Ärligt talat!?

Sv: Ärligt talat!?

CarolaLind skrev:
Hoj hoj hoj..Drar du inte Liiite stora växlar nu???

:crazy:

Hur kan DU med tvärsäkerhet veta då att Gramanen inverkar perfekt??

Jag har aldrigs agt den verkar perfekt. Däremot har jag sagt hur den verkar om man använder den som en guide. Och då LÅSER den aldrig huvudet, den TVINGAR inte hästen till något (mer än det som all utrustning gör då, ett bett 'r 'tvingande' på sitt sätt med).

Och det är dessa argument som brukar framföras som så 'hemsktä med graman, och undantagslöst av sådana som aldrig använt en (mig själv för 7 år sen inkluderad).

Det jag vänder mig emot. Sen har jag aldrig uttalat mig i termer som perfekt etc, men i termer som 'rätt använd' och 'fel använd'.

En fel använd graman har inget på en häst att göra, en rätt använd har jag inga problem med, även om jag hellre ser att man kan lösa ev problem utan graman (vilket jag också lyckats med i alla fall utom valacken, och hoppas kunna fortsätta med, inkl att om jag hittar en V2 så skulle jag idag kunna lösa även det utan graman)

Lånar knapp>

Det var väldigt vad detta var debattstimulerande :D
Min fasta övertygelse är att hjälpmedel används för att kompensera egna brister och tillkortakommanden med hästen. Ju mindre hjälpmedel du använder ju bättre förståelse och kommunikation har du med hästen. Sedan får var och en dra sina egna slutsater av detta :cool:
Och ska man ha en hållbar och psykisk stabil häst får man ALDRIG ha bråttom.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Jag förstår inte snacket om att gummisnodden "spänner in hästen".
När hästen sänker nacken så blir ju effekten att snodden hänger lös och då är den väl inte "inspänd" (hästen alltså).:confused:

Jag har inte skrivit att den låser huvudet,,,,,,,,däremot att huvudet placeras på ett ställe som jag vill att hästen själv ska hitta.

Om man däremot spänner för hårt så blir ju effekten att snodden aldrig har möjlighet att hänga lös hur mycket hästen än sänker sig och då blir den ju dessutom ihopdragande. Men så hårt kan det väl ändå inte vara så många som spänner, det måste ju kännas när man rider att det blir fel för hästen.

Jag vet inte hur andra använder sig av gummisnodd men den kan användas till att dra ihop hästen ganska mycket.

Spänner du inte in den alls så ger den ju fortfarande ett tryck i nacken.

Ja, men och ett tryck på nacken kan väl inte göra så stor skada om hästen i vanliga fall går högt med huvudet och sänkt rygg?

Antagligen har du inte läst de tidigare inläggen.

Min åsikt i det hela är att om du använder dig av hjälptyglar så "placerar" man hästens huvud i ett läge som den själv inte hittat.
När jag rider vill jag att hästen själv ska hitta läget där det är som behagligast och genom sin egen styrka och balans. När den gör det har den också hittat hur och var den ska använda sina bakben och sin övriga kropp.

För att svara på din fråga: Nej,den skadar inte men den har heller inte hittat placeringen själv. Sedan beror det ju som sagt på hur man använder den. Det finns säkert dom som spänner in så hästen inte har någon chans alls röra sig åt nåt håll annat än bakom lod.

Rider med chambon ibland och det funkar för oss. Därför använder jag den...

Enligt Rolle så är orsaken att jag inte kan rida... :)

Lakrits - har du läst mina inlägg om den använd som en guide och en tolk och att HÄSTEN sen får välja om den vill lyssna på det eller inte? Hur kan det bli 'tvinga'? (Ja, mer än ett bett eller en vanlig tygel tvingar då).

Är inget stort fan av hjälptyglar men förut när jag hade en lite mera halvgalen häst :eek: så andvände jag faktis en graman när jag skulle rida ut i skogen av rent säkerthetsskäl. Bara för att ha något att ta tag i om han skulle sticka. Den va väldigt effektiv och jag använde den fram tills jag kände att han lyssnade på mig.. Nu för tiden så har jag ingen. Men jag tycker att hjälptyglar kan vara bra som hjälp för dom kunniga ryttare som vill hjälpa hästen att förstå hur man menar. Men jag känner att hjälptyglar bara ska användas av ryttare med god kunskap om hur man använder den och i vilket syfte.. Inte bara för att hästen ska kröka på nacken och se fin ut för ett otränat öga...

Zeena skrev:
Rider med chambon ibland och det funkar för oss. Därför använder jag den...

Enligt Rolle så är orsaken att jag inte kan rida... :)

Ja men VAD är det som funkar?

tussan skrev:
Jag förstår inte snacket om att gummisnodden "spänner in hästen".
När hästen sänker nacken så blir ju effekten att snodden hänger lös och då är den väl inte "inspänd" (hästen alltså).:confused:

Ja men VARFÖR vill du sänka nacken först?

Alexandra_W skrev:
En fel använd graman har inget på en häst att göra, en rätt använd har jag inga problem med, även om jag hellre ser att man kan lösa ev problem utan graman (vilket jag också lyckats med i alla fall utom valacken, och hoppas kunna fortsätta med, inkl att om jag hittar en V2 så skulle jag idag kunna lösa även det utan graman)

Men du av alla som är så insatt och intresserad av hästens Anatomi, Bilologi och Biomekanik, HUR kan du ens använda termen "Rätt"

VAD är det som är rätt med att få ner huvudet?

Jag ser många förespråkare, men inte en endaste kan förklara!!!???

Nej, jag anser inte att en endaste av er kan det.

Vad har Bärigheten för att få lösgjordhet-Igenomsläpphet och avslapphet DET MINSTA med att få ner nacken att göra??

Förstår ni verkligen inte att det är Ändan som ska ner, Bäckenet som ska vinkla sig, Hasorna som ska jobba, ryggen som ska höjas

FÖR ATT SEDAN BLI SÅ STARKT att nacke och dess dingel till huvud sla bli så avslappnat att det hänger ner, formar sig neråt av sig själv per automatik?

Den dagen ni börjar sätta Gummisnodden runt häcken på era hästar så ropar jag Halleluja.

:D

Det var det bästa inlägg jag läst sen jag hittade detta forum!!!:bow: :bump: :bow: :bump: :bow: :bump: :bow:

Men du av alla som är så insatt och intresserad av hästens Anatomi, Bilologi och Biomekanik, HUR kan du ens använda termen "Rätt"

Jag använder termen 'rätt' (eller rätt använd) ang gramanen. Inte ang huruvida det är rätt eller fel att BE om en sänkning av huvudet.

VAD är det som är rätt med att få ner huvudet?

Jag kan bara utgå från mitt eget exempel, och det har jag förklarat flera ggr. Men kan ta det i korthet igen.
Att få hästen att förstå att jag ville se en lägre form var väsentligt eftersom den form han då gick i (utan fysisk anledning ska tilläggas) var skadlig för hans rygg. Och jag kunde inte få honom att förstå vad jag önskade. Jag hade på vanligt tränsbett och med vanlig tygel kunnat tvinga ner hans huvud. Men jag tycker inte tvång är rätt väg. Så här gällde det att - snabbt - få det lilla livet att FÖRSTÅ vad jag menade. Med gramanen kunde jag få honom att förstå vad jag ville, och han kunde sedan själv välja att tillmötesgå min önskan, eller strunta i den. Nu är jag så lyckligt lottad att jag har en häst som VILL göra rätt (= som matte ber om) så såfort han förstod så var problemet löst.

Men anledningen till att huvudet skulle ner var alltså rent hälsomässiga. Anledningen till att gramanen kom dit var för att jag inte förmådde guida honom dit utan. (Jag hade kunnat TVINGA huvudet dit utan graman men det var inte intressant att tvinga)

Vad har Bärigheten för att få lösgjordhet-Igenomsläpphet och avslapphet DET MINSTA med att få ner nacken att göra??

Få ner huvudet har eg bara med avslappning att göra av de saker du nämnde. Avslappning är en nödvändighet för bärighet. Men hur man än vänder på det så att fixera huvudet, oavsett VAR man fixerar det, hjälper ingenstans för någonting (mer än möjligen i ryttarens huvud). Att däremot uppmuntra en spänd häst att sänka huvudet skapar en större avslappning (om hästen väljer att sänka huvudet) och då finns det större möjligheter att påverka hästen och kunna komma till (själv)bärighet etc.

Förstår ni verkligen inte att det är Ändan som ska ner, Bäckenet som ska vinkla sig, Hasorna som ska jobba, ryggen som ska höjas

Jodå, men har du försökt RIDA på en spänd häst med huvudet i skyn någon gång? Det går inte, utan man måste först få hästen att slappna av, och då kommer huvudets position bli mer normalt automatiskt, och när hästen slappnara v så blir den mottagligare och man kan RIDA den. Och då rida den i form.

Och det finns lika många vägar till målet som det finns ryttare. Men jag kunde inte 'rakt fram i skogen' tydligt nog förmedla vad jag önskade, så jag tog gramanen som tolk/guide. Och det var tyvärr inte så att det kunde ta den tid det tog för att få hästen att förstå vad jag menade och att slappna av tillräckligt utan graman/hjälp.
Hade jag kunnat rida på böjda spår t ex hade jag inte behövt gramanen, men jag hade inte den möjligheten. Utan det viktiga och det som 'brådskade' var att få hästen att inte fortsätta gå i den form han gick, utan förstå vad jag bad om ang formen (för att hästen sen skulle välja själv om han ville uppfylla önskningen eller strunta i den)

Om man jämför med K, som inte har en massa otrevliga erfarenheter i bagaget, så går ju hon självmant med framåt - nedåtsökning. Och visst kan hon gå med huvudet i det blå när hon ser något intressant, men det är ändå LÅNGT ifrån den rakt igenom skadliga form som valacken gick i när jag tillslut provade graman. Jag skulle inte slänga på en graman för att korta tiden eller liknande om det fanns tid att ta den långa vägen.

Fast detta skrev jag ju i mitt inlägg :smirk:

Att jag ville få hästen att jobba bakifrån och fram inte tvärtom.

Jag måste nog säga att jag har då aldrig sett en graman användas på rätt sätt eftersom jag anser att "rätt sätt" och graman inte hör ihop.
Visst gramanen kan få ner hästens i en lägre form men den lägre formen är inte en korrekt låg form eftersom gramanen aldrig kan få hästen att länga ut halsen framför manken eftersom det kräver att hästen måste gå med näsan framme lite framför lod vilket är stört omöjligt att få med en graman eftersom den oundvikligen verkar bakåt även om du håller i gramanen med sytråd dom flesta hästar som går i låg form med eller utan graman är inte låga och långa framför manken utan dom är bara låga i nacken med en högre hals och ett huvud som är vikt inåt.

Jag kan gå med på att man kan behöva en graman för att visa hästen vägen neråt på en häst som är spänd och går med högt huvud eller är allmänt jävlig men man skall ju inte tro att hästen kan arbeta korrekt och på rätt sätt med en graman som alla vill påpeka för det är inte sant, men så länge man är medveten om vad man är ute efter och i detta fallet att få hästen att bli mer avslappnad för det brukar dom ju bli bara dom sänker sig kan det vara ett steg på vägen till att få hästen att någondag arbeta på ett korrekt vis.

Fast nu håller jag ju inte med dig. En graman kan visst göra så att hästen går i rätt form.

Det är den hand som gramanen sitter i som avgör om den går i rätt form eller ej.

När du fått hästen att sänka nacken (nu pratar jag om den hästen såm går med hög nacke) så släpper du helt enkelt ut gramanen så att den kan ta fram nosen. Det finns INGET som säger att du skall hålla kvar i gramanen när den väl sänker sig!

Jag har sett många hästar som går med lång låg nacke på just graman. Men då kanske jag bara sett de som kan rida

Liknande trådar

Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 993
Senast: VLMF
·
Utrustning Jag har gått och funderat på att skaffa ett hjälpmedel som hjälper mig att hålla ramen för hästen tills jag blivit såpass stark i mina...
2
Svar
22
· Visningar
3 162
Hundhälsa Mitt första inlägg här på många år, nytt användarnamn. Läser i vanliga fall nästan dagligen här på forumet men postar aldrig något...
Svar
3
· Visningar
2 327
Senast: Lona
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar