mycket väl hävdar sig upp till 1,30, har vi då en bättre ridbarhet för HOBBYryttaren då, eller har vi en 'svårriden' häst som saknar kapacitet nog för att vara intressant för elitryttaren, och som saknar ridbarhet nog för att vara intressant för hobbyryttaren?

Men dessa 130cm hästar behövs ju hur många som helst. Dessa ryttare som tävlar på de nivåerna behöver ju inte ha svårighet att rida. Det finns hur många bra ryttare som helst som bara inte har ambitionerna eller pengarna att kunna satsa på en elitkarriär eller som bara nöjer sig med att rida dessa 130cm klasser eller lägre.

Under alla år jag tränat elever så har jag sett både världsstjärnor bland hästar och ryttare som bara skumpar runt i 110cm klasser eller lägre just för att de inte har ambitionerna.

Och nej jag tycker inte att dagens hästar är mer svårridna, tvärtom.

Sen, fel använd ger gramanen det du sa (en häst som biter sig i bringan, och en häst som tvingas kräka nacken). Rätt använd händer inget av det där.

Helt rätt :D

Förresten är det INTRESSANT att se att i ALLA hjälptygeldiskussioner så de som uttalar sig med stört 'tvärsäkerhet' och spottar ur sig mest fördomar som de försöker få till fakta är de som INTE använt en hjälptygel. Fascinerande. Ungefär som om jag skulle sitta och tala om huruvida det är bra eller inte att göra si eller så för att bli en bättre snowboardåkare - jag som aldrig stått på en snowboard.. Men det är klart, jag har ju åkt slalom, så jag kan ju uttala mig på grund av det :devil: Eller hur det nu var... :angel:

:devil:

Du har så rätt så i detta.....

lakrits skrev:

Måste bara ;)

Skiver du av ett dokument eller kopierar du det i en kopieringsmaskin???

Jo jag drar den jämförelsen eftersom jag inte anser att alla genvägar är senvägar.

Det beror helt på vad eller hur hästen är.

Fullblod från banan brukar det vara en oerhörd fördel att sätta graman på, mkt för att de är ganska hoppiga och att för att visa vägen.

Jag tycker det inte är någon skillnad att longera med gummiband eller rida med graman. Fördelen när du rider är ju att du då verkligen kan påverka hästar och rider du med graman så kan du släppa efter när du inte brukar den vilket du aldrig kan göra med en gummisnodd.

Olgaklara.. Tack för många svar på mina funderingar! :bow:

Jag har funderat rätt mycket på det där, hur en 'amatör som jag' skulle klara mig på Flippan eller liknande elithäst.. Det bäst utbildade jag ridit var en GP häst i 'hobbykondition'. Utb & tävlad av Tinne, sen såld och gick på 'hobbynivå'. Men kunde det gjorde han ju. Han var väldigt lättriden och trevlig i ridhus, men lite för taggad ute för att det skulle vara riktigt kul alla ggr (han var en hejare på kräftgång i galopp och sidledes galopp ner i diken om man inte fick gå framåt). Han var egentligen inte 'svår' på det viset att han stack, alltid lätt att hålla och så, bockade aldrig etc. Men jag hade fullt sjå med 170 cm häst (jag är kort..) som galopperade på snedden istället för att bryta av till trav :angel:

Sen, visst märktes det en del att det var en väldigt bra häst och inte en fullt så duktig ryttare vissa gånger. I böjan fick vi en hel del oönskade byten. Jag satt om utan att vara medveten om det, och hästen gjorde som jag sa och bytte.

Men du har ju en STOR poäng i det där med konditionen. Min hobbyvalack är ju en helt annan häst i 'mellankondition' än i full kondition och man kan ibland ha händerna fulla med honom när han är i full kondition, inte för att han eg är mer svårriden då, utan för han kräver mer ridning då (mer rida, mindre åka helt enkelt.. I mellankondition kommer man rätt långt med att 'åka' häst på honom. Man kan åka igenom ett dressyrprogram eller en hoppbana och få fin, trevlig och prydlig ritt. Medan om han är i hög kondition så måste man RIDA igenom programmet/banan för att få en lika fin och trevlig ritt.)

Fast, något som amatörjag ju slås av varenda gång jag ser på hoppning på TV t ex (gäller såklart inte ALLA ryttare, men majoriteten - oavsett nationalitet) är att såpass många hästar ligger på rätt friskt mot hindren och ganska 'bryskt' måste tas upp (ofta med tillhörande huvudet i vädret-svar från hästen) för att sedan 'släppas av' sista språnget typ. Och det ser inte ett dugg lättridet ut för mig? Men vad förklaras det med, att de blir så 'tända' när det är tävling etc? (Om de nu - vilket jag inte misstror - skulle gå lugnt på normal utrustning på träning)

Men jag tror dig att de är 'andra' hästar på träning (det är nog alla, även hobbyhästarna tänder ju till), och jag har ju faktiskt sett något reportage från Mailn B och noterade till min förtjusning att Flippan minsann gjordes iordning ståendes lös på stallgången.
Iofs ser t ex Briar himla lättriden ut när allt klaffar, och inte alls lättriden ut när han kokar över. Å andra sidan erkänner ju villigt JB att det är en balansgång där att ha honom tillräckligt laddad men utan att det blir FÖR laddad och att det inte alltid lyckas. Och att det är en tunn linje mellan genialism och galenskap ;P

Alexandra_W skrev:

Jag försöker inte göra någonting till fakta utan det är helt och hållet mina funderingar och mina åsikter.
Jag försöker inte tala om för folk att dom ska göra si eller så, det är upp till var och en. Jag säger bara att jag väljer att ta i tu med problemen utan hjälptyglar.
Anledningen till att jag inte använder hjälptyglar är för att jag anser att de inte behövs och har själv aldrig behövt använda dom heller och väljer att inte använda dom.

Jag är bara intresserad av att höra vad folk använder dom till och varför och hur.

CarolaLind skrev:
Varför använder ni hjälptyglar?

Vilken nytta tror/vet ni att de gör?

Kan ni förklara hur de i en helhet kan påverka hästen positivt/negativt?

Låt oss föra en seriös diskussion där vi kan belysa både för och nackdelar, på ett vettigt sätt!

Och så vänder jag på steken och frågar:

Finns det hjälptyglar för idrottsmän/kvinnor?

Om du var en idrottare, hur skulle du använda en "hjälptygel?"

Hur skulle en Hjälptygel hjälpa dig i din träning?

:p :p :p

Nu svarar jag enbart utifrån mig själv och min situation. Jag använder inte hjälptyglar (i mitt fall graman som knäpps på sidorna av sadelgjorden) för att få hästen att kröka på nacken. Jag gör det för att få en "lättare ridning" och därmed förhoppningsvis en mer nöjd och avslappnad häst. Min dam är både ett muskel- och energiknippe och därtill busig. Jag har utbildat henne själv och fram tills för 3 år sen (hon är 12) red jag utan hjälptyglar, men sen blev jag sjuk... Efter att kämpat en hel del själv åkte jag på kurs hos en dressyrtränare med inriktning på centrerad ridning och med medicinsk utbildning. På hennes inrådan provade jag med graman för att "du får aldrig lugn och ro och därför blir du stel och då blir hästen i sin tur stel och du får då jobba ännu mer och blir ännu stelare och hästen blir i sin tur ännu stelare, ni har fastnat i en ond spiral." (citat från tränaren). Med andra ord jag använder gramanen för att i större utsträckning kunna koncentrera mig på min sits (istället för att behöva lägga störst fokus på att "hålla damen på mattan"). Nu är jag också mer medveten om hur hästen rör sig och hur vi påverkar varandra - vi är båda mer avslappnade. Att kunna slappna av mer har också gjort att jag inte längre får lika ont och att jag blivit mer uthållig.

Angående "hjälptyglar" till mig själv så använder jag följande:
- en nackkrage i neopren (för värmens skull), för att inte bli stel av blåst/drag.
- en speciell sele som rätar upp mig och håller tillbaka axlarna när jag själv inte orkar.
Ovanstående gör så att jag går/rider i "rätt form".
Sedan använder jag en värmande och inflammationsdämpande salva samt speciella "värmevantar" för att undvika stelhet i fingrarna.

Sedan har jag då och då tagit hjälp av andra ryttare för att hästen ska få göra det jag inte kan.

utifrån ovanstående menar jag att hjälptyglar mycket väl kan vara till nytta, sedan ska man också vara medveten om att de kan missbrukas eller få felaktiga konsekvenser (mitt sto blir t.ex. bara starkare och stelare om gramanen knäpps mellan frambenen, vilket en annan tränare rekomenderat).

Hjälptyglar är ett laddat ämne men erftersom trådskaparen redan skrivit att diskussionen ska vara seriös hoppas jag att personliga påhopp och pajkastning ej ska bli resultatet av detta inlägg.

lakrits skrev:
Jag försöker inte göra någonting till fakta utan det är helt och hållet mina funderingar och mina åsikter..

Du har tidigare i dne här tråden skrivit:

Hästen går där den går för att den blivit placerad där,,,,,,,,inte för att den lärt sig gå där för att det känns bäst osv. med hjälptygel.

Ett uttalande som du presenterar som fakta, och som är helt felaktigt vid korrekt användande av graman. Du har med det uttalandet visat att du inte ens i teorin förstår HUR en rätt använd graman verkar.

Anledningen till att jag inte använder hjälptyglar är för att jag anser att de inte behövs och har själv aldrig behövt använda dom heller och väljer att inte använda dom.

Och innan jag behövt använda någon form av hjältygel så uttalade jag mig precis som dig. Det är lätt att vara salig när man är ovetande liksom. Men efter tillräckligt många hästar så brukar man förr eller senare stöta på det där exemplaret som ställer en hel del 'sanningar' man har på ända, och där det som 'alltid fungerat förr i alla år' inte fungerar alls utan man får söka andra lösningar. Dessa hästar brukar lära en oändligt mycket ÖDMJUKHET..

På samma sätt så innan valacken så ansåg jag att det finns inte hästar som är 'obotbart' svåra att lasta. Jag hade 'omvänt' så många transportvägrare att jag ansåg att jag hade grund för uttalandet och en 'vattentät' metod. Tills valacken stack hål på den bubblan genom att visa att den var långt från vattentät. Varför just HAN och ingen av alla de andra hästarna var just den som sa 'ha, trodde du ja', kan man ju fundera på. Men rent generellt så tiden med honom har lärt mig att vara vääldigt försiktig med att uttala mig tvärsäkert OCH att inte uttala mig om situationer jag ALDRIG VARIT I..

Alexandra_W skrev:
Du har tidigare i dne här tråden skrivit:

Ett uttalande som du presenterar som fakta, och som är helt felaktigt vid korrekt användande av graman. Du har med det uttalandet visat att du inte ens i teorin förstår HUR en rätt använd graman verkar.

Och innan jag behövt använda någon form av hjältygel så uttalade jag mig precis som dig. Det är lätt att vara salig när man är ovetande liksom. Men efter tillräckligt många hästar så brukar man förr eller senare stöta på det där exemplaret som ställer en hel del 'sanningar' man har på ända, och där det som 'alltid fungerat förr i alla år' inte fungerar alls utan man får söka andra lösningar. Dessa hästar brukar lära en oändligt mycket ÖDMJUKHET..

På samma sätt så innan valacken så ansåg jag att det finns inte hästar som är 'obotbart' svåra att lasta. Jag hade 'omvänt' så många transportvägrare att jag ansåg att jag hade grund för uttalandet och en 'vattentät' metod. Tills valacken stack hål på den bubblan genom att visa att den var långt från vattentät. Varför just HAN och ingen av alla de andra hästarna var just den som sa 'ha, trodde du ja', kan man ju fundera på. Men rent generellt så tiden med honom har lärt mig att vara vääldigt försiktig med att uttala mig tvärsäkert OCH att inte uttala mig om situationer jag ALDRIG VARIT I..

Hoj hoj hoj..Drar du inte Liiite stora växlar nu???

:crazy:

Hur kan DU med tvärsäkerhet veta då att Gramanen inverkar perfekt??

Jag använder enbart martingal för att ha mer koll på hästen som stegrar ibland. man blir lite starkare med den..

Men en graman tycker jag trycker ihop hästen, hästen bryter av i nacken och jobabr inte överhuvudet taget med bakbenen. Ett lätt sätt att få hästen att gå på bogarna och bara skrpinga runt o lulla utan att ha nån bra aktivitet i bakbenen.

Använder gummisnodd när jag longerar men då är det inte spänd någontingen, hästen söker sig ner ändå.

Spänner man in en häst med gummisnodd är det likadant som med en graman, ingen bakbensaktivitet och knäpper av i nacken!

Tolkar man det som fakta så är det upp till var och en..........
Det är MITT sätt att se på saken.........JAG anser att man placerar hästen när man använder hjälptyglar.

Återigen; det är upp till var och en att använda hjälptyglar och jag har inte haft behov av att göra det varken på unghästar eller äldre hästar.
Jag finner inget behov i att använda det.

Du säger att du tyckte precis samma som jag innan du använde hjälptygel (graman) då förstår du hur jag tänker. Sen att du tyckte det var en bra lösning är upp till dig och att du sedan vill fortsätta använda det till olika problem är också upp till dig.

Men under alla mina år med hästar oavsett om de varit bråkiga, stökiga, inridningar, tillridningar, äldre hästar osv. har jag inte användt mig av det för jag har löst problemen genom att gå tillbaka till grunden.

Jag hyser inget agg eller dyl. mot folk som använder det, varken här eller i verkliga livet, men det här är MITT sätt att se på saken och därför väljer JAG att inte använda det.

ag vänder mig inte emot att du inte har behövt använda en hjälptygel och väljer andra lösningar i första hand (det gör jag också , graman var inte och kommer aldrig vara första eller ens andra alternativet).

Det du beskriver om att den låser huvudet är ETT sätt man kan få den att fungera på, men inte det enda. Men du uttrycker det som att det alltid är så, och utan att ens ha använt den. Hänger du med då hur jag menar?

Liknande trådar

Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 993
Senast: VLMF
·
Utrustning Jag har gått och funderat på att skaffa ett hjälpmedel som hjälper mig att hålla ramen för hästen tills jag blivit såpass stark i mina...
2
Svar
22
· Visningar
3 162
Hundhälsa Mitt första inlägg här på många år, nytt användarnamn. Läser i vanliga fall nästan dagligen här på forumet men postar aldrig något...
Svar
3
· Visningar
2 327
Senast: Lona
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar