Ärligt talat!?

Sv: Ärligt talat!?

wert skrev:
Sorry men jag håller inte med dig, jag tror inte du har samma definition på var näsan skall vara när den är framme som jag har.
Det är inte nacken som skall sänkas i en korrekt låg form utan halsen skall bli lägre och längre framför manken och precis som du säger så sänker sig egentligen enbart nacken med en graman vilket gör att det inte blir korrekt.

Nej nej nej

Jag menar exakt vad du menar. En lägre nacke betäcknar jag som att hela halsen blir lägre och längre.

Det du syftar på nu är att nosen kryper in bakom lod och på det sättet så sänker den sig inte på rätt sätt vilket jag anser är fel form och fel användande av graman.

Jag menar att när hästen väl sänker sig så släpper man UT gramanen så att den inte inverkar öht och på det sättet så får du ut halsen och nosen på "rätt" sätt

Jag har diskuterat och jag anser inte att man rider korrekt med användning av en graman, det är inte så att bara för att man länger ut gramanen så voila går hästen korrekt isåfall hade du inte behövt den från början.

Jag ger snart upp.. Har jag NÅGONSIN sagt att en graman får hästen att gå korrekt??
Jag har sagt att gramanen kan sänka huvudet (eller nacken då, men sänks det ena sänks det andra) så att en häst som går med huvudet väldigt högt och/eller är väldigt spänd kommer ner med sitt huvud (och om den är spänd då också slappnar av lite) så att den blir PÅVERKBAR så att man kan RIDA och därigenom få hästen mot/i en korrekt form. Men jag har gång på gång påpekat att INGEN hjälptygel, graman inräknad, gör att hästen går i rätt form. Det måste man RIDA 'dit'.

Det finns ju en anledning till att du satt på den eller hur?
Som jag sagt typ hundra gånger nu, för att förtydliga för hästen att jag ville se en sänkning av huvudet. Och jag kunde inte få honom att förstå det utan (Hade jag varit en duktigare ryttare hade jag säkert kunna det).

Visst kan en graman visa vägen och få hästen att sänka nacken om man nu är ute efter det men från det till att få hästen att gå korrekt är flera mils jobb kvar och så länge du har behovet av en graman så kan inte hästen gå korrekt!

Jag har ju flera gånger sagt att det är en massa RIDNING kvar sen när man uppmuntrat hästen att sänka huvudet, så där är vi ju helt eniga?

Och jag har aldrig någonsin sagt att målet är nått sålänge gramanen sitter där? Sen uppnås det iofs inte såfort den tas bort heller, utan det tar ju mer eller mindre lång tid av ridning och träning för att nå målet (eller delmålet kanske är mer korrekt för vi vdareutbildar ju hela tiden hästen)

Det spelar ingen roll om den är extra lång eller handsydd eller vad det nu kan vara, du använder den för att det finns saker som brister i utbildningen!!

Jag ANVÄNDER inte graman, men jag ANVÄNDE den. Och det handlade inte om att hästen var felriden i grunden, dvs fel utbildad. Däremot hade han otrevliga erfarenheter kopplade till sadel och ryttare i grunden, och blev väldigt lätt spänd och gick under den aktuella perioden med huvudet i vädret. Och den formen var rent skadlig, alltså hade jag inte tid att låta honom gå så den tid det hade tagit att få honom att inse att det inte fanns någonting att vara rädd för/bli spänd för etc och slappna av.

En häst som är utbildad korrekt från grunden har inte något behov av en graman.

Helt korrekt, jag har inget att invända. Valackade hade dock som sagt i en grunden en upplevelse som etsat sig in i hans hjärna och skapade problem som inte hade med grundutbildning att göra.

Men en häst som ger efter för bettet och följer bettet framåt - nedåt, dvs är korrekt grundutbildad har inte minsta behov av någon graman. Valacken gör det idag (förutom när han blir spänd, men idag är det på en normal nivå, dvs han kan titta till på något och bli spänd, han är inte spänd 'hela tiden'), min unghäst håller på och lär sig det och gramanen har i flera år hängt i stallet och möglat.

Vad mer finns det som du vill diskutera??

Vi får nog börja med att du läser, jag börjar bli matt av att upprepa samma sak, och så komemr du med 'motargument' som till 50% består av saker jag inte någon gång uttalat en avvikande åsikt mot, och till 50% består av rena missuppfattningar av det jag skrivit?

wert skrev:
Det vore ju bra om du själv kunde plocka ut bilderna när hästen går i korrekt form för jag kunde inte hitta några:confused:

Tja, om du inte anser att en häst som bär sig själv, har aktiverat bakdelen och bukmuskulaturen och går i eller strax framför lod i den form som hästen orkar bära sig i, då kommer du knappast hitta några ens om jag pekar på dem?

Självklart finns inga i perfekt form i meningen nacken som högsta punkt, i lod och helt 'på bakdelen'. Men lika lite som jag skulle gå ut och kräva det av min treåring, lika lite var det en form jag skulle kräva av honom när bilderna är tagna. Utan det är ju korrekt form utefter hästens utbildningsnivå och styrkenivå.
Och med korrekt form menar jag en häst som bär sig själv, är lätt i handen och använder sin rygg korrekt (med hjälp av engagerad bukmuskulatur), är i eller strax framför lod.

Jag lägger mig i grunden inte i var nacken är sålänge hästen inte är bakom lod, när hästen har tillräcklig styrka och är färdig för det kommer den kunna gå i en högre form med nacken som högsta punkt och i lod. Men påvägen dit struntar jag i nacken men vill se häsen i eller strax framför lod med självbärighet och engagerad. Och jag anser att det finns mer än en bild som visar det. Men jag har plockat ut tre då eftersom du inte hittade dem själv. Fungerar inte bilderna så ta bort http:// och försök igen.

Häst som är fri från handen, bär sig själv, i lod/strax framför lod och aktiverad bukmuskulatur. Dock inte med nacken som högsta punkt men det hade han inte styrka nog för att det skulle begäras
http://hem.passagen.se/waikele/rid030724-1.jpg

I en högre form med nacken som högsta punkten, men nosen något framför lod eftersom styrkan inte finns för hög form med nacken som högsta punt och i lod än. Men häst som bä sig själv, aktiverad bukmuskulatur och lätt i handen
http://hem.passagen.se/xyplex/rid0530-6.jpg

I lod (även omd et är lite svårt att se i den här vinkeln), bär sig själv, engagerad bukmuskulatur och i så 'hög' form som hästen då klarade av (dvs nacken är inte högsta punkten)
http://hem.passagen.se/xyplex/rid0530-3.jpg

Som jämförelse så här är hästen också i lod och fri från handen, men har överhuvudtaget inte engagerat rygg och bakdel del minsta, och arbetar inte i korrekt form. Lite drivning där från mattes sida skulle förmå honom att engagera sin kropp mer, men matte sitter bara och åker och rider inte.. Och man måste som bekant rida för att få form..
http://hem.passagen.se/xyplex/ridtur030708-2.jpg

Hittar ingen bra bild men om vi struntar i att hästen har rushat iväg och jag lagt i handbromsen och det är därför huvudet är åt helvete, och bara koncentrerar oss på huvudets ställning, så den här formen är otroligts vår att rakt fram rida ur. På bilden är det hela löst om matte släppte handbromsen. Men när herrn var ung och gick i samma form pga spändhet, om så tyglarna hängde helt lösa, och dessutom var kort, kort kort i både kropp och steg pga spändheten så får du en aning om vad för form jag INTE hade tid att låta honom gå i tills jag 'på egen hand' redde ut det, utan använde graman för att uppmuntra honom att sänka sitt huvud och lnga ut sin hals. Så vi kom till ett läge där hästen förstod att jag ville se en sänkning av huvud och längning av hals, och vi kom till ett läge där ja kunde RIDA..

(Och som jag sa, hade jag kunnat rida på böjda spår då hade jag kunnat lösa det så, men rakt fram efter grusvägarna fixade jag det inte)

http://hem.passagen.se/waikele/rid030714-14.jpg

Lahtel skrev:
Nu verkar ju trådskaparen inte ge mycket för forskning... Men för alla er andra, här finns ett intressant referat av forskning på ämnet huvudets placering och vilken betydelse det har:
http://www.hippson.se/7468

:confused: Ursäkta?

Jag är verkligen intresserad av forskning! definitivt!

Anser inte att din häst bär sig på någon av bilderna du visar, och varför denna fokus på nacke och lod?

Varför använder ni hjälptyglar?
Chambon, när jag longerar, vilket inte inträffar ofta alls.
Vilken nytta tror/vet ni att de gör?
Min häst har väldigt lätt för att springa med huvudet i luften, han har underhals och den försöker jag jobba bort, hade jag itne haft chambonen vid longering hade han sprungit med huvudet högt och ryggen sänkt. Men jag longerar väldigt sällan.
Kan ni förklara hur de i en helhet kan påverka hästen positivt/negativt?
En chambon är ju inte så flexibel som min hand är, den ger inte efter när han vill sänka huvudet ytteligare t ex. På ett sätt låser den ju fast huvudet. Sen finns det andra hjälptyglar som kan vara värre. Det är ganska få människor som kan rida på gramman t ex och ännu färre hästar som fungerar på den hjälptyglen. Låser man fast huvudet på en häst så borde det ju givetvis skapa spänningar och felmusklingar.
Vad är egentligen en hjälptygel och var går gränsen för dess användande?
En hjälptygel är ett remtyg man på något sätt fäster i hästen huvudlag för att hjälpa den jobba rätt/tvinga ner huvudet på den.
Finns det någon alternativ användning för hjälptyglar?
Alternativ använding? Du menar att man kan använda dem på andra sätt än på hästen? Eh...Ylva G hade visst ett bra användingsområde för gummisnoddar :confused:
Låt oss föra en seriös diskussion där vi kan belysa både för och nackdelar, på ett vettigt sätt!

Och så vänder jag på steken och frågar:

Finns det hjälptyglar för idrottsmän/kvinnor?
Det finns hjälpverktyg, men efter som hjälptyglar till en häst påverkar huvudets placering så är det dumt att jämföra med en människa eftersom hästar och människor är helt olika byggda.
Om du var en idrottare, hur skulle du använda en "hjälptygel?"
För att hjälpa mig arbeta i rätt form? Det är svårt att svara på
Hur skulle en Hjälptygel hjälpa dig i din träning?
Förstår itne riktigt frågan? I min träning av hästen? Eller mig själv?

wert skrev:
Det vore ju bra om du själv kunde plocka ut bilderna när hästen går i korrekt form för jag kunde inte hitta några:confused:
Jag hittade inte heller några:o

Tycker oxå att det vore spännande att se en häst i en bra form med "hjälp" av en graman.;)

Ursäkta mig, men du rider med mycket häst i handen, och då bär den sig INTE själv.

Du sitter inte på hästens ultimata tyngdpunkt utan hamnar i framvikt och därmed hamnar hästen på bogarna.

En arab är väl inte den lättaste att få in baken på, de är ju överbygda för det mesta. Men med lite träning kanske det skulle gå;)

CarolaLind skrev:
Anser inte att din häst bär sig på någon av bilderna du visar, och varför denna fokus på nacke och lod?

Fokusering på nacke och lod eftersom denna diskussion handlar om hjälptyglar och dess inverkan på huvudplacering. vad annars?

hur betecknar du en häst som bär sig? *nyfiken*

För MIG är det en häst som aktiverat sin kropp och med ett mjukt stöd på bettet och/eller helt fri från hand går i en form som är ändamålsenlig och avspeglande hästens utbildningsnivå och styrka. Förtydling av aktiverat sin kropp är att den kommit till sådant arbete att den höjt sin rygga via engagemang av bukmuskulaturen.

Sen ställer jag högre krav på en välutbildad häst i kondition än en unghäst etc, men grunden är densamma.

Alexandra_W skrev:
Fokusering på nacke och lod eftersom denna diskussion handlar om hjälptyglar och dess inverkan på huvudplacering. vad annars?

hur betecknar du en häst som bär sig? *nyfiken*

För MIG är det en häst som aktiverat sin kropp och med ett mjukt stöd på bettet och/eller helt fri från hand går i en form som är ändamålsenlig och avspeglande hästens utbildningsnivå och styrka. Förtydling av aktiverat sin kropp är att den kommit till sådant arbete att den höjt sin rygga via engagemang av bukmuskulaturen.

Sen ställer jag högre krav på en välutbildad häst i kondition än en unghäst etc, men grunden är densamma.

Men fortfarande fokuserar du på fram istället för bak..du vill inte förstå helt enkelt?

sisu skrev:
Ursäkta mig, men du rider med mycket häst i handen, och då bär den sig INTE själv.

Du sitter inte på hästens ultimata tyngdpunkt utan hamnar i framvikt och därmed hamnar hästen på bogarna.

En arab är väl inte den lättaste att få in baken på, de är ju överbygda för det mesta. Men med lite träning kanske det skulle gå;)

Jag kan garantera dig att det INTE är mycket häst i handen. Däremot har han sina mungipor långt ner. Men tar du minsta för hårt i den där herren så krullar han ihop sig eller går över tygel. Han är inte helt lättriden (för lätt att spänna sig), men han är faktiskt väldigt lätt i handen.

Sen sitter jag INTE bra på bilderna, det vet jag, därför jag bad om att ni skulle ignorera ryttarens sitsfel :angel:

Så mycket bakben inunder är det inte på bilderna nej, men jag har inte heller påstått det.
Han är inte överbyggd, däremot har han en annan fullgod ursäkt för varför bakbenen inte är under honom.

Men jag har aldrig påstått att han visar någon grad av samling på bilderna, däremot bär han sig själv. Nu ligger det nog bara en bild på helt lös tygel, men om han var tung på handen så skulle han dykt när tygeln släpptes, vilket han inte gör.

Men hans mungipor luras, både i bild och irl. De (få) som suttit upp på honom brukar bli förvånade (över mer än en sak iofs...:devil:) men ffa över hur hyperkänslig han är i munnen. Kontakt går bra, men minsta mer än normal kontakt och det blir knas.

Men, hur definierar ni en häst som bär sig själv? Vi talar alltså inte grad av samling. *nyfniken*

Det är många som skriver på ridbilder att man ska ignorera ryttarens sits.

MEN, sitsen är ju, anser jag, grunden till hur hästen "går", beter sig. Hästen speglar ryttaren, och är det någonting man har problem med kan man oftast, kanske inte alltid, hitta felet hos den som sitter på ryggen.

Bara mina tankar..

Alexandra_W skrev:
Jag ger snart upp.. Har jag NÅGONSIN sagt att en graman får hästen att gå korrekt??
Jag har sagt att gramanen kan sänka huvudet (eller nacken då, men sänks det ena sänks det andra) så att en häst som går med huvudet väldigt högt och/eller är väldigt spänd kommer ner med sitt huvud (och om den är spänd då också slappnar av lite) så att den blir PÅVERKBAR så att man kan RIDA och därigenom få hästen mot/i en korrekt form. Men jag har gång på gång påpekat att INGEN hjälptygel, graman inräknad, gör att hästen går i rätt form. Det måste man RIDA 'dit'.

?

Ja men detta har jag ju sagt hela tiden så jag förstår inte varför du ens började att protestera:confused:

emma-vsm skrev:
Det är många som skriver på ridbilder att man ska ignorera ryttarens sits.

MEN, sitsen är ju, anser jag, grunden till hur hästen "går", beter sig. Hästen speglar ryttaren, och är det någonting man har problem med kan man oftast, kanske inte alltid, hitta felet hos den som sitter på ryggen.

Bara mina tankar..

Exakt Emma sitsen GÖR ju hela formen egentligen och utan en korrekt sits går inte hästen korrekt heller.

Alexandra_W skrev:
Tja, om du inte anser att en häst som bär sig själv, har aktiverat bakdelen och bukmuskulaturen och går i eller strax framför lod i den form som hästen orkar bära sig i, då kommer du knappast hitta några ens om jag pekar på dem?

Jodå det anser jag men jag kunde fortfarande inte hitta dom på dina sidor.
Jag är fakiskt förvånad över att du själv tycker så, men det är ju därför vi inte kan komma överens helt enkelt, vi har inte samma syn på korrekt form du och jag.
Du vill mena samma sak, men å andra sidan tycker du att dina bilder visar upp det och för mig är det ungefär 30 mil kvar att vandra:crazy:

Liknande trådar

Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 993
Senast: VLMF
·
Utrustning Jag har gått och funderat på att skaffa ett hjälpmedel som hjälper mig att hålla ramen för hästen tills jag blivit såpass stark i mina...
2
Svar
22
· Visningar
3 162
Hundhälsa Mitt första inlägg här på många år, nytt användarnamn. Läser i vanliga fall nästan dagligen här på forumet men postar aldrig något...
Svar
3
· Visningar
2 327
Senast: Lona
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar