Sv: Ärligt talat!?
Får väl se om jag får några kommentarer den här gången, har aldrig lyckats med det hittills i tidigare liknande trådar…
Jag red med martingal för ca tio år sedan på min häst när jag hoppade, vet egentligen inte varför, alla andra gjorde ju det…
näe, men jag var 13-14 och då gör man som sin ridlärare säger typ, och sen var det ju sååå SNYGGT. Men den behövdes inte så nu de få gånger jag hoppar så använder jag inga hjälptyglar.
Har provat att longera med pessoasele, gör jag aldrig igen då hästen gick på bogarna oavsett hur jag fäste selen eller graden av inspänning på den. Longerar faktiskt inte överhuvudtaget längre eftersom det inte funkar på min pålle, utan jobbar jag från marken så tömkör jag.
Snodd skulle jag aldrig få för mig att sätta på en häst, kan tyvärr inte sätta fingret på varför.
Graman använder jag väldigt sällan, men jag tycker att det är en bra hjälptygel OM den används på rätt sätt, se andra inlägg om korrekt användning.
Själv när jag använder gramanen så har jag den för det första i sidorna på hästen, skulle jag sätta den mellan frambenen så skulle han hamna på bogarna direkt. Jag behöver den inte i syfte att få en lägre rundare form, eftersom jag hela tiden får sträva efter att höja formen på honom, så det i sig kanske är något motsägelsefullt till att jag skulle använda graman. Men de gånger jag ”behövt” så har det varit för att han har varit spänd, vägrat lyssna, så i stället för att ge mig in i en konfrontation där vi skulle börja bråka (jag vill ju inte bli arg och tappa behärskningen och börja slå på honom (vilket tyvärr har hänt
)) Sitter då gramanen på väldigt löst, men inte så löst att han kan trampa på den så klart, så lyssnar han på mig utan att vi börjar bråka och när jag lösgjort honom så kan jag ta av den och behöver antagligen inte plocka fram den igen förrän om ett två år eller så.
Har haft den ngn gång då jag ridit ut för att visa honom att det faktiskt går att jobba ute också och inte vara spänd som en stålfjäder och inte kunna slappna av i överlinjen.
Nackdelen jag får med graman är att handbromsen ligger i men tycker att då får jag ta det den kvarten- tjugo minutrarna som den sitter på, hellre än en hel timmes tjafsande och bråkandes.
Ja, ngt sånt, är sååååå bra på att uttrycka mig... inte.