Åring får panik

heyyou258

Trådstartare
Min Åring får panik när man binder upp henne ensam någonstans.
Hon litar på mig, och jag har varit med henne ända sen hon föddes. hon följer mig vart jag än går o gör som jag ber henne. Men så fort jag binder upp henne i stallet ensam får jag inte längre ta hennes bakhovar utan att hon sparkar (bara om jag tar en jacka över hennes huvud så hon inte ser) och så hoppar hon runt och har faktiskt stegrat några gånger. Vad ska jag göra? Tips?

obs: det har inte hänt några olyckor, så det är inte därför.:)
 
Sv: Åring får panik

Du får träna i väldigt korts pass med mkt positiv förstärkning. Ta in henne i stallet, mkt korta stunder, beröm henne, kela med henne, ge lite mat ... Välj det som hon gillar! Var bara inne ngr minuter och gå ut igen. Förläng stunderna och ha sedan ngn som håller henne när du börjar lyfta ben mm. Bygg upp i små små steg och sluta alltid medan hon är duktig! Tänk inte nu går det så bra så jag håller på lite till ...Då riskerar man att hästen tröttnar och det blir problem. Många unghästar klarar bara korta pass speciellt om de tycker att det är jobbigt!
 
Sv: Åring får panik

Börja med att binda upp och ge mat, när hästen ätit klart så släpps den lös igen - ingen hantering när den är uppbunden till en början. Successivt så låter du den stå kvar uppbunden någon minut extra efter att den ätit upp och öka tiden som den får stå kvar efter att maten är slut. När den är helt lugnt vid att stå uppbunden så börja hanteringen.

Ge aldrig hästen uppmärksamhet när den bökar runt, bind den i en rejäl lädergrimma gärna när den står i en box och låt den skutta runt bäst den vill om den får för sig att testa uppbindningen. Själv tycker jag inte om att binda upp unga hästar som inte är vana i två rep i stallgången utan jag gör det i en box med ett kort grimskaft. Öva i korta pass men få inte panik om den försöker stegra, se bara till att den är uppbunden tillräckligt kort för att inte kunna göra sig illa och låt den själv förstå att det bästa den kan göra av situationen är att stå still och äta sin mat. Ge aldrig uppmärksamhet och försök lugna när hon stressar - det ger bara vatten på hennes kvarn. Gå undan istället, håll koll men håll ett avstånd - gärna så att hästen inte ser dig.
 
Sv: Åring får panik

Börja med att binda upp och ge mat, när hästen ätit klart så släpps den lös igen - ingen hantering när den är uppbunden till en början. Successivt så låter du den stå kvar uppbunden någon minut extra efter att den ätit upp och öka tiden som den får stå kvar efter att maten är slut. När den är helt lugnt vid att stå uppbunden så börja hanteringen.

Ge aldrig hästen uppmärksamhet när den bökar runt, bind den i en rejäl lädergrimma gärna när den står i en box och låt den skutta runt bäst den vill om den får för sig att testa uppbindningen. Själv tycker jag inte om att binda upp unga hästar som inte är vana i två rep i stallgången utan jag gör det i en box med ett kort grimskaft. Öva i korta pass men få inte panik om den försöker stegra, se bara till att den är uppbunden tillräckligt kort för att inte kunna göra sig illa och låt den själv förstå att det bästa den kan göra av situationen är att stå still och äta sin mat. Ge aldrig uppmärksamhet och försök lugna när hon stressar - det ger bara vatten på hennes kvarn. Gå undan istället, håll koll men håll ett avstånd - gärna så att hästen inte ser dig.
:bow: Och extra:bow: för det fetstilta.

Ts sluta att täcka henne med saker på huvudet.
 
Sv: Åring får panik

Jag hade inte gjort på detta vis. Att binds en häst och låta den dra kan resultera in att hästen kastar sig och går omkull. I värsta fall skadar den sig riktigt allvarligt. Jag skulle istället lägga repet genom en ring eller runt gallret och hålla emot själv - inte binda fast! - så att jag kan ge motstånd men omedelbart släpps helt om hästen kastar sig handlöst. Jag hade dessutom kliat hästen och försökt få den att slappna av även om den stökat runt. Som du märket har jag och Ottola helt olika syn på detta - du måste hitta din egen väg!
 
Sv: Åring får panik

Det är ett jättebra sätt att lära hästen att kasta sig. Hjälper inget annat så kommer jag i alla fall loss om/när jag kastar mig.

Jag är av den gamla skolan, d v s förespråkar att binda unga hästar kort och låta dem själv upptäcka att det inte är farligt. Klart de testar gränserna, det gör ungdomar. Vissa har större uthållighet än andra.

Har man gjort rätt händer inga olyckor. Händer olyckor har man gjort fel.

Ska man däremot göra samma sak med en fullvuxen häst skadar den sig 9 gånger av 10, därför är det av största vikt att hantera hästen som ung.
 
Sv: Åring får panik

Att man ska hantera dem som små är vi helt överens om! Nu vet vi inte vilken ras - och därmed hur stor och stark hästen är - men ett ettårigt halvblod dom verkligen får panik kan mkt väl dra sönder både grimma och grimskaft och komma loss ändå. Blir det riktigt illa så går inte ngt sönder och hästen går omkull och riskerar att bryta nacken. Jag väljer istället att ge ett motstånd men med möjligheten att ge efter om så behövs. Min erfarenhet är att man undviker panik om hästen känner att den inte sitter stenhårt fast. Har man ett långt grimskaft genom en ring eller runt ett galler då klarar man att hålla emot bra men kan ge en dm eller två vid behov samt släppa helt det verkligen behövs. Men - nu har TS fått olika syn på detta och kan Själv välja.
 
Sv: Åring får panik

Säger bara, halsring!

Går inte sönder och är bred nog för att inte ge skarpt tryck;)

Sen kan dom trixa bäst dom vill tills de upptäcker att det enklaste är att stå still. När hästen står lugnt får den komma loss
 
Sv: Åring får panik

Gjort så att de först får va uppbundna med bara ett snöre och käk samtidigt. Och de andra står i sina boxar så inte hon/han behöver stå helt själv. Bara va med och inte göra det till nån stor grej. Liten stund dagligen.

När detta funkar bra så börja med vanliga uppbindningen. Ta gärna nån i flocken i stallet där. Successivt öka "svårighetsgraden".
 
Sv: Åring får panik

Jag skulle istället lägga repet genom en ring eller runt gallret och hålla emot själv - inte binda fast! - så att jag kan ge motstånd men omedelbart släpps helt om hästen kastar sig handlöst.
...vilket lär hästen att om den kastar sig handlöst så kommer den loss?

Learning by doing.

Du har fått flera bra tips på hur man kan lära hästen det motsatta : Sitter den fast, så sitter den fast, och får lära sig acceptera det istället.

Att göra det i en box, med stadig lädergrimma, och kort grimskaft, ger DIG kontroll över situationen och minimerar riskerna att hästen eller omgivningen skadar sig.
 
Sv: Åring får panik

Jag hade inte gjort på detta vis. Att binds en häst och låta den dra kan resultera in att hästen kastar sig och går omkull. I värsta fall skadar den sig riktigt allvarligt. Jag skulle istället lägga repet genom en ring eller runt gallret och hålla emot själv - inte binda fast! - så att jag kan ge motstånd men omedelbart släpps helt om hästen kastar sig handlöst. Jag hade dessutom kliat hästen och försökt få den att slappna av även om den stökat runt. Som du märket har jag och Ottola helt olika syn på detta - du måste hitta din egen väg!

Men gör hon på ditt sätt, kommer hon ju aldrig få bukt med problemet? TS säger att problemet kommer när hon binder upp hästen ensam.

TS:
Jag skulle istället göra som Ottola sa, bind hästen kort i boxen i samband med fodringen. Hästen måste lära sig att den inte vinner något med att kasta sig.

Står den lugnt om du binder upp den där det finns andra hästar? Eller är det just när du lämnar hästen? Är det när du lämnar hästen är det nog dax att försöka bryta bandet lite grann mellan er, så hästen vet att den klarar sig utan dig även i stallet.
Man får känna av vad man tror att hästen klarar för träning, det är så olika vad hästar klarar av. =)
 
Sv: Åring får panik

Man binder självklart med säkerhetsknut. Den ska också bindas kort så den inte kan ta sats o därmed göra sig illa- använda kroppens tyngd.

man bör binda upp fölet med mamman, binda upp lösdriftshästar vid utfodring o sen vid skötsel o se till att inga hästar liksom barn inte har tålamodet att stå stilla hur länge som helst. utmana inte ödet....


Man håller inte på länge alls i början o sedan när hästen klarar det sätter man fast den i gången med rumpan mot en vägg o säkerhetsknut i alla fall på ena sidan. Panikhakar kan projektilera mot hästen eller en själv om trycket är stort.

På det hela måste man läsa av hästen o hjälpa den hur den ska agera. börjar den dra- fös den framåt o beröm- INNAN den får panik.

Man binder den ej heller om det är en stökig miljö.
 
Senast ändrad:
Sv: Åring får panik

Men du - om hästen inte är riktigt trygg med att stå uppbunden , hur blir det bättre att samtidigt lyfta ben och då den inte vill det heller , binda en jacka över huvudet ???? :(
 
Sv: Åring får panik

Är helt överens med dig om vikten att börja tidigt mm. Börjar man tidigt och tar det steg för steg så slipper man i regel problem när hästen blir äldre.
Om man nu inte har gjort det och står med problemet så måste man - som jag ser det - prioritera sin egen och hästens säkerhet. Visst är det skillnad mellan en häst som bara är lite strulig och egentligen inte så rädd och en som verkligen är vettskrämd, men det är inte lätt alltid lätt att avgöra när hästen verkligen håller på bli rädd. Häftiga reaktioner kan komma väldigt snabbt.

En häst som verkligen är rädd drar och drar tills ngt går sönder - hästen eller utrustningen. Jag har varit med om detta några gånger och det är inget som jag vill provocera fram. Om hästen verkligen får panik kommer du inte nära nog att lossa ngn knut - vilket sannolikt inte ens går eftersom den blir så hårt åtdragen - utan att du riskerar att bli skadad själv. Jag har sett en häst springa med en helt tjock stock släpande efter sig när ägaren hade försök lärar den stå uppbunden genom att binda fast den och jag har sett en unghäst slänga sig omkull och bli liggande på golvet med huvudet i en livsfarlig vinkel just för att den var bunden så kort!

Jag tror inte heller på att kuva en riktig rädd hästen genom att göra den hjälplös. En rädd häst som tvingas till lydnad utvecklar sk inlärad hjälplöshet, vilket gör hästen visserligen lugn men samtidigt passiv. Man får helt enkelt arbeta med att ge motstånd, ge efter lite så att hästen inte kommer loss men heller inte drar emot i panik osv tills den lugnt accepterar att stå bunden. Det brukar inte ta så lång tid.
 
Senast ändrad:
Sv: Åring får panik

En sak till: En erfaren person kan dels se om en häst verkligen är rädd och dels se till att alltid ha just ett säkerhetstänkt. En mindre erfaren person har ofta inte förmågan till detta. Olyckorna jag såg berodde på att en mindre erfaren person fick rådet att "binda och låta hästen dra" och gjorde just det - utan att ha kontrollerat att uppbindningsanordningen var i bra skicke resp ha ngt bakom hästen ...Därför menar jag att "binda upp och låta dra" inte är bra råd att ge utan möjligen ngt man kan göra själv om man tror på metoden och är erfaren nog.

I TS fall verkar det finnas flera problem dock:
1. Hästen är inte van att vara ensam
2. Hästen är inte van att stå uppbunden
3. Hästen är inte van att lyfta benen

Problemen måste hanteras ett i taget och i lugn och ro. Det är mycket att kräva av en åring som inte är van att vara själv att gå själv in i stallet och stå uppbunden och lyfta ben. Min klarar alla 3 var för sig, men jag vet inte om det går med alla på en gång. Har inte testat ....
 
Senast ändrad:
Sv: Åring får panik

Om en häst inte tycker om att stå själv och även tar bort en flykt väg så ja då blir hästen mer orolig (att lyfta upp ett ben och då framförallt bak är att ta bort en flyktväg).

Sedan får jag rysningar bara av tanken med en häst som kastar sig och kommer lös med en jacka över huvudet.:crazy:
 
Sv: Åring får panik

Håller helt med . Varför i hela friden ta till en jacka över huvudet ? Då har man ju helt tappat konceptet för hur man fostrar och tränar en unghäst . Grunden hos alla trodde jag var att man går framåt i små steg mycket genomtänkt och nogsamt , och funkar inte nästa steg backar man ett steg och tar det igen .
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 872
Senast: Takire
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 333
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp