Arggggggggggg

MoQ

Trådstartare
Kom till stallet idag direkt efter jobbet och ser att i hagen bredvid mina damer är en ny häst släppt. Den hästägaren har inte nämnt något om detta tidigare,utan bara släppt in sin häst i ny hage. Är det bara jag som tycker att man meddelar övriga hästägare med hästar i intilliggande hagar när man gör byten?

Jag vill gärna vara med och helst ha i vart fall frambensskydd på mina hästar!

Till saken hör att denna människa ALDRIG har jobbat i hela sitt liv,alltid gör precis som hon själv vill,slår egna och andras hästar när hon anser att de inte uppför sig som hon vill.
Skriker man bara tillräckligt mycket får man ny,dyr häst och sadlar mm.

Jag blev rejält arg idag och talade om det för henne och fick veta att jag överreagerade:devil:
Dock känner jag att jag måste kunna känna mig trygg att mina hästar har det bra när jag jobbar!

Vad tycker ni andra?

Sv: Arggggggggggg

Jag förstår inte varför du blir så upprörd över att det går en ny häst i hagen bredvid den där dina hästar går, ärligt talat. Varför behöver de ha skydd, när hästen inte är eller ska in i hagen där de går?

Till saken hör att denna människa ALDRIG har jobbat i hela sitt liv,alltid gör precis som hon själv vill................Skriker man bara tillräckligt mycket får man ny,dyr häst och sadlar mm.

Låter som du är lite avundsjuk...

Vad skulle frambenskydd hjälpa? Fastnar dem i linorna finns det inga garantier för att linorna inte hamnar utanför skydden.

Om någon släppt in en ny häst i samma hage som min hade jag blivit arg om det inte meddelats. I hagen brevid? Nej. Rimligen borde du väl vetat att det skulle komma en ny häst till stallet. Om din häst inte klarar av en ny häst i hagen brevid utan att få tokspel ligger det väl på ditt ansvar att hålla koll på när nya hästar anländer så att du kan vidta lämpliga åtgärder, din häst, ditt ansvar.

Därför att det blir spring i hagen med ny häst.
Under de drygt 25år jag har haft häst har man ALLTId meddelat hagbyten till berörda hästägare.Det hör till god ton!

Självklart ska hon få ha hästen i den hagen ,men jag vill skydda mina hästar och vara med för att se att det går lugnt till.

Det borde inte vara så svårt att säga till om tycker jag!

Om jag fattade rätt så hade denna ställt en häst i hagen brevid dina? Alltså ej i samma hage?

Det hade inte stört mig personligen, däremot om någon släpper ihop mina hästar med nån ny utan att jag vet om det ja då tar det nog typ hus i helvete eftersom jag på det viset en gång fick en häst söndersparkad och byte av hage på mina utan min vetskap är heller inte ok alls, även där har jag haft oturen med skador så nej, för mig är det jätteviktigt att kunna känna mig trygg med var mina hästar står och med vilka och allt runt omkring. Vid ändringar finns en smart uppfinning som kallas telefon:angel: som man kan använda:cool:

Om du stör dig mest på människan ifråga så gör något åt saken då lugnt och sansat. prata med personen i stallet eller ansvarig i stallet.

det e tur att du inte har hästar på samma ställe som mig, dom hade garvat ihjäl sig om jag begärde att dom skulle säga till vid hagbyten.

Jag blev rejält arg idag och talade om det för henne och fick veta att jag överreagerade:devil:
Dock känner jag att jag måste kunna känna mig trygg att mina hästar har det bra när jag jobbar!

Vad tycker ni andra?

Och i det här fallet kan jag bara hålla med henne om att du överreagerar, sin sak om hon släppt in sin häst till dina, men i hagen bredvid får du i min värld tåla.

/Camilla

Och jag skulle aldrig ha mage att begära att få veta i förväg om en häst ska byta hage, så länge det inte berör min häst ( = ny häst i "min" hage)...
Så länge hagarna är av vettig storlek, så att hästarna kan flytta sig och hålla avstånd från varann/den nya, ser jag fortfarande inget problem.

Jag har själv blivit utskälld för att jag släppte in min häst i en hage bredvid några andra hästar. Detta var sommarbete och jag visste inte vilka de hästarna var eller vilka som ägde dem, men det gick två hästar i denna hagen innan min kom dit (de flyttades till en annan).

Tycker det är upp till den som äger stallet/marken att meddela detta i så fall. Men så länge det bara är i hagen bredvid så måste man få släppa in en häst utan att meddela allt och alla i stallet.

Vad gör det dig att hon får nya saker, aldrig har jobbat, gör som hon vill? (ok det kanske inte funkar alla gånger men då får ni väl ta tag i det?!)
Vad har det ens med saken att göra?
Så länge inte markägare/hagansvarig har några invändningar gör det väl inget om de byter hage lite då och då?
Den kom ju inte ens in till dina utan gick i en hage intill?
Vad ska hästarna med benskydd till då?
`
Jag tycker verkligen du överreagerar!

Handlar det om en häst som byter hage eller om en helt ny häst? Har det varit en box tom och man nu är så här överförsiktig kan man på eget förmån fråga vad som är på gång, någon måste äga stället du står på. Är det vanligt hagbyte tycker jag du verkligen överreagerar.

Själv tycker jag det bara är rent larv att man ska behöva meddela samtliga att man kommer släppa ut en ny häst i en hage som inte ens berör en själv. Finns ju en miljon orsaker till spring i hagen än att det finns nya hästar runt omkring, då får man väl helt enkelt se till att vara förberedd varje dag om det är så viktigt.

Tycker det mest låter som du stör dig på människan i fråga än på att en ny häst kommit ut i din grannhage.

Läste detta inlägg högt för min man oc båda skrattade, inte knstigt att det blir dålig stämning. Vissa stall. Och vem bryr sig om hon jobbar eller inte?! Avundsjuk?? Ha ha ha.

Spring i hagen?
Hästarna springer mycket om det är nån annan häst i hagen bredvid eller om nån ska dit?Du vill inte att det kommer nån ny häst till stallet, eller hästen måste genom din hage för att komma till sin hage?
Förstår inte heller problemet. Det hade varit en annan sak om det plötsligt stod en ny häst i din hage.

Låter som du är lite avundsjuk...

Vad skulle frambenskydd hjälpa? Fastnar dem i linorna finns det inga garantier för att linorna inte hamnar utanför skydden.

Om någon släppt in en ny häst i samma hage som min hade jag blivit arg om det inte meddelats. I hagen brevid? Nej. Rimligen borde du väl vetat att det skulle komma en ny häst till stallet. Om din häst inte klarar av en ny häst i hagen brevid utan att få tokspel ligger det väl på ditt ansvar att hålla koll på när nya hästar anländer så att du kan vidta lämpliga åtgärder, din häst, ditt ansvar.

Finns definitivt inget som jag är avundsjuk på,men jag tycker att regler är till för att följas.Alla andra klarar av att göra det.
Hästen har dessutom stått i stallet en dryg vecka,men när stallägaren vände ryggen till bytte hon helt sonika hage,utan att prata med någon.
Det tycker jag är däligt!
Självklart ska hästen få gå i den hagen,gör mig inget,men jag vill vara närvarande!

Möjligt men det verkar lite som det iom att du finner det relevant att dra upp att människan inte behöver jobba och att hon får allt hon pekar på, något som ö.h.t inte är relevant i situationen och som verken gör henne till en bättre eller sämre hästägare.

Har du pratat med stallägaren om att hon byter hage utan att fråga?

Det verkar som du är irriterad på henne pga "övrigt beteende". Det hör inte till saken att nämna det, get inget för diskussionen. Släppa ut en häst i hage brevid är ju ingen stor grej? Klart det kan vara bra att meddela men lite spring klarar väl hästen?
Har ni som regel att man måste meddela?

Finns definitivt inget som jag är avundsjuk på,men jag tycker att regler är till för att följas.Alla andra klarar av att göra det.
Hästen har dessutom stått i stallet en dryg vecka,men när stallägaren vände ryggen till bytte hon helt sonika hage,utan att prata med någon.
Det tycker jag är däligt!
Självklart ska hästen få gå i den hagen,gör mig inget,men jag vill vara närvarande!

Om det finns nedskrivna regler på papper som denna människa skrivit under på så visst ska reglerna följas. Det finns ingen oskriven regel om detta som denna tjej har misstagit/struntat i. Om det finns specifika regler i stallet ang. detta så har hon gjort fel, i annat fall så har hon inte gjort det. Och det är självklart dålig stil av denna människa att gå bakom ryggen på stallägaren.

Men det du frågade om i början var om någon skulle reagera illa vid sig om en ny häst hamnade i hagen bredvid sin egen utan att det medelades. Jag personligen skulle inte bry mig, så länge hästarna inte kunde komma åt varandra över staketet.

Hästar kan springa i hagen när som helst och av vilken anledning som helst.
Kanske skulle du ha frambenskydd på hästarna varje dag om du oroar dig för spring? Om du inte vill att det skall hända igen så ta upp det så att stallägaren skriver in det i kontraktet. Hästägare är svåra, alla har vi ju olika uppfattning om saker o ting o att kräva att hon skulle räkna ut att du ville vara med? Det är en sak om det vore samma hage, men nu är det ju en annan hage. Jag har aldrig hört talas om att man gör så som du vill i detta fall.

Min grannes hästar springer som idioter i sin hage varje dag när jag rider förbi. Skulle jag ringa grannen innan varje dag o meddela vilken tid jag rider förbi? Och de dagar jag rider flera hästar där förbi? De springer t.o.m. när jag går förbi med hundarna. De springer, hoppar o bockar av ren lycka över att något hände :D Man får nog räkna med spring i hagen, annars får man väl välja hage som inte ger det utrymmet?

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 488
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 590
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 200
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka