Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hade hovis ute igår.
Andra hovbölden på 3 veckor så nu får han bli vuxen på riktigt och skaffa sig skor!!
Vi var även rörande överrens att det vi tidigare kallat unghästhakning är med största sannolikhet shivering.
Planen är att när han fått skor och kommit igång lite till med ridningen så ska jag åka iväg med honom. Inte för att man kan göra så mycket åt det men lite hjälp på traven kanske han kan få (eller galoppen i hans fall)
Så har ni shivering-erfarenhet så ös på med kommentarer, tack!
Om det är shivering så hoppas jag att den är mild.
Jag hade en häst med det, väldens finaste och snällaste. Var svår att sko och vi fick ge lugnande plus att jag var tvungen att hålla hovarna annars blev hon stressad och började skaka. Hennes shivering blev mycket sämre fort, hon fick en sparkskada så hon blev tvungen att stå på box och efter det gick det inte längre att ha henne i stallet. Så fort hon gick in blev hon stressad och började skaka/krampa i hela kroppen. Då valde jag att ta bort henne.
Sista tiden fick hon gå i lösdriften, och jag gjorde iordning henne utomhus. Lasta gick inte heller eftersom hon inte kunde backa.
I ridningen märktes ingenting.
Men om du vill ha tips:
* var lugn
*se till att du och hovis lyfter på samma sätt
*behöver hästen sätta ner låt den göra det.
*går skakningarna inte ut, gå med hästen framåt, jag hade alltid en box öppen så att min fick gå framåt och sen slappna av i boxen sen gick det att fortsätta
* I transporten är det bra om det går att lasta ur fram, så den slipper backa.
* Röra på sig regelbundet gjorde att min häst mådde bättre
Vad skulle B-vitaminet hjälpa mot?Tack snälla för ditt svar.
Jag hoppas också att det är en mild variant
Det började med att han roterade ut det benet något steg då och då i samband med fällning/pälssättning när han var tre år.
Innan dess märktes det ingenting.
Han har emellanåt varit svagare i det benet (vänster bak) också i samband med fällning. Jag har öst i honom B-vitaminer på veterinär och hovslagarens inrådan.
I slutet av sommaren märkte jag att symtomen blev värre och när han började fälla kunde jag inte alls hålla kvar det benet i lyft läge.
Tog ut ET som hittade en låsning i SI-leden.
Efter behandling blev han lite lite bättre.
Han lyfter, rycker och sätter ner, jag har ingen chans att hålla kvar.
Hovslagaren kan hålla kvar men det är inte lätt.
Hur det ska gå att sko den hoven förstår jag inte men hovis tror inte det ska vara några större problem.
Har bytt från Kraffts B-vitamin mot dubbel dos Thiamin + magnesium som kan lindra.
Han går på lösdrift och har inga problem att backa.
Det är bara i vänster ben.
Hjälper det att ge lugnande vid skoning?
Har läst att en del hästar funkar bättre efter att de har rört på sig men det har jag inte märk gör någon skillnad på honom.
Vad skulle B-vitaminet hjälpa mot?
Tråkigt om han har shivering, han verkar så gullig din häst.
Ah, tänkte inte så långt. Du kanske skulle testa att ge någon annan tiaminkälla istället? Får han något spannmål?Thiamin har en lugnande inverkan på hästens nervsystem
Ah, tänkte inte så långt. Du kanske skulle testa att ge någon annan tiaminkälla istället? Får han något spannmål?