Argument mot SD

Miljah

Trådstartare
Jag har några kompisar i min bekantskapskrets som överväger att rösta på SD i kommande val. De köper argumentet "ingen invandring = Sverige kommer att blomstra" och jag blir helt tom i huvudet när jag ska försöka ge argument för att inte rösta på SD. Vad använder ni för argument i liknande situationer?

Sv: Argument mot SD

SD-människor älskar att slänga sig med statistik, för att bevisa sina teser.
Det jag gör att bena ut och syna deras statistik i sömmarna, för mycket ofta har man blandat ihop begrepp eller tänjt lite på sanningar - för att få fram slagkraftiga klyschor.

Människor som är pålästa är SD's farligaste fiender.

SD-människor älskar att slänga sig med statistik, för att bevisa sina teser.
Det jag gör att bena ut och syna deras statistik i sömmarna, för mycket ofta har man blandat ihop begrepp eller tänjt lite på sanningar - för att få fram slagkraftiga klyschor.

Människor som är pålästa är SD's farligaste fiender.

inget klår fakta.
problemet är väl att både den som vill ha invandring och den som inte vill ha den, använder sig av samma fakta.

Att vi som nation är beroende av invandring står utom tvivel, det kan inte ens den mest inbitne sd;are förneka.

Bra säger hans motpart, vilket naturligtvis resulterar i motfrågan,är du medveten vad invandring är?
Den absoluta majoriteten av invandrare är återvändande svenskar, nordbor och utländska studenter., Dem vill vi ha.De kostar inte, de bidrar till nationen.

Problemet är väl hur man ska försvara SD;s angrepp mot asyl o anhörig-inresningarna, för de kostar. Om en kille kommer som 20:åring med påbörjade akademiska studier, talar flytande franska o engelska så dröjer det inte länge förr än han talar svenska. Men om det kommer in en kille på 35 år, analfabet och bara talar ett eller två stamspråk. Denne kommer aldrig att kunna bli en nettobidragsgivare till nationen.

Hur ska man argumentera mot det, förutom med etiska argument?

Huvudargument:
"Jag vill inte ha ett muslimskt Sverige. Sedan 2000 har det enligt SCB kommit 1.100.000 invandrare hit, och Islam är på god väg att ta över som vår förstareligion."

Svar:
Ja, det är sant att vi sedan millenieskiftet (2000-2012, källa scb.se) haft ungefär 1.071.606 invandrare.

Men i Sverige av idag har vi ungefär 110.000 muslimer. 25.000 av dem praktiserar sin religion (2010, källa scb.se).
Slutsats: SD's prat om "Hotet från Islam" finns, men endast i brun argumentation.

Fel i SD's argument:
1) Det är inte invandringen i sig som är det intressanta. Det är nettoinvandringen, den bestående skillnaden mellan ut- och invandring.

2) Alla invandrare är inte muslimer. Alla invandrare är inte ens från mellan-östern. Den ojämförligt största invandringsnationaliteten till Sverige är återinvandrande svenskar. 39.3% av alla invandrare under 2000-2012 kommer från geografiskt/kulturellt närbelägna Nordvästeuropa. (Källa: scb.se)

3) Bara för att man har ett "mellanöstern-utseende", betyder det inte att man är "muslim". De människor från muslimska länder som genererar flyktingströmmar till Sverige är oftast inte muslimer. Antingen är de sekulariserade, eller så bekänner de en annan tro - oftast är de då kristna. Det är liksom därför de vill lämna sitt land.

Problemet är väl hur man ska försvara SD;s angrepp mot asyl o anhörig-inresningarna, för de kostar. Om en kille kommer som 20:åring med påbörjade akademiska studier, talar flytande franska o engelska så dröjer det inte länge förr än han talar svenska. Men om det kommer in en kille på 35 år, analfabet och bara talar ett eller två stamspråk. Denne kommer aldrig att kunna bli en nettobidragsgivare till nationen.

Hur ska man argumentera mot det, förutom med etiska argument?

Om du ser på varje individ som kommer hit, så när nästan varje person en dröm om att
* få leva i fred
* skapa sig själv och sina nära ett så bra liv som möjligt
Och detta i jämförelse med hur det såg ut där denne kom ifrån. Ingenting annat.

Dessa drömmar plockar vår politik, och våra strömmar i samhället effektivt ned i sina beståndsdelar.
Jag skulle vilja påstå att det är inte så samhällsekonomiskt bright.

Vi ska istället se på varje individ som just en egen individ, fråga oss vad denne kan göra för att förbättra vårt samhälle - och sedan ge denne verktygen för att göra så.

Jag tror inte att du kommer att nå dem. De som väljer en så enkel lösning som att minskad invandring löser Sveriges välfärdsproblem är redan förlorade.

Men om du för din egen skull vill kunna ge svar på tal så är faktiskt Svenskt näringslivs DN-annons om invandringens betydelse för Sverige väldigt bra. Enkla, lite mer övergripande fakta.

Annons_invandring_41027r.jpg

En annan felaktighet i hur SD argumenterar är att blanda ihop 'invandrare' och 'utrikiskt födda' som om de vore synonymer med varandra. Och muslimer.

I statistiken har vi här en invandrare:
Kalle Svensson, född 1984 i Göteborg.
Flyttade 2010 till Oslo för att jobba. Flyttade hem 2012.

I statistiken har vi här en utrikisk född:
Lisa Svensson, född 1984 i Oslo, av sin mor som var på tillfälligt besök.
Har sedan dess bott i Göteborg.

Om du ser på varje individ som kommer hit, så när nästan varje person en dröm om att
* få leva i fred
* skapa sig själv och sina nära ett så bra liv som möjligt
Och detta i jämförelse med hur det såg ut där denne kom ifrån. Ingenting annat.

Dessa drömmar plockar vår politik, och våra strömmar i samhället effektivt ned i sina beståndsdelar.
Jag skulle vilja påstå att det är inte så samhällsekonomiskt bright.

Vi ska istället se på varje individ som just en egen individ, fråga oss vad denne kan göra för att förbättra vårt samhälle - och sedan ge denne verktygen för att göra så.

Då tar jag väl plats som Djävulens advokat.

För att få ut ca 15000 i månaden före skatt i pension så ska du ha betalt in ca 4000000 :- Normalt sett har du 40 år på dig och då avsätter du ca 100 000 per år.

Killen som är 35 behöver ca 10 år på sig att komma in i samhället och när han får jobb så handlar det om ett låglönejobb så några 200000/år klarar han inte att avsätta till sin pension. 50 000 ligger nog närmare sanningen.högt räknat får han då ut 5000 kr/mån i pension....vem betalar mellanskillnaden till en dräglig överlevnads-bar pension?

Killen som är 35 behöver ca 10 år på sig att komma in i samhället och när han får jobb så handlar det om ett låglönejobb så några 200000/år klarar han inte att avsätta till sin pension. 50 000 ligger nog närmare sanningen.högt räknat får han då ut 5000 kr/mån i pension....vem betalar mellanskillnaden till en dräglig överlevnads-bar pension?

På exakt samma sätt som den infödde svensk som varit förtidspensionerad en del av sitt yrkesverksamma liv, dvs genom vårt sociala system.

Om du minskar de där 10 åren han behöver för att ta sig in i samhället ned till en bråkdel, minskar du också det problem du belyser.

Pensionen är absolut ett problem - men det är inte denna typ av invandrare som är bekymret, utan vår demografi. Och i Sverige så är det är ett svenskfött fenomen, som vi avhjälper lite grann med invandringen.

På exakt samma sätt som den infödde svensk som varit förtidspensionerad en del av sitt yrkesverksamma liv, dvs genom vårt sociala system.
Alltså blir svaret att den killen kommer att leva på det allmänna och kostar sverige ett antal miljoner. Och eftersom dessa pengar kommer från statskassan så är det väl intemer än rätt att de som betalar får rösta om, om de villlägga pengarna där eller hos sina egna pensionärer i form av vård o omsorg eller hur.. det är väl demokratiskt?
Om du minskar de där 10 åren han behöver för att ta sig in i samhället ned till en bråkdel, minskar du också det problem du belyser.
Njea..vi ska väl hålla oss till verkligheten, han har ju tanten med också och hon får ju överhuvudtaget inget jobb trots åratal av kurser.

Pensionen är absolut ett problem - men det är inte denna typ av invandrare som är bekymret, utan vår demografi. Och i Sverige så är det är ett svenskfött fenomen, som vi avhjälper lite grann med invandringen.

Har naturligtvis inget emot invandring, men detta vi diskuterar här ovan är ju ingen invandring eftersom killen i fråga söker asyl, dvs i praktiken mat boende etc etc för resten av sitt liv.

Och den svenske 35åriga man som bott i sverige hela sitt liv och aldrig har haft ett jobb lär ju vara betydligt dyrare än den som invandrat som 35åring :)

Det kommer alltid finnas folk som måste få pengar av andra större delen av livet. Varför skulle det spela någon roll om några av dem är födda i utlandet?

Jag har några kompisar i min bekantskapskrets som överväger att rösta på SD i kommande val. De köper argumentet "ingen invandring = Sverige kommer att blomstra" och jag blir helt tom i huvudet när jag ska försöka ge argument för att inte rösta på SD. Vad använder ni för argument i liknande situationer?

Jag tror nog att det är rätt svårt att få dem på en vettig väg.
Utan att dra alla över en kant ( :angel: ) så är de flesta SDsympatisörer rätt korkade och rasistiska så för att få dem att ändra sig måste man ju också få dem smartare och mindre rasistiska.
Många är själv i ett sorts utanförskap eller har ett väldigt dåligt självförtroende vilket gör att de måste trycka ner de som är ännu svagare.

Man ser ju bara på fb vilken sorts länkar/bilder SDare delar. En normalbegåvad människa förstår liksom själv att siffror osv är tagna ur luften.

Det enklaste är nog att ifrågasätta det de säger och ha vettiga argument, med riktiga fakta och att långsamt och successivt hjärntvätta dem. ;)

Har naturligtvis inget emot invandring, men detta vi diskuterar här ovan är ju ingen invandring eftersom killen i fråga söker asyl, dvs i praktiken mat boende etc etc för resten av sitt liv.

Jag har redan svarat på din argumentation i #5, och hänvisar dig dit.

Undrar om inte Golit har det mest slående argumentet; SDare får ligga mindre. Troligen pga. de orsaker du redan angett.

Undrar om inte Golit har det mest slående argumentet; SDare får ligga mindre. Troligen pga. de orsaker du redan angett.

Det kanske kan ta skruv.

Kom just hem från Panama och det var intressant att det på alla cigarettpaket varnades för att tobaksbruk kan orsaka impotens. Alltså på ALLA paket! Inget tjafs om cancer eller fosterskador eller annat. Dessutom vackert illustrerat med en cigarettfimp med "slak" glöd...:D

Ganska machokultur där, så impotens var tydligen grejen som uppfattades som riktigt hotfull.

Så hopp om mer sex om man byter parti kanske kan fungera ...

Och den svenske 35åriga man som bott i sverige hela sitt liv och aldrig har haft ett jobb lär ju vara betydligt dyrare än den som invandrat som 35åring :)

Det kommer alltid finnas folk som måste få pengar av andra större delen av livet. Varför skulle det spela någon roll om några av dem är födda i utlandet?

Absolut men dennes existens kan vi som stat inte göra ngt åt.Men den som kommer hit som 35 årig analfabet kan vi ju tacka nej till.

Märk väl jag resonerar nu i ren polemik,

Fast..att kräva att vi ska ha samma asylregler i hela eu-området , den tanken är ju inte helt fel.

Jag har redan svarat på din argumentation i #5, och hänvisar dig dit.

Den argumenteringen går hem i en diskussion där man tar etiska o mänskliga hänsyn. Men du får betydligt svårare, ja närmast omöjligör dig i en diskussion baserad på ekonomi, så som SD gör.

Och det var ju med fakta vi skulle motargumentera sd inte med känslor o åsikter;)

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 479
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 288
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 018
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 502
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar