Ärligt talat!?

Sv: Ärligt talat!?

Jag använder en graman för att kompensera mina egna tillkortakommanden (se tidigare inlägg). Men jag skäms inte för det!!!I mitt fall har gramanen varit ett hjälpmedel i att bygga upp min sits och min kommunikation med hästen från grunden efter en lång tids sjukdom - och tro mig det har tagit lång tid även med graman. Med en riktig buse till häst (busig = levnadsglad, bockig, väldigt pigg) som har tendenser att bli stark så hjälpte gramanen mig mycket då jag tappat väldigt mycket av styrkan i händer, rygg, axlar, nacke under sjukdomen. Visst har vi en bra bit kvar men idag, två år senare, har jag en häst; som arbetar bakifrån och fram, höjer sin rygg och är avslappnad i hals och nacke och som framförallt verkar mycket nöjdare!

Angående graman så kan jag rekommendera boken Hopplära av Bertalan de Némethy (under många år tränare av USA:s landslag). Här finns beskrivet hur en graman används korrekt och felaktigt och konsekvenserna av detta. Här finns också bilder.

olgaklara skrev:
Fast nu håller jag ju inte med dig. En graman kan visst göra så att hästen går i rätt form.

Det är den hand som gramanen sitter i som avgör om den går i rätt form eller ej.

När du fått hästen att sänka nacken (nu pratar jag om den hästen såm går med hög nacke) så släpper du helt enkelt ut gramanen så att den kan ta fram nosen. Det finns INGET som säger att du skall hålla kvar i gramanen när den väl sänker sig!

Jag har sett många hästar som går med lång låg nacke på just graman. Men då kanske jag bara sett de som kan rida

Sorry men jag håller inte med dig, jag tror inte du har samma definition på var näsan skall vara när den är framme som jag har.
Det är inte nacken som skall sänkas i en korrekt låg form utan halsen skall bli lägre och längre framför manken och precis som du säger så sänker sig egentligen enbart nacken med en graman vilket gör att det inte blir korrekt.

Senast ändrad av en moderator:

wert skrev:
Det är inte nacken som skall sänkas i en korrekt låg form utan halsen skall bli lägre och längre framför manken och precis som du säger så sänker sig egentligen enbart nacken med en graman vilket gör att det inte blir korrekt.

Vilken underbart bra, kort och koncis beskrivning av gramanens inverkan.:bow:

Immer

Visst gramanen kan få ner hästens i en lägre form men den lägre formen är inte en korrekt låg form eftersom gramanen aldrig kan få hästen att länga ut halsen framför manken eftersom det kräver att hästen måste gå med näsan framme lite framför lod vilket är stört omöjligt att få med en graman eftersom den oundvikligen verkar bakåt även om du håller i gramanen med sytråd

Du ska (enligt mig) inte ens hålla i gramantygeln när hästen påbörjat sänkningen av huvudet. Och då tillåter den hästen att (om gramanen är tillräckligt långt) sträcka näsan fullständigt fritt både neråt och FRAMÅT..

Hästen går med huvudet i skyn, jag tar lätt i gramanen, den ger indikationen neråt. Hästen väljer (i detta exempel) att sänka huvudet. SÅFORT den börjar det, dvs långt innan huvudet ens är i normalläge, så SLÄPPER jag efter HELT på gramantygeln. Då finns det ingenting som tar emot framåt (eller uppåt heller iofs om hästen slår upp huvudet igen).

DET jag menar med atta nvända gramanen som en guide/tolk för att få hästen att förstå vad jag vill, och sen får hästen välja om den ska sänka huvudet eller ej.

Att ha gramanen sträck (om än mjukt) ger precis som du säger en inskränkning i friheten framåt - nedåt. En skicklig ryttare kan även där i exakt rätt stund ge efter på gramanen och erbjuda full frihet att sträcka nosen framåt - nedåt, men jag räknar inte mig till dessa ryttare och använder den inte så. Jag gillar nämligen INTE hjälptyglar som inte ger full frihet FRAMÅT-nedåt (det är därför jag är så rabiat motståndare mot gummisnodd t ex)

dom flesta hästar som går i låg form med eller utan graman är inte låga och långa framför manken utan dom är bara låga i nacken med en högre hals och ett huvud som är vikt inåt.

Är huvudet vikt inåt, dvs näsan bakom lod, är inte gramanen korrekt använd enligt mig..

Däremot håller jag med om att gramanen sänker nacken och inte från manken och framåt. MEN, den delen är ryttarens jobb via ridningen, när ryttaren fått hästen att sänka sitt huvud och påbörja atts träcka sin hals, så att den är i ett läge där hästen är ridbar/påverkbar/mottaglig för ryttarens hjälper. Då kan den RIDAS bakifrån och fram, flytta över vikten på bakdelen, komma upp med sin framdel och länga sig 'över manken' och framåt genom halsen. Men det är förbenat svårt att RIDA en häst som är spänd med huvudet högt. Och man måste RIDA till form (det kan INGEN hjälptygel i världen åstadkomma. Samma sak gäller btw med longering med chambon. Chambonen kan påverka huvudställningen, men du måste driva bakifrån för att du ska få en effekt genom hela kroppen, dvs aktivera bakdelen)

Senast ändrad:

Men jag kan undra hur en graman kan verka frammåt, för även om man knappt håller i den så sitter den ju fast bakåt. Och alltså har ett litet tryck nedåt, bakåt. Eller?

*KL*
Titta gärna in på dressyrsidan i tråden vart går gränsen, det kan ju förhoppningsvis förklara ett och annat för en del här inne....

emma-vsm skrev:
Men jag kan undra hur en graman kan verka frammåt, för även om man knappt håller i den så sitter den ju fast bakåt. Och alltså har ett litet tryck nedåt, bakåt. Eller?

JA!! Den är ju fäst att verka bakåt och gör så oxå oavsett, Man får nästan kasta fram den till öronen på hästen om den skall sluta att verka bakåt.
Många tror ju att gramanen inte verkar bara för att den hänger löst men det stämmer inte eftersom den hänger löst för att hästen har kortat in halsen, som sagt när hästen har nosen väl framme och halsen är ute i sin fulla längd så är gramanen alldeles för kort i sig för att inte inverka.

wert skrev:
*KL*
Titta gärna in på dressyrsidan i tråden vart går gränsen, det kan ju förhoppningsvis förklara ett och annat för en del här inne....

Svara i den här tråden istället, det är den vi diskuterar i.

Men som jämförelse, så min graman (som btw är specialbeställd och handgjord eftersom jag inte hittade en i den längd jag ville, ponny blev för kort och storhäst blev farligt lång - hästen är maxad D) så när den är fullt utsläppt så hänger den löst mellan bettring och fäste i sadelgjorden, hänger ner till knähöjd på hästen ungefär, dessutom hänger den mellan bett och hand. Den går, med bibehållet slack mellan bett och gjord, att länga ut MER än tyglarna går. Om jag håller i spännet på både tygel och graman kommer tygeln att 'ta emot' (dvs 'ta slut' eller hur mans ka säga) innan gramanen kommer att göra det. Så fullt utsläppt så är tygeln mer begränsande än gramanen.

Däremot finns ett litet tryck i bettringarna naturligtvis även om den bara hänger där, på samma sätt som en martingal alltid har ett litet tryck på tyglarna som blir nedåt/bakåt i bettet. Men en vanlig, simpel tygel har också alltid ett visst tryck på bettet, bakåt/nedåt så där är frågan om det inte är hårklyverier, sålänge det inte är en 'tung' graman t ex

wert skrev:
Många tror ju att gramanen inte verkar bara för att den hänger löst men det stämmer inte eftersom den hänger löst för att hästen har kortat in halsen, som sagt när hästen har nosen väl framme och halsen är ute i sin fulla längd så är gramanen alldeles för kort i sig för att inte inverka.

Den behöver inte alls vara för kort, det beror ju på hur väl avpassad den är till hästen? Alltså om den är tillräckligt lång för den aktuella hästen? Sen beror det på hur man fäster den med, mellan frambenen eller på sidorna av sadelgjorden. Det är betydligt svårare att - utan skaderisk för människan - ha den fäst vid sidorna av sadelgjorden men den ändå är tillräckligt lång för att ge full frihet framåt - nedåt när den är fullt utsläppt. Sen om den är fäst vid sidorna måste hästen 'dra' ut den lite då den inte 'av sig själv' löper genom bettringen/på bettringen på samma sätt som fäst mellan frambenen. Mellan frambenen så krävs det mindre 'dra' av hästen för att länga ut den än om den är fäst i sidorna. Så sådant påverkar ju förvisso också.

*kl*

Det skulle vara oerhört intressant om alla som rider med graman på sina hästar kunde lägga ut bilder på detta och även bilder när det rids utan graman bara för att jämföra rörelsemönster och form på hästen.

Ang bilder förresten så finns det flera bildserier på min hemsida, från dressyrpass 2003, på mig & valacken. Ett av dem är ett experimentpass med graman fäst vid sidorna och en stilstudie i hur man får NACKDELARNA av en graman (dvs en häst som krullar ihop sig bakom lod). De övriga passen visar både häst som jobbar trevligt i korrekt form, som har gått bakom lod, och som går över tygel..Dvs blandad kompott. Om de är särskilt 'vettiga' eller användbara i sammanhanget är mer tveksamt eftersom de är från en begränsad tidsperiod (sommaren 2003) då hästen gav mig mer frågetecken än något annat och varierade otroligt mycket dels från dag till dag men också inom passen, och jag dels experimenterade en del för att se om jag fick bukt med det så, och dels rent bara dokumenterade i mitt sökande efter en röd tråd. Som jag också fann i augusti 2003, ihop med ett svar varför..

Alexandra_W skrev:
Det vore oerhört intressant om du kunde diskutera istället för att byta ämne alt tycka 'som sagt..'?

Jag har diskuterat och jag anser inte att man rider korrekt med användning av en graman, det är inte så att bara för att man länger ut gramanen så voila går hästen korrekt isåfall hade du inte behövt den från början.
Det finns ju en anledning till att du satt på den eller hur? Visst kan en graman visa vägen och få hästen att sänka nacken om man nu är ute efter det men från det till att få hästen att gå korrekt är flera mils jobb kvar och så länge du har behovet av en graman så kan inte hästen gå korrekt! Det spelar ingen roll om den är extra lång eller handsydd eller vad det nu kan vara, du använder den för att det finns saker som brister i utbildningen!!
En häst som är utbildad korrekt från grunden har inte något behov av en graman.
Du tycker tvärtom och det får du gärna göra men jag håller inte med i dina argument helt enkelt.

Vad mer finns det som du vill diskutera??

Alexandra_W skrev:
Ang bilder förresten så finns det flera bildserier på min hemsida, från dressyrpass 2003, på mig & valacken. Ett av dem är ett experimentpass med graman fäst vid sidorna och en stilstudie i hur man får NACKDELARNA av en graman (dvs en häst som krullar ihop sig bakom lod)

Nej det finns det inte något behov att se nackdelarna menar jag för det ser jag varje dag, däremot vore det trevligt att se någon som vill framhäva fördelarna för det ser man ju desto mindre av..

Det vore ju bra om du själv kunde plocka ut bilderna när hästen går i korrekt form för jag kunde inte hitta några:confused:

Det är precis det här jag vill komma fram till.....................

Gå istället tillbaka till grunden och se över hästen där.

olgaklara skrev:
Fast nu håller jag ju inte med dig. En graman kan visst göra så att hästen går i rätt form.Det är den hand som gramanen sitter i som avgör om den går i rätt form eller ej.

När du fått hästen att sänka nacken (nu pratar jag om den hästen såm går med hög nacke) så släpper du helt enkelt ut gramanen så att den kan ta fram nosen. Det finns INGET som säger att du skall hålla kvar i gramanen när den väl sänker sig!

Jag har sett många hästar som går med lång låg nacke på just graman. Men då kanske jag bara sett de som kan rida

Förklara Definitionerna

"Rätt Form"

"Kan Rida"

Jag tycker att jag har förklarat det tidigare i tråden.

Men här:

Rätt form är ju faktiskt ett begrepp som är ganska stort, men jag anser att rätt form är när hästen jobbar bakifrån och fram och med ryggen. Nacken tycker jag inte är speciellt intressant i det sammanhanget för den kan i princip placeras varsom helst när hästen väl arbetar.

Kan rida syftar jag på de som jag sett rida på graman och jag har INTE sett någon som rider med nosen i bringan för att få hästen att "kröka" på nacken. Utan de har använt sig av gramanen på den typen av hästar jag beskrivit ovan i tidigare inlägg, dvs hästar som blivit felridna, hetsar eller just fullblod från banan i syfte att få den att börja jobba i rätt form. På dessa hästar tas ju gramanen av vartefter. En som kan rida rätt på graman vet när det är dags att släppa efter resp att sluta rida på den

Liknande trådar

Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 993
Senast: VLMF
·
Utrustning Jag har gått och funderat på att skaffa ett hjälpmedel som hjälper mig att hålla ramen för hästen tills jag blivit såpass stark i mina...
2
Svar
22
· Visningar
3 162
Hundhälsa Mitt första inlägg här på många år, nytt användarnamn. Läser i vanliga fall nästan dagligen här på forumet men postar aldrig något...
Svar
3
· Visningar
2 327
Senast: Lona
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar