Ärligt talat!?

Sv: Ärligt talat!?

CarolaLind skrev:
Hur skulle en Hjälptygel hjälpa dig i din träning?

:p :p :p

örstår inte heller varför de använder sånna, trycker bara det är att tvinga hästen, man kan ju iallfall inte påstå att det är bjudning ästen har när den har en hjälptygel som håller in den...

Love_energy skrev:
örstår inte heller varför de använder sånna, trycker bara det är att tvinga hästen, man kan ju iallfall inte påstå att det är bjudning ästen har när den har en hjälptygel som håller in den...

DET är ett intressant ord.

Vad är bjudning?

:p

wert skrev:
Fast Barcelona är faktiskt 6 cm överbyggd bak och iallafall när JAG rider så syns det nästan aldrig längre.

Men hon är ju ett halvblod och inge arab.

Jag har nog aldrig sett någon arab som arbetar bakifrån som man anser att de skall göra.

Har för mig att araberna är höga i baken och ganska så raka i sina haser och det till att de oftast har halsar som står rakt upp gör att de har svårigheter jämfört med andra raser.

Skall se om jag kan visa någon bild på fullblodet. Har inga tagna och han rids inte längre med graman, men kan säkert hänga på den för din skull ;)

olgaklara skrev:
Skall se om jag kan visa någon bild på fullblodet. Har inga tagna och han rids inte längre med graman, men kan säkert hänga på den för din skull ;)

*Vill också se*

:D

Måste ställa en motfråga nu.

Vad gör man med en häst som kryper bakom handen och biter sig i bringar (inte bokstavligt då :D )

Stärker länden och ser till att hästen vet att han har hasor att vinkla = slappna av i knä och länd.

Förmodligen så har den utrymme att vinkla bäckenet mer, för är den tillräckligt vinklad så behöver den inte krylla sig fram. Övertänjning är ju en kompensation (Svagt/Starkt)

Och om vi ser på överlinjen att den är överarbetad (I detta fallet en övertänjd hals och nacke) så har vi en låst länd för att kompensera.

Det enda som kan tillrättaställa balansen är att lära hästen att vinkla sig bättre bak, (Bära sig bättre) för att kunna släppa upp manken vilket resulterar i att dinglet (Huvudet ) inte behöver balanskompensera genom att söka sig in i bringan.

Detta kräver en avprogrammering i rörelsemönsterna och en omprogrammering för att komma till rätt balans.

Fast det där med huvudets position osv.... har du kollat tråden inne på dressyr, med Susans bilder och debatten om vilken "form" är värst, eller har sämst förutsättningar för att få en häst TILL form. det föreslår att det är värre med en låg huvud position än en hög över tygeln.
därav även Carolas frågeställning i denna tråd gissar jag- dvs kunskap runt fysiken och vad som händer i hästen, motsäger HELT allas resonemang runt graman tygeln, därför att det inte har att göra med huvudets position att komma till rätt form, i någon annan bemärkelse i såfall än att man knäpper AV hästens fysiska förmåga att komma till rätt form genom att dra ner (eller lirka ner, eller hänvisa ner) huvudet för mycket. Läs den tråden - den är intressant!

mackan skrev:
Fast det där med huvudets position osv.... har du kollat tråden inne på dressyr, med Susans bilder och debatten om vilken "form" är värst, eller har sämst förutsättningar för att få en häst TILL form. det föreslår att det är värre med en låg huvud position än en hög över tygeln.
därav även Carolas frågeställning i denna tråd gissar jag- dvs kunskap runt fysiken och vad som händer i hästen, motsäger HELT allas resonemang runt graman tygeln, därför att det inte har att göra med huvudets position att komma till rätt form, i någon annan bemärkelse i såfall än att man knäpper AV hästens fysiska förmåga att komma till rätt form genom att dra ner (eller lirka ner, eller hänvisa ner) huvudet för mycket. Läs den tråden - den är intressant!

Inte läst den tråden. Däremot har jag läst lite undersökningar om det där med huvudets position och hur hästen bär vikten (hur mkt som är på framdel resp bakdel osv) och det har ju visat att huvudet inte ALLS har så stor betydelse för det som man trott, och att både 'vanlig' lång-låg och rollkurslåg inte ger den effekt som man trott/antagit.

Det som kunnat visas är huvudets positions inverkan på ryggverksamheten. Men att det och var vikten bärs inte hänger ihop. Antar att det är ungefär samma som diskuteras i tråden? (Sitter på modem så undviker trådar som är lååånga. Ska se om jag får tillfälle att kolla på jobbet inatt, där vi har bredband).

Sen, rent generellt tycker JAG att det är 'svårare' att få UPP (eller UT) en häst som krulla och biter sig i bringan, än en som går över tygel men ändå har bettkontakt. Och det talar ju också för det du beskriver tråden handlar om.

olgaklara skrev:
Men hon är ju ett halvblod och inge arab.

Jag har nog aldrig sett någon arab som arbetar bakifrån som man anser att de skall göra.

Har för mig att araberna är höga i baken och ganska så raka i sina haser och det till att de oftast har halsar som står rakt upp gör att de har svårigheter jämfört med andra raser.

Alla araber är inte höga i baken, det finns en hel del överbyggda, men det finns massor som INTE är överbyggda med.

Däremot har de oftast inte direkt något lysande hasarbete och tenderar att vara tämligen raka i sina vinklar bak, och ha ganska 'raka' bakbensrörelser. De kan 'flasha' rätt bra, men brukar generellt ha betydligt svårare att ta och VINKLA bak och sätta under sig (även om det finns de som kan det med den äran. Finns ju ett FÅTAL araber som går MSV dressyr med framgång t ex. Sen kan man iofs OFTA diskutera hur RASTYPISKA de är i sin exteriör dock..)

Valacken har av dåvarande landslagsveterinär i distans (dvs som sett MASSOR med araber) fått beröm för sitt hasarbete som är (enligt den vet) synnerligen bra - för att vara arab.. Samma veterinär har dock tyckt 'dressyr sa du? Men varför i hela friden köpte du inte ett HALVBLOD för då, utan står här med en arab??*. Sen lugnade han sig lite när jag förtydligat att mattes ambitioner stannar gott och väl inom lättklassnivå.. Men det där är ganska talande - ovanligt gott hasarbete och bakbensmekanik för rasen, men ändå inte speciellt lämpad för dressyr annat än på lättklassnivå.. :smirk:

Det ska bli intressant att se vad det blir av unghästen, hon tar för sig väldigt fint med sina bakben än (dock rätt tråkig fram), hur hon kommer bli (Alltså, jag har inga förhoppningar elelr ambitioner om annat än lättklass dressyr med henne heller.. Men intressant att se hur lätt/vsårt hon kommer ha för olika saker).

Däremot, ens i sina absolut BÄSTA stunder (de där när man svär att man inte har någon kamera) så är ju ingen av mina små troll ens i närheten av de gångarter halvblodet visade som tvååring (sen fick jag nödslakta henne så jag fick aldrig se vad det månde bliva). Och det var ändå ett ganska 'ordinärt' halvblod (87777 på premiering som tvååring, ganska ordinär stam Nactus - Master - Krocket - Kew Gardens xx).

*KL*

Använder Thiedemantygel på mitt fullblod, dels för att har tendens att resa sig (har även martingal till det) Och dels för att slappnar av på ett helt annat sätt. Jag tycker den är bra eftersom den släpper när man spännt den rätt och hästen går i önskad form, plus att det är ändå väldigt mkt rörelsefrihet i den.
Det är som en graman fast man slipper hålla i två tyglar och man kan inte dra ihop hästen!

Edit: Använder inte martingal och thiedemanen samtidigt:p)

Jag gillar ditt sätt att ifrågasätta vad som menas med "självklara" begrepp såssom i rätt form, bjudning :)

Smulu skrev:
Jag gillar ditt sätt att ifrågasätta vad som menas med "självklara" begrepp såssom i rätt form, bjudning :)

Tack!

Jag är så nyfiken på vad som ligger bakom folks säkra uttalanden, jag tror att många säger si eller så för att de läst det/Hört talas om det men inte upplevt det själv eller skapat sina egna erfarenheter och det är synd för då missar man väldigt mkt.

Jag vill få folk att tänka efter vad det egentligen ÄR som de gör med sina hästar och om det sättet VERKLIGEN är rätt väg för att bygga.

Jag ser det som ett pussel, varenda bit är värdefull men vissa bitar kan skadas av att man inte är varlig med dem och vissa människor sätter tom. fel pusselbit på fel plats, de liksom TRYCKER ner biten för den SKA passa.

Precis så ser jag det med utbildningen och formgivningen av häst.

Jag tror inte att vissa inser hur värdefullt det är med en byggande formgivning som ger balans direkt, styrka och mod i hästen att våga/kunna släppa och slappna av, ta för sig och bli stark.

Därför ställer jag gärna frågor och motfrågor...för att folk ska börja ifrågasätta sina egna göranden, kanske någon nappar på det och då är ju mkt plötsligt vunnet :bow:

Intressant tråd!

Även jag tycker det är bra att du ifrågasätter dessa ”sjävklarheter” så (iallafall) jag än en gång fått gå igenom och rannsaka mej själv ännu en "nivå".

Mycket bra har skrivits i den här tråden, men framför allt fastnade jag för:
Förstår ni verkligen inte att det är Ändan som ska ner, Bäckenet som ska vinkla sig, Hasorna som ska jobba, ryggen som ska höjas

FÖR ATT SEDAN BLI SÅ STARKT att nacke och dess dingel till huvud sla bli så avslappnat att det hänger ner, formar sig neråt av sig själv per automatik?
Nej jag har faktiskt inte förståt det även fast jag tyckt att jag har förståt det, förmodligen förstår jag det inte helt nu heller, men mer än tidigare iallafall och längre fram kommer jag förhoppningsvis förstå det Ännu mer (ju mer jag lär mej, ju mer jag kan ta till mej, liksom) :idea: Just de där meningarna är skrivna i rätt ordning på något sätt att iallafall jag kan förstå det lite mer.

Och nej, jag använder inte hjälptyglar, jag har aldrig hört en tillräckligt hållbar motivering för att de verkligen ska kunna hjälpa, inte på det sättet som Jag vill ha det iallafall. De flesta som tycker att hjälptyglar är bra säger emot sej själv i samma mening emellanåt. Jag blir alldeles förvirrad och frustrerad när människor säger att kraften och samlingen ska komma bakifrån men i nästa stund förespråkar hjälptyglar som ju verkar framifrån. Jag får det bara inte att gå ihop Alls :confused:

MEN jag har funderat på att prova det många gånger, senast bara härom veckan, för jag Har problem med ridningen med min häst (han höjer gärna huvudet, och Ja han har dålig balans, jag har dålig balans, Nej han är inte tillräckligt stark eller "rätt" riden (på ett sätt som hjälper eller åtminstone inte hindrar honom) för den delen heller) och kanske kanske kanske kunde det vara så enkelt att det skulle hjälpa oss någonstans om jag provade någon av dessa hjälptyglar, men ingenting ska tydligen vara enkelt här i världen och jag inser än en gång att hjälptyglar inte är lösningen för mej iallafall.. Jag får lära mej rida istället som så många tycker att man ska göra, hur man nu lär sej det när man inte förstår :crazy:

Å! Vilka bra funderingar du har!

Jag skulle föreslå två saker.

1. Gå ut med din häst i Lina i oländig terräng minst en gång i veckan. Låt hästen trampa på i bra tempo och LÅT hästen snubbla, kasa, dratta, vingla, tvärstanna, bocka, fisa, etc. för att hitta SIN balans. Det du gör på ryggen sen är ju att du ger hästen DIN balans som DU tycker att hästen ska ha och det är ju högst olämpligt när du själv har en usel sådan. :D

2. Balansboll! (Till dig, inte pållen) Använd en för dig utprovad boll som stol hemma. När du glor på tv, pratar i telefon, sitter vid datorn, etc.

Balansen måste tränas var för sig först för att sedan vävas samman i en harmonisk gemensam balans som passar båda!

CarolaLind skrev:
DET är ett intressant ord.

Vad är bjudning?

Ja vad är egentligen det? Vad det inte brukar vara är heta hästar som bara springer ifrån arbetet eller vräker sig över hindren för när det väl kommer till kritan är en sådan häst oftast jävligt lat, eller så har den ont:crazy:

Bjudning tycker jag brukar komma med lösgjordhet, styrka i vissa fall och bakbensaktivitet.
Ju mer lösgjord en häst blir desto lättare kan den arbeta utan saker som tar emot såsom spänningar osv i kroppen.
Vissa hästar är ju mer mentalt framåt än andra men när en häst verkligen är på hjälperna och arbetar korrekt så har den oxå bjudning eftersom den tillåts att ha det.

KL

Jag tycker att bjudning kommer när hästen inte har några spänningar, alltså är helt avspänd.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 993
Senast: VLMF
·
Utrustning Jag har gått och funderat på att skaffa ett hjälpmedel som hjälper mig att hålla ramen för hästen tills jag blivit såpass stark i mina...
2
Svar
22
· Visningar
3 162
Hundhälsa Mitt första inlägg här på många år, nytt användarnamn. Läser i vanliga fall nästan dagligen här på forumet men postar aldrig något...
Svar
3
· Visningar
2 327
Senast: Lona
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar