C
CarolaLind
Sv: Ärligt talat!?
Du talar emot dig själv här.
Du talar emot dig själv här.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
wert skrev:Sorry men jag håller inte med dig, jag tror inte du har samma definition på var näsan skall vara när den är framme som jag har.
Det är inte nacken som skall sänkas i en korrekt låg form utan halsen skall bli lägre och längre framför manken och precis som du säger så sänker sig egentligen enbart nacken med en graman vilket gör att det inte blir korrekt.
Jag har diskuterat och jag anser inte att man rider korrekt med användning av en graman, det är inte så att bara för att man länger ut gramanen så voila går hästen korrekt isåfall hade du inte behövt den från början.
Som jag sagt typ hundra gånger nu, för att förtydliga för hästen att jag ville se en sänkning av huvudet. Och jag kunde inte få honom att förstå det utan (Hade jag varit en duktigare ryttare hade jag säkert kunna det).Det finns ju en anledning till att du satt på den eller hur?
Visst kan en graman visa vägen och få hästen att sänka nacken om man nu är ute efter det men från det till att få hästen att gå korrekt är flera mils jobb kvar och så länge du har behovet av en graman så kan inte hästen gå korrekt!
Det spelar ingen roll om den är extra lång eller handsydd eller vad det nu kan vara, du använder den för att det finns saker som brister i utbildningen!!
En häst som är utbildad korrekt från grunden har inte något behov av en graman.
Vad mer finns det som du vill diskutera??
wert skrev:Det vore ju bra om du själv kunde plocka ut bilderna när hästen går i korrekt form för jag kunde inte hitta några
Lahtel skrev:Nu verkar ju trådskaparen inte ge mycket för forskning... Men för alla er andra, här finns ett intressant referat av forskning på ämnet huvudets placering och vilken betydelse det har:
http://www.hippson.se/7468
Jag hittade inte heller någrawert skrev:Det vore ju bra om du själv kunde plocka ut bilderna när hästen går i korrekt form för jag kunde inte hitta några
CarolaLind skrev:Anser inte att din häst bär sig på någon av bilderna du visar, och varför denna fokus på nacke och lod?
Alexandra_W skrev:Fokusering på nacke och lod eftersom denna diskussion handlar om hjälptyglar och dess inverkan på huvudplacering. vad annars?
hur betecknar du en häst som bär sig? *nyfiken*
För MIG är det en häst som aktiverat sin kropp och med ett mjukt stöd på bettet och/eller helt fri från hand går i en form som är ändamålsenlig och avspeglande hästens utbildningsnivå och styrka. Förtydling av aktiverat sin kropp är att den kommit till sådant arbete att den höjt sin rygga via engagemang av bukmuskulaturen.
Sen ställer jag högre krav på en välutbildad häst i kondition än en unghäst etc, men grunden är densamma.
sisu skrev:Ursäkta mig, men du rider med mycket häst i handen, och då bär den sig INTE själv.
Du sitter inte på hästens ultimata tyngdpunkt utan hamnar i framvikt och därmed hamnar hästen på bogarna.
En arab är väl inte den lättaste att få in baken på, de är ju överbygda för det mesta. Men med lite träning kanske det skulle gå
Alexandra_W skrev:Jag ger snart upp.. Har jag NÅGONSIN sagt att en graman får hästen att gå korrekt??
Jag har sagt att gramanen kan sänka huvudet (eller nacken då, men sänks det ena sänks det andra) så att en häst som går med huvudet väldigt högt och/eller är väldigt spänd kommer ner med sitt huvud (och om den är spänd då också slappnar av lite) så att den blir PÅVERKBAR så att man kan RIDA och därigenom få hästen mot/i en korrekt form. Men jag har gång på gång påpekat att INGEN hjälptygel, graman inräknad, gör att hästen går i rätt form. Det måste man RIDA 'dit'.
?
emma-vsm skrev:Det är många som skriver på ridbilder att man ska ignorera ryttarens sits.
MEN, sitsen är ju, anser jag, grunden till hur hästen "går", beter sig. Hästen speglar ryttaren, och är det någonting man har problem med kan man oftast, kanske inte alltid, hitta felet hos den som sitter på ryggen.
Bara mina tankar..
CarolaLind skrev:Anser inte att din häst bär sig på någon av bilderna du visar, och varför denna fokus på nacke och lod?
Alexandra_W skrev:Tja, om du inte anser att en häst som bär sig själv, har aktiverat bakdelen och bukmuskulaturen och går i eller strax framför lod i den form som hästen orkar bära sig i, då kommer du knappast hitta några ens om jag pekar på dem?