Ärligt talat!?

Sv: Ärligt talat!?

Vad är problemet med gummisnodd? (irriterad)

Jag har läst igenom denna tråd ett antal gånger nu,och det fionns ett par människor som hackar ned på gummisnodden? Enligt mig är gummisnodden en av de bästa hjälptyglarna. Hade en diskussion om detta med en bekant, och det visade sig att gummisnodd inte är det sämsta som finns (som många i detta forum tycker).
Det finns ju otroligt många anledningar till att gummisnodd är så bra!
1. Den SLÄPPER EFTER när hästen går i rätt form!
2. Den spärrar inte hästens nacke, vilket många andra hjälptyglar gör om hästen sträcker lite mycket på nacken, eller helt enkelt rör sig med nacken för mycket, vilket kan orsaka PANIK hos hästen. Gummisnodden låter hästen röra på halsen och visar vart halsen ska vara samt hur den ska ligga, en hjälp på vägen till hästar som inte kan gå i form.
3. En gummisnodd kan inte göra jobbet, men är en megastor hjälp på vägen då man rider exempelvis unghästar (Detta vet jag då jag har sett resultat).

GALOPP skrev:

Jag har läst igenom denna tråd ett antal gånger nu,och det fionns ett par människor som hackar ned på gummisnodden? Enligt mig är gummisnodden en av de bästa hjälptyglarna. Hade en diskussion om detta med en bekant, och det visade sig att gummisnodd inte är det sämsta som finns (som många i detta forum tycker).
2. Den spärrar inte hästens nacke, vilket många andra hjälptyglar gör om hästen sträcker lite mycket på nacken, eller helt enkelt rör sig med nacken för mycket, vilket kan orsaka PANIK hos hästen. Gummisnodden låter hästen röra på halsen och visar vart halsen ska vara samt hur den ska ligga, en hjälp på vägen till hästar som inte kan gå i form.
3. En gummisnodd kan inte göra jobbet, men är en megastor hjälp på vägen då man rider exempelvis unghästar (Detta vet jag då jag har sett resultat).

Tja..om det hjälper dig att vara irri, så be my guest....:crazy:

Men än en gång, vad har huvudet med hästens riktiga grundbalans att göra? Varför vill ni ha ner huvudet först, och sen baken Varför inte lära sig att träna hästen rätt från början istället? Vad är problemet?

Den släpper inte alls efter. Möjligtvis om ma har en jätteliten häst eller ponny med ovanligt kort hals. På normalstora hästar är den alldeles för kort för att öht ge eftergift.

Gummisnodd=rollkur

GALOPP skrev:

Fast allt detta kan också gramanen göra, skillnaden är den att gramanen lätt kan regleras under ridning och den är inte elastisk. Så varför välja snodden när gramanen har snoddens alla fördelar men ingen av dess nackdelar?
Sen förstår jag inte vitsen med hjälptyglar på unghästar, dom brukar ju vara så lättridna ändå... :confused: Vad ska man ha hjälp med där?

Jag ställer dessa frågor för att jag inte riktigt förstår varför snodden är så bra. Jag har bara sett den användas av hästar som har ont i framknäna och svag ländrygg. Hästar som tenderar att gå med huvudet för högt för sitt eget bästa. Så istället för att träna hästen stark och hjälpa den bort från ledinflamationer så sätter man dit en snodd.

Så jag skulle vara tacksam för lite mer förklaringar.

1.[/COLOR] Den SLÄPPER EFTER när hästen går i rätt form!
Men vad är rätt form?
Vad är det som händer i övriga delar av kroppen när då du funnit denna "rätta" formen? Sker då all träninng per automatik?

Men är det genom att parera och dirigera halsen som man tränar resten av kroppen?

Vet ej. Mina efterforksningar har ej gett resultat. referar bara till vad han själv skrivit...

Jag är jättenyfiken på resultaten från SRS.
Hur menar du med vad han själv skrivit? Har han skrivit om försöken på SRS någonstans?

Centaur skrev:
Den släpper inte alls efter. Möjligtvis om ma har en jätteliten häst eller ponny med ovanligt kort hals. På normalstora hästar är den alldeles för kort för att öht ge eftergift.

Gummisnodd=rollkur

Det finns olika längder på gummisnodden, så om du provat en som är förstor för häst har du använt en för ponny.

Den jag har hemma påverkar inget alls i sin fulla längd utan måste spännas in för att kunna påverka hästens huvud.

Det är ju intressant att vi ryttare så ofta koncebtrerar oss på vart halsen ska vara. I det ex jobb som IU hänvisar till ang. Kissing Spines. Tas forskning upp av M. Rhodin "The influence of head and neck position on kinematics of the back in ridinghorse at the walk and trot"

Där enl exjobbaren presenteras deras resultat visar att hästens steglängd (det visste vi väl alla) men även rörelsen i ryggen (!) hämmades av inspänning.

Det talar väl väldigt emot att lära hästen i tidigare år med hjälp av en gummisnodd att hästen ska hålla ryggen stilla...
Även longering med inspänning är ju tvivelaktig...

Har ngn länken till Rhodins arbete vore det spännande...

*KL*

Gummisnodden ger INTE full eftergift FRAMÅT - nedåt.

Alltså är den komplett värdelös i mina ögon. Och går rakt emot allt vi försöker lära hästen.

Hej.

Intressant diskussion. Roligt att läsa alla inlägg, så jag får väl komma med ett bidrag också...

Varför använder ni hjälptyglar?
Jag rider med grammantygel då och då... i snitt en gång varannan vecka. Syftet är att hjälpa hästen till en lägre form, som i sin tur ska hjälpa till att bygga upp ryggmuskulaturen. Min häst har exteriört sett inte de bästa förutsättningarna för att hitta den rätta formen, så därför är det bra med en hjälptygel ibland. Jag gillar grammanen eftersom jag kan släppa efter den när hästen har den form jag strävade efter.

Martingal är som jag ser det inte en hjälptygel utan ett hjälpmedel för att inte få hästens nacke i ansiktet vid uteritt. På min förra häst som var byggd på ett helt annat sätt behövdes ingen martingal och ingen gramman.

Och så brukar jag tömköra på volt. Jag har köpt en ordentlig tömkörningsgjord, men många olika inspänningsmöjligheter. Det blir ju också lite "gramman-betonat", med möjligheten att släppa efter på inverkan. Och min otränade häst slipper balansera upp både mig och sig själv under tömkörningen.

Och så vänder jag på steken och frågar:

Finns det hjälptyglar för idrottsmän/kvinnor?
Jag tycker att det finns det. Vi vill ju att hästen ska arbeta i rätt form så att den håller länge och inte får ont i kroppen av att ridas. Motsvarande hjälpmedel kan man väl hitta i andra idrotter? Tex tyngdlyftare har sina stödstrumpor för att kunna lyfta så tungt som de gör.

Om du var en idrottare, hur skulle du använda en "hjälptygel?"
Jaa, om jag tex var plattfot och ville tävla i någon sprintgren, så skulle jag nog ta hjälp av hålfotsinlägg eller specialskor kanske. Inte skulle jag springa omkring och träna på fel sätt i väntan på att mina fötter skulle hitta rätt utformning på naturlig väg...
Allvarligt talat så finns det ju hur mycket utrustning och hjälpmedel som helst för idrottare, bara inget som exakt liknar en hjälptygel. Men vi har ju inte sadlar eller träns på oss heller.:smirk:

Ifall det inte framgått så är min åsikt att man inte kan svart eller vitt säga om hjälptyglar ska användas eller inte, eftersom det är så olika beroende på vilken häst man sitter på. Men, hjälptygeln ska hjälpa hästen, inte ryttaren!:D Man bör som ryttare veta hur man rider en häst i rätt form och vad rätt form innebär (inte bara krökt nacke), annars är en hjälptygel helt meningslös och inte ett dugg utbildande för hästen.

Nu har jag inte läst alla inlägg alls men måste fråga........hur kan man eller du tycka att en graman är OK och inte en gummisnodd??????

Jag gillar inte hjälptyglar överhuvudtaget med ev. undantag av snodd i vissa fall.........dock inte vid ridning.

Måste man använda sig av hjälptyglar så tycker inte jag hästen är rätt riden. Varför gå genvägar istället för att ta itu med problemet?

Anledning till att jag tycker snodd kan vara OK är för att den ger efter på ett bra sätt.
Jag använder snodd ibland men då vid longering eller tömkörning. Endast ett par minuter. Eftersom jag inte sitter på hästen och kan påverka hästens form förutom i munnen (vilket man ska göra med sitsen) så tar jag hjälp av snodden, och aldrig spänd.
Den är ej åtdragen i nacken utan hästen har möjlighet att hitta formen själv utan att "tvinga" ner den utan bara hjälpa den.

Nu beror det väl på hur stor häst man har men gäller det ponny så går det anpassa den så att den inte blir spänd där heller.

Sedan har jag en fråga till er som använder hjälptyglar.................
Hur är hästen när ni INTE använder hjälptygel vid ridning? ÄRLIGA svar tack!

Senast ändrad:

Nu har jag inte läst alla inlägg alls men måste fråga........hur kan man eller du tycka att en graman är OK och inte en gummisnodd??????

kanske SKULLE läsa hela tråden, ALLA de svar du vill ha står där om och om igen!

Rätt använd graman ger full frihet FRAMÅT - nedåt.

En gummisnodd ger aldrig det.

En hjälptygel som inte ger frihet & eftergift FRAMÅT - nedåt är i mina ögon värdelösa, för det vi försöker lära hästen från dag ett i dess utbildning. Vi vill ju att hästen ska lära sig att acceptera bettet och följa det framåt - nedåt.

Måste man använda sig av hjälptyglar så tycker inte jag hästen är rätt riden. Varför gå genvägar istället för att ta itu med problemet?

Eftersom en häst med huvudet i vädret går på ett sätt som är skadligt för dess kropp t ex. Och innan ryttaren har hunnit utbilda sig till en såpass bra ryttare att den utan hjälpmedel kan få hästen att förstå vad den vill kan man ha fått problem med hästens kropp. Om man däremot med hjälp av t ex graman kan GUIDA hästen till att förstå vad som önskas så kan man lösa problemet snabbare. Naturligtvis kan man inte strunta i att vidareutbilda sig,m men det gör väl alla ryttare hela tiden?

Anledning till att jag tycker snodd kan vara OK är för att den ger efter på ett bra sätt.

Den ger efter bakåt - nedåt och/eller bakåt -inåt, varför tycker du det är bra?

Sedan har jag en fråga till er som använder hjälptyglar.................
Hur är hästen när ni INTE använder hjälptygel vid ridning? ÄRLIGA svar tack!

Valacken gick på graman ett tag, för att han skulle förstå vad jag önskade. Han har inte gått med graman på många år nu, och går i en trevlig form med lång överlinje, utmärkt bettacceptans och bettkontakt och följer bettet framåt - nedåt.

Dvs en häst i trevlig form och tydlig sökning framåt - nedåt.

Alexandra_W skrev:
Eftersom en häst med huvudet i vädret går på ett sätt som är skadligt för dess kropp t ex. Och innan ryttaren har hunnit utbilda sig till en såpass bra ryttare att den utan hjälpmedel kan få hästen att förstå vad den vill kan man ha fått problem med hästens kropp. Om man däremot med hjälp av t ex graman kan GUIDA hästen till att förstå vad som önskas så kan man lösa problemet snabbare. Naturligtvis kan man inte strunta i att vidareutbilda sig,m men det gör väl alla ryttare hela tiden?

Om man som ryttare måste använda sig av hjälpmedel pga. att man själv inte är utbildad ska man då ha häst alls?

Har man en häst som går med huvudet i vädret så finns det ju en orsak...och jag tycker man ska hitta orsaken till det problemet.
En väl grundriden häst ska kunna gå i form och kan den inte det så har man missat något.
Även en ryttare ska vara så väl "skolad" att den vet hur man får en häst i form utan att använda sig av hjälptyglar.
Om det inte är så att hästen har ont någonstans och det är därför den går med huvudet högt så bör man gå tillbaka till grundutbildingen.
Att gå "snabba vägen" eller "genvägar" ser jag personligen inte som en lösning.
Hästen går där den går för att den blivit placerad där,,,,,,,,inte för att den lärt sig gå där för att det känns bäst osv. med hjälptygel.

Om man måste använda sig av hjälpmedel för att en häst ska gå i grundfom,,,,,,,,,,ska man då ha häst alls?

Har man en häst som går med huvudet i vädret så finns det ju en orsak...och jag tycker man ska hitta orsaken till det problemet.

Jag kan bara svara för min valack, och där handlade det helt enkelt om att han var ung och orutinerad. Och att jag inte utan hjälpmedel kunde få honom att förstå att jag önskade en lägre form. (Jag har aldrig varit någon vän av att med muskelkraft trycka ihop dem)

En väl grundriden häst ska kunna gå i form och kan den inte det så har man missat något.

En unghäst under utbildning kan nog inte anses väl grundriden. Den har inte hunnit dit än..

Även en ryttare ska vara så väl "skolad" att den vet hur man får en häst i form utan att använda sig av hjälptyglar.

Det visst jag, men jag lyckades inte få valacken att förstå hur jag menade. Tilläggas ska att det var en rätt knepig herre som ung. Han hade en hel del otrevliga erfarenheter i bagaget.

Om det inte är så att hästen har ont någonstans och det är därför den går med huvudet högt så bör man gå tillbaka till grundutbildingen.

Se svar längre upp..

Att gå "snabba vägen" eller "genvägar" ser jag personligen inte som en lösning.
Hästen går där den går för att den blivit placerad där,,,,,,,,inte för att den lärt sig gå där för att det känns bäst osv. med hjälptygel

OM du PLACERAR den där - ja. Eller om du TVINGAR den dit - ja.
Men INTE om du använder gramanen som en GUIDE, och sen låter HÄSTEN välja om den ska gå kvar id en höga formen eller ej.

Klipper in från tidigare svar:

Eller så ser man till att hästen VÄGLEDS/GUIDAS/VISAS till ett sätt att använda sin kropp som INTE innebär att den sliter onödigt mycket på kroppen. Och om man då inte utan hjälpmedel kan visa hästen hur man menar, förtydligar detta med t ex graman.

Det handlar rätt använt ingenstans om att tvinga, låsa eller liknande. Det handlar om att VÄGLEDA och att VISA - och sedan låta HÄSTEN VÄLJA. Tvång ska övht inte vara med på kartan.

Valacken använde jag graman på ett tag när han var unghäst, och har även senare använt den på honom i perioder. Japps ni läste rätt - unghäst stod det.

Han hade inga problem med framåt - nedåtsökning och korrekt unghästform under inridningen, men sen större vi på patrull. Utan orsak så fick han för sig att stjärnskådning var hans nya hobby. Tänder, mun, rygg, ben, sadel etc var U.A. Och det var inget 'motstånd' eller stretande, utan han började med en alldeles för hög huvudform helt enkelt. Jag tragglade lite med det, och om jag kunde rid apå böjda spår och krumelura var det inga problem, men rakt fram i skogen. Och eftersom hela mina vintrar är 'rakt fram i skogen' hade vi problem. En kompis föreslog graman, jag slog bakut. Några månader senare tyckte jag att 'ja men jag kan ju PROVA i alla fall kanske'. Så jag provade. Jag satte på graman, hade den så lös att den bara trädde i funktion när huvudet var HÖGT, och gav full eftergift samt beröm såfort han ens tänkte neråt. Tre veckor senare var problemet borta, utan minsta tvång: Det enda gramanen gjorde var att förtydliga för hästen vilket håll som var 'rätt håll', men han hade fortfarande valet att gå i för hög form, utan att gramanen verkade.

NATURLIGTVIS hade en skickligare ryttare kunnat få hästen att förstå vad osm önskades UTAN graman. Dock tillhörde inte jag den kategorin ryttare. Alltså tog jag hjälp av gramanen, som jag i sammanhanget ser som en TOLK..

lakrits skrev:
Om man måste använda sig av hjälpmedel för att en häst ska gå i grundfom,,,,,,,,,,ska man då ha häst alls?

Frågar du mig beror det helt på vad det är för häst. Valacken var soms agt väldigt knepig och hade en hel del negativa erfarenheter i bagaget. Dessutom tolererar jag inte ens unghästar att gå med huvudet i vädret under ridning (om det är rätt eller fel kan man diskutera).

Men, visst, om du tycker att jag inte borde ha häst för jag tog hjälp av gramanen för att guida valacken så är du i din fulla rätt till det. JAG hade nog sagt EXAKT likadant som dig innan valacken. Jag hade ju innan honom aldrig ens funderat på graman på någon häst, och hade dels haft häst länge, ridit in och utbildat unghästar åt ett stuteri samt fått ordning på (utan hjälptyglar *s*) ett antal sk 'problemhästar'. Så jag hade nog låtit mer än lovligt kaxig och tyckt att 'nänä, hjälptyglar är bara en dålig ursäkt från folk som inte kan rida'

Fast valacken har lärt mig en hel del ödmjukhet :devil:

Tillägg förresten - hade jag haft tillgång till ridbana hade jag antagligen inte behövt ta hjälp av gramanen för att få honom att förstå vad jag menade, eftersom jag då kunnat utnyttja volter etc som hjälp. Men rakt fram efter väg på grön, orutinerad och väldigt spänd unghäst fixade jag det inte utan hjälpmedel.

Jag vägrar gummisnodd, kan tänka mig graman om jag rider en häst som gärna går på två ben (fast undviker helst att rida sånna djur alls) och acceptrerar martingalen - men inte varje dag!
Jag har martingal när jag hoppar min häst eftersom han ofta sätter upp skallen och drar iväg, med en martingal kan jag få honom att dämpa sig och få bättre kontroll utan att behöva betsla upp. Dock BARA när jag hoppar, vid all annnan ridning ska han fungera utan, det göra han även vid hoppning om jag hoppar tillräckligt ofta vilket jag sällan gör...

Tillägger,
jag tror inte att en hjälptygel som används rätt (tror iof att den då sällan behövs för då är man skicklig nog att rida sin häst utan) gör stor skada vid enstaka tillfällen men man bör akta sig för att rutinmässigt använda saker och framförallt inte bli låst och nyttja dem varje dag.

Liknande trådar

Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 993
Senast: VLMF
·
Utrustning Jag har gått och funderat på att skaffa ett hjälpmedel som hjälper mig att hålla ramen för hästen tills jag blivit såpass stark i mina...
2
Svar
22
· Visningar
3 162
Hundhälsa Mitt första inlägg här på många år, nytt användarnamn. Läser i vanliga fall nästan dagligen här på forumet men postar aldrig något...
Svar
3
· Visningar
2 327
Senast: Lona
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar