Hoppas på att det är inget allvarligt fel.Vi vilar i väntan på veterinär koll av hela ponnyn men ffa höger bak. Syns inget när man rider men magkänslan säger att det är dags.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hoppas på att det är inget allvarligt fel.Vi vilar i väntan på veterinär koll av hela ponnyn men ffa höger bak. Syns inget när man rider men magkänslan säger att det är dags.
Hoppas på att det är inget allvarligt fel.
Även jag har vågat mig ut i stormen både lördag och söndag.
Jag var beredd på spänd och svårpåverkad häst men blev så himla glad då han lyssnade riktigt bra och gav en jättefin ridkänsla.
Han var lite på tårna men ändå ridbar...
Jag är så himla nöjd och glad!
Sitter och väntar på veterinär för andra gången idag. Abbe har feber och är hängig samt uppvisar lite koliksymtom. Hade 39,3 när vet var här på dagen och då fick han febernedsättande och kramplösande. Klockan 3 var han ok/oförändrad men vid 5 skakade han och visade tydliga tecken på magont. Har nu 40,8 i temp och varken äter, dricker eller bajsar. Inte ens betfor vill han ha... Känns konstigt med hög feber och koliktecken, eller?
Vet var ute och slangade paraffin och vatten. Han fick kramplösande och dropp. Har kissat och bajsat 2 ggr inatt men har fortsatt hög feber (över 40). Jättetrött och la sig så fort kan lämnade honom utan uppsikt fören stund på natten, men rullade inte eller la sig på sidan. Väldigt sugen på kraft när de andra hästarna fodrades nyss, men har matförbud till dess att vi haft vet.kontakt vid 8. Ytterligare en häst på anläggningen (ej samma stall) har haft samma symtom sedan i torsdags, där har febern gått ner sedan i söndags, men den dricker fortsatt inte.Jag hoppas det gick bra.
De kan få feber av smärtan.
Usch kolik är inge kul. Min dponny är känslig och hos förra fodervärden fick han åka in till strömsholm och stå där i fem dagar för att få bukt med det. Innan har det räckt med att dra ut på långpromenad så har det släppt. Hoppas han blir bättre snabbt!
Nej, har varit förskonad från kolik tidigare. Abbe mår dock inte så bra, vi fick köra upp honom till klinik igår då han fortsatt har feber och inte vill dricka. Testade med melassvatten, äppeljuice, betforsoppa och alla tricks jag kunde komma på men han fnös bara. Kom igång och bajsade någon gång, men enligt veterinär på klinik så är han fortsatt spänd i tarmarna och mjälten sitter lite förskjutet + att tarmljuden tyder på mycket gas så det har ju inte släppt. Och så febern då som inte vill släppa så han får stå kvar på kliniken och behandlas. Tyvärr gav inga prover något svar på vad det kan vara igår, så han behandlas bara för symptomen ännu. Om det är infektion från mag/tarm och febern således är sekundär eller om koliken är sekundär för att han inte vill dricka. Hade iaf lite lust på stråfoder enligt vet vid sista uppdateringen igårkväll så det är ju positivt.
Fick även frågan på kvällen hur jag ställer mig till buköppning om det skulle bli akut under natten. Hade tänkt nej innan, men när det ställdes på sin spets kunde jag inte säga annat än att de måste göra vad de kan för min plutt. Min älskade lilla porslinshäst. Det är 3:e gången han står på klinik nu. Försäkringsbolaget måste älska mig...